Tom Dumoulin: Amstel Gold Race en Vuelta a España op programma

Tom Dumoulin: Amstel Gold Race en Vuelta a España op programma
vrijdag 18 september 2020 om 15:39

Na het WK wielrennen is het de bedoeling dat Tom Dumoulin nog twee wedstrijden rijdt. Op zaterdag 10 oktober zal hij in zijn thuiswedstrijd de Amstel Gold Race starten. Anderhalve week later op 20 oktober is het de bedoeling dat hij aan de start van de Vuelta a España in het Baskenland staat.

Bronnen binnen Jumbo-Visma hebben aan WielerFlits bevestigd dat dit het voorlopige programma van Dumoulin is. Volgende week na de Tour de France wordt de knoop definitief doorgehakt.

Vuelta a España
Het plan dat Dumoulin ook nog de Vuelta a España rijdt, was reeds deze zomer gesmeed toen de nieuwe kalender werd voorgesteld. Jumbo-Visma zag al snel het nut in om Dumoulin dit jaar twee grote rondes te laten rijden. De Giro-winnaar van 2017 stond tussen juni 2019 tot augustus 2020 liefst 420 dagen buiten competitie door zijn knieblessures, parasieten in zijn darmen en de corona-lockdown. De technische begeleiding wilde dat hun nieuwe kopman dit jaar dan ook extra wedstrijdhardheid zou opdoen. Ze wilden echter eerst afwachten of Dumoulin wel fris uit de Tour zou komen.

Het is een goed signaal dat Dumoulin gisteren na de laatste Alpenrit zelf de conclusie maakte dat hij steeds beter in deze Tour de France gaat rijden. “Ik ben niet in supervorm aan deze Tour begonnen, maar het gaat wel steeds beter. Dat is een goed teken”, vertelde hij in La Roche-sur-Foron.

Dit betekent dat de Maastrichtenaar na drie weken koers op het allerhoogste niveau goed hersteld van zijn inspanningen. Na de Tour de France komt hij op de WK in Imola op zowel de tijdrit als de wegwedstrijd in actie. Bondscoach Koos Moerenhout heeft hem zelfs aangewezen als de kopman voor de wegwedstrijd.

Klassiekers
Daarna is de belangrijkste keuze of Dumoulin zich op de klassiekers of de Vuelta ging richten. De keuze is nu gemaakt om de Amstel Gold Race te rijden als enige wedstrijd tussen de WK en de start van de Vuelta.

Aangezien hij relatief fris uit de Tour lijkt te komen is de Vuelta nu een logische keuze. Steven Kruijswijk heeft na zijn breukje in het schouderblad in het Criterium du Dauphiné zijn programma noodgedwongen veranderd en zal nu in de Giro d’Italia starten. Primoz Roglic gaat normaal dit jaar geen tweede grote ronde meer rijden. Daarom wordt Dumoulin in de Spaanse ronde als enige kopman uitgespeeld.

Dit artikel delen:

62 Reacties

Constantinopel 18 september 2020 om 15:43

Hopelijk groeit zijn vormcurve nog wat en dan zou hij zeker kanshebber voor eindwinst moeten zijn in de Vuelta. Deelnemersveld van de Vuelta begint er ook steeds aantrekkelijker uit te zien. Hopelijk gaat het door.

Stacey Dijkstra 18 september 2020 om 15:48

Slecht 1 tijdrit en toch redelijk wat explosieve klimmen. Meedoen in de top van het klassement zeker, maar ik zie hem niet als favoriet voor de eindzege.

krypton 18 september 2020 om 15:43

Waarom dan nog de AGR? Alleen omdat het in Limburg is het? Ik zou zeggen na het WK wat rust pakken en volle bak voorbereiding op de Vuelta.

Constantinopel 18 september 2020 om 15:46

Er zit nog een maand tussen het WK en de Vuelta. Het lijkt me nu geen drama, eigenlijk zelfs een goed idee om toch nog eens een koers te rijden tijdens deze periode.

