Directeur World Cycling Centre ontslagen na beschuldigingen van machtsmisbruik

dinsdag 5 november 2019 om 10:24
Directeur World Cycling Centre ontslagen na beschuldigingen van machtsmisbruik

foto: Cor Vos

Frédéric Magné is door de Internationale Wielerunie ontslagen als directeur van het World Cycling Centre. Persbureau AFP meldt dat er sprake is van een vertrouwensbreuk nadat de zevenvoudig wereldkampioen op de baan wordt beschuldigd van machtsmisbruik.


“Op basis van de informatie die we hebben ontvangen heeft de UCI niet langer vertrouwen in Magné”, zegt een woordvoerder van de wielerbond. Magné, die twee weken geleden al uit zijn functie is gezet, was tien jaar hoofd van het World Cycling Centre en in die periode heeft hij zich volgens AFP flink misdragen.

Volgens een getuige – een ex-werknemer – gebruikte de 50-jarige Fransman een vorm van terreur om medewerkers onder druk te zetten. Daarnaast wordt gesproken over agressief en manipulatief gedrag, systematisch pestgedrag en bedreigingen.

Verder wordt gewag gemaakt dat hij Afrikaanse atleten naar huis heeft gestuurd nadat een renner uit Eritrea het World Cycling Centre had verlaten. Tevens zou hij geen rekening hebben gehouden met de eetgewoonten van Moslims. Ook zou Magné renners die onder zijn hoede hebben gestaan hebben gedwongen hebben om zijn fietsen en auto schoon te maken, het gras te maaien en zijn kinderen naar school te brengen.

Mathieu Blanc, advocaat van Magné, ontkent de aantijgingen. Hij noemt de beschuldigingen een poging om de reputatie van zijn cliënt te beschadigen.

In zijn wielercarrière werd Magné maar liefst zeven keer wereldkampioen. Hij veroverde drie mondiale titels op de keirin en viermaal won hij goud op de tandemsprint.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Chris Van Uden 5 november 2019 om 11:00

Ontslagen op grond van beschuldigingen, maar niet op basis van bewijzen? Trek ik daarmee de juiste conclusie?

west 5 november 2019 om 13:28

Ontslagen door de UCI, De Franse wielerbond meent te weten dat het een vertrouwenskwestie was. En het AFP meldt dat er misdragingen waren.
Dus ontslagen, maar de werkgever komt niet naar buiten met de specifieke reden. Maar twee andere organisaties doen een gok op basis van hearsay en beschuldigingen.
Of de UCI gegronde redenen en/of bewijs had wordt niet genoemd, zij zijn namelijk ook niet degene die een statement oid gegeven hebben.

EHV 5 november 2019 om 11:01

Ongelooflijk. Geen rekening houden met lui die perse onverdoofd geslacht vlees willen vreten kan echt niet. Schandalig.

UrbanSteel 5 november 2019 om 11:27

Al is in een Nederlands slachthuis gekeken hoe de dieren daar onverdoofd en gek van angst, geslagen en gesleurd worden naar hun einde?
Al is kippen zien ruimen en gedonderd worden in kooien, pootjes klem tussen de kooien zo naar hun einde in het slachthuis en wat hen niet meer aangedaan wordt voor de slacht?

Chris Van Uden 5 november 2019 om 11:40

Daar moet ik je gelijk geven Urban. Mede door dat soort beelden ben ik gestopt met vlees eten. En dat bevalt eigenlijk heel erg goed.

john 5 november 2019 om 12:01

Chris van Uden: jij bent gestopt met vlees eten na het zien van beelden.
ER zijn nog genoeg renners die blijven gebruiken ,na het zien van de beelden van Tom Simson

Chris Van Uden 5 november 2019 om 12:08

Ik spreek dan ook alleen voor mezelf John ;)

Samlambeej 5 november 2019 om 13:15

Waar die @john die vergelijking vandaan haalt? Laat de fles voor ’s avonds laat zou ik zegge.

Michiel De Rooij 5 november 2019 om 11:47

Urban beschrijft de uitzondering als norm

xistnc 5 november 2019 om 11:52
Quote:
Tevens zou hij geen rekening hebben gehouden met het eetgewoonten van Moslims

Foei.

Chris Van Uden 5 november 2019 om 12:09

Tja, alsof dat een plicht is inderdaad…

rahimns 5 november 2019 om 12:12

Kleine moeite toch… ik zie niet in waarom daar geen rekening mee gehouden kan worden.

xistnc 5 november 2019 om 12:29

@Chris
Fatsoenlijk Nederlands schrijven en een artikel doorlezen voor plaatsing zou ik wel als een plicht willen omschrijven, ja.

Chris Van Uden 5 november 2019 om 13:08

Hoe bedoel je? Waar schrijf ik geen fatsoenlijk Nederlands volgens jou en waar geef ik er blijk van het artikel niet volledig gelezen te hebben?

Michiel De Rooij 5 november 2019 om 13:44

Het eetgewoonten is niet bepaald correct NL

Derierre de la course 5 november 2019 om 16:26

Chris heeft blijkbaar net zo veel moeite met islamitische eetgewoonten als met lidwoorden.

rahimns 5 november 2019 om 12:09

Mijn maag draait echt om van sommige reacties hierboven… sorry hoor maar dit hoort hier niet thuis.

kielabokki 5 november 2019 om 12:21

Dramaqueen.

Niklas 5 november 2019 om 13:47

Eens, @rahimns!

UrbanSteel 5 november 2019 om 14:00

Tja@rahimns, de waarheid kan soms hard zijn, met mijn reply op EHV is niks mis mee, als je daar al niet tegen kan moet je je hoofd maar naar een andere kant draaien.

rahimns 5 november 2019 om 14:15

@Urbansteel ik had het ook niet over jou ;)

UrbanSteel 5 november 2019 om 14:35

@rahimns, dan is de lucht weer opgeklaard. :)

dikkechaap 5 november 2019 om 18:31

Dan ben ik toch wel heel benieuwd van welke reacties je maag echt omdraait.

Michiel De Rooij 5 november 2019 om 12:16

It takes two to tango, Rahimns.

Wheely 5 november 2019 om 12:20

Hoe dwing je iemand je kinderen naar school te brengen?

Barry Batsbak 5 november 2019 om 12:49

Nou gewoon, een beetje casual dreigen met “want anders…”

Heb ik gehoord. Van een kennis.

Wheely 5 november 2019 om 14:01

Lijkt me echt superslim om iemand te bedreigen en diegene vervolgens je kids mee te geven.

Paul Andriessen 5 november 2019 om 14:14

Een beetje vreemd dat de meeste mensen het opnemen voor iemand die zich misdraagt.Zou dat iets over deze mensen zeggen? ik denk van wel .Sterker nog ik weet het wel zeker.Of het nou een Joods iemand is of een Moslim of een Vegetarier je mag best wel rekening met een ander dat heet: Beschaving.

Michiel De Rooij 5 november 2019 om 14:29

Paul, je deugt!!

koos verrek 5 november 2019 om 15:11

Deed ie niet mee aan de ramadan of zo??
Verder dat World Cycling Centre daar rije allemaal jonge gozers uit derde wereldlanden, kan best dat die wat mores leren moeten. Fieten en auto’s schoonmaken alleen maar goed voor discipline te leren.
Vreemd verhaal dit

Derierre de la course 5 november 2019 om 16:28

@Koos, je houdt er een bijzonder wereldbeeld op na.