Dokter Ferrari noemt dopingverhaal Astana een hoax

maandag 3 februari 2020 om 14:33
Dokter Ferrari noemt dopingverhaal Astana een hoax

Dr. Michele Ferrari - foto: Cor Vos (archief)

Dokter Michele Ferrari heeft gereageerd op het verhaal dat Jakob Fuglsang tot zijn dopingprogramma zou behoren. In een geheim rapport worden ook Alexey Lutsenko en Astana gelinkt aan de dopingarts, die levenslang geschorst is. “Ik ben helaas gedwongen om de nieuwste media-hoax, die om mij draait, te ontkennen”, zegt Ferrari.

Het statement van de Italiaanse dokter staat op de site 53×12.com, waarop hij tips over onder meer coaching, training en voeding geeft. “Ik heb de laatste tien jaar geen enkele relatie gehad met renners van Astana”, begint hij zijn opsomming. “Ik ben al minstens twaalf jaar niet naar Monaco of Nice geweest. Ik heb nog nooit in mijn leven op een scooter of motor gereden, laat staan dat ik een wielrenner gangmaak.”

Ook ontkent Ferrari dat hij vorig jaar een bezoek heeft gebracht aan de Ronde van Catalonië. “Ik ben sinds 1994 niet fysiek aanwezig geweest bij een koers”, aldus Ferrari. “Het geheime ‘rapport’ is gebaseerd op valse berichten van waarschijnlijke belanghebbenden.”

Daarnaast weerspreekt de dokter dat hij een uitvalsbasis heeft in het Zwitserse Lugano (“Ik ben daar nog nooit geweest”). Ferrari eindigt met de ontkenning dat hij nooit veroordeeld is voor het werken met doping.

Astana ontkent samenwerking
Al deze aantijgingen staan in een verhaal van Deense en Noorse media, na inzage in een geheim rapport dat anti-dopingorganisatie CADF zou hebben opgesteld. Ferrari zou nog altijd actief contact hebben met wielrenners, voornamelijk van Astana. De Kazachstaanse ploeg ontkent samen te werken met Ferrari, en ook mogen renners geen contact hebben met artsen van buitenaf.

Dit artikel delen:

27 Reacties

vincenzo 3 februari 2020 om 14:36

Duidelijke taal!

Storm in een oud glas water dus.

Nu weer over tot de orde van de dag.

dikkechaap 3 februari 2020 om 14:38

Hij doet wel duidelijke uitspraken in ieder geval. Daarmee maakt hij zijn verhaal ook kwetsbaar, als een recente foto van hem in Lugano, Monaco of Nice opduikt gelooft niemand zijn andere beweringen.

vincenzo 3 februari 2020 om 15:09

Beweringen die vrij eenvoudig zijn te staven en die iemand niet zal doen als het niet waar is. Mogelijk is er sprake van een hetze. Mogelijk is er sprake van een persoonsverwisseling. Het verhaal over de vermeende samenwerking/contacten wordt zo langzamerhand wel minder geloofwaardig.

Jan Blokland 3 februari 2020 om 15:20

@dikkechaap, destemeer om dit verhaal te geloven lijkt me

Fast Freddy 3 februari 2020 om 14:50

Afsluiten met; “Ferrari eindigt met de ontkenning dat hij nooit betrapt is met doping” komt de geloofwaardigheid wel ten goede, haha.

Polleke 3 februari 2020 om 15:00

Ferrari is ook nooit betrapt op doping…

Panache 3 februari 2020 om 15:13

De quote is: I have never been convicted of doping.

koos verrek 3 februari 2020 om 14:56

poets, nep, bedrog, truc, oplichterij, broodjeaapverhaal dus,

wordt steeds gekker dit verhaal!

doorak 4 februari 2020 om 04:59

Evenals uw doorgeslagen radicale erupties steeds gekker worden.

Zjoske 3 februari 2020 om 15:04

I’ll lie again and again and I’ll keep lying.
I promise.

Scott Sunderland 3 februari 2020 om 15:15

Armstrong riep het vroeger al dat Ferrari niets met doping te maken had en verdedigde zijn trainer met geestdrift.

Heeft Ferrari niet toevallig misschien gezegd dat hij het wielrennen überhaupt niet meer volgt en zelfs nog nooit van de naam Fuglsang heeft gehoord ??