Geit in mijn Kelderman 18 september 2020 om 15:48

Lijkt me juist niet. Wat Dumoulin mist is koersritme, dan na de Tour weer vier weken rusten is volledig overbodig. Het is niet dat hij al 70 koersdagen dit jaar erop hebt zitten.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 15:49

In zijn achtertuin, uit respect. Niet als absolute kopman met de vurige wens deze koers te gaan winnen.

Stacey Dijkstra 18 september 2020 om 15:47

Dumoulin, Bennet, De Plus, Gesink zou alvast een mooie basis zijn. Als De Plus ook de Vuelta niet rijdt is het duidelijk dat er een conflict is binnen JV. Hoe zou de voltallige Vuelta selectie van JV eruit komen te zien?

fietsvriend 18 september 2020 om 15:54

Denk niet dat we De Plus nog in een TJV shirtje gaan zien. Verrader!

Tom Dirkx 18 september 2020 om 15:58

Ik zou die Sepp Kuss graag nog eens in een Grote Ronde willen zien. Die jongen heeft best een goede indruk gemaakt; wie weet wat ie over 2-3 jaar kan doen als hij nog wat meer ervaring (en wellicht de steun van een ploeg?) heeft.

tendam 18 september 2020 om 15:58

@stacey dijkstra
Je wilt iemand die terugkomt van een blessure direct de Vuelta laten rijden, en als hij dat niet doet is er een conflict? Ok.

tdola 18 september 2020 om 16:03

Vuelta TJV:
Dumoulin, Bennett, Gesink, Kuss, Vingegaard, Hofstede, Martens, Lindeman.
Evt 1 te vervangen door de Plus aks deze toch Vuelta kan rijden.

harryjohan71 18 september 2020 om 16:13

Waarom verwachten jullie Lindeman in de Vuelta?

Dario Koelkast 18 september 2020 om 16:15

Ik verwacht eigenlijk dat Eenkhoorn zijn debuut gaat maken. Ipv Lindeman zal dat worden.

S. Morgenstern 18 september 2020 om 16:17

Eenkhoorn verwacht ik in de klassiekers

Dario Koelkast 18 september 2020 om 16:18

die overlap was ik even vergeten

tdola 18 september 2020 om 17:28

@harry Johan
Alternatieven? Daarom mgl lindeman. Leezer is niet Wrs.
Of de plus evt.
Weinig andere smaken.

Dr op en dr over 18 september 2020 om 17:48

Dumoulin, Gesink en Hofstede staan voorlopig al in de selectie voor de Vuelta.

Laurens de Plus heeft de Giro op een haartje gemist. Zou in principe de Giro kunnen meerijden, maar heeft nul kilometer in de benen, dus voor de Vuelta absoluut een valide optie.

Bouwman, Foss, Harper, Kruijswijk, Martin, Pfingsten, Tolhoek en Van Emden doen de Giro, dus die vallen al af.

Dus hou je over : Zoals gezegd De Plus, Ballerstedt, Bennet, Eenkhoorn, Fisher-Black, Groenewegen, Hofstede, Jansen, Kuss, Leemreizer, Leezer, Lindeman, Martens, Roosen, Teunissen, Van Aert, Van den Hoorn, Van Veenendaal, Vingegaard, Wijnants.

En van dit laatste rijtje zijn er al een aantal namen die de kasseien zullen rijden, dus die vallen al af.

I. Karner 18 september 2020 om 18:16

Roglic, Dumoulin, Bennet, De Plus, Gesink, Kuss en nog 2.

Boomie1 21 september 2020 om 13:29

@Dr op en dr over. Op papier wel ja, maar Groenewegen rijdt geen kilometer meer dit jaar in competitieverband.

Roglic, Dumoulin, Bennet, De Plus, Gesink, Kuss en nog 2 zoals hierboven genoemd.
Dan denk ik aan Hofstede en Vingegaard of Foss.

Mac-S 18 september 2020 om 15:47

Als Bennett of Kuss nog de puf hebben voor de Vuelta, zouden die toch best voor eigen kans mogen rijden? Hebben ze wel verdiend lijkt me. (Tenzij Tom echt voor de winst mee kan doen natuurlijk, maar dat moet ik eerst nog zien.)

