Dit is het volledige parcours van de Tour de France 2023
foto: Cor Vos
donderdag 27 oktober 2022 om 12:43

Dit is het volledige parcours van de Tour de France 2023

Organisator ASO heeft donderdag in Parijs het volledige parcours gepresenteerd van de Tour de France 2023. De 110e editie van de Franse ronde begint volgend jaar op zaterdag 1 juli in het Spaanse Bilbao en eindigt drie weken later, geheel volgens de traditie, op zondag 23 juli in de Franse hoofdstad Parijs.

De Tour van 2023 in vogelvlucht

  • De Tour de France start in 2023 voor het tweede jaar op rij buiten de Franse landsgrenzen
  • Het is de eerste keer sinds 1992 dat het Tourcircus weer in Spanje begint. Destijds begon de Tour in San Sebastián 
  • De Tour brengt dit keer al in een zeer vroeg stadium een bezoekje aan de Pyreneeën
  • De beklimming van de Puy de Dôme maakt voor het eerst sinds 1988 weer deel uit van het Tourparcours
  • De organisatie heeft vier aankomsten bergop in het parcours opgenomen
  • 30 cols van buitencategorie, eerste categorie of tweede categorie
  • Dak van de Tour: Col de la Loze (2.304 meter)
  • 2 landen, 8 regio’s
  • Acht bergetappes
  • Acht sprintetappes
  • Vier overgangsetappes
  • Een tijdrit van 22 kilometer
  • De organisatie heeft twee rustdagen ingepland, op 10 en 17 juli

De Tour de France start in 2023 voor het tweede jaar op rij buiten de Franse landsgrenzen. Nadat in 2022 Denemarken gastheer was van het Grand Départ, zal in 2023 de belangrijkste rittenkoers van het jaar in Spanje starten. De wielergekke regio Baskenland is namelijk the place to be voor de eerste Touretappes. De regio heeft van organisator ASO drie starts en twee aankomsten toebedeeld gekregen.

Baskische opener 
De Tour de France 2023 begint – in tegenstelling tot in 2022 – weer met een rit in lijn. Plaats van dienst is Bilbao, waar ook de eerste gele trui zal worden uitgereikt. Het is de eerste keer sinds 1992 dat het Tourcircus in Spanje begint. Destijds begon de Tour in San Sebastián met een proloog en een rit-in-lijn, gewonnen door respectievelijk Miguel Induraín en Dominique Arnould.

De 182 kilometer lange openingsrit kent het zwaartepunt in de laatste vijftig kilometer. Daar zijn verschillende beklimmingen – met Côte de Pike als hoogtepunt – opgenomen. De tweede Touretappe gaat over 209 kilometer van Vitoria-Gasteiz naar San Sebastián. De rit neemt het Tourpeloton mee door de provincies Biskaje en Alava. Tijdens deze etappe krijgen de renners onder meer de legendarische Jaizkibel voor de kiezen.

Klimmen op weg naar Laruns en Cauterets 
De derde en laatste etappe in het Baskenland start in Amorebieta en voert langs de Baskische kust, doorheen San Sebastián, richting het Franse deel van Baskenland. In Bayonne zullen de renners finishen na een overwegend vlakke etappe: we mogen hier met andere woorden een eerste sprint tussen de rappe mannen verwachten. De sprinters komen er in de eerste Tourweek overigens maar bekaaid vanaf, want in de vierde en vijfde etappe is het weer klimmen geblazen.

Primož Roglič voert de forcing op weg naar Laruns – foto: Cor Vos

De Tour brengt dit keer al in een zeer vroeg stadium een bezoekje aan de Pyreneeën met aankomsten in Laruns, in het uiterste zuiden van Frankrijk dicht tegen de Spaanse grens, en skigebied Cauterets. Twee jaar geleden koos de Tour ook voor een tussenstop in Laruns. De latere eindwinnaar Tadej Pogačar won er een sprint van een vijfkoppige elitegroep, na een waar spektakelstuk door de Pyreneeën. Voor de laatste Tourpassage naar Cauterets moeten we terug naar 2015: Rafał Majka won toen vanuit een vroege vlucht.

De Puy de Dôme, terug van (zeer lang) weggeweest
Na enkele krachtmetingen in de Pyreneeën is het tijd voor enkele overgangsetappes. De ronde gaat vervolgens verder met ritten naar Tourstad Bordeaux (een plek die onlosmakelijk verbonden is met Rob Harmeling, die er in 1992 een Touretappe wist te winnen) en Limoges.

