WK 2018: Oppermachtige Dennis nieuwe wereldkampioen tijdrijden, zilver Dumoulin

woensdag 26 september 2018 om 16:44

Rohan Dennis heeft in het Oostenrijkse Innsbruck de wereldtitel tijdrijden veroverd. De Australiër verpulverde op het 52,5 kilometer lange parcours zijn concurrenten. Tom Dumoulin deed 1 minuut en 21 seconden langer over het parcours en veroverde het zilver. Het brons ging naar Victor Campenaerts, die slechts 53 honderdsten trager reed dan Dumoulin.

Kelderman bijt het spits af
Wilco Kelderman ging om tien over twee in een fris maar zonnig Innsbruck als eerste renner van start. Hij zette met een tijd van 1 uur 7 minuten en 23 seconden een eerste richttijd neer en mocht plaatsnemen in de hotseat. Lang zou hij daar echter niet blijven zitten. De sterk rijdende Martin Toft Madsen deed daar 44 seconden vanaf, maar ook de Deen zou geen stand houden.

Dennis oppermachtig
De mondiale titelstrijd stond op voorhand vooral in het teken van het duel tussen Dumoulin en Dennis. Bij het eerste tussenpunt na 16,6 vlakke kilometers moest Dumoulin acht seconden toegeven op de Australiër. Daarna wist een sterk rijdende Dennis zijn voorsprong verder uit te breiden. Onderweg haalde hij zelfs de 1,5 minuut eerder gestarte Castroviejo in.

Spannende strijd om zilver
Bij de tijdswaarneming na de beklimming bleek Dennis meer dan een een minuut voorsprong op Dumoulin te hebben. In de slotfase moest de titelverdediger zelfs alle zeilen bijzetten om het zilver te veroveren. De strijd om de tweede plek werd een spannende strijd tussen Dumoulin en de Belg. Met een klein verschil veroverde Dumoulin alsnog het zilver, voor Campenaerts die daarmee de beste prestatie van een Belg ooit op een WK tijdrijden boekte.

De andere Nederlandse deelnemers kwamen niet in de buurt van het podium. Kelderman finishte uiteindelijk 16e op 4:21 van winnaar Dennis. Jos van Emden deed er 4:33 langer over en moest genoegen nemen met een twintigste plek.

Dit artikel delen:

91 Reacties

Jowinho 26 september 2018 om 16:47

Redactie – Wielerflitsers 1-0

Stablinksy 26 september 2018 om 17:22

Inderdaad. Wielerflits heeft het perfect voorspeld. Net nog eens de reacties bij de voorbeschouwing gelezen. Haha. Die volgers zullen zich wel een paar dagen niet meer laten zien.

Front-runner 26 september 2018 om 16:48

Krijgen we nu dezelfde reacties als na de overwining van Evenepoel? ;-)

martini151 26 september 2018 om 16:49

Nee, verschil is dat Dennis zich al lang en breed heeft bewezen op deze discipline

WernerFranke 26 september 2018 om 16:49

Evenepoel reed zijn tijdrit in 33 minuten. Had hier wereldkampioen kunnen worden met een half uur voorsprong.

Grobbel 26 september 2018 om 16:55

@WernerFranke: Inderdaad. En dat op een fiets zonder zware versnellingen. Met een omastuur. En Renaat Schotte op de bagagedrager.

Javier 26 september 2018 om 16:49

Dit is wel echt ff balen. Bij Dumoulin ook tranen. Overigens zeer gegund aan Dennis, wat een fantastische coureur.

LyndaLid 26 september 2018 om 16:49

Fietsles.

En wat enorm sterk van Campenaerts!

NDI22 26 september 2018 om 16:49

Netjes, met zo’n verschil winnen! En exact op het juiste moment in vorm.

LennartZ 26 september 2018 om 16:49

Wat een fenomenale prestatie van Dennis. Ik denk niet dat Dumoulin op zijn best was, maar ik denk ook niet dat de beste Dumoulin hier had gewonnen. Misschien nog wel een betere prestatie dan die van Dumoulin vorig jaar.

Rhohan 26 september 2018 om 17:14

Hoezo betere prestatie? Vorig jaar was er nog meer concurrentie in de vorm van Froome en Roglic… twee kandidaten die hier ook nog wel in de top zouden eindigen.

ProfrondeZevenbergen 26 september 2018 om 16:49

Goed gezien van de redactie. Na aandringen van half wf is het ook niet aangepast. Dat maakt het nog mooier. Ik zat er zelf overigens ook naast …

thorsen 26 september 2018 om 16:49

Giro 2e
Tour 2e
WK TTT 2e
WK ITT 2e

Zondag maar vast een 2 opschrijven?

