Diego Maradona, KNWU, Owain Doull

woensdag 25 november 2020 om 20:00
Diego Maradona, KNWU, Owain Doull

Marcel Kittel met Maradona in 2016 - foto: Cor Vos

Wielerflits Kort

In de rubriek WielerFlits Kort bundelt WielerFlits al het nieuws dat de site nog niet gehaald heeft. Vandaag onder meer reacties uit de wielersport op het overlijden van voetballer Diego Maradona, een nieuwe voorzitter voor de KNWU-commissie wegsport en Owain Doull, die een verdwaald hondje helpt.

Wielrenners rouwen om overleden Diego Maradona

Voetballegende Diego Maradona is woensdag op 60-jarige leeftijd overleden, nieuws dat als een lopend vuurtje ook de wielersport spoedig bereikte. De Argentijnse oud-sterspeler was meermaals te gast bij de koers, onder meer in de Dubai Tour. “Ik weet niet of we vanaf vandaag twee goden in de hemel hebben of dat de duivel de hel moet delen met deze godheid! Waar je ook bent, leer ze voetballen! Rust zacht, Diego”, schreef ex-renner Joaquim Rodríguez op social media.

“Simpelweg een legende, rust zacht kanjer”, liet Valerio Agnoli, die vorig jaar zijn fiets aan de haak hing, weten. “Ciao Diego, rust zacht”, zette Filippo Pozzato op Instagram met daarbij een foto van Maradona in zijn periode bij Napoli. Ook onder meer de UEC en UCI-voorzitter David Lappartient eerden de overleden ex-voetballer. “Hij inspireerde velen en werd een sportlegende wiens naam de voetbalwereld oversteeg.”


KNWU benoemt nieuwe voorzitter commissie wegsport

De KNWU heeft John Waterreus benoemd tot voorzitter van de commissie wegsport. Daarin volgt de Limburger, die met zijn vrouw de Klimomloop van Ulestraten organiseert en ervaring heeft als districtsbestuurder, Auke Broex op. Die kon een nieuwe baan bij Jumbo-Visma niet combineren met zijn vrijwilligersfunctie bij de KNWU.

“Er is genoeg gaande waar de schouders onder gezet moeten worden”, laat Waterreus weten. “Ik denk bijvoorbeeld dat we meer moeten streven naar dezelfde hantering van reglementen in alle wielerdisciplines. Maar er zijn ook uitdagingen genoeg om het aantal wedstrijden voor vrouwen, jeugd, nieuwelingen en junioren op peil te houden.”

Ook de constatering dat er voortaan minder politiebegeleiding gaat zijn vraagt om oplossingen, zegt hij. “We zullen moeten regelen dat burgerbegeleiders hun plek in de verkeerswet krijgen, maar ook naar meer omlopen moeten omschakelen. Ik vind het leuk om die handschoen op te pakken en te helpen de wielersport te laten blijven bloeien.”


Owain Doull helpt verdwaald hondje

Iljo Keisse en Tiesj Benoot zijn niet de enige wielrenners met een dierenhart. Nadat zij een week geleden een gewonde ijsvogel redden, toonde Owain Doull (INEOS) zich maandag de kwaadste niet toen hij tijdens zijn fietstraining langs een verdwaald hondje reed. Hij stopte en maakte van zijn oordopjes een geïmproviseerde halsband, zodat de viervoeter naast de fiets mee kon lopen.

Even later herenigde de Britse renner, die afgelopen seizoen een etappe won in de Tour de La Provence, het hondje met zijn eigenaars bij een nabijgelegen boerderij. “Erin geslaagd om Bolt in een stuk veilig thuis te brengen”, schreef Doull op zijn social media. De beelden waren ook zijn ploeg niet ontgaan. “Niet alle helden dragen een cape. Geweldig gedaan Owain!”

Dit artikel delen:

28 Reacties

vanSpringel 25 november 2020 om 21:18

Da’s een rubberen hond.

Romāns Vainšteins 25 november 2020 om 21:29

Rouwen wielrenners om Maradona?

Jan 25 november 2020 om 21:58

ik zal iig niet om rouwen als jij eens uitlogt.
voorgoed.

