Dit gaat er veranderen in de wereldbeker veldrijden

maandag 10 februari 2020 om 20:00

Opnieuw grote veranderingen in de wereldbeker veldrijden. Na de wedstrijdkalender gaan nu ook de regels op de schop en dat heeft grote gevolgen voor de Belgen.

De nieuwe reglementen die de UCI wil invoeren zijn in het nadeel van de Belgische mannen. Nu is het zo dat alle renners in de top-50 van de UCI-ranking automatisch mogen deelnemen in wereldbeker-wedstrijden. In Hoogerheide – twee weken geleden – resulteerde dat in niet minder dan twintig Belgische crossers aan de start bij de elite heren.

In de nieuwe regels wordt dat aantal beperkt tot maximaal twaalf. Alleen de beste acht renners uit de ranking zullen gegarandeerd mogen starten. Wie de vier andere startplekken krijgen bepaalt de bondscoach.

Dít en wat nog meer gaan veranderen leggen we uit in deze aflevering van WielerFlits Legt Uit.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

55 Reacties

koos verrek 9 februari 2020 om 13:57

Goed nieuws dit

Hopsommers 9 februari 2020 om 14:28

Voor rensters als Denise Betsema en Marianne Vos die buiten de top 50 van het UCI ranglijst staan, zijn de regelwijzigingen goed nieuws. Zij kunnen gebruik maken van een van de 4 aanwijsplekken die de Nederlandse vrouwen volgens de huidige ranking hebben.

Franco Ballerini 9 februari 2020 om 14:57

Ja, maar Betsema staat natuurlijk binnen no-time weer in de top 10.

jan jansen 10 februari 2020 om 11:28

Ballerini
Dat kan nog wel even duren, waarschijnlijk volgend seizoen.

Hopsommers 9 februari 2020 om 14:40

De Nederlandse vrouwen staan momenteel met 11 vrouwen in de top 50. Dit geeft de beste 8 gerangschikte rensters recht op een startplek + 4 aanwijsplekken. Daarnaast mogen er 2 extra U23 rensters worden opgesteld. Daarnaast komt er volgend seizoen een junioren categorie voor de meisjes bij. Voor de Nederlandse vrouwen zal het aantal van 14 startplekken het komende seizoen nog niet voor problemen gaan zorgen.

Hopsommers 9 februari 2020 om 15:13

Voor de Nederlandse vrouwen zou dit volgend seizoen tot de volgende selectie kunnen leiden:
1. Alverado
2. Worst
3. Brand
4. Kastelijn
5. Van der Heijden
6. Bakker
7. Van Anrooij
8. Hoeke
Aanwijsplek 1. Betsema
Aanwijsplek 2. Vos
Aanwijsplek 3. Kaptheijns
Aanwijsplek 4. Nagengast
U23 1. van Alphen
U23 2. Pieterse

mark peeters 9 februari 2020 om 18:45

En hoe zou de selectie van de Nederlandse mannen er uitzien? Er zijn er volgens mij maar 4 tot 6 een selectie waardig. En wat met Tsjechië, Italie, Duitsland …?

Jowinho 9 februari 2020 om 22:08

Je bent niet verplicht om alle startplekken in te vullen.

Apemantus 9 februari 2020 om 14:54

Minder Belgen welkom? Wat een kromme redenatie. Volgens mij zijn er net zoveel Belgen welkom als crossers van elke andere nationaliteit. De regels zijn voor elke land gelijk. Of de regel bevorderlijk zal zijn laat ik volledig in het midden. Maar ik kan me verschrikkelijk storen aan dit soort goedkope sensatiezucht.

Beter zou zijn geweest, "Belgen benadeeld". Maar zelfs dit is bezijden de realiteit omdat het slechts relatief is. Belgen zijn oververtegenwoordigd. Waarom het niet omdraaien? In plaats van "Minder Belgen welkom" bijvoorbeeld "Meer crossers uit andere landen welkom".

xistnc 9 februari 2020 om 15:17

Een andere betekenis van ‘minder’ is niet mogelijk, volgens jou?

Apemantus 9 februari 2020 om 15:22

Een andere betekenis van minder…?

