Dumoulin tweede in WorldTour-stand, Nederland met negen renners naar WK

maandag 14 augustus 2017 om 08:55
Dumoulin tweede in WorldTour-stand, Nederland met negen renners naar WK

Tom Dumoulin is na zijn eindzege in de BinckBank Tour opgeschoven naar de tweede plek in de WorldTour-ranking. De renner van Sunweb ontving 400 punten voor zijn eindzege. Voor aanvang van de rittenkoers door de Lage Landen stond Dumoulin nog vierde. Greg Van Avermaet blijft de lijst aanvoeren.

Individuele UCI WorldTour-stand na BinckBank Tour
1. flag-be Greg Van Avermaet (BMC): 2956 punten
2. flag-nl Tom Dumoulin (Sunweb): 2515
3. flag-pl Michal Kwiatkowski (Sky): 2171
4. flag-es Alejandro Valverde (Movistar): 2105
5. flag-ie Daniel Martin (Quick-Step Floors): 2040
6. flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe): 1944
7. flag-au Richie Porte (BMC): 1882
8. flag-be Philippe Gilbert (Quick-Step Floors): 1865
9. flag-gb Chris Froome (Sky): 1824
10. flag-co Nairo Quintana (Movistar): 1711

24. flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo): 992
50. flag-nl Niki Terpstra (Quick-Step Floors): 644
63. flag-nl Dylan van Baarle (Cannondale-Drapac): 483
64. flag-nl Wilco Kelderman (Sunweb): 472
65. flag-nl Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo): 467
72. flag-nl Sebastian Langeveld (Cannondale-Drapac): 399
78. flag-nl Robert Gesink (LottoNL-Jumbo): 359
80. flag-nl Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo): 352
86. flag-nl Wout Poels (Sky): 330
93. flag-nl Sam Oomen (Sunweb): 294
Volledige individuele ranking

WorldTour ploegen-ranking na BinckBank Tour
1. flag-be Quick-Step Floors – 10428 punten
2. flag-us BMC – 9353 pt
3. flag-gb Sky – 9139 pt
4. flag-au Orica-Scott – 6621 pt
5. flag-de Sunweb – 6567 pt
6. flag-es Movistar – 6398 pt
7. flag-us Trek-Segafredo – 6181 pt
8. flag-de BORA-hansgrohe – 5263 pt
9. flag-fr AG2R La Mondiale – 4827 pt
10. flag-us Cannondale-Drapac – 4477 pt
11. flag-ch Katusha-Alpecin – 4272 pt
12. flag-nl LottoNL-Jumbo – 4075 pt
13. flag-be Lotto Soudal – 3617 pt
14. flag-ae UAE Emirates – 3575 pt
15. flag-kz Astana – 3483 pt
16. flag-bh Bahrain Merida – 3238
17. flag-fr FDJ – 2923 pt
18. flag-za Dimension Data – 2073 pt

In de landenranking is Nederland terug te vinden op een zevende plaats. De landen die morgen (15 augustus) bij de eerste tien staan, mogen negen renners afvaardigen. Mathematisch gezien is Nederland al zeker van een zevende plek.

UCI Landenranking
1. flag-be België – 13861,65 pt
2. flag-es Spanje – 11859
3. flag-co Colombia – 11819
4. flag-fr Frankrijk – 11012
5. flag-it Italië – 10875
6. flag-au Australië – 9894,75
7. flag-nl Nederland – 9204,80
8. flag-gb Groot-Brittannië – 8479
9. flag-de Duitsland – 7132
10.flag-no Noorwegen – 5621
Volledige landenranking

Dit artikel delen:

36 Reacties

Secondant 14 augustus 2017 om 09:03

Dumoulin natuurlijk uitstekend, echt een topcoureur die -mijn inziens- zelfs nog kans maakt op de eindzege in de WT. Van Avermaet en Dumoulin hebben beide nog wedstrijden waar ze kunnen pieken. Kwiatkowski kan ook zeker nog een rol gaan spelen.