Jacco van Stierop 25 november 2020 om 23:02

Misschien dat Diego Armando Ulissi een traantje zal wegpinken, ja.

peervaneynthoven 26 november 2020 om 00:09

Er waren ook voetballers en andere sporters die rouwden om de dood van wielrenner Bjorg Lambrecht. Wat is daar mis mee?
En verder eens met @Jan. Het merendeel van je ‘bijdragen’ zijn voor mij vaak onbegrijpelijk zowel inhoudelijk als taaltechnisch. Kortgezegd: Ik kan er geen chocola maken. Wél krijg je van mij een compliment voor je enorme productie! Als je gaat voor de toetsenbordmitrailleurstrofee in 2020 dan maak je zeker een goede kans. Ik blijf tellen.

kleomantre 26 november 2020 om 10:12

Als vermakelijke clown misschien.

Kijk het is natuurlijk wel een treurig geval van hoe je een leven kan leiden, wat best interessant is. Verder is het natuurlijk geen drama. Je gaat er ook niet bepaald wakker van liggen als de plaatselijke dorpsgek overlijdt die 30 jaar terug eens als eerste een kievitsei vond en toen de held was. Nog minder als diezelfde gek er doorgaans een teringbende van maakt in het dorp.

doorak 26 november 2020 om 15:50

Nou nou, de Friese traditie vergelijken met een paar goals en moves van Maradonna, jij durft.
Bonafatius weet wat er gebeurt wanneer de Friezen zo worden weggezet :-)

boenk 26 november 2020 om 21:28

Het zal wel aan mij liggen, maar de berichten van Romans zijn wat mij betreft zowat bij de leukste berichten die er te lezen vallen op wielerflits. Ofwel geven ze blijk van no-nonsense wielerinzicht, ofwel zijn ze met zeer droge humor overladen en slaagt hij erin om mensen op hun paard te krijgen die niet begrepen hebben dat hij hen eigenlijk voor de gek houdt. Daarenboven kan ik me niet herinneren al haatdragende of hatelijke berichten van hem te hebben gelezen (al moet ik toegeven dat ik verre van alles lees).
Maar goed, elk z’n meug.

xistnc 25 november 2020 om 23:10

De Pantani van het voetbalveld.

lnnrt 26 november 2020 om 11:15

Of de VDB

Maar wie zijn dan de Pelé en de Cruijff?

Chris Van Uden 26 november 2020 om 11:34

De Pelé van het voetbal lijkt me toch wel Eddy Merckx..

Michelangelo 26 november 2020 om 11:36

Merckx, Anquetil of Indurain zijn voor mij de Cruyff en Pele van het fietsen. Intelligent, de weelde kunnen dragen.

Maradonna zie ik toch vooral als de gevallen held die slachtoffer was van zijn eigen succes. Zoals inderdaad Pantani (VDB is enkel in Belgie een cultfiguur, maar mag qua naam en reputatie nog niet de schoenen poetsen van de piraat). Als je kijkt wat er nog altijd aan spandoeken hangt voor Pantani dan zegt dat genoeg.

Chris Van Uden 26 november 2020 om 11:55

Op de een of andere manier komt ook altijd de naam André Hazes (sr) bij mij op als ik aan Maradona denk.

Checco 26 november 2020 om 12:29

@Michelangelo: is dat zo wat VDB betreft? Uiteraard is Pantani als Tour- en Girowinnaar bekender en spreekt hij als 1 van de beste klimmers ooit (op welke manier hij dat ook deed) internationaal nog meer tot de verbeelding.

Toch dacht ik dat Vandenbroucke ook buiten België toch wel als een bijzondere figuur werd beschouwd. Meer dan een Riccò of Kohl, om zomaar even 2 namen te noemen.

In België wereldberoemd vanwege zijn talent, sierlijke stijl en ook charisma buiten de koers. Geen idee eigenlijk hoe men daar in het buitenland naar kijkt, maar ik had het gevoel dat hij ook in andere landen niet zomaar 1 van de vele dopingzondaartjes was uit die tijd.

FDJ 26 november 2020 om 12:49

Wat te denken van Jan Ullrich, al schijnt die zijn leven enigszins op de rit te hebben, maar die heeft zijn leven toch ook met drank drugs en vrouwen ingevuld na zijn carrière. Al speelt daar ook nog mee dat het Oost Duitse regime werd ingeruild voor West Duitse vrijheden.

