Diskwalificatie Sepúlveda na lift in ploegleiderswagen

zaterdag 18 juli 2015 om 19:02
Diskwalificatie Sepúlveda na lift in ploegleiderswagen

Foto: Sirotti

Eduardo Sepúlveda is door de organisatie van de Tour de France uit koers gezet. De Argentijn was de kopman bij Bretagne-Sèchè Environnement en stond negentiende in het klassement.


Sepúlveda brak onderweg zijn ketting en moest van fiets wisselen. Zijn ploegleider zag hem echter in eerste instantie niet staan en stopte zijn auto honderd meter verderop. In plaats van het stuk lopend te overbruggen, besloot Sepúlveda op de achterbank van de AG2R La Mondiale-wagen te gaan zitten. Deze auto bracht hem vervolgens naar zijn eigen ploegwagen, maar dat is niet toegestaan volgens de wedstrijdregels.

“Er valt niets te zeggen”, aldus Emmanuel Hubert, ploegbaas van Bretagne-Sèchè Environnement, op de website van de koers. “De regels zijn correct toegepast.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

TeamNL 18 juli 2015 om 19:09

Het was natuurlijk te proberen ;-)

Moet trouwens zeggen dat de jury ook wel iets strenger op mag treden tegen plakbidons en stayeren.

the student 18 juli 2015 om 19:11

Echt wat een knuppels. Hij was makkelijk op tijd binnen gekomen.

Ivanoviclover 18 juli 2015 om 19:12

Dit moet het leukste bericht zijn uit de tour so far.

pirazzi 18 juli 2015 om 19:12

Werkte de communicatie ( oortjes) dan niet goed? Wel amateurisme ten top dit.

Spaakje 18 juli 2015 om 19:13

Wat een oen! Hij stond er best wel leuk voor in het klassement.

Gelegevaar 18 juli 2015 om 19:13

Dom..

123poetertjes 18 juli 2015 om 19:13

Tja, 'een beetje dom'.

Beetje een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Sneu voor Sepul natuurlijk, had hem één dezer dagen nog wel in een mooie vlucht verwacht. Vraag me ook af of die ploegleider van AG2R niet beter had moeten weten.

Zou Diaz de Tour de San Luis dan met de bus afgelegd hebben?

Turtlehead 18 juli 2015 om 19:21

hihi, dat is inderdaad erg grappig, alleen niet voor hem en de ploeg.
Vraag me ook af welke straf AG2R krijgt (herinner me de lekke band van Porte en hulp van de Aussies van Origa in de Giro).

Spaakje 18 juli 2015 om 19:30

@Turtlehead, ploegleider AG2R krijgt 2 minuten tijdstraf :)

Fabian. 18 juli 2015 om 19:31

Tja 5 minuten straftijd was ook voldoende geweest hier denk ik dan maar

Mark 18 juli 2015 om 19:32

Tja ik snap regels zijn regels en het is niet de bedoeling om in een rijdende auto te zitten als renner tijdens de tour, maar ik heb niet het idee dat hij hier met opzet zit te frauderen ofzo. Een tijdstraf was wat mij betreft meer op zijn plaats geweest. Sneu dat hij zo zijn eerste tour moet verlaten.

Folgie 18 juli 2015 om 19:41

o wee als het een Fransman was geweest….oogjes werden dan wel ff gesloten. Zag in een andere etappe waar de camera bij was dat iemand wel zeker 20 sec een plakbidon vasthield en werd voortgeduwd…..niemand van de jury die dat zag? Het ging hier slechts om nog geen 100 mtr….komaan zeg.

Fernandi 18 juli 2015 om 19:47

Tjah, in elke jury sport zullen er altijd discussies zijn, en zeker in het wielrennen is 90% van de dingen waar de jury op moet letten niet te zien.

Omhoog73 18 juli 2015 om 19:48

Schandalig, als het een fransoos was dan was er niets gebeurd, geef hem gewoon een tijdstraf of boete. Ze willen toch de wielersport mondialiseren? Gooien ze een argentijn eruit!

123poetertjes 18 juli 2015 om 19:53

Ik zeg altijd maar zo: beter een lift in je ploegleiderswagen dan een ploegleiderswagen in je lift.

koos1 18 juli 2015 om 19:55

Wat ik me vooral afvraag is waarom Sepulveda niet gewoon wachtte op de tweede ploegleiders wagen of een neutrale wagen. Er zullen toch wel meerdere neutrale wagens achter het peleton rijden.

Edit: tweede ploegleiderswagen zat natuurlijk al bij de kopgroep

Robs234 18 juli 2015 om 19:57

Edit redactie: Aangepast.

Harm 18 juli 2015 om 20:12

Ze halen de kopman van een franse ploeg eruit en dan wordt er geroepen “wat als het een fransman was geweest”?

remco2103 18 juli 2015 om 20:17

Wat doen sommigen verontwaardigd. De jury handhaaft simpelweg de regels.
"Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel" ;)
Ik rijd ook weleens zonder opzet te hard, maar daar is de bekeuring niet minder om.

Met de kop in de wind 18 juli 2015 om 20:38

Hallo hij rijdt een deel (hoe klein ook) van de etappe in een auto. Onmiddelijke diskwalificatie is meer als terecht.
Ik baal er zelf wel ontzettend van want ik had hem als reserve in mijn ploegleider.nl team en nadat costa was uitgevallen had hij een basisplaatst veroverd. Ik moet het nu met de tank doen…

Rondo 18 juli 2015 om 20:48

Het ging zo gemakkelijk, misschien al vaker ingestapt. ..

sven241 18 juli 2015 om 20:53

Terecht,maar “regels zijn regels” slaat nergens op. Zeiden ze ook niet bij Dempster. Als ze hem erin laten, mag Sepulveda er ook in blijven.

Koersmaniak 18 juli 2015 om 21:12

Doet me terug denken aan de beginjaren van de Tour waarin renners de trein genomen hadden.
Natuurlijk dom om te doen als je ziet welke straf Porte en de aussies krijgen in de giro

Coldeportes 18 juli 2015 om 21:35

Hoe dom kun je zijn?? En waarom, om 20 seconden te winnen? Alsof het podium of eindwinst op het spel staat, hahaha… Terechte beslissing, zoals de ploeg zelf ook stelt. Wat was hij denkende…..? Wel mooi voor de Tour-anekdotes verzameling :p

SCIC 18 juli 2015 om 21:35

Het lijkt me beter het vasthouden aan een auto maar geheel te verbieden. Ook bij verzorging, fietsreparatie of het aannemen van drinken gewoon even afstappen. Want hoe je het ook went of keert, het is een vorm van competitievervalsing.

  • 1
  • 2