‘Dumoulin krijgt in Vuelta het gezelschap van Roglic en Kuss’

‘Dumoulin krijgt in Vuelta het gezelschap van Roglic en Kuss’

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma is volgens de Spaanse sportkrant AS van plan om met een sterke ploeg naar de Vuelta a España (20 oktober-8 november) te trekken. Bronnen binnen Jumbo-Visma bevestigden eerder al dat Tom Dumoulin zal meedoen aan de Spaanse ronde, maar ook Primož Roglič en Sepp Kuss maken zich op voor de Vuelta.

Het plan dat Dumoulin ook nog de Vuelta a España rijdt, was reeds deze zomer gesmeed toen de nieuwe kalender werd voorgesteld. Jumbo-Visma zag al snel het nut in om de Limburger dit jaar twee grote rondes te laten rijden, na een hardnekkige knieblessure, darmklachten en de corona-lockdown. Ze wilden echter eerst afwachten of Dumoulin wel fris uit de Tour zou komen.

Het Spaanse AS meldt nu dat Dumoulin kan rekenen op twee ijzersterke ploeggenoten met Roglič en Kuss. De Sloveen wist vorig jaar nog de Ronde van Spanje te winnen en greep dit jaar nét naast de Tourzege. Kuss reed vorig jaar ook al de Vuelta en wist met verve de bergetappe met aankomst op de Alto del Acebo naar zijn hand te zetten.

Dumoulin, Roglič en Kuss zullen het moeten opnemen tegen onder meer Chris Froome en Richard Carapaz namens INEOS Grenadiers en Enric Mas en Alejandro Valverde in dienst van Movistar. Op de voorlopige deelnemerslijst prijken ook de namen van Thibaut Pinot, Emanuel Buchmann en Guillaume Martin.

Dit artikel delen:

89 Reacties

Pingu007 23 september 2020 om 11:11

Niet weer een Jumbo trein hoor..gewoon lekker rijden!

Poeksel 23 september 2020 om 11:17

Vier renners in de top tien!

Wheely 23 september 2020 om 13:26

Zolang Mas het maar begrijpt doen ze het goed.

Groetjesaandevoetjes 23 september 2020 om 13:58

Vier renners in de top 10? Ik dacht 10 renners in de top 10. Of bedoel je 4 Jumbo's in de top 10?

Verweggistan 23 september 2020 om 14:19

Vier teams in de top10

riazor 23 september 2020 om 11:17

Gelukkig is de klimtijdrit al in etappe 13

Cayolle 23 september 2020 om 11:27

Heel benieuwd wat de rolverdeling wordt, dan. Hoop niet dat Dumoulin weer gaat ‘knechten’ voor Roglic.

jooprioolpijp 23 september 2020 om 11:30

Net omgekeerd als bij de Tour: Tom als kopman, Primoz als schaduwkopman. Als iedereen heel blijft lijkt me dat een bijna onklopbaar koppel in de Vuelta.

Natte spons 23 september 2020 om 11:34

Ik verwacht van wel, Roglic is veel explosiever dan Dumoulin en dat is in Spanje vaak wel belangrijk. (Ik heb het parcours van dit jaar nog niet bekeken)

Joek Sat 23 september 2020 om 21:19

Joop, lijkt me niet te kloppen inderdaad ;-)

Johnny7 23 september 2020 om 11:30

Roglic knechten voor Dumoulin punt uit.

FDJ 23 september 2020 om 13:12

Niet eens voor Wout van Aert? ;)

Olly 23 september 2020 om 16:02

Volgens Wuyts en de Cauwer, gaat de hele ploeg knechten voor van Aert ook al rijdt deze niet mee. Het zou voor dit duo de meest logische keuze zijn, ook voor alle andere wedstrijden waar van Aert wel of niet meedoet. Vervolgens gaat van Aert dan natuurlijk knechten voor st. RvE, als deze opgeknapt is en weer kan fietsen. :-) Zelfs in trainingsritten, of naar de plaatselijke super om boodschappen te doen.

OT: Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. in principe is dit een zeer sterk trio, die alledrie hoog kunnen eindigen in een Vuelta. Het is echter wel afhankelijk van hoe ze uit de TdF gekomen zijn.

