Dumoulin schuift op in Tirreno: “Het was een hectische finale”

vrijdag 15 maart 2019 om 08:15
Dumoulin schuift op in Tirreno: “Het was een hectische finale”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin liet zich zien tijdens de tweede etappe van Tirreno-Adriatico. De kopman van Team Sunweb viel in de slotfase naar Pomarance zelfs nog even aan, maar werd uiteindelijk weer ingerekend door de overige favorieten. “Het was een behoorlijk hectische finale”, zo liet hij na afloop weten.


Dumoulin reageerde in de ultieme finale op versnellingen van Primož Roglič en Alexey Lutsenko. De Limburger mocht even hopen op tijdswinst, maar er vond alsnog een hergroepering plaats. Het was uiteindelijk Julian Alaphilippe die de etappe wist te winnen, voor Olympisch kampioen Greg Van Avermaet.

Dumoulin finishte als achttiende, maar wel in dezelfde tijd als de Fransman. “We hebben als team goed gereden”, is de Nederlander van mening. “Helaas zat ik op een gegeven moment ingesloten, waardoor ik niet mee was met een vluchtgroepje. Ik wist echter nog het gat te dichten, wat aantoont dat de conditie ‘OK’ is.”

Sterk in de breedte 
De 28-jarige ronderenner wist in het klassement op te schuiven naar plek zes. Zijn achterstand op leider Adam Yates bedraagt nu 22 seconden. Dumoulin was overigens niet de enige Sunweb-renner in de eerste groep: Sam Oomen én Søren Kragh Andersen waren eveneens bij de les. “We kunnen dan ook tevreden zijn”, aldus ploegleider Luke Roberts.

Dit artikel delen:

30 Reacties

wulu 15 maart 2019 om 08:38

Tom is een klepper, maar het viel mij gisteren op dat hij steeds omkijkt zodra hij aangaat en erg berekenend rijd. Het is al door anderen hier aangehaald, maar ik zie hem veel liever net als Roglic vol aangaan en kijken waar het schip strand. De andere klassementsmannen rijden toch wel op het wiel van Tom, of hij nou blijft zitten of niet.

Brummel 15 maart 2019 om 09:48

Roglic keek ook een paar keer om. niet zo gek.

Geit in mijn Kelderman 15 maart 2019 om 10:03

Niks mis mee als Dumoulin wat berekenender gaat rijden. Vorig jaar heeft hij in de Giro en Tour enorm veel kopwerk gedaan, niet zeuren gewoon op kop blijven sleuren. Renners daarachter gaan daar op een gegeven moment op rekenen en proberen te profiteren van zijn enorme kracht.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:23

Hij deed vooral veel kopwerk als ie op achterstand reed.

doorak 15 maart 2019 om 14:35

Dat omkijken doen er wel meer. Vooral in de fase dat men nog niet in topvorm is. Zodra vorm er echt is en men zich super voelt kijken ze veel minder om wat de tegenstander ook intimideert als je wegrijd.

Nog geen topvorm is er vaak onzekerheid bij sporters. De innerlijke vraag: ben ik al goed genoeg, zal het lukken etc. en gaan ze veel omkijken vanuit die onzekerheid. Iets wat veel topsporters vaak hebben. Natuurlijk is af en toe omkijken niet altijd onzekerheid, vaak snel even de schade vaststellen, zien of er nog iemand bijkomt wat voor lange ontsnapping nodig is en ja, zien of men beter van het gas af kan gaan.
Daarnaast omdat het een rationeel type is ipv een impulsieve renner zal hij vaak berekenend rijden. Prima want heden te dage als een kip zonder kop je kruit verschieten dan betaal je vaak de tol alsnog in de finale of eerder.
Okay, soms is het bij Tom niet de ratio mar de emotie als het niet gaat of gegaan is zoals hij graag had gewild. Had Senna, Schumacher, en meer dan hier op te noemen aantal renners.

assen 15 maart 2019 om 08:46

Niets mis mee om verstandig proberen te rijden. Dat is wat een intelligente renner doet. Soms neemt ie wel risico, denk aan de eerste bergetappe in de TdF vorig jaar, waar hij wegreed in de afdaling, en Valverde alleen maar wieltjes plakte.