Hier krijg ik dus hoofdpijn van. Hoe bedoel je een andere betekenis van minder?

boenk 9 februari 2020 om 15:55

Minder Belgen dan voorheen. Niet minder Belgen dan andere nationaliteiten.

mark peeters 9 februari 2020 om 18:53

Er staan nu 20 Belgen aan de start … omdat er 20 Belgen in de top50 van de UCI-ranking staan. Als er maar 8 + 4 Belgen mogen starten, dan zal er geen plaats zijn voor Jens Adams, Wietse Bosmans, Vincent Bastiaens, maar mogelijk ook voor renners als Thijs Aerts, Tom Meeuws …
Voor nobele onbekende Japanners of Italianen, die nog voor halfweg uit koers worden genomen omdat ze gedubbeld worden, zal er wel plaats zijn.

ChefSpijker 9 februari 2020 om 19:03

Dat er zoveel Belgen mogen meedoen is pas ook enkele jaren het geval. Toen die top 50-regel is ingevoerd. Daarvoor mochten de Belgen er ook maar 9 of zo opstellen per wereldbeker. Toen was het dus nóg strenger. De Belgen doen nu net alsof het een aanval op België is, maar je kunt ook redeneren dat ze de Belgen een aantal jaren extra tegemoet zijn gekomen.

Apemantus 9 februari 2020 om 19:59

Heel leuk dat men het nog even uitlegt. Alsof ik niet begrijp dat minder hier verwijst naar het huidig aantal crossers dat voor België mag starten.

Ik leg de nadruk niet op minder, maar op welkom. Ik probeer aan te geven dat Belgische renners niet minder welkom zijn dan renners van welk ander land dan ook. En dat strikt genomen België op geen enkele wijze reglementair benadeeld wordt. Dat het hen slecht uitkomt wil ik echter wel geloven. Het gaat niet zozeer om het weren van Belgen, als wel het laten participeren van crossers uit andere landen.

xistnc 9 februari 2020 om 20:12

Het gaat ook niet om ‘minder welkom’, maar om ‘minder Belgen’. Je maakt je druk om niks. Of zelfs minder dan niks.

Pantani77 9 februari 2020 om 20:43

Sorry ik wil niet beginnen over die sport waar die foeilelijke NOS vrijwel altijd voorrang aan geeft maar ik ga toch een verwijzing maken naar schaatsen…door toedoen van een zekere Bart Veldkamp deed hier jaren geleden de term ‘schaatsbelg’ zijn intrede, wellicht dat we dit straks ook in het veldrijden gaan zien (maar dan natuurlijk omgekeerd-Belgen die onder de NL of andere vlag gaan veldrijden)

Pol 10 februari 2020 om 13:23

@pantanie77
De eerste regel van jou heb ik hier al meerdere keren geschreven. Ik zit nu in Canada en ik vroeg zaterdag aan mijn broer komt er nog schaatsen op tv. Hij gaf mij als antwoord, skating no that never comes here on tv. Ben toch maar even op internet gaan zoeken, en ja er was schaatsen en er zaten toch weer 27 man op de tribune.

kleomantre 11 februari 2020 om 10:48

Achjah de Schaatsbelg. Als je al enkel jaren kijkt wat in de atletiek voor bv Turkije uitkomt viel dat van Veldkamp wel mee. Later kwam daar nog TJ Flowers bij overigens.

Op zich prima om het aantal van 1 nationaliteit wat te minderen. Soms voelt het wat onrechtvaardig als je goed bent, maar het kan je ook verkeren dat je een 100m loper bent in de VS. Daar lopen er misschien wel 30 rond die bij de top50 mondiaal zouden horen en op toernooien geloof ik dat ze er maar 3 mogen meenemen.

De sport is in ieder geval boeiend genoeg en ook qua training/techniek zeer goed om te gaan beoefenen voor een carrière elders in het wielrennen. Zou mooi zijn als dat langzaam mondialer kan gaan worden, misschien zelfs door een paar crossluxemburgers, fransozen, japanners of wat dan ook die geboren zijn in België.

Apemantus 9 februari 2020 om 14:56

Nog een uitroepteken erachter ook.

Franco Ballerini 9 februari 2020 om 15:03

Bedankt voor de uitleg. Goed dat de dames cross langer wordt. Had van mij ook wel naar 60 minuten gemogen.

