Duidelijke teneur bij Quick-Step-Alpha Vinyl: “Beter dan gisteren, maar werk aan de winkel”

Duidelijke teneur bij Quick-Step-Alpha Vinyl: “Beter dan gisteren, maar werk aan de winkel”

© Cor Vos

zondag 27 februari 2022 om 19:04
Interview

Met de sprintzege van Fabio Jakobsen wordt het toch nog champagne drinken na het openingsweekend. Maar euforisch zijn ze in het kamp-Lefevere ook niet. “Er is nog werk aan de winkel. Maar liever dat, dan nu al top te zijn. Het is pas binnen een maand dat het er toe doet”, zegt ploegleider Wilfried Peeters.

Misschien verwoordde Yves Lampaert het nog het best, na afloop van Kuurne-Brussel-Kuurne. “Vandaag was het goed. Alvast een stuk beter dan gisteren. Maar overschot hadden we absoluut niet. Het grote verschil met de Omloop is dat we met Fabio een geweldige afwerker hebben. Vooral dat was vandaag de grote meerwaarde.”

Klinkt fair. Zdenek Stybar vertelde iets soortgelijk. “Natuurlijk gaan we vandaag met een beter gevoel naar huis. Maar eigenlijk hebben we niet anders gekoerst dan gisteren. Het verschil is dat Fabio het vandaag kon afwerken. Al was het niet eenvoudig: in de finale hebben we echt alles op alles moeten zetten. Wat de Omloop betreft, het is niet de eerste keer dat we die afspraak missen. Maar je ziet, elke koers komt er een nieuwe kans.”

Donderpreek
Dat de donderpreek van Lefevere ook wel heeft bijgedragen, suggereert Lampaert. “Maar roep dat niet te hard, of we krijgen elke week zo’n preek”, grapt hij. “Maar inderdaad, we zijn na gisteren wel wakker geschoten. En ja, we moeten toch nog iets sterker worden. Dat geldt in elk geval voor mezelf. Ik hoop dat ik na Parijs-Nice iets beter zal zijn. Kasper Asgreen heeft Covid gehad. Die groeit ook nog. Ballerini moet er nog bijkomen.”

Lampaert en Jakobsen na afloop van Kuurne-Brussel-Kuurne – foto: Cor Vos

Ook ploegleider Wilfried Peeters legt de vinger op de wonde. “We hebben inderdaad wel een paar excuses, maar we kunnen niet ontkennen dat we in de Omloop achter de feiten aanholden. Daar zijn we niet blind voor. Noem het gerust een wake up-call. Maar gisteravond hebben we beslist vandaag toch weer vol de koers te maken in de heuvelzone. En in de finale hebben we iedereen opgesoupeerd om de drie vluchters terug te halen. En ja, we hebben nog wat werk voor de boeg. Maar liever nog wat moeten werken, dan nu al top te zijn. Pas binnen een maand doet het er echt toe.”

Jumbo-Visma
Peeters geeft ook toe dat Jumbo-Visma effectief versterkt is. “Ze hebben duidelijk niet stilgezeten. Des te beter voor hen, hé. Maar ik heb vijftien jaar ervaring als ploegleider. Ik weet wat een heel voorjaar domineren inhoudt… Let wel, ik doe geen afbreuk aan wat ze presteren. Ik ben de eerste om Wout van Aert te feliciteren als hij wint zoals gisteren. Ik heb immens veel respect voor hem. Maar als favoriet starten in de Ronde van Vlaanderen, dat is geen cadeau. Nu, dat is uiteraard het mooie van de sport.”

“Of het Jumbo-Visma-collectief ons angst inboezemt? We winnen toch vandaag? Ken je het spreekwoord: Düren is een schone stad, maar blijven duren nog een schonere. Kijk, we gaan nog regelmatig verliezen. Daar bestaat geen twijfel over. Maar ik hoop dat we ook nog regelmatig kunnen winnen…”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Dikke Vrouw 27 februari 2022 om 19:28

Het is al vaak gebeurd dat het niks was in de omloop en ze toch april domineerden

De Cabybara van de Conradkade 27 februari 2022 om 19:42

Ach, uiteindelijk tellen de overwinningen, niet hoe je die behaald hebt. Zo dramatisch vind ik het allemaal niet.