Maar wat zouden we zonder Dumoulin moeten? Nederland presteert over de breedte echt onder de maat in de WT. Als Dumoulin dit jaar 0 punten had gehaald, had Nederland 10e gestaan in de landenranglijst.

Fritsie 14 augustus 2017 om 09:08

edit redactie: bedankt, aangepast

Valtverder 14 augustus 2017 om 09:18

Nederland onder de maat? ‘We’ hebben 11 coureurs in de top-100 van de wereld staan, waarvan er 1 zelfs nummer 2 is!
Lijkt me een prima score.

Charlie33 14 augustus 2017 om 09:22

@secondaire Veel landen zijn qua punten afhankelijk van 1 of enkele toppers, dus je redenering snijdt weinig hout.

Pubsted 14 augustus 2017 om 09:23

Onder de maat ja. Ik had toch wel verwacht dat van Baarle de rvv zou winnen en Mollema heeft niet eens Sebastian gewonnen dit jaar. Kruijswijk had in Zwitserland ook wel mogen winnen na zo’n teleurstellende Giro.

Pubsted 14 augustus 2017 om 09:26

Overigens werkt de landenranking anders dan de World Tour ranking. De landenranking houdt rekening met alle races. Zie verder hier: https://en.wikipedia.org/wiki/UCI_World_Ranking#Explanation_of_the_new-for-2016_points_system

rkfiets 14 augustus 2017 om 09:29

Nederland heeft het de afgelopen jaren uitstekend gedaan, in vergelijking met een paar jaar terug. L-B-L, P-R, Giro, verschillende rondjes van een week, verschillende etappes in grote rondes, en verscheidene top-10 noteringen in grote rondes. En dat alles door veel meer dan één renner: Terpstra, Poels, Mollema, Kruijswijk, Gesink en nog meer. Dat lijkt me een ongekende weelde, met nog heel wat in de pijplijn.

LaurentJalabert 14 augustus 2017 om 09:32

@Secondant -haal dan ook even Froome weg, Sagan weg, GvA weg, Kwiat weg, Martin weg, Quintana weg, etc………..

Wheely 14 augustus 2017 om 09:38

edit redactie: bedankt, aangepast

Secondant 14 augustus 2017 om 09:47

@LaurentJalabert, Pubsted, Valtverder etc.

Als je Dumoulin weg haalt, heb je nog één man in de top 50. Zo kun je het ook zien hé? Echt klasse? Nee, gewoon matig. Natuurlijk zijn de uitslagen van Van Baarle in RvV, Langeveld in PR, Mollema in SS niet slecht, maar zul geen uitschieke uitslagen heb je nodig wil je jezelf tot de top 10 kunnen rekenen. Dit jaar zijn er gewoonters op Dumoulin na. Waar we in de jaren hiervoor die wel hadden met Kruiswijk et cetera. Ter vergelijk: vorig jaar had NL in de eindrangschikking 4 man in de top 50. Dus ja, ik vind de prestaties van NL over de breedte gewoon zwak. Die conclusie mag toch getrokken worden? Je wordt hier gered door Dumoulin, die het uitmuntend doet.

Ter vergelijk: belgië heeft 6 man in de top 50 staan (NL 2, en met Terpstra op nummer 50). Spanje heeft er 4, Frankrijk 5, Australie 5. Enkel GBR is net als NL echt afhankelijk van één renner.

Voor Nederlandse begrippen toprenners als Mollema, Terpstra en Poels pakken dit jaar (om diverse redenen) gewoon een pak minder punten. Dus die eerste conclusie van mij lijkt mij zeker niet voorbarig.

rahimns 14 augustus 2017 om 10:25

Waarom tel je nu Terpstra niet gewoon mee… hij staat toch in de top 50. Gewoon 3 dus. Je probeert nu je eigen verhaal sterker te maken door Terpstra zogenaamd niet mee te tellen. En natuurlijk hebben bijv de Fransen er 5 maar dan staat hun nr.1 niet eens in de top 10. We mogen best tevreden zijn…

Secondant 14 augustus 2017 om 10:30

@ rahims,
Als je mijn tekst leest, zie je gewoon in de tweede alinea staan dat Terpstra 50e staat, dus wat is je punt? 2 man bij de top 49, 3 man bij de top 50, zo duidelijk? Begrijpend lezen is ook een vak.