Panache 9 februari 2020 om 15:13

http:// op je shirtje is zó 2005. Heb je een strak gemonteerd filmpje, zitten er fossiele kenmerken in. Design een gaaf wielerflits shirt en je hebt naast een mooiere uitstraling ook het eerste item voor jullie shop.

john 9 februari 2020 om 15:18

De laatste crossen stond er een met een bord met de waarheid als een koe UCI KILLS THE CROSS

Geronimo 9 februari 2020 om 18:37

Wat ik nu mis is of er nu aparte junior-vrouwen crossen komen volgend jaar in de wereldbeker. Vanaf 2021-2022 is het verplicht, maar als je al 50 minuten gaat rijden in de wereldbeker, zou ik zeggen dat je als bijnummer de junioren-vrouwen moet opnemen.

Hopsommers 9 februari 2020 om 20:23

Er staan volgend seizoen 7 wereldbeker voor junioren vrouwen op het programma, zie: https://twitter.com/cyclocross24/status/1223327070270447617

Jan Blokland 9 februari 2020 om 18:46

Voor de mondialisering van het veldrijden is deze regel een uitkomst. Natuurlijk vinden de Belgen dit niet leuk. Maar als je ziet hoeveel Belgen er meedoen bij de heren bijvoorbeeld is dat niet gezond. Oké, ik ben er ook voor dat de sterkste renners aan de start moeten staan maar een limiet is denk ik wel op zijn plaats. Dat zie je trouwens in heel veel sporten.

Mochten er teveel Nederlandse dames zijn, wat helemaal niet denkbeeldig is in de toekomst, is een limiet ook nodig. Het is toch niet goed voor een sport als een top tien bijna allemaal bestaat uit renners uit van hetzelfde land.

boenk 9 februari 2020 om 20:20

In het geval van de Nederlandse dames mogen ze zelfs de 8 slechtste dames selecteren en dan winnen ze nog.

salem 9 februari 2020 om 20:54

Het had nóg strenger gemogen wat mij betreft. De wekelijkse BK’s zijn mij al jaren een doorn in het oog. Natuurlijk wint er momenteel vaak een Nederlander maar voor de rest zie ik voornamelijk Belgische vlaggen de top 10 kleuren.

Niets tegen Belgen voor de rest, zij trainen er keihard voor, maar het was en is nog steeds niet goed voor de sport. Op deze manier blijft het voor mij als toeschouwer ‘lokale folklore’.

Boomie1 10 februari 2020 om 09:51

@Salem: Dan zul je er in moeten investeren. Het “probleem” is dat “buitenlandse” toppers als bij de dames (Van Anrooij, Blanka Vas, Riberolle) direct in een Vlaamse ploeg terechtkomen en zodra ze dan wat minder presteren geen contract meer krijgen.

“Thuis” is er dan minder ondersteuning en dan verdwijnen ze uit de sport. Zie maar de Tsjechen bij de mannen (Boros, Toupalik, etc.)

Deel Koeper 10 februari 2020 om 11:38

Zijn de vrouwencrossen sinds dit seizoen dan ook een doorn in het oog geworden?

Theo Bovengemiddelkamp 9 februari 2020 om 22:16

De sterkste renners moeten in een WB tegen elkaar crossen, ongeacht waar ze vandaan komen. Deze maatregel van de UCI is symptoom bestrijding en geeft alleen maar aan dat de UCI geen enkel beleid heeft om de sport daadwerkelijk te internationaliseren.

Ga met de nationale bonden aan de slag om in een aantal landen zoals Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië, Spanje (Alverado spreekt Spaans) en Engeland de sport van onderop zo goed mogelijk op te bouwen met jeugdwedstrijden, goede trainers, enz. Je moet in deze landen niet eens vanaf ‘0’ beginnen, omdat er vaak al een behoorlijke infrastructuur aanwezig is en in bepaalde regio’s de sport zelfs vrij populair is.

Door goede renners niet te laten starten maak je de kleine sport nog kleiner.

Jowinho 9 februari 2020 om 22:39

Wie zijn dan die goede renners die niet mogen starten? Dieter Vanthourenhout, Braam Merlier, Wietse Bosmans, etc.

Sorry, maar dat zijn renners die ook geen meerwaarde zijn voor de sport.

Theo Bovengemiddelkamp 9 februari 2020 om 23:55

In jouw redenering moet je alleen de top 5 laten starten en in de eredivisie alleen de top 4 wedstrijden laten spelen.