De klimmers denken echter vooral aan rit negen, die finisht op een wel zeer bijzondere beklimming: de Puy de Dôme. Dit is een grote lavakoepel en een van de jongste vulkanen in het Centraal Massief in Auvergne, het centraal-zuidelijke deel van Frankrijk, met een hoogte van 1464 meter. Het kent een rijke en beruchte historie in de Tour de France. Denk alleen al aan het duel tussen Jacques Anquetil en Raymond Poulidor in de Tour van 1964 of de leverslag die Eddy Merckx er te verduren kreeg in 1975.

Johan van de Velde bedwingt de steilere flanken van de Puy de Dôme – foto: Cor Vos

De berg werd dertien keer opgenomen in het parcours, maar de gedoofde vulkaan werd in 1988 voor het laatst aangedaan. De Puy de Dôme is maar van één kant toegankelijk en het is bovendien erg smal richting de top, wat verre van ideaal is voor het steeds groter wordende Tourcircus. Tourbaas Christian Prudhomme is echter ook een wielerromanticus en dus zal de Puy de Dôme na 35 jaar weer zijn opwachting maken in de Tour. In de laatste vier loodzware kilometers zal er wel geen publiek worden toegelaten.

Een loodzware exercitie door de Alpen 
Op de top van de Puy de Dôme komt de Tour even tot rust, want na negen etappes is het tijd voor een welverdiende rustdag. De renners krijgen de mogelijkheid om wat stoom af te blazen, en zich mentaal en fysiek weer op te laden voor de tweede Tourweek. Beginnen doen we met drie verraderlijke overgangsetappes in het zuiden van Frankrijk, niet ver van de Alpen. Op weg naar Issoire, Moulins en Belleville-en-Beaujolais kunnen er verschillende wielerverhalen worden geschreven.

De klassementsrenners moeten ook zeker op hun hoede zijn, maar die zullen toch vooral toeleven naar vier zeer zware en ongetwijfeld beslissende Alpenritten. De eerste rit door het bekende gebergte voert naar de top van de Grand Colombier. Dit is een beklimming die we vooral kennen als scherprechter in de Tour de l’Ain, maar voor de laatste Tourpassage hoeven we ook maar twee jaar terug in de tijd. In 2020 was Tadej Pogačar in een elitesprint te sterk voor zijn landgenoot Primož Roglič en Australiër Richie Porte.

De renners naderen de top van de Grand Colombier, Tour 2020 – foto: Cor Vos

De tweede Alpenonderneming voert de renners van Annemasse naar skioord Morzine. De echte wielerkenners weten dan al hoe laat het is. Wie Morzine zegt, zegt ook al snel de Col de Joux-Plane. Deze net geen 11 kilometer lange Alpencol, aan een gemiddelde van ruim 8%, is een van de zwaarste beklimmingen in de Alpen en boezemt de renners behoorlijk wat angst in. Richie Porte noemde het ooit ‘een nachtmerrie van een beklimming’.

De col werd in 1978 voor het eerst opgenomen in de Ronde van Frankrijk en keerde vervolgens nog elf keer terug in het parcours, steevast gevolgd door de razendsnelle afdaling naar Morzine. Peter Winnen kwam er in 1982 eens als eerste boven, maar het was bijvoorbeeld ook de plek waar Lance Armstrong (in de Tour van 2000) zijn misschien wel zwaarste dag in de Tour de France kende.

In de vijftiende etappe trekt de Tourkaravaan naar de slotklim richting skigebied Saint-Gervais Mont-Blanc, op de flanken van de Mont-Blanc. De finale vertoont erg veel gelijkenissen met de laatste passage van de Tour naar Saint-Gervais Mont-Blanc in 2016. Romain Bardet wist toen na een fraaie solo de etappe te winnen.

Een jonge Alejandro Valverde verslaat Lance Armstrong in Courchevel, 2005 – foto: Cor Vos

Na de tweede en meteen ook laatste rustdag beginnen de overgebleven renners aan de loodzware slotweek. Het venijn zit hem dit keer niet in de staart, want in etappes zestien en zeventien volgen meteen twee echte sleuteletappes. De zestiende etappe is een rit tegen de klok van 22 kilometer tussen Passy en Combloux. De organisatie heeft dit jaar maar weinig compassie voor de coureurs, want ook in de zeventiende rit staan er weer enkele serieuze Alpenreuzen op het programma.

