Durasek met late aanval naar ritzege, Dumoulin houdt leiding

Durasek met late aanval naar ritzege, Dumoulin houdt leiding

foto: Sirotti (archief)

zondag 14 juni 2015 om 17:32

Kristijan Durasek heeft de eerste rit in lijn van de Ronde van Zwitserland gewonnen. De Kroaat van Lampre-Merida kwam solo over de meet. Tom Dumoulin bleef in een harde finale rustig en behield zijn leiderstrui door in een achtervolgend groepje te eindigen.

Met de eerste beklimming van de dag aan de horizon plaatsten vier renners een aanval: Jurgen Roelandts (Lotto Soudal), Luka Pibernik (Lampre-Merida), Valerio Agnoli (Astana) en Cameron Meyer (Orica-GreenEDGE). Ben King en Simone Antonini gingen in de tegenaanval, maar vonden geen aansluiting. De vier leiders kregen een voordeel van drie minuten.

Bij de eerste beklimming van de Michaelskreuz (4 km aan 9%) verloren Roelandts en Agnoli contact met hun medekoplopers. Op de tweede beklimming van de Michaelskreuz was het Etixx-Quick-Step dat het peloton leidde. De twee leiders werden dan ook ingerekend op vijftien kilometer van de meet. Dumoulin moest passen toen onder meer Jakob Fuglsang een versnelling plaatste. Robert Gesink bleef in de buurt van zijn landgenoot.

Terwijl op kop steeds van tempo gewisseld werd, bleef Dumoulin zijn eigen tempo rijden. Een aanval van Geraint Thomas zorgde voor de vorming van een trio op kop: Thomas kreeg Fuglsang en Simon Spilak met zich mee. Dumoulin leidde de achtervolgende groep en reed in zijn eentje het gat met de leiders dicht.

In de afdaling werden meerdere aanvalspogingen gedaan, maar toch ging men met negen de slotkilometer in. Kristijan Durasek reed op zijn kousenvoeten weg, waarna hij solo over de streep kwam. Enkele tellen later kwamen de achtervolgers, met Dumoulin in laatste positie, over de meet. Robert Gesink zat in een groepje dáár achter, dat tien seconden na de groep-Dumoulin over de streep kwam. Hij staat nu zeventiende in het klassement.

flag-ch Ronde van Zwitserland 2015 (2.WT)
Uitslag etappe 1: Risch-Rotkreuz – Risch-Rotkreuz (161,1 km)

1. flag-hr Kristijan Durasek (Lampre-Merida)
2. flag-es Daniel Moreno (Katusha) op 4s
3. flag-co Julian Arredondo (Trek Factory Racing) allen z.t.
4. flag-fr Thibaut Pinot (FDJ)
5. flag-gb Geraint Thomas (Sky)
6. flag-si Simon Spilak (Katusha)
7. flag-es Miguel Angel Lopez (Astana)
8. flag-dk Jakob Fuglsang (Astana)
9. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin)
10. flag-sk Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) op 14s
Volledige uitslag

PIC543192941

Algemeen klassement na etappe 1
1. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin)
2. flag-gb Geraint Thomas (Sky) op 7s
3. flag-es Daniel Moreno (Katusha) op 11s
4. flag-dk Jakob Fuglsang (Astana) op 14s
5. flag-sk Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) op 15s
6. flag-ch Steve Morabito (FDJ) z.t.
7. flag-fr Thibaut Pinot (FDJ) op 16s
8. flag-hr Kristijan Durasek (Lampre-Merida) op 18s
9. flag-lu Bob Jungels (Trek Factory Racing) op 19s
10. flag-si Simon Spilak (Katusha) z.t.
Volledig klassement

Dit artikel delen:

120 Reacties

ikbenprocycling 14 juni 2015 om 17:33

Tom heeft als een baas gereden.

WCEendT 14 juni 2015 om 17:33

Gesink ook nog knap in de 2e groep op +- 20 sec gok ik.

sven241 14 juni 2015 om 17:34

Tom sterk man ongelofelijk.

Laatste man 14 juni 2015 om 17:34

Slim van Durasek. Dumoulin sterk. Gesink op 14 sec.

Barcanoord 14 juni 2015 om 17:34

Gesink en Ten Dam horen bergop dus zeker niet bij de sterkste. Hopelijk verbeteren ze nog.

baggerdagen 14 juni 2015 om 17:35

Dumoulin de best presterende Nederlander in een geel shirt

John Bidon 14 juni 2015 om 17:35

Wat een klunzen bij Astana en Katusha. Goed gereden van Dumoulin. LTJ zoals het seizoen tot nu toe. Ze doen niet mee voor de knikkers.

klootje kriekeljon 14 juni 2015 om 17:35

Onder de indruk van Dumoulin. Rijdt echt heel goed. Ik begin steeds meer mijn verwachtingen voor de Tour-proloog bij te stellen. Hij maakt zeker kans, want is in topvorm.