Retro Lex 26 september 2018 om 16:51

2e Hammer series Hongkong

Mwielerfan 26 september 2018 om 17:01

Tweede in top eendagskoers zou stuk verassender zijn dan rest van de uitslagen

Marcel1112 26 september 2018 om 17:31

Kijk maar uit dat je hem niet met de eeuwige tweede Joop gaat vergelijken want dan krijg je heel WF over je heen.

Man met de hamer 26 september 2018 om 16:50

Hartstikke leuk voor Dennis en dik verdiend. Gelukkig voor mijn portemonnee zat ik aan de kant van de redactie.

martini151 26 september 2018 om 16:50

Dus toch bijna 50 km/h. Ongelofelijk knap van Dennis.

Ook knap van Dumoulin om toch weer redelijk op niveau te zijn na 2 zware grote rondes. Zondag maar vol voor Poels rijden, wat mij de enige echte kanshebber onder de Nederlanders lijkt

Grobbel 26 september 2018 om 16:51

Op die ene Luik-Bastenaken-Luik na heeft Poels weinig laten zien in eendagskoersen, maar hij mag me verrassen.

Pietspeed 26 september 2018 om 17:42

Leg ns uit, waarom vol voor Poels dan. (omdat Tom nu 2e is?)

HoofdIsVrij 26 september 2018 om 16:50

Straffe prestatie van Dennis. De beste tijdrijder van het moment.

Dumoulin dit jaar bij al zijn grote doelen tweede geworden. Uiteraard fantastisch, maar ook heel zuur.

Bazzz 26 september 2018 om 16:51

Dik en dik verdiend!

Benieuwd waar de wieler-praatjesmakers zijn nu Dennis zijn favorietenrol dik heeft waargemaakt

Pietspeed 26 september 2018 om 17:39

Goed gesteld! Stelletje onrealistische en chauvinistische dagdromers zijn ze! Net als al die tokkie mafketels die t NL elftal aanbidden. Maar goed, wens is vaak vader van gedachte. Veel respect voor Dennis, maar ook voor Dumoulin, bijna altijd realistisch.

Samlambeej 26 september 2018 om 16:51

Lik op stuk! Lik op stuk! Lik op stuk!
Dumoulin zag je al grimassen na 15km. Keek of ie niet gevallen was. Campenaerts verbaasde ons al in de Vuelta op lastige aankomsten. Hiermee zijn veel bekkies voor even gesnoerd. Kijk uit naar de vele TTs van Rohan in zwart-wit-REGENBOOG!

Proficiat aan Dumoulin. Sla de boeken erop na, elke Wereldtopper wordt vaak 2de.

martini151 26 september 2018 om 16:52

Lik op stuk? Leg deze eens uit…

Man met de hamer 26 september 2018 om 16:54

Doe normaal man!

Luuk Thijssen 26 september 2018 om 17:04

hahahaha, kleutertje!!

Samlambeej 26 september 2018 om 17:09

Vooral Campenaerts aan zijn minimaliseerders maar toch ook een beetje Dennis na "Redactie kom op, dit is toch voor onze Tom" en de vele malen pech op de voorbije WKs en OS.
Ik meen wat ik zeg als algemene wielerliefhebber. Beetje onhandig op NL forum maarja..

tendam 26 september 2018 om 17:23

@samlambeej
Anti-supporteren noem ik niet neutraal. Wel een beetje zielig.

Samlambeej 26 september 2018 om 17:58

@tendam
Wijs je het anti-supporteren even aan? Zodoende kan de redactie ingrijpen. Misschien moet je eens "Samlambeej Dumoulin" googelen. Dan zal je een gebalanceerd repertoire van enthousiaste en kritische stukjes terugvinden.

tendam 26 september 2018 om 18:07

@samlambeej
Eh… je juichende aanhef misschien? Het zat blijkbaar diep.

Luuk Thijssen 26 september 2018 om 19:04

3 maal lik op stuk met een uitroepteken, dat het diep zat is een understatement ;)

kielabokki 26 september 2018 om 23:38

Lik mijn stuk.

ah-ja 26 september 2018 om 16:52

FBahamontes nog niet gesignaleerd met zijn mechanische doping verhaaltjes??

doeme80 26 september 2018 om 16:56

Een australische overwinning doet minder pijn dan een van de grote rivaal uit het zuiden.

de nieuweMerckx 26 september 2018 om 16:57

Net zo belachelijk als uw ‘ik weet uit goede bron dat Aru gedopeerd was’.