De laatste dag door de Alpen voert naar de slotbeklimming richting wintersportgebied Courchevel, waar in het verleden Richard Virenque (1997), wijlen Marco Pantani (2000) en Alejandro Valverde (2005) wisten te zegevieren. In deze klassieke Alpenetappe over meerdere zware cols – waaronder de Cormet de Roseland – zal het nog aanwezige kaf nogmaals van het koren worden gescheiden.

Een laatste omwenteling in de Vogezen?
Na de laatste Alpenrit naar Courchevel is er tijd om op adem te komen, al is dit in een koers als de Tour de France natuurlijk wel relatief. In de overgangs/sprintersrit naar Bourg-en-Bresse zal er normaliter weinig gebeuren, de rit naar Poligny is ook voor de snelle mannen. Op de laatste zaterdag van de Tour pakt de organisatie uit met een allerlaatste bergrit. Dit keer zijn de Vogezen aan de beurt en staan de Petit Ballon en de Col du Platzerwasel onder meer op het menu.

Op de flanken van de Platzerwasel zal de beslissing vallen in de strijd om de eindzege en de overige ereplaatsen. Wie zaterdagmiddag in het bezit is van de gele trui, zal een dag later in Parijs worden gekroond tot eindwinnaar. De Ronde van Frankrijk kent ook volgend jaar weer zijn traditionele slotrit naar Parijs, met een sprint op de Champs-Élysees ter besluit.

Routeschema flag-fr Tour de France 2023
01/07 – Etappe 1: flag-es Bilbao – flag-es Bilbao (182 km)
02/07 – Etappe 2: flag-es Vitoria-Gasteiz – San Sebastián (209 km)
03/07 – Etappe 3: flag-es Amorebieta – Bayonne (185km)
04/07 – Etappe 4: Dax – Nogaro (182km)
05/07 – Etappe 5: Pau – Laruns (165km)
06/07 – Etappe 6: Tarbes – Cauterets Cambasque (145km)
07/07 – Etappe 7: Mont-de-Marsan – Bordeaux (170km)
08/07 – Etappe 8: Libourne – Limoges (201km)
09/07 – Etappe 9: Saint-Leonard-de-Noblat – Puy de Dôme (184km)

10/07 – Rustdag

11/07 – Etappe 10: Vulcania – Issoire (167km)
12/07 – Etappe 11: Clermont-Ferrand – Moulins (180km)
13/07 – Etappe 12: Roanne – Belleville-en-Beaujolais
14/07 – Etappe 13: Châtillon-sur-Chalaronne – Grand Colombier (138km)
15/07 – Etappe 14: Annemasse – Morzine (152km)
16/07 – Etappe 15: Les Gets – Saint-Gervais Mont-Blanc (180km)

17/07 – Rustdag

18/07 – Etappe 16: Passy – Combloux (22km, ITT)
19/07 – Etappe 17: Saint-Gervais Mont-Blanc – Courchevel (166km)
20/07 – Etappe 18: Moûtiers – Bourg-en-Bresse (186km)
21/07 – Etappe 19: Moirans-en-Montagne – Poligny (173km)
22/07 – Etappe 20: Belfort – Le Markstein Fellering (133km)
23/07 – Etappe 21: Vélodrome National de Saint-Quentin-en-Yvelines – Parijs (115km)

*Enkel de volledige profielen van etappe 5, 6, 14, 15, 16, 17 en 20 staan voorlopig op de site van de Tour de France. De rest zal later volgen.

RIDE Magazine
78 Reacties
Sorteer op:
27 oktober 2022 12:47
Acht sprint etappes en maar 1 tijdrit, voor QS is het duidelijk : Jakobsen naar de Tour en Evenepoel naar de Giro
    27 oktober 2022 12:55
    Inclusief een heel voorjaar waar de Belgische pers zegt dat Merlier ook een kans verdient ;)
    27 oktober 2022 13:09
    Klopt wolfpack moeten vol voor fabio gaan deze ronde
    27 oktober 2022 13:13
    8 sprint etappes: dat zijn er te veel. 8 X hoef je dan niet meer dan 3 minuten naar de tdf te kijken.

