Dit is het programma van Mathieu van der Poel in 2020

woensdag 19 februari 2020 om 09:15
Dit is het programma van Mathieu van der Poel in 2020

foto: Cor Vos (archief)

Mathieu van der Poel begint zijn wegseizoen vandaag in de Volta ao Algarve, maar hoe ziet zijn programma er verder eigenlijk uit? De renner van Alpecin-Fenix richt zich eerst op de voorjaarsklassiekers, om vervolgens de wegfiets te verruilen voor de mountainbike. WielerFlits zet alle wedstrijden op een rij. 

Van der Poel begint zijn seizoen dus in Portugal met de Volta ao Algarve, gevolgd door zijn eerste optreden in Omloop Het Nieuwsblad. Na de Belgische openingsklassieker is het tijd voor twee Italiaanse eendagswedstrijden: Strade Bianche en Milaan-San Remo.

Vervolgens gaat het via de Ronde van Catalonië naar Dwars door Vlaanderen, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De kans is aanwezig dat Van der Poel na de ‘Hel van het Noorden’ ook nog aan de start staat van de Brabantse Pijl, gevolgd door deelname aan de Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

Wel of geen heuvelklassiekers?
Zijn ploeg Alpecin-Fenix heeft inmiddels de benodigde wildcards ontvangen, maar het is nog niet zeker of Van der Poel zijn titel zal verdedigen in de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race. De 25-jarige renner ziet verder een deelname aan de Waalse Pijl wel zitten, maar Van der Poel en Alpecin-Fenix moeten nog een definitieve beslissing nemen.

Deelname aan de Amstel Gold Race, het is nog niet zeker – foto: Cor Vos

Na de voorjaarswedstrijden gaat het vizier op de Olympische Spelen. Van der Poel liet eerder al aan WielerFlits weten in principe alle Wereldbekers mountainbike te willen rijden, in ieder geval de twee Wereldbekers (Nové Mesto en Vallnord) tot en met het WK in het Duitse Albstadt. Daarna wacht het grote hoofddoel van 2020: de Spelen in Tokio.

Vuelta of Wereldbekers mountainbike 
In het najaar maakt Van der Poel wellicht zijn debuut in een grote ronde, al moet Alpecin-Fenix dan wel een wildcard ontvangen voor de Vuelta a España van organisator ASO. En daar zit het probleem, aangezien koersdirecteur Javier Guillén de Spaanse ProTeams wil uitnodigen. “Het wordt bijna onmogelijk om Alpecin-Fenix uit te nodigen.”

“Ik heb maar twee wildcards en er zijn al drie Spaanse teams die smeken om deel te nemen aan de Vuelta: Caja Rural-Seguros RGA, Burgos-BH en Fundación Euskadi. Hoe graag ik het zou willen, het wordt dus bijna onmogelijk om ook nog de ploeg van Van der Poel een wildcard te geven.”

Renner en ploeg hebben de hoop op een wildcard in de Vuelta a España uit het hoofd gezet. “Ik zou er niet rouwig om zijn als de Vuelta niet doorgaat en ik na de Olympische Spelen wat langer vrijaf kan nemen”, zo vertelde Van der Poel begin februari. “De Ronde van Spanje zal er waarschijnlijk niet bij zijn voor ons”, aldus ploegmanager Philipp Roodhooft.

Mathieu van der Poel mtb

Van der Poel mikt op Olympisch MTB-goud – foto: Orange Pictures

Van der Poel heeft echter een plan-B, aangezien hij ook graag de resterende wereldbekermanches in het mountainbike wil afwerken. Het gaat om de wedstrijden in Lenzerheide, Mont-Sainte-Anne, Val Di Sole en Les Gets. Roodhooft: “Starten we niet in de Vuelta, dan kan Mathieu iets langer rust nemen en nog extra mountainbike-wedstrijden rijden.”