Chasse_patate 23 september 2020 om 11:34

Hopelijk lekker aanvallen, ploegenspel uitspelen en de rest kapot maken door twee man kort in het klassement te houden en ze lekker om de beurt te laten aanvallen. Laat de rest ze maar terug halen.

Marco 23 september 2020 om 11:40

Eindelijk…. !!! ;-)

Panache 23 september 2020 om 14:08

Veel volgers hebben dan het romantische beeld dat dan alle druk bij (bijvoorbeeld) Carapaz komt te liggen, die dan gedwongen wordt te achtervolgen en uiteindelijk zich opblaast. De werkelijkheid is vaak weerbarstiger en afhankelijk van de belangen die op dat moment urgent zijn. Tom zal niet de eerste zijn die dan plots zit te zwemmen op 20 seconden en denkt 'waar ben ik aan begonnen'.

Peetvader 23 september 2020 om 11:34

Gewoon om beurt aanvallen.

Baik-Baik 23 september 2020 om 11:36

Tom weer in het treintje van Primoz.

Marco 23 september 2020 om 11:39

Dit zou het lijstje voor de Giro zijn…

Steven Kruijswijk, Tony Martin, Antwan Tolhoek, Jos van Emden, Koen Bouwman, Tobias Foss, Chris Harper, Christoph Pfingsten

Is het zeker dat Kruijswijk de Giro gaat halen of zit die straks ook in de vuelta…

Eljorro 23 september 2020 om 11:44

100% zeker naar Giro

Fast Freddy 23 september 2020 om 11:53

Kruijswijk als machinist zonder trein.

Marco 23 september 2020 om 11:55

@Fast Freddy volgens mij kan Kruijswijk dan ook wat Pogacar deed

Natte spons 23 september 2020 om 15:10

@Marco: Dan moet hij zich wel inhouden in minimaal 1 van de eerste twee tijdritten om dat klaar te spelen.

nickdt 23 september 2020 om 11:42

Nu van Aert, Gesink en Bennett er nog bij en dan Martens en Eenkhoorn voor het vlakke.

Dario Koelkast 23 september 2020 om 11:57

Er is wel wat overlap met bijvoorbeeld Parijs-Roubaix. Ik verwacht dat Van Aert en Eenkhoorn sowieso daar starten.

leo jansen 23 september 2020 om 12:07

Deze keer van Aert dan wel voor 100% als knecht….Al is het alleen maar om Wuyts in het gekkenhuis te krijgen.

ProfrondeZevenbergen 23 september 2020 om 20:19

+1

Opzouten met die Wuijts.

Bruine Koersbroek 23 september 2020 om 11:42

De winnaar van vorig jaar die gaat knechten voor de top-10 plek van Tom…

Chasse_patate 23 september 2020 om 11:58

Nare reactie weer!

Marco 23 september 2020 om 12:04

Dat vind ik dan ook wel… iets in de zin van Tom is blijkbaar in zijn vorm aan het groeien.. wie weet.. zou een stuk leuker zijn

Romāns Vainšteins 23 september 2020 om 12:24

Optimist.

Bruine Koersbroek 23 september 2020 om 12:54

Valt mee, als Tom wint, is dat ook top-10 he..

Twee jaar terug zou Roglic knechten voor Kruijswijk in een rondje van een week dat hij uiteindelijk zelf won, ik weet even niet meer waar..

NCK17 23 september 2020 om 13:07

In Romandië volgens mij.

Panache 23 september 2020 om 14:11

Niet die keutel lafjes intrekken Bruine Koersbroek.

Bruine Koersbroek 23 september 2020 om 15:36

Romandie, dat was het ja.. Thanks..

Ik trek niks in, Panache.. Ik post alleen maar feitelijkheden.. :-)

Wheely 23 september 2020 om 15:44

Roglič knecht alleen voor Pogačar. ;)

Joaquim Agostinho 23 september 2020 om 17:02

Daar zal het wel op uitdraaien. De keren dat Kruijswijk in een rondje kopman was en Roglic ook meedeed, eindigde laatstgenoemde ruim voor hem….