Geit in mijn Kelderman 18 september 2020 om 15:49

Jammer dat de Vuelta ook weer zo achterlijk weinig tijdrit heeft. Wat is dat toch de laatste jaren, wanneer wordt die maffe tendens om maar zo weinig mogelijk tijdrit in een grote ronde te stoppen weer eens onderbroken?

Deel Koeper 18 september 2020 om 15:59

Een tijdrit is visueel weinig attractief, er wordt wat met getallen gegooid en daar moet je 't dan mee doen. Het zijn geweldige prestaties, maar het is allemaal nogal steriel en theoretisch. Daarnaast zijn de klimmers, de explosieve types of de eeuwige aanvallers stuk voor stuk populairder dan de tijdrijders, die roepen geen passie op. Ook spurters en waarschijnlijk zelfs superknechten zijn geliefder. Tony Martin werd plots veel populairder toen hij 100km. op kop van het peloton ging rijden dan toen hij de tijdritkoning was.

Die tendens lijkt me permanent, tenzij er plots Italianen, Fransmannen of Spanjaarden opduiken met een geweldige tijdrit. Of er duikt een te dominante figuur die alles wint, maar een zwakke tijdrit heeft.

tendam 18 september 2020 om 16:00

Omdat er wordt geklaagd dat het de rondes saai maakt. Je ziet nu dat dit niet uitmaakt: mensen vinden het toch wel saai :)

Ik denk zelfs dat een paar flinke tijdritten juist goed zijn voor de koers, omdat de pure klimmers dan moeten aanvallen.

hartstikkebedankt 18 september 2020 om 16:00

De Giro is er voor de liefhebber

Geit in mijn Kelderman 18 september 2020 om 16:12

Hoe kun je een tijdrit nou serieus saai vinden? Continu tussentijden doorkrijgen, parcourskennis is uitermate belangrijk. Ik heb deze Tour zo 17 ritten gezien die ik saaier vind dan een gemiddelde tijdrit.

thorsen 18 september 2020 om 16:37

Het is eigenlijk heel simpel (en heel jammer).
Kijkcijfers zijn veel lager bij tijdritten. En dat betekent minder centjes…dus…

Het is eigenlijk jammer dat ‘tijdrijders’ zo lang de klassementen hebben gedomineerd, waardoor men soms ook nog eens denkt dat zo min mogelijk tijdrit het klassement spannender maakt. Maar wat al vaker genoemd is: meer tijdritten betekent dat de klimmers eerder uit hun hok moeten komen en de spanning wellicht alleen maar ten goede komt.

Deel Koeper 18 september 2020 om 16:58

Als de Tour gedomineerd wordt door een team mutanten, dan geraken de klimmers niet eens uit hun hok. Het zijn natuurlijk ook weer net de tijdrijders die baat hebben bij een hard, strak tempo zonder tempowisselingen.

oscarito1908 18 september 2020 om 18:18

Vind een tijdrit altijd de puurste vorm van wielrennen. Hopelijk gaat het veranderen.

ProfrondeZevenbergen 18 september 2020 om 22:12

Ik vind tijdritten juist heel leuk om te kijken, zeker als er een klim in zit.
Vroeger schreef ik mee, maar dat doe ik niet meer. Ik pak mijn ipad erbij.

Jungle Man 18 september 2020 om 15:49

Zou wel gaaf zijn als TJV Roglic een keer uitspeelt in de RVV en PR.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 15:50

Nee, dat zou matteklap zijn. Hij is niet de handigste en deze koersen zijn bloedlink.

Panclaro 18 september 2020 om 16:06

Om te knechten voor Van Aert dan ? Top idee !

Wielerfan1987 18 september 2020 om 15:54

Er wordt nu aangegeven dat Tom enige kopman is, maar;

Kuss is ook gegroeid in deze ronde en van hem is bekend dat hij meer kilometers en wedstrijd ritme nodig heeft dan andere renners.
Ik sluit dan ook niet uit dat hij in de Vuelta nog beter zal zijn en dan ook bergop beter uit de verf zal komen dan Dumoulin.
Ik zou hem dan ook vooraf als schaduwkopman aanmerken.