Met Dumoulin hebben we zeker een verdienstelijk jaar. Een top jaar zelfs. Dus mij hoor je niet klagen. Alleen zonder Dumoulin is het gewoon een stuk minder helaas. Over de breedte is het gewoon een matig jaar voor Nederland. Alleen Dumoulin verbloemt dat, en daar ben ik hem zeer dankbaar voor.

hoofddorp2 14 augustus 2017 om 10:30

@Secondant
Het klopt dat Nederland in vergelijking met landen als Spanje, België en Frankrijk minder renners in de breedte heeft, maar zo gek is dat toch niet?
Het komt ook door blessures/ziekte dat sommige Nederlandse toprenners nu lager dan verwacht staan (Terpstra, Kelderman, Kruijswijk, Poels en Gesink). Maar om nou te zeggen dat de prestaties van NL over de breedte zwak zijn, gaat mijn inziens te ver.

MatthiasVDH 14 augustus 2017 om 10:37

Nutteloos feit: Lars Boom is de sterkste stijger in vergelijking met de vorige ranking. Stijgt hier zo maar even 275 plaatsen, en komt zo de top 125 binnen.

castroviejo 14 augustus 2017 om 10:37

@Secondant, 11 bij de beste 100 is echt niet slecht en we willen altijd meer. Maar als je het vergelijkt met tien jaar geleden dan doet Nederland het nu echt goed. Vergelijk je het met jaren 80 van de vorige eeuw, ja dan wordt het een ander verhaal. Als je inderdaad bij Nederland de topcoureur wegdenkt moet je dat ook bij andere landen doen.

Geflitst 14 augustus 2017 om 10:41

Zonder Dumoulin zou Nederland 3 plekken zakken, zonder Sagan zou Slovakije 34 plekken zakken.

Sephiroth 14 augustus 2017 om 10:46

Secondant: eind vorig jaar had NL er 4 in de top 50 staan, blijkbaar is dat wel ok? Ergo een goede Vuelta van Poels, kelderman of Kruijswijk. 1-2 ritzeges bij renners als Oomen en dan heb je er ook 4 in de top 50 staan.

Laten we het gewoon omdraaien: GvA en Dumoulin hebben een super jaar.

en wat geflitst zegt: zonder kwiat zakt polen heel veel plekken, zonder Kristoff noorwegen ditto en wat te denken van Dan martin en Ierland. Los daarvan, hoe ziet die top 10 eruit als je het normaliseert naar het aantal inwoners van een land (of iig naar het aantal renners op WT niveau).

Wheely 14 augustus 2017 om 10:47

@Secondant
Je reinste scorebord journalistiek, het is je vergeven want we kijken natuurlijk naar een scorebord. Het valt vooral tegen omdat een aantal klimmers geblesseerd waren. Anders had NL bijna elke WT wedstrijd top 5 gereden. Normaal gesproken had een Nederlander vast nog wel top 10 in de Tour kunnen rijden maar “we”hebben er nu wel weer twee ritten gepakt. Al met al kun je juist zeggen dat we gevoelsmatig in de breedte juist sterk zijn.

Baukema Tomoulin 14 augustus 2017 om 10:51

We kunnen zeggen dat NL het in de breedte niet zo best doet, we kunnen ook zeggen dat de sport internationaler is geworden. Moet je eens optellen hoeveel nationaliteiten er in de top 100 staan en vergelijken met 10 jaar geleden (of voor de grap met 30 jaar geleden). Per saldo zal elk traditioneel wielerland in de breedte dus iets minder zijn geworden. Enkel België lijkt nog echt traditioneel top te zijn.