Geit in mijn Kelderman 23 september 2020 om 11:43

Ik wil de pret niet drukken, maar als ik zie hoe snel de besmettingscijfers aan het verdubbelen zijn in W-Europa, en Spanje is daarin nog eens de negatieve uitschieter, kan ik me haast niet voorstellen dat er in november doodleuk een karavaan door over de Meseta’s rijdt.

Marco 23 september 2020 om 11:51

Zou wel fijn zijn wanneer ze dat voor de start van de Giro beslissen

leo jansen 23 september 2020 om 11:52

Volgens Trump is het virus dan allang weg.

Fast Freddy 23 september 2020 om 11:53

edit wf: houd het bij wielrennen svp

Turtlehead 23 september 2020 om 14:10

Je bederft idd de pret, maar hebt volkomen gelijk. Die gaat echt niet gereden worden, is ook geen echte noodzaak toe (behalve voor ons en een aantal renners).

assen 23 september 2020 om 11:49

Begint de Vuelta weer met een ploegentijdrit? Zonder zwembad? Zo ja, dan zie ik dat wel zitten!

josi 23 september 2020 om 11:58

Het lijkt me lastig om na de Tour en het WK in de Vuelta nog echt in topvorm te zijn. Ik verwacht dat de Vuelta-winnaar iemand zal zijn die de Tour niet of niet voluit heeft gereden, zoals Carapaz. Wel goed voor Dumoulin met het oog op volgend jaar om er nog een ronde bij te doen, maar ik zie hem niet direct meestrijden voor het podium.

Kannibaal van Schepdaal 23 september 2020 om 12:04

Ik heb Roglic de laatste jaren nog nooit slecht weten rijden. Nooit. Buiten de top tien rijden, dat lukt hem gewoon niet meer.

JVD 23 september 2020 om 12:48

Maar… Tom gaf juist aan nog niet de echte topvorm te pakken te hebben gehad in de Tour. Dus misschien is die er in de Vuelta dan juist wél.

Frits van Jumbo 24 september 2020 om 20:48

Carapaz zal nooit een grote ronde (meer) winnen

Marco 23 september 2020 om 12:02

Deze hebben hun lijst nog niet klaar

UAE-Team Emirates
Fabio Aru, Davide Formolo, Rui Costa, David De la Cruz, Jasper Philipsen,

Kannibaal van Schepdaal 23 september 2020 om 12:05

Aru, schrijf ‘m maar op. Ex-winnaar!

Marco 23 september 2020 om 12:10

Pogacar rijdt 18/10 de Ronde van Vlaanderen.. die kan nog naar de vuelta

lander luypaert 23 september 2020 om 13:29

Pogacar doet 1 grote ronde.

Aru gaat geen Vuelta doen.
Bystrom kan je er al bij zetten.

Marco 23 september 2020 om 13:42

@lander luypaert Ik vond Aru al vreemd.. meende dat ze die kwijt willen.. waar haal jij de rest van de info?

PogAICAR 23 september 2020 om 12:04

Yes! nou TJV gelijk ff goed oefenen voor volgende TDF

tvm 23 september 2020 om 12:08

Skytrein original (incl. doordacht plan) vs. Skytrein 2.0 (helaas zonder plan)

Soms is het origineel nou eenmaal beter dan een nieuwe versie…

Navardauskas 23 september 2020 om 12:40

Ook weer een onnozele opmerking. allemaal zo zuur.

Het plan van Jumbo was duidelijk en zeker niet slecht uitgevoerd. Maar ze zullen zeker verder schaven, en als de concurrent(en) duidelijk zijn wellicht een andere week 3 gaan rijden, om die een of twee directe bedreigingen vaker te isoleren en te laten werken. Of wellicht in het geel te duwen in week 2.
Het stoven van de concurrentie is goed gelukt. Tom had wellicht geduld moeten hebben, dan was er tactisch al meer mogelijk.

En met wat hernieuwd vertrouwen bij Tom (nare periode gehad) en wellicht zelfs een Kuss als 2e speerpunt (maar gun hem de tijd) kunnen ze in de Vuelta echt nog wel weer voor de winst strijden.
Neemt niet weg dat er mannen frisser aan de start zouden kunnen komen.