Natte spons 18 september 2020 om 16:32

Kuss is ook niet meer te jong voor twee rondes, want ook alweer 26. Lijkt me inderdaad niet verkeerd.

ghostwriter 18 september 2020 om 15:54

Het zou mooi zijn als hij dit jaar zowel de Tour als Vuelta uit kan rijden. Dan zou hij een goede basis hebben gelegd voor 2021. Als ik Jumbo-Visma was zou ik hem niet eens voor het klassement laten rijden maar in de eerste week tijd laten verliezen om de rest van de Vuelta als rittenkaper te kunnen rijden. De kans dat hij een goed klassement rijdt is (volgens mij) namelijk toch erg klein.

Lalsacien 18 september 2020 om 15:57

Het zou wel stoer zijn als Tony Martin ook nog de Vuelta zou rijden.
De tijden van Marino Lejaretta zouden dan herleven toen de Vuelta nog voor de Giro en de Tour werd gereden!

Bulcke 18 september 2020 om 16:01

Dat is dit jaar wel extra lastig. De Vuelta start als de giro nog bezig is ;-)

Dario Koelkast 18 september 2020 om 16:08

Tony is een held en een rots om op te bouwen. Maar 2 koersen tegelijk lijkt me voor hem ook wat van het goede teveel.

Lalsacien 18 september 2020 om 16:44

Ach ja met die aangepaste kalender is het regelmatig controleren. Laten we dan hopen dat Martin ook de Vuelta rijdt, dat moet mogelijk zijn.

Lalsacien 18 september 2020 om 19:44

Guillaume of Daniel…..

orlando dani 18 september 2020 om 16:03

Ik zou het echt een wonder vinden als de Vuelta door gaat……

BW52 18 september 2020 om 16:05

Gezien oplopende Corona in Spanje is het maar zeer de vraag of de RvS door kan gaan. Ik ben gelukkig met het doorgaan van de tour en italiaanse wedstrijden tot zover

$kedel 18 september 2020 om 17:30

Speelt zich allemaal af buiten de Vuelta bubble

orlando dani 18 september 2020 om 16:07

PR zou ook nog kunnen als de vuelta niet door gaat…… ff wat bij eten ;)

Johnny7 18 september 2020 om 16:09

Tom kan de Vuelta winnen. Goede keuze! En wel een paar sterke knechten meesturen maar daar vertrouw ik op.

I Langof 18 september 2020 om 16:39

Mag Primoz Roglic niet als “defending champion” Vuelta rijden? Of gaat hij naar Giro?

Fenno de Groot 18 september 2020 om 16:44

Staat letterlijk in de tekst dat Roglic maar 1 grote ronde doet dit jaar

horsm 18 september 2020 om 17:09

Volgens mij wil Roglic graag eens kijken hoever hij in de Ardense klassiekers kan komen.

M.a.w. mooie verdeling van de kopmannen:
Kruijswijk: Giro,
Dumoulin: Vuelta
Roglic: LBL, WP
Van Aert: Roubaix & Vlaanderen

I. Karner 18 september 2020 om 18:10

@I Langof

Roglic gaat definitiv niet Giro rijden dit jaar. Hij heeft het niet uitgesloten, om in Vuelta zijn rode trui te verdedigen. Maar afwachten. Ik denk, na TdF gaan we meer weten.

I. Karner 18 september 2020 om 17:31

“Primoz Roglic gaat normaal dit jaar geen tweede grote ronde meer rijden. ”

Roglic heeft voor het tourbeginn iets anders an sloveense media gezegt. Hij sluit namelijk Vuelta niet uit, maar dat hangt van TdF af. Dus, even afwachten. In het geval, dat hij Vuelta rijden wil, dan doet hij dat ook en als kapitein, om zijne rode trui
te verdedigen.