    1 tijdrit: wat mij betreft te weinig.
    27 oktober 2022 13:42
    Is idd belachelijk, dit soort etappes jagen de kijkers weg, voorspelbaar en vaak eindigend in controverse en/of bloed....
27 oktober 2022 13:38
Nog niet gelezen hier, maar lijkt me een geknipte Tour voor Vlasov!

Al zal het vooral vechten worden om die 3e plek, achter Pogacar en Vingegaard...
27 oktober 2022 13:35
22 tijdritkilometers, t.o.v. ruim 70 in de Giro. Als Quickstep besluit Evenepoel de Tour te laten rijden i.p.v. de Giro zijn ze getikt (ik zou geen ander woord kunnen bedenken). Het is met dank aan de tijdritten dat hij de Vuelta won want hij kraakte aan alle kanten toen Roglic - in de paar etappes voor zijn val - eens goed op de pedalen ging staan. Ik voorzie eenzelfde scenario voor dit jaar. De winst op al zijn concurrenten moet hij pakken in de tijdrit. Het maakt dat hij met een gerust hard wat kan kraken bergop. Bovendien kan hij er later het jaar nog de Vuelta aan vastplakken. Dan wint hij twee grote rondes in één jaar.
    27 oktober 2022 14:11
    Het openingsweekend vraagt ook wel om een Alaphilippe die z’n eigen ding mag doen.
27 oktober 2022 13:36
Wout en Remco naar de Giro volgend jaar, liggen veel meer kansen. Jumbo moet maar Van Baarle meenemen naar de Tour.
    27 oktober 2022 13:46
    Denk je niet dat van baarle en van Aert naar de tour gaan? Mij lijken Vingegaard, Van aert, Laporte, Kelderman, van Baarle en Kuss zekerheidjes voor de tour. Overige 2 plekken dienen dan nog gevuld te worden met ruime keuze. Roglic die zelf moet bepalen of hij de tour weer wil gaan rijden. Mocht dat het geval zijn heb je voor de laatste plek:
    Rohan Dennis, Kruijswijk, van Hooydonck, Benoot, Tratnik.
    27 oktober 2022 16:48
    Van Aert naar de Giro geloof ik niks van. Te weinig tijd na de klassiekers, en weer genoeg etappes om uit te pakken in deze Tour. Bovendien is hij de man die de lijnen uitzet binnen de ploeg. Van Baarle ook meenemen als sterke knecht (bv. in plaats van Benoot) maar dat is geen leidersfiguur.
27 oktober 2022 14:46
Ik wordt er persoonlijk niet echt warm of koud van, van deze route. Helaas wederom geen TTT en ook het aantal TT kilometers is absurd laag.

Daarnaast zie ik ook geen monsterlijke bergritten waarin meerdere reuzen worden bedwongen in één en dezelfde rit.

Teveel sprint ritten, waarvan 80% van de mondiale kijkers slechts de laatste 10 kilometer kijkt.

De renners maken de koers uiteraard, maar als ik de Giro en Tour naast elkaar leg, dan lijkt de Tour wel een beloften koerske.

Sorry, mijn mening, maar meer kan ik er niet van maken helaas. :(
    27 oktober 2022 17:35
    En dan te bedenken hoe lang de tijdritten vroeger waren. Ze worden pas weer langer als er een Franse tijdrijder type Anquetil of Hinault opstaat.
    27 oktober 2022 20:48
    @Girardengo ....> Inderdaad, en zo lang geleden is het allemaal nog niet. Tijdritten van dik 50 kilometer heb ik heren als Breukink en Indurain nog zien afleggen in de Tour, dus we hoeven nog niet eens terug te gaan tot in de tijd van monsieur chrono. (Anquetil voor de jongere Wielerflitsers.)

    Ik vindt het spijtig want het tijdrijden is toch een essentieel onderdeel binnen het weg wielrennen. En voor de fans langs de weg is dit het ultieme Tour dagje uit, aangezien je iedere renner afzonderlijk kan aanmoedigen.