Wedstrijdprogramma flag-nl Mathieu van der Poel 

Deelname bevestigd

19-23 februari: flag-pt Volta ao Algarve
29 februari: flag-be Omloop Het Nieuwsblad
7 maart: flag-it Strade Bianche
21 maart: flag-it Milaan-San Remo
23-30 maart: flag-es Ronde van Catalonië
1 april: flag-be Dwars door Vlaanderen
5 april: flag-be Ronde van Vlaanderen
12 april: flag-fr Paris-Roubaix

Deelname nog niet bevestigd
15 april: flag-be Brabantse Pijl
19 april: flag-nl Amstel Gold Race
22 april: flag-be Waalse Pijl
26 april: flag-be Luik-Bastenaken-Luik

Deelname bevestigd
23-24 mei flag-cz Wereldbeker MTB, Nové Mesto
20-21 juni flag-ad Wereldbeker mountainbike, Vallnord, Andorra
28 juni: flag-de WK mountainbike, Albstadt
27 juli: flag-jp Olympische mountainbikewedstrijd, Tokio

Deelname nog niet bevestigd, ploeg afhankelijk van wildcard
14 augustus-6 september: flag-es Vuelta a España

Deelname nog niet bevestigd, afhankelijk van Vuelta-uitkomst
15-16 augustus: flag-ch Wereldbeker mountainbike, Lenzerheide
22-23 augustus: flag-ca Wereldbeker mountainbike, Mont-Sainte-Anne
12-13 september: flag-it Wereldbeker mountainbike, Val Di Sole
19-20 september flag-fr Wereldbeker mountainbike, Les Gets

Dit artikel delen:

27 Reacties

Maglia Rosa 4 januari 2020 om 09:01

Moet hier niet de Tirreno (mits wildcard) tussen?

Wheely 4 januari 2020 om 09:44

Ik mag hopen dat ze die bewust skippen, zowel Catalonië als Tirreno lijken mij wat veel van het goede.

Youri IJnsen 4 januari 2020 om 09:47

Tirreno is in de tekst toegevoegd en niet aan de kalender. Dat is een bewuste keuze ;)

assen 4 januari 2020 om 09:26

Mmm, Sporza doet voorkomen dat MSR en Strade al zeker zijn, maar dat zal dan wel mondeling/officieus zijn.

Dat MvdP geen wegwestrijden plant in en na de zomer zegt wel wat hoe leuk hij MTB vindt.

Patrickvanv 4 januari 2020 om 09:27

Dus als ze geen wildcard krijgen voor de Italiaanse koersen dan zit hij na het wk veldrijden bijna 2 maanden zonder competitie.
Dat kan hij helemaal niet ;)

ChefSpijker 4 januari 2020 om 10:25

Algarve werd ook al ergens genoemnd. Het is allemaal nog een hoop gemits en gemaar op enkele zekerheden na. En afgelopen jaar is z’n programma ook best veel gewijzigd.

Rawolf 4 januari 2020 om 10:22

Op PCS staat Algarve al bij zijn programma?

Wheely 4 januari 2020 om 10:47

Algarve makes sense, zou best raar zijn als Strade zijn eerst “weg”koers wordt.

FDJ 4 januari 2020 om 11:42

Ik vind dat de berichtgeving omtrent Mathieu wel eens to much wordt hier hoor. Er mag veel meer gebundeld worden in berichten en of met updates gewerkt worden. In de afgelopen 24 uur zijn er onderhand 4 a 5 berichten geweest over koersen die wel of niet gereden gaan worden en waar twijfel over is. Dit is echt overkill.

jomaxman4 4 januari 2020 om 13:35

Gelukkig is in dit bericht alles overzichtelijk gebundeld.

stijnv10 4 januari 2020 om 12:24

Zou graag zien dat hij het gehele MTB-seizoen van 2020 rijdt. Vanwege de OS is dat seizoen korter dan normaal, en dan kan hij dat klassement ook weer afstrepen zodat hij zich het jaar erop volledig focussen op de weg (en dus een grote ronde). Weet alleen niet of de Wereldbeker MTB een doel voor hem is, maar het zou me niets verbazen als dit ook op z’n lijstje staat.

