Desastreus nieuws voor Nederlandse wielersport: door NAVO-top geen politie-inzet bij wedstrijden
De KNWU heeft zeer slecht nieuws met betrekking tot het Nederlandse wielrennen. Volgend jaar zal de NAVO-top plaatsvinden in het World Forum in Den Haag. De impact van de tweedaagse NAVO-top (24-25 juni) op de wielerkalender 2025 is desastreus voor de Nederlandse wielersport: Van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 is er geen enkele capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen.
Directeur-bestuurder Maurice Leeser van de KNWU zegt hierover: “Het is wrang en teleurstellend om te moeten vaststellen dat de tweedaagse NAVO-top resulteert in een afwezigheid van motoragenten bij wielerwedstrijden voor een periode van maar liefst acht maanden, dat is vrijwel het gehele het wielerseizoen. De KNWU zal er met de organisatoren alles aan doen om ervoor te zorgen dat de geplande wielerkoersen in 2025 doorgaan.”
“Daarbij is het van cruciaal belang om vooruitgang te boeken in het versneld inzetten van burgermotorverkeersregelaars. We doen hierbij een dringende oproep aan de ministeries om zo snel mogelijk de benodigde middelen beschikbaar te stellen voor het laten ontwikkelen van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars.”
Hoofdpijndossier
De wielerkalender en de organisatie van wielerkoersen en -evenementen in Nederland staan al enkele jaren onder druk. Een belangrijke oorzaak hiervan is de beperkte beschikbaarheid van (specialistische) motoragenten, die een cruciale rol spelen in het waarborgen van de veiligheid en orde tijdens wielerwedstrijden op de openbare weg.
De KNWU heeft in samenwerking met de politie al sinds 2018 aanpassingen doorgevoerd in de wedstrijdkalender. Hierdoor is het aantal wedstrijden dat een beroep doet op politiebegeleiding aanzienlijk verminderd. Ook zijn en worden er meer wielerwedstrijden omgevormd tot ‘omlopen’, waarbij het parcours volledig is afgesloten. Daarnaast werkt de KNWU al geruime tijd aan een kader om meer burgermotorverkeersregelaars in te zetten, ter compensatie van de afgenomen inzet van motoragenten bij wielerkoersen.
KNWU werkt aan versnelde inzet burgermotorverkeersregelaars
In 2023 is er een onderzoek gestart om te evalueren of burgermotorverkeersregelaars, geheel of gedeeltelijk, de begeleidingstaken van politiemotorrijders kunnen overnemen, terwijl de bestaande veiligheidsnormen gewaarborgd blijven. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Antea Group, in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat, de Nationale Politie en de KNWU, en werd afgerond in september 2024. De uitkomsten van dit onderzoek zijn vandaag gedeeld met de Tweede Kamer, zo meldt de wielerbond op zijn website.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat burgermotorverkeersregelaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het verlichten van de druk op politiemotorrijders, mits er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden omvatten onder andere een adequate opleiding, het gebruik van communicatiemiddelen en een duidelijke herkenbaarheid. Op basis van deze bevindingen zal de KNWU zich inzetten voor de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. In deze richtlijn wordt uiteengezet op welke wijze burgermotorverkeersregelaars moeten worden ingezet, aan welke opleidingseisen zij moeten voldoen en welke competenties zij dienen te bezitten.
De kamerbrief en de onderzoeksresultaten rondom de verkeersveiligheid bij inzet van burgermotorverkeersregelaars tijdens wielerwedstrijden zijn hier te lezen.
Dit is onacceptabel, de KNWU moet actie richting Den Haag ondernemen.
En ik neem aan dat dit weer alleen voor het wielrennen gaat gelden? Die paar agenten voor het wielrennen zijn er niet, maar de pelotons ME om de voetbal "supporters" in bedwang te houden zullen wel weer geen enkel probleem zijn?
1) politie wordt deels betaald door voetbalorganisatoren (verdienmodel?)
2) het gaat bij voetbal om reguliere dienstkloppers, geen specialisten op de motor
3) het morrelen aan voetbal een veel te grote impact gaat hebben op het stemgedrag van kiezers
Elk probleem wordt 'opgelost' met dezelfde visieloze reflex: meer regels, meer geld, meer bureaucratie.
Gevolg: we spinnen een almaar beknellender cocon van bureacratische beperkingen en juridische muren, van waaruit inderdaad niets meer fout kan gaan, omdat er niks meer kan gebeuren.
Als het nou een week er voor en een week er na was valt daar weinig van te zeggen maar 8 maanden is echt compleet geschift. Of gaat al die tijd in de training van motoragenten zitten ?
1. NAVO top. Alle politieverloven zijn ingetrokken, er zijn veel meer uren inzet (ook in de voorbereiding) nodig dan er feitelijk zijn.
2. Er zijn heel weinig motoragenten en daarom zijn de korpsleidingen heel terughoudend die in te zetten voor sportevenementen.
Dankzij de korte lijnen die diverse KNWU bestuurders, waaronder Wouter Bos, in Den Haag hebben, zijn er al wel vorderingen op het gebied van inzet van burgermotards, maar dat kost tijd, omdat op alle lagen mensen ervan overtuigd moeten worden dat de overheid dat juridisch kader creëert.
En dat juridische kader, daar is het belangrijkste punt dat er geen wettelijke basis op grond waarvan burgers rijdend verkeersaanwijzingen mogen geven. Daar is regelgeving voor nodig. En dan schiet iedereen weer in de kramp, want regelgeving betekent opleiding, toetsing, controle, noem de hele shit maar op en dat kost tijd.
Op veel medewerking van het huidige kabinet hoeven we ook niet te rekenen. Die stoppen liever helemaal met alle sport.
Dit bericht staat nu op WF, maar die NAVO top heeft op nog veel meer evenementen enorme impact. Die kunnen rond deze periode allemaal niet doorgaan. Een ideetje van Rutte zeker, die top. Kom gezellig bij ons jongens!
We zouden trouwens als land wel compleet voor gek staan als 's Neerlands enige WT koers vanwege een NAVO top twee maanden later niet door kan gaan.
Zal mij benieuwen wat ze gaan doen met snelheidscontroles e.d. want dat vergt ook inzet van manschappen
Verder aan de zichtbare kant uiteraard de Marechaussee zoals bij veel andere politietaken al het geval is.
Lijkt me een vet plan.
Beseft men wel wat hier speelt?
De Gold Race zal uiteindelijk wel gered worden, maar de renners die daar nu rijden hebben ooit de Ster, Ronde v Overijssel, de AWM, de Braakman enz. gereden. Die organisatoren worden al jaren in onzekerheid gehouden over politie-inzet en dan nu de nekslag. Geen agent.
Hele programma’s zet de overheid op om mensen in beweging te krijgen, we worden te dik, weetjewel, maar vanaf de onderkant wordt een complete sport naar de donder geholpen. Dit kan natuurlijk niet.
Ik stel voor dat de NAVO ingrijpt…