Wheely 26 november 2020 om 13:19

Ullrich is inderdaad afgezakt maar heeft nooit de heldenstatus gehad van een Maradona. Denk dat in Duitsland en Nederland de mensen te "nuchter" zijn daarvoor. Die gekkigheid zullen badboys Gertjan Theunisse, Boogerd en Thomas Dekker ook never nooit meemaken.

doorak 26 november 2020 om 15:54

Chris v Uden. Geen idee hoe een balvirtuoos Eddy Merckx was.
De Pelé van het voetbal lijkt me toch wel Eddy Merckx..
Of, de Pelé van het wielrennen lijkt me toch wel Eddy Merckx.. :-)

Chris Van Uden 26 november 2020 om 16:17

Je hebt helemaal geljjk doorak, ik verwoordde het niet goed. Je schrijft wel wat ik bedoelde: de Pele van het wielrennen is voor mij Eddy Merckx! :)

Michelangelo 26 november 2020 om 17:19

@Checco,
Vandenbroucke was zeker wel groter dan Ricco of Kohl. Maar hij dankt zijn faam vooral aan zijn eendagswedstrijden. En die zijn in veel andere landen een stuk minder “belangrijk” dan in Belgie.

Pantani was (en is) nog veel meer een cultheld. Grote ronde winnaar, legendarische duels met andere bad-guys. Als je in Belgie naar de koers gaat, dan zie je nauwelijks beleving om VDB. Maar ga in Italie bij een willekeurige wielerwedstrijd kijken, en er hangen wel spandoeken van de piraat.

Alsof je Maradona vergelijkt met Naingolan…

ervee 26 november 2020 om 20:15

Ik snap jullie vergelijkingen met Pantani of VDB, met name de ten ondergang. Maar kom op, Maradonna was in het voetbal zoveel meer dan een Pantani of een VDB in het wielrennen. Pantani was met een tour en giro overwinning een goede wielrenner, met toch niet in het rijtje met Merckx, Hinault, Coppi, Indurain om er maar een paar te noemen. Maradonna was een van de beste, misschien wel de beste voetballer ooit! En heel Argentinie en Napels op sleeptouw genomen en trots gemaakt en juist daarom, ondanks zijn drugs- en drank gebruik, nog steeds zo populair

Chris Van Uden 26 november 2020 om 08:39

Hoe je het ook wendt of keert, en of je nu voor of tegen hem was: Maradona was een fenomeen.

john 26 november 2020 om 09:19

Een ordinarie coke snuiver was hij ,en ja die worden geëerd

Chris Van Uden 26 november 2020 om 09:47

John onderstreept mijn stelling, met grote klasse mag ik wel zeggen.

ervee 26 november 2020 om 20:19

@John, als je zoveel voor Argentinie en Napels hebt betekent en zo trots gemaakt, ondanks je drugs- en drank verleden, dan ben je toch een fenomeen!

Michelangelo 26 november 2020 om 10:11

Of Maradonna de GOAT is weet ik niet, maar hij is voor mij absoluut de meest tot de verbeelding sprekende. Een geniale gek, een briljante voetballer met hele rafelige randen. Van wereldster tot een van de meest sneue figuren in zijn sport.

Van alle steden in Italie is Napoli verreweg mijn favoriete stad. Prachtige baai, mooie pleinen en gebouwen, maar ook de duistere steegjes, gevaarlijke wijken en georganiseerde misdaad. Maradonna is Napoli, en Napoli is Maradonna.

Hopelijk vindt hij zijn rust….

Joaquim Agostinho 26 november 2020 om 12:21

Maradonna heeft er alles aan gedaan om zo jong mogelijk te sterven, hij heeft het nog lang uitgehouden.
Ik snap al dat gejammer echt niet!

Chris Van Uden 26 november 2020 om 12:29

Ik jammer helemaal niet. Speak for yourself.

ervee 26 november 2020 om 20:22

@Joaquim: als je weet wat hij voor Argentinie en Napels heeft betekent, snap je het misschien wel. Nog los van wat voor een geweldige voetballer het was.
Maar blijkbaar kijk jij alleen naar zijn levensstijl en verslavingen. Dan snap ik dat je het gejammer vindt.

Headlines

Materiaalzone

Populair