SprintMaster 18 september 2020 om 18:19

Mooi dat Dumoulin nog de Vuelta mee pakt. Gewoon kijken hoe het uitpakt. AGR zal mede zijn om de publiciteit.
Als Roglic de Vuelta rijd dan lijkt het me verstandig dat hij niet voor het klassement rijd.
Denk dat hij beter gewoon lekker kan gaan genieten van zijn aanstaande zege.

I. Karner 18 september 2020 om 18:35

“Als Roglic de Vuelta rijd dan lijkt het me verstandig dat hij niet voor het klassement rijd.”

Als Roglic Vuelta rijdt, dan alleen maar voor het klassement als kopman (of co-kopman) en als hij voelt, dat hij de Vuelta winnen kan.

john 18 september 2020 om 18:23

JA gelukkig zend de belg de giro niet uit ,en de Vuelta geen wout van Aert ,want 10 dagen zeiken dat hij bij jumbo visma rijd dat is lang genoeg ,wat kunnen die het niet verkroppen dat hij bij jumbo rijdt hij moet er weg gaan werd vandaag alweer verteld man man wat een volk is dat ,denken die nou werkelijk als hij bij een Belgische ploeg reed dit kon doen wat hij nou deed denk het niet maar ja die willen/denken dat hij alles moet winnen ,te beginnen het WK dan RvV en P-R ,kijk als het luk oke maar hij is ook maar en mens ,En dan weten die slimme ook nog wat ze gaan/moeten verdienen en dat kan jumbo niet betalen conclusie dan moet wout maar vertrekken blij dat het na zondag gedaan is nooit gedacht dat die twee zo zouden zijn

I Langof 18 september 2020 om 18:26

Volgens https://www.procyclingstats.com/rider/primoz-roglic/calendar heeft Primoz Roglic het Vuelta termijn vrij, dus… als hij besluit daar nartoe te gaan, mag TJV geen nee zeggen??? In dit scenario lijkt mij Tom Dumoulin helaas maar een luxe-knecht.

BTW: AMSTEL word geen makkie, Pogacar gaat ook naartoe
Gaat Pogacar ook naar vuelta?

LSEQS 18 september 2020 om 18:42

Weet iemand wie zijn grootste concurrenten zullen worden in de Vuelta? Froome, Mas en Lopez?

Hollow Knight 18 september 2020 om 23:03

Hij zou beter de klassiekers rijden in dienst van WVA in plaats van wat liggen aanmodderen in de Vuelta.

Lalsacien 26 september 2020 om 12:22

Volgens jou is Van Aert opgebrand tijdens de klassiekers. Dan kan Dumoulin beter de Vuelta rijden!

CechRepublic 26 september 2020 om 12:37

Beste Vlamingen hier, WvA bedrijft professionele topsport. Hij heeft er, waarschijnlijk om salariële redenen voor gekozen om dat te doen bij een Nederlandse ploeg met ambities in de grote rondes. Dat betekent dat de ploeg niet rond hem gebouwd is en hij af en toe zal moeten knechten voor anderen. Dat betekent ook dat het voor de sponsor belangrijk is dat een Nederlander af en toe een leuk resultaat realiseert. WvA kan dus niet altijd voor zichzelf te rijden. Hij lijkt daar zelf geen enkel probleem mee te hebben. Sterker, hij lijkt het een stuk betre naar zijn zin te hebben dan bij Nuyens’ Vlaamse ploeg. Laat hem daarmee een voorbeeld zijn voor jullie eigen frustraties. Get over it. Het professionele sport, geen kleuterspeeltuin. Dit soort Vlaams nationalistisch gezeur van HK en Lightning/geengroenenookgeengoud verpesten de sfeer hier veel te vaak.

toiletduck 19 september 2020 om 22:10

@redactie: nogal slordige dt-fout… “Dit betekent dat de Maastrichtenaar na drie weken koers op het allerhoogste niveau goed hersteld van zijn inspanningen. ” ‘Hersteld’ mag hier gewoon met een t.

Jean Dumas 26 september 2020 om 11:56

Ik verwacht een Tom met ambitie in de Gold Race.

Lance4eva 26 september 2020 om 12:16

Ik zal het hem doorgeven.

Headlines

Materiaalzone

Populair