    Je zal inderdaad wel gelijk hebben wanneer je zegt, dat het wachten wordt op een Fransman die kan tijdrijden voordat we weer eens 60/70 of 80 tijdrit kilometers in de Tour gaan zien.
27 oktober 2022 12:49
Dit is meer Dwars Door Frankrijk dan Ronde van Frankrijk
    27 oktober 2022 13:10
    Klopt. TdF = Traversée de France.
27 oktober 2022 13:01
Slechts 22 km tijdrijden en geen kasseien. Ook nauwelijks kans op waaiers. De echte klimmers zullen dit graag zien: niet dat ze kans maken tegen Pogacar en Vingegaard, maar mannen als Lopez, Carapaz en Landa zullen voor het podium willen gaan.
    27 oktober 2022 13:59
    En Pinot ook hopelijk! Dit parcours is Fransen als Pinot & Bardet wel op’t lijf gesneden.
    27 oktober 2022 14:35
    Eerder Gaudu, Pinot lijkt niet meer met de besten mee te kunnen.
    27 oktober 2022 17:08
    Gaudu is idd de nieuwe fetisj renner van de zuiderburen
27 oktober 2022 13:18
Eerste helft duidelijk in het thema Miguel Indurain, maar zonder diens grote wapen, de lang tijdrit.

Ik mis een marathonetappe over meerdere 2000+ cols, maar wellicht dat ik me verkijk op de etappe naar Courchevel. Mis ook het oude traject naar de Champs-Elysees langs de Seine, maar dat boeit verder niets.

Alle mogelijke mankementen aan dit parcours worden echter gelijk tenietgedaan door de terugkeer van de Puy de Dôme. Ik reken alvast op Mathieu, gezien een geaccidenteerd openingsweekend en de PouPou-saluut.

Benieuwd naar wat Evenepoel gaat kiezen. Op voorhand denk je dat het Giroparcours hem beter moet liggen.
27 oktober 2022 13:27
Puy de Dome maakt zijn rentree “na ruim 40 jaar”. Ik ben van 1988, en ik mag hopen dat ik effectief nog geen 40 ben!
27 oktober 2022 17:25
Voor de echte tijdrijders zou je eigenlijk gewoon een 3 daagse moeten organiseren , de tijdritten in een grote ronde zijn maar voor een handvol renners echt interessant. Gewoon een proloog, vlakke tijdrit en klimtijdrit ofzo. Voor ieder type en dan een mooie klassementsstrijd.
Ik weet al wanneer ik mijn vakantie voor volgend jaar plan.
27 oktober 2022 13:02
De Puy de Dôme wordt in ieder geval een makkie, de fiets op de trein en je bent boven.
27 oktober 2022 13:12
Als Kooij dit niveau blijft laten zien zou ik hem serieus overwegen voor de tour (als v aert de giro doet).
    27 oktober 2022 13:19
    Kan zeker maar ze zullen het echt niet doen denk ik. Er gaat een gruwelijke klimtrein mee.
    27 oktober 2022 13:30
    Waarom zou woitie in godsnaam de giro doen ?? Tuurlijk ga die naar de tour
    27 oktober 2022 13:35
    Kooij heeft nog niet veel in de World Tour gereden, laat staan in grote rondes. Beginnen met de Giro of de Vuelta lijkt me voor volgend jaar niet onverstandig.
    27 oktober 2022 13:53
    Dit niveau? Eerst maar eens upgraden richting (meer) WT-zeges denk ik dan.
    27 oktober 2022 14:05
    Er gaat nooit een pure sprinter mee naar de TDF als ze voor geel gaan
27 oktober 2022 13:24
Een matig parcours vind ik. Maar één tijdrit van 22 km vind ik GT-onwaardig. De finish net voorbij Col de la Loze is jammer en nog wel wat gemiste kansen. Uiteindelijk maken de renners de koers, maar heel sprankelend oogt het niet op voorhand.
    27 oktober 2022 14:26
    Die finish lijkt me wel wat eigenlijk. Slechts een goeie 6 km afdalen, met in de 'afdaling' nog een puistje tussendoor en een heel steile op de aankomst (max 18% zegt de officiële website)
27 oktober 2022 14:01
Ik ben wel enthousiast eigenlijk, zo op het eerste oor. Heeft iemand al profielen?
    27 oktober 2022 16:29
    Veel lopers blijkbaar. Absoluut perfect voor Evenepoel dus.
    28 oktober 2022 11:44
    Volgens Froome was de Mont Ventoux een loper.
27 oktober 2022 14:04
Dit lijkt me een Tour, geprogrammeerd voor een duel Pogacar - Vingegaard.
    27 oktober 2022 14:38
    Mij juist niet eerlijk gezegd. Vingegaard kan tijd pakken ten opzichte van Pogacar op de langere cols en dan nog het liefst meerder in dezelfde rit, en daarnaast in de tijdritten.