Hee, lees ik nu weer ‘tevreden’? Dat was toch iets voor TJV? Of zou het zo zijn dat een ploeg die in een periode niet zo goed presteert dat woord vaak in de mond neemt? Want TJV gebruikt nu veelal andere en veel positievere woorden. ;-)

kielabokki 15 maart 2019 om 09:14

Dat moet je eerder zoeken bij het gebrek aan synoniemen bij enkele redactieleden. Maar hee, wie is hier nou de snackbar?

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:25

Destijds mochten we vooral niet zeggen dat jumbo niet zo goed presteerde. Het was allemaal heel logisch, maar nu blijkt het toch wat mindere periode?!

Fast Freddy 15 maart 2019 om 08:52

Die SKA is toch ook wel een buffel hoor

Brummel 15 maart 2019 om 09:49

Was mooi geweest als Tom bij de aanval van Roglic vol over kon nemen. Ben benieuwd of ze dan weg waren gebleven.

xistnc 15 maart 2019 om 09:52

Toen hij er zo makkelijk naar toe reed, had ik vooral het idee dat hij erop en erover zou knallen. Maar het beste was er toen wel af, zo bleek.

ghostwriter 15 maart 2019 om 10:02

Dumoulin is een geweldige wielrenner maar ik vind zijn manier van koersen verschikkelijk. Hij zal alleen durven aanvallen als het een noodzaak is en verder kijkt hij voor mij veel te veel naar wat andere doen om fan van hem te worden. Ik hou veel meer van de manier waarop Roglic koerst. Daarmee wil ik niet zeggen dat Dumoulin zijn manier van koersen moet aanpassen. Hij moet doen wat het beste bij hem past en waar hij de beste resultaten mee kan behalen. Alleen zal ik daarmee geen fan van hem worden.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:26

Wat mij betreft doet hij precies wat mijn toevallige mening voor die dag is.

doorak 15 maart 2019 om 14:54

Verschrikkelijk. Overdrijven is ook een kunst. Geen fan van zijn rijstijl. Tja dat kan maar verschrikkelijk. Het zijn gewoon 3 verschillende mensen en 2 verschillende karakters. Primoz denkt ok na en berekent vaak ook maar is ook vaker gewoon zekerder van zichzelf of beter gezegd minder onzeker dan Dumoulin. Stel je voor dat het allemaal machines waren, hetzelfde geprogrammeerd dan is er ook geen lol aan.

Tour 15 maart 2019 om 10:09

Idem, ik ben wel fan van Roglic, die knalt elke keer weer.

Juud van Gemert 15 maart 2019 om 10:30

Tom moet gewoon wachten op Reichenbach, zoals in de Giro, dan komt het wel goed

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:27

En goed op froome letten, die Thomas zakt er wel door in week 3

Wheely 15 maart 2019 om 10:38

Dumoulin koerste naar mijn idee vroeger wel meer iets aanvallender, meer zoals Roglič maar die is vooral een stuk sterker momenteel. Zeker op dit terrein.

vlek 15 maart 2019 om 10:55

Precies. Beetje opmerkelijk dat Dumoulin er op aangekeken wordt dat hij niet zo aanvallend rijdt als de beste renner van het moment. Hij heeft vaak genoeg getoond dat hij niet vies is van aanvallend koersen wanneer hij zelf met overschot zit.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:27

Maar he nu verwachten we gewoon iets meer

doorak 15 maart 2019 om 15:02

Dumoulin ken ik niet zo goed. Nogal eens live zien koersen en keer gesproken, Veel ratio behalve als emotie overhand neemt en weet wat hij doet. Maar absoluut onzekerder dan Primoz.
Primoz ken ik sinds 2011 en kan bevestigen dat die een hele goede kop erop heeft staan. Kent weinig onzekerheid en als dat er een keer is dan maakt dat geen negatieve indruk op hem maar handelt hij erna.