In 2018-2020 is er veel gezaaid en er is er bij Jumbo al best wat geoogst, maar voor die ene hoofdprijs zullen ze volgend jaar weer opnieuw moeten knokken. Bernal en Evenepoel zullen dan wellicht ook weer fris aan de start staan.
Dit is voor mij een veel leukere periode in het wielrennen dan de tijdperken Indurain, Armstrong en Froome/Sky om naar de tour te kijken.

Bruine Koersbroek 23 september 2020 om 13:01

Op 1 regel de opmerking van een mede-forumlid afdoen als onnozel en klagen dat het allemaal zo zuur is.. Een mooi praktijkvoorbeeld van cognitieve dissonantie, Navardauskas..

Marco 23 september 2020 om 14:00

Cognitieve dissonantie:

is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging.

Panache 23 september 2020 om 14:14

Sky: iedereen rijdt voor één doel, het geel.
Jumbo: we zeggen dat we enkel voor geel gaan, maar Wout hoeft niet te knechten in de waaier, Sepp mag op zijn verjaardag proberen te winnen, etc.
Verschil tussen één doel en een doel.

Joek Sat 23 september 2020 om 21:27

Wat Panache zegt inderdaad. Het verbaasde me dat het nog zo lang goed ging. Gelukkig kwam de hoogmoet alsnog voor de val. Hopelijk een leerpunt maar ben bang van niet.

Frank V 23 september 2020 om 21:51

Het zal nog aan Wout en Sepp gelegen hebben. Aan Wout had hij de hele Tour een onverwacht sterke knecht. Aan Sepp ook. Dat zijn knechten zo sterk waren heeft hem misschien verblind om niet sneller of meer aan te vallen. Maar daar kan Wout niets aan doen. Primoz heeft Pogacar laten rijden op de belangrijkste momenten en zei zelf dat Pogacar niet zijn grootste concurrent was.

lathumnees 23 september 2020 om 12:49

Enige verschil tussen het rijden van Sky en Jumbo is de kwaliteit van de kopman tov de concurrenten. Sky had met hun tactiek ook niks kunnen doen tegen supertalent Pogacar.

adelaarvanantwerpen 23 september 2020 om 14:17

Nee er is wel degelijk een verschil. Sky reed aan een super tempo, maar Froome nam daarna meestal wel over en reed dan weg. Roglic richtte meer op zijn explosieve sprint. Alleen in 2017 kon Froome niet meer wegrijden omdat zijn piek eerder in de vuelta lag dan in de Tour.

En op de tijdrit na klom Pogacar deze tour echt niet beter dan Quintana in 2013 en 2015. Die Quintana kon met minuten weg rijden van de tegenstanders. Pogacar rijdt meestal weg met seconden.

Marco 23 september 2020 om 14:57

Ik ben eens terug gaan kijken naar de Tour van 2018 en 2019. Sky heeft daar niet gewonnen met een trein.

Tour 2018 hebben ze Dumoulin kunnen afhouden met het uitspelen van een 2e kopman.
Eindklassement Tour de France 2018
1. Geraint Thomas (GB)
2. Tom Dumoulin (Ned) + 1.51
3. Chris Froome (GB) + 2.24
4. Primoz Roglic (Slo) + 3.22

Tour 2019 pakt Alaphilippe het geel en blijft de boel bij elkaar houden tot 3 dagen voor het einde waar Bernal het overneemt en wint

ProfrondeZevenbergen 23 september 2020 om 20:22

Mooi, kunnen al die treinzeikerds ook weer terug de kast in.

broodje 23 september 2020 om 13:05

Misschien de Plus er nog bij

Dario Koelkast 23 september 2020 om 13:22

Volgens mij ook Vingegaard

Jean Dumas 23 september 2020 om 13:34

Dat Roglic nog iets wil dit jaar, behalve het WK, verbaast me wel enigszins.