Michelangelo 27 februari 2022 om 19:49

Natuurlijk moet je de klassieke balans opmaken na LBL. Maar het openingsweekend leek the Wolfpack meer op een stel krokodillen die aan het wachten waren tot de zebra’s in hun bek springen. Het had niks te maken met hun normale manier van koersen, van jagen en dominant zijn. Hun offensief vandaag stelde niet veel voor, in de kopgroep zat enkel Asgreen mee. En toch gaan ze er met 1 van de 2 hoofdvogels vandoor dit weekend.

Maar als je het mij vraagt heeft TJV veel meer indruk gemaakt dan QSAV. Zowel gisteren als vandaag de koers mee gemaakt. En ook zonder Wout was het niveau meer dan goed te noemen. Als de klassieke kern dit vast kan houden, dan heeft WvA dit jaar echt wel een deftige ploeg.

En QS: daar lijkt toch echt wat werk aan de winkel. Nu wordt het eigenlijk verbloemd doordat Jakobsen wel op de afspraak is. Maar de rest van de Vlaamse voorjaarsmannen is echt niet OK. Van mij mag het dit jaar eens lekker voor de andere ploegen zijn dit voorjaar.

Dikke Vrouw 27 februari 2022 om 19:52

Dat de beste moge winnen

siepelstad 27 februari 2022 om 20:13

Schaaps pack dit jaar!

Mwielerfan 27 februari 2022 om 23:11

Een ram kan nog wel een flinke stoot geven. Mooie verder met die krokodillen

SoloSlim 28 februari 2022 om 09:25

Ze missen hier wel enkele toppers zoals Alaphillipe, Ballerini of zelf een Evenepoel. Het trio Stybar, Senechal, Lampaert is niet uitzonderlijk op de hellingen..

plattenband 27 februari 2022 om 20:13

Kijk, dit is nu de kunst he.
Voor QS is dit weekend traditioneel hét testweekend. Goed of niet goed, en toch winnen.
Dit jaar niet goed. Dus werk aan de winkel en nog enkele weken tijd om er te staan. Maar toch weer 1 van de 2 wedstrijden binnen halen. Zij gewonnen, 20(?) andere ploegen geen prijs!
Als ik me niet vergis zal QS in haar 20-jarig bestaan ongeveer 10x K-B-K hebben gewonnen en ook enkele keren ON. Kan dus niet slecht genoemd worden!

Michelangelo 27 februari 2022 om 20:22

Als ik kijk wat ik nu gezien heb, dan maken ze eigenlijk enkel kans in Gent Wevelgem en de Scheldeprijs. Dus daar waar Jakobsen mee kan doen voor de zege.

In de rest van de klassiekers wordt de ploeg gewoon zoekgereden als ze niet in staat zijn om er nog een laagje bovenop te doen. Want vandaag kwamen de mannen in de finale geen sikkepit dichterbij op een groepje van 3 renners die al een hele dag in het offensief waren. Beurtje op kop, en er aan de achterkant af wapperen. Meer was het niet vandaag. En gisteren eigenlijk ook niet.

Jakobsen verbloemt een heel slecht weekend van de ploeg met een magistrale sprint.

Romāns Vainšteins 27 februari 2022 om 20:26

Jakobsen in GW? Zou wat zijn zeg. MSR dan wellicht nog eerder?

Overigens eens dat het niet overhoudt bij QS dit weekend. Geen forcing van gezien.

Retro Lex 27 februari 2022 om 20:29

Nu blijk hoe groot het gemis is van Tim Declerq. Die kun je de eerste 150 km op kop laten rijden zodat de rest uit de wind zit en de koplopers wel op tijd ingelopen worden.

Mwielerfan 27 februari 2022 om 23:15

Als ze geen sta zetten, maar die gaat er allemaal en overal wel komen. De vraag is, is hun stap groter dan anderen, zodat de achterstand op jumbo ingehaald wordt? Asgreen gaat een flinke stap zetten vanwege dat ie terugkomt van corona, waarschijnlijk. Stybar is een vraag vanwege leeftijd, maar 3 jaar terug was ie vanuit niets één van de besten van het voorjaar

xistnc 27 februari 2022 om 20:13

Wat was er vandaag precies beter dan gisteren, buiten de zege van Fabio?

Retro Lex 27 februari 2022 om 20:31

Vandaag maar 1 DNF gisteren 3

Steven_E 27 februari 2022 om 22:10

Wat Asgreen deed op de Hotond en hoe die erna meezat in de kopgroep, dat was er gisteren niet.

peervaneynthoven 27 februari 2022 om 20:31

Vervelende en irritante ploeg QSV,veel ‘kunststof’.Kunnen er slecht tegen dat ze niet meer dominant zijn gezien de reacties van o.a. Lampaert die het niet meer kon bijbenen.QSV liep dit weekend achter de feiten aan,toonde geen enkel initiatief en Jakobsen verbloemt het feit dat de ploeg al voor de laatste kilometer volledig opgerookt was.En gisteren was het helemaal niets. Werk aan de winkel dus.

plattenband 27 februari 2022 om 20:48

ik zou eigenlijk graag eens horen wat een ploeg ‘vervelend en irritant’ maakt.

Ze zijn de best presterende ploeg van de afgelopen jaren (ok, niet op rondevlak) en brengen heel wat animo in het peloton. Als we dan PatLef even buiten beschouwing houden, wat maakt hen dan vervelend en irritant?

Michelangelo 27 februari 2022 om 21:46

@plattenband,

Ik wil best een poging wagen, want ik ben niet echt een fan van de ploeg.
Natuurlijk is er altijd meer natuurlijke sympathie voor de underdog, en dat is QS nooit geweest.

Grootste factor waarom ik geen fan ben van de ploeg zit in de omkadering. Lefevere vind ik een kleurrijke man, maar ik vind zijn kleurcombinatie niet mooi. Dat zit in het gebrek aan openheid over het verleden van de ploeg, zijn eeuwige gezeur over geld, zijn contractonderhandelingen via de media, zijn hypo’s etc. En daaromheen zijn een paar ploegdokters waar je je vraagtekens bij kunt zetten.

Verder heb ik totaal niks met dat wolfpack gedoe. Hoe de renners en de ploeg daarmee om gaan maakt het tot een eng clubje, bijna sektarisch. Een beetje Hotel California… what happens in the wolfpack stays in the wolfpack.

Daarnaast rijden er enkele renners rond die ik niet goed pruim: Evenepoel, Cavendish bijv.. Maar da’s op zich niet het probleem, er rijden ook renners waar ik echt wel fan van ben: Declerq, Lampaert, Stybar, Flip. Maar in de koers gedragen ze zich vaak of de weg van hen alleen is. Het blokkeren van de weg om niemand te laten wegrijden, maar ook gewoon mensen een beuk geven en dan als commentaar geven dat “die renner daar niet hoort te rijden”. Met een gezicht alsof zo’n opmerking de normaalste zaak van de wereld is.

En de hypocrisie. Als andere ploegen een keer gevaarlijk sprinten is de wereld te klein. Maar als ze het zelf doen, dan hoor je ze niet. Meten met twee maten lijkt daar gewoon de standaard te zijn. En als je daar als media kritiek op levert, dan moet je rekenen op renners die je microfoon voorbij fietsen in opdracht van hun baas.

Ik denk dat deze ploeg heel veel “successupporters” heeft, want een hoog aaibaarheidsgehalte heeft deze ploeg gewoon niet. Ik heb dan ook veel meer met bijvoorbeeld Lotto. Maar ja, die winnen niet zoveel, moeten het met minder budget en mindere renners doen.

@Plattenband, ik ben dan overigens wel benieuwd wat jou drijft om juist WEL fan te zijn van deze ploeg. Is het enkel vanwege het succesvolle uitstraling van deze ploeg? En hoe zie je dan de rol van bijvoorbeeld Lefevere, de omkadering of het letterlijk over renners zeggen dat ze “daar niet mogen rijden”.