We zullen zien wat er allemaal nog uit de bus komt en wat wel of niet klopt. Ik denk wel dat de dopingautoriteiten nu aan zet zijn. Het verhaal klopt dat Fuglsang een ontmoeting had met Ferrari of het klopt niet

doorak 4 februari 2020 om 05:01

4e keer. Een ontmoeting strafbaar stellen houdt geen stand onder Eu recht en daar valt dit recht ook onder.
Waarom is al in de andere artikelen omtrent dit gerucht uitvoerig toegelicht.

Wheely 3 februari 2020 om 15:23

Dus nu moeten de doping opsporings-instanties er een soort recherche zaak van gaan maken die wellicht nog door iets van een rechter beoordeeld moet gaan worden… De vraag is of die instanties of de UCI dit wel kunnen en willen. Zaak Fuglsang is nou eenmaal geen zaak Armstrong waar een grote persoonlijke drijfveer bij de aanklager was.

Jean Dumas 3 februari 2020 om 15:33

Astana wil de wereld redden van de ondergang, en allerlei lieden zijn daar jaloers op.

Panache 3 februari 2020 om 15:38

Op een andere site staat >> Binotto: ‘Ferrari moet beter omgaan met controverse’. Ja, dat klopt als een bus.

Samlambeej 3 februari 2020 om 15:51

Regel 1 als je schuldig bent: zwijgen in alle talen en het werk overlaten aan de experten.

Kelder is de Man 3 februari 2020 om 16:05

Tis me wel duidelijk. De Neus is ontsnapt en rijdt nu op zn scooter in het zuiden rond. Fuglsang zag de haas en zat 'm op de hielen.

KnightBiker 3 februari 2020 om 20:21

Ha, ik zat in Amsterdam een jaar of wat terug met m’n fietsje achter de brommer van de neus aan… ik had het pas door toen hij wat omkeek, zo van wat heb ik nou weer…
achteraf had ik het niet gedaan maar ik rijd altijd achter die brommertjes aan. (In de tijd dat hij die columns schreef voor de Nieuwe revue.)

koos verrek 3 februari 2020 om 17:33

De voormalige trainer van Fugslang reageert verrast. “Tijdens de jaren waarin ik met Jakob gewerkt heb, bleven we altijd binnen de grenzen van het legale. Zelfs als dat betekende dat we bepaalde doelen niet konden bereiken”, zegt trainer Rune Larsen

>> en die doelen zijn dus vorig jaar wel bereikt ik weet genoeg

Romāns Vainšteins 3 februari 2020 om 17:51

Ja jij weet vrij snel genoeg.

doorak 4 februari 2020 om 05:02

kaalkopjes hebben weinig nodig om anderen te laten hangen.

the student 3 februari 2020 om 18:42

“Ik ben helaas gedwongen om de nieuwste media-hoax, die om mij draait, te ontkennen”

Als ik deze zin lees. Zie ik een norse kazach voor me die met een zwaar kaliber geweer letterlijk meneer ferrari dwingt te ontkennen…

doorak 4 februari 2020 om 05:04

Uw fantasie is vermakelijk. U ziet het al gebeuren, kan het mij voorstellen gezien allerlei aannames etc. Maar toch een geinige voorstelling,

Covadonga 3 februari 2020 om 20:14

De stellingen die hij doet over ergens niet geweest zijn, zijn niet mis. Die zullen dan ook best waar zijn en maken (voor mij) het verhaal van de media zwak.

wiebipedia 3 februari 2020 om 21:17

Al die partijen die publiekelijk reageren, hebben ze geen communicatiedeskundigen in het wielrennen. Alles wat je zegt kan alleen maar tegen je werken. Ferarri heeft weinig te verliezen, maar waarom zou Fuglsang publiekelijk reageren

Viktrodriguez 3 februari 2020 om 22:17

Ja, en als ze niet reageren zien mensen dat zwijgen als een veredelde bekentenis. Het is namelijk nooit goed.

wiebipedia 4 februari 2020 om 00:21

Het doet toch niet ter zake wat een willekeurige fan/volger ervan denkt. Alles wat je niet zegt kan niet tegen je gebruikt worden.

Headlines

Materiaalzone

Populair