    We krijgen nul ritten met meerdere monster cols en slechts 22 km aan tijdrit. Pogacar pakt in al die pukkel aankomsten en ritten met de aankomst na een afdaling tijd op Vingegaard door de boni seconden, dus als ik Vingegaard was zou ik lekker voor de dubbel Giro en Vuelta gaan.

    Maar gelukkig is het niet aan mij om hierover te beslissen. Deze Tour is op maat gemaakt voor Pogacar zou je haast denken ?
    27 oktober 2022 17:29
    @Promiz Rigloc
    Ben met je eens dat Pogacar hier in het voordeel is. Maar misschien zit de Tourdirectie nog met de kracht van de ploeg JBV in het hoofd en wil deze in het parcours wat compenseren.
27 oktober 2022 14:10
De Mas van dit najaar kan hier misschien wel meedoen voor winst.

Voor Evenepoel zou je denken: op naar de Giro. Probeer die te winnen en dan heb je nog de rest van je carrière om die derde grote ronde, de ronde van Frankrijk op je naam te schrijven. Maar dan zie je de reactie van Lefevere die toch weer doet vermoeden dat hij mogelijks gewoon aan de start van de Tour zal staan. Remco zal zelf beslissen, dat is duidelijk.
    27 oktober 2022 14:37
    Als Mas hier kan winnen, dan Remco zeker ook (wat ik niet verwacht). REV reed afgelopen Vuelta Mas bergop nog helemaal zoek..
27 oktober 2022 14:16
Zo, je kan niet zeggen dat de Tour erg zijn best doet om Evenepoel te verleiden.
Mij ziet het er wel leuk uit, zo op het eerste gezicht. Onorthodox snel te bergen in, en de Puy de Dôme na zovele jaren. Ik stond als tienjarig knaapje op de flanken, die laatste keer in 1988. Gelukkig nog géén 40 jaar geleden ;-)
Acht sprintetappes lijkt me trouwens wel ruim geteld, ik zou het eerder op 6 houden. En niet veel kansen voor de eerste bergen. 'k Zou Mareczko thuislaten.
    27 oktober 2022 14:23
    Maar wat zou je doen met Merlier en Jakobsen? ;-)

    Zoals ik hierboven aangaf: volgens mij wordt de zwaartegraad van de bergetappes wat overdreven, maar daar staat wel een hoog aantal heuvel/middengebergteritten tegenover. Een beetje zoals de Vuelta '22 dus. Wie won die ook weeral? :-)
    27 oktober 2022 14:35
    Oh, maar ik wilde ook niet zeggen dat Evenepoel dit niet zou kunnen hoor, alleen dat je niet kan zeggen dat ze hem proberen overtuigen met een stevig aantal tijdritkilomers.
    Ik geloof je vrij als jouw inschatting is dat de bergritten niet zo zwaar zijn, ik baseerde me louter op het artikel, 'k heb de presentatie niet gevolgd noch profielen gezien. Dus verdere conclusies dan dan het niets voor Mareczko is, trek ik nog niet :-)
    En wat Patje doet met Remco, Merlier en Jakobsen mag hij helemaal zelf beslissen, ik ben daar eerder neutraal in. Ik ben vooral blij dat we geen vlakke eerste week hoeven te doorstaan voor de eerste berg opduikt.
    27 oktober 2022 15:23
    Haha, ik bedoelde het eigenlijk niet serieus - 'k zat nog in prikkelende-stellingenmodus van hierboven.