Sonsbach Allstars 23 september 2020 om 13:44

Dat is een nette ondersteuning voor TD.
edit wf: niet doen

horsm 23 september 2020 om 14:11

Van Aert zal in het najaar toch vooral een voorjaar willen rijden.

appiett 23 september 2020 om 14:27

Bennet, Kuss, de Plus, Dumoulin, Roglic, lijkt me een mooi rijtje knechten voor WvA…

Dan kan Wuyts ook tevreden zijn…

Kannibaal van Schepdaal 23 september 2020 om 14:37

edit wf: laat trollgedrag achterwege

Edit Kannibaal: Trollgedrag verdient trollgedrag.

koos1 23 september 2020 om 13:54

Niet verwacht dat Roglic nog de Vuelta zou rijden.
Met Dumoulin, Roglic en Kuss alvast een sterke ploeg. Daarbij dan waarschijnlijk nog Gesink, Hofstede, Vingegaard, Martens en Lindeman (?) hebben ze voor het klassement weer ene heel sterke ploeg.

Bennett als kopman naar de klimklassiekers? Word anders wel erg magere ploeg voor de klimklassiekers.

horsm 23 september 2020 om 14:10

Misschien van Aert in LBL? Hij zou het wel kunnen – al kan je hem natuurlijk niet overal opstellen. Sowieso Dumoulin in AGR.

Ik ben zelf benieuwd of Groenewegen nog gaat rijden dit jaar. Hij verdient natuurlijk een sanctie, maar ik zou het ook wel wrang vinden als hij het hele jaar niet kon fietsen. Maar misschien denkt hij daar zelf anders over.

harryjohan71 23 september 2020 om 15:54

Een klimklassieker in combinatie met de Vuelta mag toch geen probleem zijn voor Kuss, Gesink, Bennett en Roglic. Ik verwacht dat ze deze renners naar de Vuelta sturen icm 1of 2 klimklassiekers

Michelangelo 23 september 2020 om 16:49

@Horsm,
Ik ben ook benieuwd naar Groenewegen. Goed dat ze deze jongen op dit moment uit de wind houden (net als Jakobsen), maar ergens zal hij weer moeten/willen gaan fietsen.
Vuelta lijkt me dan een betere plek dan de Vlaamse wedstrijden.

Is er al duidelijkheid over een schorsing, mogelijk heb ik dat gemist. Of 3 maanden met terugwerkende kracht? Want dan mag ie bijna weer aan de bak.

Martino87 23 september 2020 om 22:29

Ik denk niet dat Groenewegen dit seizoen nog een wedstrijd rijdt.

Glorious 23 september 2020 om 15:02

Rollen, zo lang mogelijk 2 renners hoog in het klassement houden en iets minder op kop.

kelderfan 23 september 2020 om 15:40

Quote: “Ook de manier waarop we gekoerst hebben, was prachtig. Daar ben ik heel trots op. Ik weet niet of we als ploeg fouten gemaakt hebben. Of we nog agressiever hadden moeten koersen.” bron TJV;Roglic.
Dat was ’t probleem. De 1e. week in de TdF prima en agressief koersen; maar daarna is het behoudend geworden. {was ook ’t advies van de kenners}.
Ik hoop dat zij geleerd hebben en drie weken agressief blijven koersen. Tom Dumoulin kan het en Primoz Roglic kan het zeker.

wielerman 23 september 2020 om 15:46

De vraag is idd of de Vuelta wel doorgaat!

horsm 23 september 2020 om 15:48

Yep. Het ziet er op papier geweldig uit. Nu idd duimen dat er echt een Vuelta komt.

tdola 23 september 2020 om 16:20

Ik moet t nog maar zien of Roglic de vuelta gaat rijden, nog geen officiele bevestiging.
ZIe m eerder LBL, WP, AGR ed doen.

Dumoulin dus, mgl roglic.
Hofstede, Martens, Gesink, Kuss iig in de ondersteuning lijkt t.
Wellicht nog de Plus, Lindeman, Bennett, Vingegaard.

Geen mannen van voorjaarsklassiekers en geen mannen van de giro.
Keuze uit 10 voor 8 plekken lijkt t.

Jean Dumas 23 september 2020 om 16:53

De Vuelta is toch een beetje de ronde van de herkansing – ook dit jaar. Op lange termijn zullen ze trots zijn bij Jumbo op de afgelopen Tour. Weer een stap dichterbij de zege.

Marco 23 september 2020 om 17:19

Als je het zo bekijkt moeten ze volgend jaar winnen..

2020 2e
2019 3e
2018 4e

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair