Dennis verlaat Vuelta na nieuwe tijdritzege: “Ga me voorbereiden op het WK”

Door , dinsdag 11 september 2018 om 18:25
Dennis verlaat Vuelta na nieuwe tijdritzege: “Ga me voorbereiden op het WK”

foto: Sirotti

Rohan Dennis maakte vandaag zijn favorietenrol waar in de Vuelta a España. De Australiër wist de 32 kilometer lange tijdrit naar Torrelavega met verve te winnen. Na afloop liet hij in het flashinterview weten dat het ook meteen zijn laatste wapenfeit was in de Spaanse ronde. “Ik ga nu naar huis om me specifiek voor te bereiden op het WK.”


Dennis wist in het tweede gedeelte van de tijdrit het verschil te maken. “Het verliep perfect”, zo laat hij weten. “Ik wist alleen de tijd van Jonathan Castroviejo, maar hij is normaal gesproken een goede indicator. Ik ben vooral heel erg blij met de tijd van Joey Rosskopf, de beste ploeggenoot die er is”, zo doelt hij op zijn Amerikaanse teammaat, die knap tweede werd.

Dennis verlaat de Vuelta met twee ritzeges, nadat hij eerder al de openingstijdrit in Málaga won. “Ik weet niet of het goed of slecht is voor de ploeg, maar ik ga me nu specifiek voorbereiden op het WK tijdrijden. Alles ziet er goed uit, en hopelijk kan ik nog iets van mijn lijstje afstrepen”, klinkt hij ambitieus.

Voor Dennis is het alweer zijn zesde tijdritzege van het seizoen. Naast de twee overwinningen in de Vuelta won hij tijdritten in de Abu Dhabi Tour, Tirreno-Adriatico en de Giro d’Italia. Daarnaast kroonde hij zich in januari tot Australisch kampioen tegen de klok.

Dit artikel delen:

22 Reacties

peterwinnen 11 september 2018 om 18:33

Gewoon schorsen…je doet mee of je doet niet mee. Waardeloos dit soort praktijken

Maenhout 11 september 2018 om 19:17

Tot en met zondag mag hij sowieso volgens mij geen koersen rijden, toch?

Krul 11 september 2018 om 20:13

Waarom schorsen? Kan hij er iets aan doen dat de UCI de kalender zo indeelt?

Birdheart 12 september 2018 om 08:15

@maenhout hij mag inderdaad geen koersen rijden, tenzij dit vooraf is overlegd met de organisatie van de Vuelta of als ze hem coulance betonen. Wat wel eens gebeurd als je bv op dag 1 of 2 uitvalt door ziekte of onderuit gaan en weg gevoerd wordt door ambulance en er blijkt achteraf niets ernstigs te zijn. O.a. dan mag de organisatie je vrijstellen van de regel om zolang de koers duurd niet te koetsen.

hugenholz 11 september 2018 om 18:33

Ik vind eigenlijk dat niet moet kunnen. Expres een ronde verlaten zonder geldige reden (blessure, privé-reden). Iets voor de UCI om een nieuwe regel in te voeren.

peterwinnen 11 september 2018 om 18:34

Precies

Bassi 11 september 2018 om 18:57

Dan maar iets verzinnen?

Handige Harry 11 september 2018 om 19:18

Beter dat hij gewoon eerlijk is, zie ik liever dan een smoes verzinnen.

Krul 11 september 2018 om 20:14

Waarom zou dit niet mogen?

robertus 12 september 2018 om 07:58

Ik vind dat dit wel moet kunnen

AnderJ 11 september 2018 om 18:35

Vuelta mag zich toch gewoon in haar handen knijpen dat Dennis hier start bij wijze van voorbereiding op het WK? Door zijn aanwezigheid hadden de tijdritten nog enige luister. Waarom is het een probleem om de Vuelta als voorbereidingskoers te rijden?

Romāns Vainšteins 11 september 2018 om 18:38

Van mij mag het.

Snap de emoties wel maar even goed de (vele) beweegredenen van renners om er eerder mee te nokken. Een (over)vermoeide renner mag ook naar huis en het bepalen van die status is totaal subjectief. Pragmatisch gezien is verplicht laten doorrijden geen optie.

leegloper 11 september 2018 om 18:41

Als je dit gaat bestraffen, krijg je meer knieblessures zoals bij Kamna vorig jaar. Die reed met Sunweb nog een aardige TTT op het WK. Verder zal er weinig veranderen.

Rico. 11 september 2018 om 18:43

De Vuelta wordt toch al sinds jaar en dag gebruikt als voorbereiding op het wk? Moet Dennis dan morgenochtend doen alsof hij vannacht ziek is geworden? Zie niet zo goed wat hier het probleem is.

Kelder is de Man 11 september 2018 om 18:48

Geen problemen mee. 1 meer of minder in de bus lig je toch niet wakker van.

Bassi 11 september 2018 om 18:56

Heeft het steeds duidelijk gemaakt waar hij mee bezig is.
Alternatief: achterstevoren op de fiets gaan zitten of ziekte/blessure opvoeren?

Verweggistan 11 september 2018 om 18:58

Dit lijkt mij geen enkel probleem. Het zou pas een beetje sneu zijn mocht hij bijv. zaterdag of zondag nog een koers rijden, maar dat is niet het geval.

Chaba 11 september 2018 om 18:58

Ja, hij uit zo weinig respect naar de organisatie om direct uit te stappen maar om nou een blessure te veinzen morgen of halverwege afstappen slaat ook nergens op. Hij wil het WK ITT winnen en dan is het niet slim om je nog een week af te matten in de ronde van Spanje. Dus tja, ik begrijp het wel..

Mwielerfan 11 september 2018 om 19:44

Sneu om dit onrespectvol te noemen. De organisatie van de vuelta begrijpt echt wel dat Dennis een topsporter is die voor maximaal resultaat gaat.
Uitrijden om niks is flauw sentimenteel geblaat. Zal je zien dat ie net als dumoulin met rio 2 jaar terug in tour geblesseerd raakt en het doel van het seizoen moet missen.
Na 2 weken vuelta stoppen is bovendien traditie sinds de vuelta in najaar is.

Col du Bramont 11 september 2018 om 20:22

Verstandig, wijs en te begrijpen besluit. Missie geslaagd, in de Vuelta heeft ie nu niets meer te zoeken en dan is het houdoe en bedankt!

nickdt 11 september 2018 om 21:34

Gelijk overwinning afpakken, had namelijk ook niet kunnen opstappen vanmorgen en tijdens rustdag naar huis kunnen gaan.

Veloburto 12 september 2018 om 01:00

Hij heeft 2 etappes pocket. Ik geef hem groot gelijk. Waarom zou je jezelf kapot gaan maken als je over 3 weken je belangrijkste wedstrijd van het seizoen hebt