Boomie1 10 februari 2020 om 09:49

@Theo Theo Bovengemiddelkamp: wat heeft het ermee te maken dat Alvardo Spaans spreekt? Die heeft geen enkele binding met Spanje.
Daarnaast crossen ze in Spanje vooral in Baskenland, zoals in Belgie alleen in Vlaanderen op de Citadelcross na, maar er is nog steeds geen Waalse crosser.

Ik denk dat internationalisering enkel van de grond komt als de UCI organisaties wil ondersteunen op logistiek en financieel gebied.

dikkechaap 10 februari 2020 om 10:12

In al die landen neemt de populariteit van het mountainbiken toe, dat is natuurlijk een veel spannendere sport om te beoefenen en met de fietsen van tegenwoordig voor veel mensen mogelijk. Veldrijden staat tot mountainbiken als langlaufen tot alpineskiën.

Theo Bovengemiddelkamp 11 februari 2020 om 06:44

Je internationaliseert niet door ergens een cross te organiseren. Je internationaliseert door te investeren in opleiding.

Jowinho 9 februari 2020 om 22:38

De selectie van de Belgen zou er momenteel dus zo uitzien
1. Toon Aerts
2. Eli Iserbyt
3. Laurens Sweeck
4. Michael Vanthourenhout
5. Quinten Hermans
6. Tim Merlier
7. Gianni Vermeersch
8. Tom Meeusen
WC1. Wout Van Aert
WC2. Jens Adams
WC3. Thijs Aerts
WC4. Daan Soete

De wildcards zijn denk ik de renners met het meeste kans op een wildcard volgens mij. Dan heb je toch een heel goede selectie. Bosmans, Cleppe, Aernouts, Baestaens, Dieter Vanthourenhout, Soete, Braam Merlier en Lander Loockx vallen er dan uit van de renners die top 50 staan. . Zijn die renners echt een meerwaarde voor het veldrijden, brengen die veel supporters mee? Die halen toch ook nooit top-10 top 15 in wereldbekers, waarom denken die dan recht te hebben op een startplaats.

Ligthning 10 februari 2020 om 10:31

@Jowinho
Renners die geen meerwaarde zijn voor het veldrijden ? Het zijn wel renners die in de kleinere buitenlandse wedstrijden steeds meestrijden voor de overwinning of zelfs winnen. Die wel degelijk supporters meebrengen. En die minuten sneller zijn dan de Kirgiezen, Polen, Oezbeken, Japanners enz. die hun plaats op de wereldbekerwedstrijden zullen innemen. Deze exotische renners (?) die voor driekwart koers reeds gedubbeld worden, brengen helemaal geen enkele extra toeschouwers mee, en ze zullen het daarenboven na een of twee seizoenen voor bekeken houden. Maar ondertussen zullen de vermelde B-crossers Bosmans, Cleppe, Aernouts… er zelf mee opgehouden hebben omdat ze niet op het hoogste niveau mogen meedoen, hun sponsorcontract verliezen…..

Deel Koeper 10 februari 2020 om 11:36

Jim Aernouts staat 22e op de UCI ranking, kortom de wereldranglijst. Als je dan al geen meerwaarde meer bent voor je sport, dan blijft er niet veel meer over.

Mystery Rider 10 februari 2020 om 07:00

Qua mondialisering is dit geen goede zet. Minder WB in USA, nog steeds geen WB in Japan. En nog steeds de helft van de WB in in België. Ik zie de Amerikanen nog niet naar België komen voor alle wedstrijden, laat staan de Japanners. Geen wedstrijd in Italië, Spanje of UK. En 1 zielige wedstrijd in Frankrijk, Zwitserland and Tsjechië.

Laat ons eerlijk zijn, dit gaat enkel en alleen over de financiële bottom line van Flanders Classics en de UCI laat zich rollen door een commerciële organisatie. Mondialisering kan alleen maar werken als de financiële plaatje van het organiseren van een WB zwaar zakt.

Alleszins meer werk voor Sven Vanthourenhout om elk weekend en selectie klaar te krijgen, die kan beter opslag vragen aan de Belgische Wielerbond :)

Alle gekheid op een stokje, de Belgische renners zullen ALTIJD zeuren. Want als je 14 WB wedstrijden zou organiseren in 14 verschillende landen, zoals bij de F1 bijvoorbeeld, dan kost het natuurlijk ook wat centjes voor alle renners en begeleiders om de wereld rond te reizen.

Er is nog veel werk aan de winkel voor de UCI om deze sport globaal te maken! :)

klootje kriekeljon 10 februari 2020 om 07:09

Het zou mij sws verbazen als dit ooit een sport wordt die mondiaal enigszins van de grond komt.