    Tijdens de gedetailleerde blik op alle ritten bij de presentatie leken er mij geen monsteretappes in te zitten, maar wel een groot aantal met verschillende 'halfhoge' cols achter elkaar. Ik hoop dat die uitnodigen tot aanvallend koersen, maar dat zal van de ploegtactieken en het koersverloop afhangen. De gedetailleerde profielen (met stijgingspercentages) heb ik trouwens ook nog niet gezien. [Edit: ondertussen staan er enkele profielen onderaan het artikel zie ik - de etappe naar Courchevel zou je wel een monsteretappe kunnen noemen]

    Alles samengeteld kijk ik meer uit naar de Giro dan naar de Tour. Met uitzondering dan van de Puy de Dôme etappe, die staat nu al aangekruist in mijn agenda. (al was het maar om sentimentele redenen)
    27 oktober 2022 16:36
    Waarom zou je Evenepoel willen aantrekken als je bijna zeker Pogacar en Vingegaard hebt?
    27 oktober 2022 17:54
    @fransestinkkaas, wel dat is heel eenvoudig. Namelijk omdat Vingegaard (behalve voor de Jumbo fans, maar die heb je niet in Frankrijk) de uitstraling van een schotelvod heeft.
27 oktober 2022 14:21
Wat een nep
27 oktober 2022 14:44
Ik zeg een tour die draaien gaat tussen 3 LBL-winnaars met het accent op het klassieke.

Roglic vs Pogacar vs Evenepoel

Vingy gaat een jaartje Italië Spanje doen
27 oktober 2022 15:24
Tour gaat beslist worden in etappe 13 tm 17 lijkt me. Ben ook niet kapot van dit parcours.
Een vlakkere itt of ttt erbij had niet misstaan.
En wel erg veel saaie sprintetappes lijkt me, 8 stuks. 5-6 max lijkt me voldoende en dan 1-2 met bergje op 10 km ofzo altijd leuk.
27 oktober 2022 17:53
Gezien de spektakeltour van 2022 denk ik dat deze samenvatting van 8 sprintetappes wel iets genuanceerder zal liggen (we kennen de profielen immers nog niet). De organisatie weet ook dat renners als MvdP (in goede doen), Allaphillipe (ook in goede doen), WvA, Pidcock en Pogacar graag koers maken in de ritten die op klassiekers lijken. Ik gok dat een boel etappes op strategische plekken net een venijnig klimmetje hebben zitten voor deze mannen of in ieder geval pittig genoeg zijn zodat het een gevecht wordt tussen de goed klimmende sprinters + ploeg en de 'klassieke' sprinters + ploeg.
27 oktober 2022 18:32
Ik ben teleurgesteld over het parcours, zo weinig tijdritkilometers.

Hoeveel sprintetappes zijn er? Wilfried Peeters zegt 4, in dit overzicht staat 8... dat is een joekel van een verschil.
27 oktober 2022 19:22
De Puy de Dome; jeugdsentiment. De tijden van Galdos, Agostinho en Poulidor herleven.
27 oktober 2022 20:01
De belangrijke ritten qua profiel even goed doorgespit zojuist: het is tegelijk geen specifieke tour voor de tijdrijders als ook geen voor de pure klimmers. Veel gaat te doen zijn op basis van explosiviteit en durven gokken.

Dit is in mijn ogen absoluut geen tour die Evenepoel hoeft te laten liggen en een hele mooie tour voor Pogacar maar ook Roglic. Ook een Carapaz zie ik in topvorm hier hoge ogen gooien. Zelfs een uitgemergelde van Aert die met holle ogen en op een red bull-ketonenmix rijdt zou ver kunnen komen.

MvdP moet Parijs kunnen halen.
    27 oktober 2022 20:23
    Njah, een mooie twist op mijn eerdere kijk op het parcurs en de renners. Evenepoel is idd een aanvaller, a la Potjekar. Roglic absoluut, hij is nu wat rijper en hopelijk wat constanter daarin. En in die lijn ga je voort qua namen. Vingegaard, why not? Die houdt er volgens mij ook wel van snode plannen te bedenken. En goed opletten dat ie niet verrast wordt en tijd verliest. Op z'n qui vive zijn. Of acherom kijkend een ander van z'n fiets fietsend, of zelf gaat klapzoenen met het asfalt.

    En qua Jumbo Visma, die kunnen in zowel de Giro als de Tour de France zoveel namen uit de grabbelton trekken. Een Giro met zoveel tijdrit kilometers met Kelderman, Kruijswijk (wil revanche voor de sneeuwmuur), Bouwman, Foss, Valter, Affini, Van Emden, Van Hooydonck/Dennis. En een Tour de France met Vingegaard, Roglic, Kuss, Benoot, Van Aert, Van Baarle, Laporte, Van Hooydonck/Dennis

    Maar Van Aert en Roglic in de Giro zou ik ook mooi vinden.

Reacties zijn gesloten.