Inderdaad leuke winnaar, de enige die dit jaar wereldkampioen tijdrijden mocht worden.

ah-ja 26 september 2018 om 17:00

nieuweMerckx, FBahamontes heeft zelfs geen bron

wiebipedia 26 september 2018 om 16:52

“De eeuwige tweede”

Brummel 26 september 2018 om 16:53

mooie winnaar. zou een keer voor een klassement moeten gaan ;)

Grobbel 26 september 2018 om 16:53

De Plus houdt toch mooi zes exoten achter zich voor een knappe 50ste plek. Gezien zijn verval bij elk tussenpunt lijkt ie op elk stuk wel ergens gevallen te zijn… Die heeft totaal niet zijn dag.

Scott Sunderland 26 september 2018 om 16:54

Dennis is al een tijdje de beste tijdrijder ter wereld. Dit mag geen verrassing heten. Hoewel het verschil wel erg groot is tussen hem en Dumoulin. Dit is wat Dennis kan. Hij zal het podium van een grote ronde nooit halen, misschien zelfs de top tien niet. Maar wat zou het als je zo goed kunt tijdrijden.

tendam 26 september 2018 om 16:57

Dat zeg je nou wel, maar Geraint Thomas heeft net de Tour gewonnen, en Dennis heeft volgens mij meer talent als vergelijkbare renner.

ChefSpijker 26 september 2018 om 17:01

Dennis stond in de slotweek van de Giro dit jaar gewoon nog tegen de top 5 aan. Laatste paar bergritten waren er teveel aan, maar was naar zijn zeggen pas een leerronde voor de komende jaren. Zou hem zeker niet uitvlakken voor grote rondes. Vraag me wel af of hij dit tijdritniveau volgend jaar kan herhalen, Bahrain blinkt nou niet echt uit in tijdritten dit jaar wat vast deels aan het materiaal zal liggen. De Izagirres hebben het in het verleden bijv. wel laten zien.

Scott Sunderland 26 september 2018 om 17:02

@Tendam

Ben ik niet met je eens. Ik vind Thomas veel meer klimmer dan Dennis.

Thomas is ook een goede tijdrijder natuurlijk maar niet zoals Dennis. Maar Dennis is echt behoorlijk beperkt in het hooggebergte.

tendam 26 september 2018 om 17:25

@scott sunderland
Op dit punt in z’n carriere heeft Dennis al veel meer laten zien bergop dan Geraint Thomas had. En qua klimstijl zijn ze bijna identiek, echte baanrenners.

Marcel1112 26 september 2018 om 17:43

Dennis gaat nog wel een keer podium rijden in een grote ronde.

Pietspeed 26 september 2018 om 17:55

Flauwekul. Zie Chefspijker en Tendam. Evenals dat Sagan niet zou kunnen klimmen. Heeft ie al in eerdere jaren laten zien. Feit is wel dat prestatieniveau nog steeds stijgt, en het zo zeer moeilijk is, dan wel onmogelijk een renner ala Merckx te worden. Meer een kwestie van een paar maal per jaar pieken.

Handige Harry 26 september 2018 om 16:56

Dumoulin duidelijk niet in vorm als je dezelfde tijd als Campenaerts neerzet.

Stablinksy 26 september 2018 om 17:26

Draai het maar om, Campenaerts outstanding. Als je niet in vorm bent wordt je geen tweede.

tendam 26 september 2018 om 16:56

Rohan Dennis was super, Dumoulin duidelijk niet, en dan krijg je dit verschil. Wel echt enorme verschillen onderin de uitslag trouwens.

Ajvenema 26 september 2018 om 16:57

Saaiste renner ooit die Dennis, maar als hij de Nederlander in dit verhaal was, dacht ik daar waarschijnlijk anders over.

Dumoulin mag trots zijn op dit seizoen, hopelijk volgend jaar weer daadwerkelijk iets winnen, en dan liever een grote ronde dan een WK tijdrijden:)

Mwielerfan 26 september 2018 om 17:05

Als ie nl was zou je veel meer interviews zien en zo iemand leren waarderen. Kruijswijk en mollema zijn ook erg saai vaak, maar ik waardeer ze op ander vlak

fietsvriend 26 september 2018 om 16:58

Staat Tom Dumoulin nou extreem scherp? Zag er zo mager uit.

ON: Klasse van Dennis – terechte overwinning

Javier 26 september 2018 om 17:03

Viel mij ook op..

ChefSpijker 26 september 2018 om 17:08

Misschien dat het grote doel dan wel de wegrit is. Al zal dit alsnog een flinke teleurstelling zijn.

Slurpie Blauw 26 september 2018 om 17:25

Ja, volgens mij is er weer een kilo af bij Tom. Ingevallen gezicht, elke rib te tellen.

Feit is: vandaag geen superdag en Dennis vernedert iedereen.

Guushovd 26 september 2018 om 16:58

Dumoulin is eng mager