Jokke 10 februari 2020 om 07:41

@Klootje
Ik heb een Roemeense collega op het werk die het wielrennen een beetje volgt maar nog nooit van veldrijden had gehoord. Ik heb hem onlangs meegenomen naar het BK in Antwerpen. Na afloop was hij zo enthousiast dat hij me al verschillende malen heeft gevraagd wanneer ik nog eens naar een veldrit ga. De potentie om buiten BENE het veldrijden populair te maken is dus wel degelijk aanwezig. Of de huidige aanpak de goeie is, betwijfel ik.

Romāns Vainšteins 10 februari 2020 om 07:45

Gedegen onderzoek!

Chippen 10 februari 2020 om 11:49

je hebt eerst crossers uit een land nodig, daarna ga je pas een cross in dat land organiseren, omgekeerd is zinloos

organiseer de komende 10 jaar 15 wb-crossen in 15 verschillende landen en je hebt binnen 10 jaar nog steeds geen internationaler deelnemersveld, hoogstens een hoop sponsoren die het niet meer interessant vinden om in te investeren

klootje kriekeljon 10 februari 2020 om 12:30

Navelstaarderij. In het oog van een storm is het stil. Bij het veldrijden lijkt het tegenovergestelde waar. Sorry maar helaas.

Erben Wennemars is ook overtuigd van hetzelfde bij langebaanschaatsen. Zelfde laken en pak.

Ligthning 10 februari 2020 om 10:23

De besten zouden steeds aan de start moeten komen, en dat zal met de nieuwe regeling niet meer het geval zijn. De allerbesten zullen er nog zijn, maar niet meer diegenen die zich net daaronder bevinden, of diegenen die als kersverse beloften nog weinig punten gesprokkeld hebben bij de elites.
In de plaats zullen nu inderdaad Japanners, Kirgiezen, Australiërs, Finnen, Oezbeken van het zevende knoopsgat gaan deelnemen. Resultaat. De Belgische (en gezien het Nederlandse succes binnenkort ook de talrijker Nederlandse) vrouwelijke en mannelijke crossers die net onder de (sub)top hangen, krijgen dus geen kans om deel te nemen aan de wereldbeker. Na verloop van tijd zal dit invloed hebben op hun contract (lagere vergoeding door hun sponsor/werkgever). Sommigen zullen hun contract verliezen of er zelf de brui aan geven. En wat komt er in de plaats ? Juist, een tijdelijke invasie van Japanners, Kirgiezen…… Die het na een seizoentje “voor driekwart koers gedubbeld te worden”, zullen laten afweten.
Resultaat ? Na een paar jaren zullen een heleboel Belgische (Vlaamse) subtoppers en ook de opkomende Nederlandse crossers hun fiets aan de haak hangen. Ook heel wat organisatoren zullen door oneerlijke concurrentie en door het hoge prijzenplaatje stoppen met (grote) wedstrijden te organiseren. Ik voorspel dat het hele systeem binnen nu en vijf jaar de schop opgaat.

UrbanSteel 10 februari 2020 om 11:11

Dit is eigenlijk precies het zelfde als bij het schaatsen, Nederland heeft zoveel goede schaatsers dat daar ook een groot gedeelte van wordt afgeknipt voor de Wereldbeker, het EK, het WK en de Olympische Spelen.
Het wielrennen zelf wordt ook op de Olympische spelen goed afgeknipt, er mogen maar zoveel rijders per land naar de OS en daar moeten dan weer selecties van worden gemaakt voor de tijdrit en wegrit, voor de baan en het mountainbike durf ik het niet te zeggen.
De US is in het atletiek ook al jaren de sigaar, daar worden de deelnemers ook afgeknipt.
Dus men moet eigenlijk niet zo moeilijk doen, in de andere sporten gebeurt dat al jaren.

Staf V 10 februari 2020 om 16:18

Binnen 5jaar mss niet, maar geleidelijk achteruit heel zeker, tot er plotseling een lijn is overschreden voor sponsors en organisatoren, welke in hoofdzaak Belgische sponsors gaan er nog blijven geld insteken als de Belgische respons verkleind?
Neem nu de nieuwe sponsors van Hermans, Van Kessel, Meeusen en Adams, Tormans, De Hollebeekhoeve en Hens Maes containers, die hebben nu al spijt van hun engagement en zullen rap terug afhaken.