ikbenprocycling 15 maart 2019 om 10:48

Net nu Tom op ideale leeftijd komt en wil gaan oogsten in grote rondes dit en komende jaren, komen types als Roglic, de Yates bros en zelfs nog een G in hun prime, en anderen komen er hard aan, zoals ene Bernal. Vrees sinds medio het UAE rondje (nog erg vroeg) nog steeds dat Giro 2017 en zelfs de 2e plaatsen vorig jaar persoonlijke uitschieters zullen blijken, althans dit jaar waarin Tom nog altijd geen signalen gaf ergens beslissend te kunnen excelleren/domineren. Jammer die moeizame indrukken die Dumoulin gaf en me dat gevoel opleveren, want ik hoopte en gun Dumoulin weer een GT succes meer dan iedere andere renner. Hoewel ik wat pessimistisch word over zijn kansen op nr. 1 plekken (denk realistisch te zijn), ligt alles natuurlijk nog open. It ain't over till the fat lady sings. We gaan het wel zien.

HSV 15 maart 2019 om 11:47

Ik zie het ook zo.

Melkzuur 15 maart 2019 om 12:05

Je hebt zeker een punt, al ben ik positiever. Ik vind hem nu al beter dan in UAE, en hij heeft nog 2 maanden om aan z’n top te zitten. Dat hij best geen 2 jaar meer wacht alvorens een grote ronde te winnen, dat klopt natuurlijk wel. Als je die jonge gasten vandaag al bezig ziet… straf!

Ruben_ 15 maart 2019 om 13:47

JE vergeet echter dat een een-weekse ronde geen GT is. En dat al eerder is aangetoond dat Dumoulin veel constanter is en vooral een grotere motor heeft dan de meeste van dat ‘klim’ geweld. Yates moest zichzelf in de Giro buiten adem rijden om een groot genoege marge te hebben voor de tijdrit. Maar uiteindelijk kostte hem dat te kop. Als Yates berekender moet rijden bouwt hij die marge niet op en verliest hij de Giro ook.

Bovendien is Dumoulin aanzienlijk beter geworden in mega-bergritten en opeenvolgende bergritten. Zijn constantheid daarin is zijn kracht. Hij zal nooit het type worden wat overweldigend een 1-weekse rondje wint die op elke berg wegknalt.

Dus ja, de Bernals en Yatessen zullen er altijd geweldig uit zien en jouw angst aanjagen. Maar over 3 weken staat Dumoulin erboven, let maar op.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:29

Het is maart en vorig jaar was dumoulin veel minder rond deze tijd

ikbenprocycling 15 maart 2019 om 15:21

Ja Ruben goede aanvulling. Dat was ik echter niet vergeten, en put ik nog hoop uit. En voor alle duidelijkheid nog: ik had het over winnen, nr.1. Podium zie ik Dumoulin sowieso nog wel vaak rijden.

Slurpie Blauw 15 maart 2019 om 15:34

Onzin, vorig jaar was TD slechter rond deze tijd van het jaar. Hij staat er gewoon in mei voor de Giro en gaat meedoen voor de winst.

Zelfde geldt voor Froome en G, rijden nu nog geen deuk in een pakje boter, maar gaan domineren tijdens de TDF.

Die voorbereidingsrondjes zeggen zeer weinig!

ikbenprocycling 15 maart 2019 om 15:53

Onzin maar liefst. Tja dat krijg je als je hier even niet overtuigd hosanna doet. We gaan het zeker beleven allereerst in mei. Hopelijk een winnende Dumoulin.

Nb Het is niet dat ik Dumoulin achteruit vind gaan tov voorgaande jaren. Ik zie zijn diverse concurrentie serieuze progressie maken.

vanSpringel 16 maart 2019 om 13:28

Ik vind Dumoulin nogal vaak op ’t wieltje van Roglic rijden.
(Nadat Roglic hem vorig jaar in d’afdaling uit de wielen reed, zgn achter de motor, en Tom er niet meer bij kon komen).