Mwielerfan 27 februari 2022 om 23:23

Ik denk dat veel van jouw nadelen voortkomen aan een ietwat ouderwetse insteek, overigens wel degelijk gecombineerd met nieuwe kennis. Ik heb de indruk dat dat ouderwetse zich inderdaad uit in weinig transparantie van medische zaken en over verleden, en ook in de media optredens van de heer Lefevre. Het uit zich ook in een ouderwetse zeer romantische manier van de sport beleven en het daadwerkelijk genieten van koersen. Dat is denk ik wat zowel renners als fans prachtig vinden. De lol om iemand te lossen spat ervan af. En dat soort dingen als blokkeren is natuurlijk zeer onsportief, maar zie ik helaas ook ploegen als jumbo doen, die er zelfs Tony Martin voor aantrok. Dan heb ik liever een ploeg die blokkeert zodat de vlucht een kans maakt en het spannend wordt en er een leuke koers komt zoals qs, dan een ploeg als jumbo die met blokkade juist de boel lam legt en het voor de volgers en de spanning verpest

sooike 27 februari 2022 om 23:25

Ik heb jaren genoten van QS en ga dat ook dit seizoen weer doen. Ik huil niet mee met de wolven in het bos en complimenteer Wilfried Peeters met zijn reactie. Het seizoen is nog maar net begonnen of het gezeur bij de notoire tegenstanders van QS steekt al weer de kop op ! Kom op zeg !

FDJ 27 februari 2022 om 23:46

Ze hebben de afgelopen jaren ook gewoon teveel kwaliteiten ingeleverd in het Vlaamse werk en anderen worden te oud. Ze zijn in een paar jaar tijd oud winnaars als Terpstra en Gilbert kwijtgeraakt, Bob Jungels en dan wordt een Stybar een dagje ouder. Dan komt er ineens wel heel veel druk op Asgreen en ook Alaphilippe terecht. Alaphilippe rijdt ook nooit alle Vlaamse koersen omdat hij ook uit de voeten kan in de Waalse koersen.

Senechal en Lampaert zijn vooral type renners die hebben geprofiteerd van het sterk blok van Quick Step in die jaren. Betwijfel of zij, wanneer ze alleen kopman waren ergens, hetzelfde palmares zouden hebben.

Murcia 28 februari 2022 om 00:01

Dit is een analyse die ik deel, men heeft met Asgreen absoluut een crack voor het werk en een top voordeel als men Julian kan/kon inzetten maar voor de rest was de doctrine altijd meer renners dan de concurrentie vooraan hebben zitten in de finale. Dat wordt nu voor het eerst bestreden door een ploeg als JV die ook die strategie wil gaan gebruiken en bovendien zo slim was om ook meerdere rappe klassieke renners aan te trekken. Tegenover de snelle Asgreen, Senechal, Stybar en Ballerini heeft TJV nu Wout, Laporte, Mike en Tosh staan. In het knechten werk idem dito door Affini en Nathan als evenknie van Tim de Clerq en Cavagna in te zetten. In de Lampaert rol zou je zo Benoot kunnen invullen. Met de wetenschap dat Wout beter omringd is wordt ook het lamleggen van TJV een stuk moeilijker. Maar zo als altijd, de balans maak je pas op na 17 april of te wel P-R.

Jean Dumas 28 februari 2022 om 07:27

Lotto was pover in Kuurne, met alleen De Buyst bij Ewan in de finale.

Mystery Rider 28 februari 2022 om 08:00

Ik begrijp waarom PatLev een donderpreek geeft, maar ondertussen staat de teller wel al op 11 versus 3 voor TJV.

De sterkte van het team zit em in het feit dat er gewoon veel verschillende winnaars zijn, dat heb je bij TJV niet, vorig jaar 13 Roglic, 13 WvA, meer dan 60 percent van het totaal.

Laporte kan daar wel verandering in brengen als hij zoals in KBK daar de kans toe krijgt.

Stel je de reacties voor moest het gisteren voor Laporte geweest zijn – TJV 2, QS 0, oh la la la la :)

bellevue 28 februari 2022 om 11:07

11 – 3 #statsdontlie

Headlines

Materiaalzone