Doek valt definitief voor Roompot-Charles
Roompot-Charles houdt definitief op te bestaan. De Nederlandse ProContinentale formatie is er niet in geslaagd om een nieuwe hoofdsponsor te vinden voor 2020. “Je blijft hopen op een oplossing, maar helaas is het nu definitief”, zo laat teammanager Michael Zijlaard weten via een perscommuniqué.
Bij Roompot-Charles stond de deur nog op een kier om verder te gaan, maar in de wandelgangen werd al geen rekening meer gehouden met een langere toekomst van de Nederlands-Belgische fusieploeg. “We hebben zo lang mogelijk gewacht met dit nieuws”, aldus Zijlaard. “Na vijf spannende jaren zeggen we nu tot ziens.”
“In de afgelopen jaren hebben veel renners zich kunnen laten zien. We zijn trots op het feit dat veel coureurs de overstap hebben gemaakt naar de WorldTour of naar andere profploegen. Meerder renners en stafleden hebben al een plekje voor komend seizoen. We hopen uiteindelijk dat iedereen een nieuwe werkgever zal vinden”, zo vertelt manager Nick Nuyens.
Zijlaard vult aan: “We willen vooral positief terugkijken en de goede herinneringen meenemen. Ik wil ook benadrukken dat we altijd schoon zijn gebleven. Er zijn nooit grote problemen geweest en we hebben altijd netjes voldaan aan de financiële eisen van de UCI en andere belanghebbenden”, zo besluit de Nederlander.
Zoektocht naar nieuwe ploeg
Van de 18 renners van Roompot-Charles hebben er inmiddels zeven een nieuwe werkgever gevonden. Het gaat om Boy van Poppel, Maurits Lammertink, Oscar Riesebeek, Stijn Steels, Senne Leysen, Justin Timmermans en Nick van der Lijke. Elf renners – waaronder Lars Boom en Pieter Weening – hebben nog geen ploeg voor 2020.
De formatie zal dit seizoen nog wel enkele wedstrijden afwerken. Zo staat Roompot-Charles aan de start van onder meer de Tacx Pro Classic, Parijs-Tours en de Sluitingsprijs Putte-Kapellen. Daarnaast zullen Boom en Sean De Bie nog enkele veldritten afwerken in het tenue van Charles.
Dat er verder in de WT renners rijden met gekochte plekjes zou me niet eens verbazen. Lang niet alle familie van renners hebben ooit enigszins aangetoond zelf proftalent te hebben (de Mario Costa's van deze wereld) en ook een hoop anderen lijken alleen maar ergens te rijden wegens commerciële belangen: Mirza bij UAE (zelfde land), Taiwanees Feng bij Bahrain (wegens Merida uit Taiwain) en dat soort jongens. Ook die Canadees naar ICA zal er vooral zijn wegens de ploegeigenaar. Dan is de F1-methode van plaatsjes kopen niet ver weg meer.
Hopen dat de renners nog ergens een plekje kunnen vinden, maar voor de meeste renners zonder contract vrees ik een stap terug vaar CT ploegen of helemaal stoppen.
Voor alle duidelijkheid: -.2 is continentaal niveau. Als je overwinningen en podiumplekken zich exclusief op dat niveau afspelen, ben je van continentaal niveau. Als je op -.hc en -.1 niveau overwinningen, podiumplekken of zelfs maar top tien noteringen kunt behalen ben je gewoon van pro-continentaal niveau.
De ploeg is nooit een doorgeefluik geworden voor beloftevolle renners zoals Sunweb Dev of SEG racing.
In mijn ogen acteerde als wannabee profploeg volgens een te traditioneel concept met klein budget.
Simpelweg het verkeerde businessplan.