HoofdIsVrij 10 februari 2020 om 11:09

De internationalisering van het veldrijden valt of staat bij of het een olympische discipline wordt. Dat zag je ook bij het MTB. Eerst veel minder populair dan het veldrijden, na de OS status veel populairder. Alle talentvolle Zwitsers, Tsjechen en Fransen verkiezen nu de MTB boven het veldrijden (behalve dan PFP en Neff).

De beide disciplines zouden door de seizoensgebondenheid prima tegelijkertijd beoefend kunnen worden.

Jokke 10 februari 2020 om 12:52

Olympisch statuut zou zeker een boost geven, hoewel ik de Olympische Spelen persoonlijk niet genegen ben. Ik stel mij serieus vragen bij de regeltjes die het IOC hanteert om een sport al dan niet te “aanvaarden”.
De vraag is: waarom kon MTB Olympisch worden en veldrijden niet?
Ik denk omdat ergens in de jaren ’90 mountainbikes als “hippe” fietsen gelanceerd werden. Met succes want verkochten vlotjes. De commercie zal er dus wel voor iets tussen zitten dat MTB Olypisch werd. Ik kan echt geen andere reden bedenken.
Qua renners die zich aan veldrijden en MTB gewaagd hebben, zijn er m.i. slechts 2 (Nys en VDP – beiden toch vnl veldrijders) die ook effectief in beide disciplines potten gebroken hebben: Nys (veldritlegende maar o.m. ook Europees kampioen MTB en dichte ereplaats op de Spelen van Peking); VDP (actieve veldritlegende maar ook winnaar van verschillende WB’s MTB en grote kanshebben voor Spelen van Tokyo. Naar een mannelijk MTB’er die ook wat gepresteerd heeft in het veldrijden is het ver zoeken.

Hopsommers 10 februari 2020 om 17:39

Veldrijden is een wintersport. Enkel sneeuw- en ijssporten mogen worden toegevoegd aan de Winterspelen. Volgend seizoen gaan ze als proef een wereldbeker organiseren op hoogte in Zwitserland met sneeuwgarantie. Hiermee hopen dat veldrijden op de Winterspelen van 2026 als demonstratiesport mag fungeren.

Barry Batsbak 10 februari 2020 om 17:57

Veldrijden zou best een Olympisch onderdeel kunnen worden maar dan uitsluitend van de Zomerspelen. De vuistregel voor de Olympische Winterspelen is dat voor een Olympische wintersport sneeuw of ijs noodzakelijk is. Voor veldrijden is dat bepaald niet het geval. En aangezien de Zomerspelen al rijkelijk doorspekt zijn met wieleronderdelen zal het veldrijden weinig kans maken.

Jokke 12 februari 2020 om 07:17

Dat regeltje van “sneeuw en ijs” is echt wel onnozel van het IOC. Even zielig is het feit van de UCI een WB-wedstrijd gaat organiseren in een ski-oord, in een poging om in dit verhaal mee te gaan.
Er is echter hoop voor het veldrijden vanuit een ander oogpunt: als de klimaatopwarming zich doorzet en er binnenkort geen sneeuw of ijs meer te vinden is, zal het veldrijden vanzelf wel Olympisch worden.

Staf V 10 februari 2020 om 15:57

En ik die dacht dat het de bedoeling was om het duidelijker te maken, ‘want niemand wist nog of het een Superprestige of WB of DVV cross’ was, dus dat was niet de reden.
Minder Belgen aan de start is volgens sommigen een goede zaak, maar ze vergeten wel dat het voor 90% Belgische supporters zijn op alle crossen, neem daar 20% van af en de kettingreactie is begonnen, 80% van alle inrichters zal niet meer uit de kosten komen want de vaste kosten blijven dezelfde, en de money voor de bond moet er zijn.
Voor mij is de opzet duidelijk, het Belgisch crosscircuit, net als het Belgisch kermiscircuit , moet kapot.

Mike J 10 februari 2020 om 21:32

En nu komen er een keer veel supporters kijken dan halen ze er weer een heleboel Belgen uit.
Ik denk dat de mannen vooraan er nu dan een sport van gaan maken om zo snel mogelijk de achterblijvers er af te rijden en te dubbelen voor de helft van welke wedstrijd dan ook.

Headlines

Materiaalzone

Populair