Purito 14 juni 2015 om 17:35

Die Spilak moet vanavond echt een schop onder zijn hol hebben. Hoe kun je dit als Katusha zo verprutsen? Spilak had gewoon tempo moeten rijden en Moreno een lead-out bezorgen. Dan hadden ze de zege binnen.

Dumoulin wat een beest zeg! Zo sterk en allround. Ik ben benieuwd of hij de Rettenbachferner een beetje kan overleven.

Overigens verwacht ik Lopez als overwinnaar op de Ferner. Supersterk vandaag. Henao en Kwiat al weg.

sven241 14 juni 2015 om 17:36

@Barcanoord Dit was niet echt een berg, meer een heuvel voor de explosieve renners. 2e groep binnen 20 seconden niet slecht van Gesink.

Noud89 14 juni 2015 om 17:36

Dumoulin en Miguel Angel Lopez Moreno! Mooi!

Gesink4President 14 juni 2015 om 17:36

Dumoulin in het geel de eerste week van de Tour

HoofdIsVrij 14 juni 2015 om 17:36

Gesink verliest ‘maar’ 10 seconden op groepje Dumoulin. Valt dus nog allezins mee.

Knap gereden van Dumoulin. Op eigen tempo gewoon constant terug weten te komen. Fuglsang trouwens enorm sterk.

mooiman 14 juni 2015 om 17:36

Wat een hopeloze vertoning toch weer van TLJ, 3e rangs

Flyingdutchman8 14 juni 2015 om 17:37

Ik heb een hele attente en uiteindelijk ook sterke Gesink gezien….op een klim die voor hem niet stijl genoeg en veel te kort is met constante demarrages…nooit verder weg dan plaats 15. Wanneer hoor je bij de besten?…eerste 2, eerste 5?….Ik denk dat Gesink vandaag een goede zaak heeft gedaan voor zijn klassement.

LyndaLid 14 juni 2015 om 17:37

Knap van Dumoulin, had ik niet verwacht! Ik mis toch wel wat namen in die voorste groep hoor:

Henao, Kwiatkowski, Izagirre, en Gilbert en Van Avermaet had ik eigenlijk ook wel verwacht. Pinot tegen Spilak en Fuglsang voor eindwinst?

sven241 14 juni 2015 om 17:38

@Purito Eerste keer dat ik van die Lopez hoor, 21 jaar pas zie ik. Wat voor renner is het, typische Colombiaanse klimmer of niet?

xistnc 14 juni 2015 om 17:40

Geweldige Dumoulin, hij heeft echt de kwaliteit en de vorm om in Utrecht het geel te pakken. Hopelijk houdt hij het koppie erbij. Gesink en Ten Dam vallen alleszins mee, gezien het vooral explosieve klimwerk in de finale.

Een aantal mannen die ik had verwacht laten het afweten. Waar waren bijvoorbeeld de Polen? Sagan werd in de groep Gesink genoemd, maar ik heb hem niet gezien. Zat hij daar echt?

LyndaLid 14 juni 2015 om 17:40

@ sven

Winnaar van ronde van de toekomst.

@ xistnc

Sagan won de sprint van die groep.

Purito 14 juni 2015 om 17:40

@sven241
Won vorig jaar de Ronde van de Toekomst en Ronde van Colombia voor beloften. Typische Colombiaanse klimmer inderdaad, met een goede punch. Moet nog wel verbeteren in zijn tijdrit.

Maar hij wordt al beschouwd als de opvolger van Quintana. Dat geeft zijn talent wel aan.

Ruben_ 14 juni 2015 om 17:41

Gesink nog altijd beter dan Henao, Van den Broeck, Barguil, Majka, Schleck en Atapuma

Dutchsmartie 14 juni 2015 om 17:41

Gesink sterk, Dumoulain ijzersterk, gaat meedoen voor de eindoverwinning!

klootje kriekeljon 14 juni 2015 om 17:41

Lopez is een klimtalent.

Purito 14 juni 2015 om 17:41

@LL
Izagirre zat er aanvankelijk bij. Blijkbaar heeft hij zich helemaal opgeblazen.

Verwachtte je Kwiat ook nog na zijn matige proloog?

Grote Meneer Terpstra 14 juni 2015 om 17:41

@mooiman, ga toch ergens anders negatief op het internet reageren. Dit was werk voor de meer klassieke renners, Gesink eindigt maar vlak achter het eerste groepje, prima gereden. Veel concurrenten heb ik daar ook niet gezien. Kwiatkowski moest er al vroeg af en Majka en Henao zaten ook niet bij de eersten. Verre van 3e rangs dus. Gewoon netjes. Verder is Dumoulin echt een sterke vent, ik hoop echt dat hij die Rettenbachferner een beetje aan gaat kunnen, maar denk het niet als ik zag wat Fuglsang hier al probeerde, maar laats ons genieten dat we een man in het geel hebben in een worldtourrace :)

Headlines

Materiaalzone

Populair