TheTimmy 14 augustus 2017 om 10:56

@secondant: ik lees je tekst en er staat letterlijk “Als je Dumoulin weg haalt, heb je nog één man in de top 50”

Dat is gewoon onzin? Nederland heeft 1 renner in de top5 (2e zelfs), 2 in de top 25, 3 in de top 50 en 11 in de top 100. Vooral dat laatste geeft een breedte aan en verklaart ook de 7e plek in de landenranglijst.

En inderdaad. Het had mooier kunnen zijn zonder de blessures van Kruiswijk, Gesink, Kelderman etc. Wat dat betreft is het in de breedte een pech jaar. Maar dat we ondanks die blessures nog zo hoog staan zegt echt wel wat over de breedte! En niet alleen over de prestaties van Dumoulin, want ook zonder zijn punten staan we nog steeds in de top10.

castroviejo 14 augustus 2017 om 10:58

@BT in de breedte vind ik ook juist dat we het goed doen. In de klassiekers kunnen we uit de voeten met Van Baare en Terpstra. Rondwerk: Dumoulin; Kruijswijk; Mollema etc. Sprint: Groenewegen en in mindere mate Van Poppel. Tijdrijden: Dumoulin. Op elk terrein kan Nederland zich meten met de wereldtop en dat is wel eens anders geweest.

Thailand 14 augustus 2017 om 11:05

@ secondant, ik begrijp je punt, maar uit je aardige analyse kan je ook andere conclusies trekken. Dat NL er bijvoorbeeld in de breedte goed voor staat, in een jaar waarin meerdere toppers een minder seizoen hebben hebben we toch nog 9 man op het WK staan.

Kijk ook eens waar we vandaan komen, Boom was in 2014 na 9 jaar!! de eerste NL-e winnaar van een tourrit. Nu winnen we voor het tweede jaar op rij 2 ritten. En wat dacht je WT rondjes, sinds Slagter de TDU in 2013 won, pakken we ieder jaar ook daar 1 of meerdere rondes. Nee, we staan er prima voor hoor. Zeker als het vergelijkt met de periode ervoor.

Secondant 14 augustus 2017 om 11:09

Het vergelijken van een traditioneel fietsland als Nederland met pakweg Polen, Noorwegen of Slowakije is gewoonweg lachwekkend. Op die onozele opmerkingen ga ik niet eens in.

En inderdaad, dit is scorebord journalistiek. Het enige meetbare namelijk, zo'n WT stand. Wat is daar mis mee?

Natuurlijk zijn Terpstra, Kruiswijk en Poels geblesseerd geweest (normaal gesproken drie -Voor Nederlandse begrippen- toppers) maar heeft niet elk land dit soort gevallen? Porte, Dennis, Chavez, Aru, Izaguirre, Alaphilippe, Lopez Moreno…. kan nog wel even doorgaan?

Baukema Tomoulin 14 augustus 2017 om 11:16

@secondant: waarom lachwekkend? Heb je door dat dat een discriminerende opmerking is? De sport is internationaler en daarom veel meer van de talentvolle eenlingen dan van de traditionele landen met de opleidingen. Het is tegenwoordig juist onzin om eenlingen en uitschieters buite beschouwing te willen laten

Kosmonaut 14 augustus 2017 om 11:52

@Secondant
Azijn gedronken? Het is ook nooit goed…. Gewoon een ongekend topjaar voor Nederland. Grote ronde gewonnen + 5(!!) Etappes, nog een WT rondje en aantal dichte ereplaatsen in de kassei klassiekers. Ja, Dumoulin steekt er bovenuit, maar volgens mij hebben de meeste andere toppers het ook naar behoren gedaan. Mollema in de Giro/Tour, van Baarle in het voorjaar, Terpstra idem. Met Kruijswijk, Gesink en Terpstra was er helaas verder ook veel pech. Maar wat had jij nog meer verwacht dan? Winst Groenewegen in Mln-Snr? Slagter die AGR, WP en LBL wint? Kruijswijk en Mollema op het podium van de Giro naast Tom?

Opvallend overigens: geen Italiaan in de top 10.

  • 1
  • 2