Baik-Baik 4 januari 2020 om 12:40

Misschien rijdt Fabio daar ook, weet jij veel.

mamaffia 4 januari 2020 om 13:22

Ik voel normaliter zelden de behoefte om mijn mening hier te ventileren, maar dit programma schreeuwt om een paar kritische noten wat mij betreft. Allereerst: Is dit niet een klassiek gevalletje roofbouw op het lichaam plegen? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit zelfs voor Mathieu weleens te veel gaat zijn. Dit met als risico dat hij ergens halverwege het jaar totaal opgerookt rondrijdt. Ik hoop overigens van harte dat hij het tegendeel gaat bewijzen.
Daarnaast: Er wordt wel heel sterk uitgegaan van wildcards voor alle grote koersen, waarbij Mathieu ook nog eens afreist naar Catalonië halverwege een campagne waarbij hrt accent duidelijk op de klassiekers ligt. Dit is een voor mij volledig onbegrijpelijke keuze. Tot slot: Ik moet nog maar zien of de ploeg zonder Mathieu wel World Tour-waardig is. Wat als hij onverhoopt toch bepaalde WT-wedstrijden moet skippen en de ploeg zonder hem in dit soort koersen start? Toch wrang voor de organisatie en de ploegen die naast een wildcard grepen.

Sonsbach Allstars 19 februari 2020 om 10:25

Op het eerste gezicht lijken het inderdaad erg veel wedstrijden, maar het zijn dan bijna toch allemaal eendagskoersen. De vraag of Tokio überhaupt doorgaat wordt overigens ook telkens urgenter. Zou qua reistijd en jetlags al een hoop energie schelen.
En ja ben ik met je eens; zonder vdPoel lijkt de ploeg me ook niet echt WT waardig.

Baik-Baik 19 februari 2020 om 12:49

Naast Mathieu rijdt er natuurlijk ook de Belgische kampioen rondt.

guyremgabdel 4 januari 2020 om 16:27

Jullie zijn Dwars door Vlaanderen (1 april) vergeten in zijn programma.

Doswielos 17 januari 2020 om 14:09

Ik heb begrepen dat hij ook de ronde van de Algarve rijdt.

Wheely 19 februari 2020 om 10:48

Ja zoiets heb ik inmiddels ook begrepen. :)

Limal 19 februari 2020 om 09:48

@WF: De commentaren hierboven zijn wat verwarrend als jullie in de titel/het artikel zelf er niet bijzetten dat jullie vandaag een oud artikel hebben geupdate ;-)

Chasse_patate 19 februari 2020 om 10:21

Idd, was ook aan het lezen. Gooi die ouder commentaren dan weg aub.

SnellePelle 19 februari 2020 om 10:34

Ik voelde mij al een soort van tijdreiziger :-) Ik kon de commentaren ook niet helemaal plaatsen, maar het muntje was op tijd bij mij gevallen.

Wheely 19 februari 2020 om 10:47

Wat is precies nieuw aan dit programma dan?

HoofdIsVrij 19 februari 2020 om 11:04

Mathieu verdedigt dus niet zijn EK titel op de MTB?

Romāns Vainšteins 19 februari 2020 om 11:19

Eigen content zal het wel zijn, of misschien was het weer eens tijd zijn olijke gelaat ertussen te wringen.

Hollow Knight 19 februari 2020 om 11:59

Het zou me niet verbazen mocht VDP alle klassiekers winnen waaraan hij deelneemt. Ik zie niet in wie hem gaat kloppen.

Taliesin 19 februari 2020 om 12:02

Er is niets nieuws aan dit artikel. Jammer.

Covadonga 19 februari 2020 om 20:38

Krijgen we nu wekelijks een update? Ik denk dat er best ergens een lezer te vinden is, die dat waardeert.