Demaré niet eens met diskwalificatie, Grøndahl Jansen wilde neutralisatie

Demaré niet eens met diskwalificatie, Grøndahl Jansen wilde neutralisatie

foto: Sirotti (archief)

woensdag 4 april 2018 om 17:27

Arnaud Démare en Amund Grøndahl Jansen hebben op Twitter gereageerd op hun diskwalificatie in de Scheldeprijs. De Franse kampioen van Groupama-FDJ is het oneens met de beslissing van de jury om een dertigtal renners uit te sluiten na het passeren van een sluitende spoorweg. “Ik kon niet vermoeden dat het licht rood zou worden op het moment dat ik het spoor op reed”, schrijft Démare op Twitter.

“Ik sta absoluut niet achter het besluit van de jury. Ik ken de consequenties wel, nadat ik op het matje moest komen op het politiebureau van Valenciennes na Parijs-Roubaix 2014”, aldus de Fransman. LottoNL-Jumbo-renner Grøndahl Jansen had liever een andere oplossing gezien. “Als ik begon met remmen toen ik mij realiseerde dat de spoorweg ging sluiten, zou ik op het spoor zelf gestopt zijn. In koers ben je je gewoon niet bewust van verkeerssignalen. Ik begrijp de beslissing van de jury, maar ik denk dat de race geneutraliseerd moest worden voor de spoorweg”, schrijft de Noor op Twitter.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Betancur, Quintana, Sagan 4 april 2018 om 17:30

Lachwekkend ook die motor

GinneR 4 april 2018 om 17:34

Zijn er betere beelden van dit voorval? Ik vind het maar lastig te zien waar de renners rijden op het moment dat het rode licht aangaat. Kan toch niet zo zijn dat je dan al op de overgang rijdt en alsnog terug moet, zie Démare?

ditisdavid 4 april 2018 om 17:37

Jansen maakt hier wel een goed punt natuurlijk. Niet alle renners zullen, zeker in deze koerssituatie, de spoorbomen even snel dicht zien gaan. Dan kun je of renners krijgen die zo snel moeten remmen dat een trager reagerende renner botst en je een val krijgt waarbij in het slechtste geval renners op het spoor vallen, of dit gebeurt waarbij de achterste renners zeker te laat zijn.

De organisatie had dit echt aan moeten zien komen. Als je in tien kilometer twee keer dezelfde spoorlijn met minimaal vier treinen per uur oversteekt op een stuk waar je wil dat het in waaiers ligt, is het bijna onvermijdelijk dat er een waaier achter de spoorbomen komt te zitten. Als er een iets smallere weg is die onder of over het spoor gaat moet je die nemen als organisatie zijnde. Zo niet, dan moet je je misschien afvragen of dit de handigste manier is om van Terneuzen naar Schoten te komen. Want dit is bijna net zo'n grote ontwerpfout als dat maisveld in Schaal Sels een paar jaar terug.

ghostwriter 4 april 2018 om 17:40

@ditisdavid
Inderdaad, iemand die in het midden van dat groepje van 30 man reed kon natuurlijk moeilijk in alleen in zijn remmen knijpen want dan fiets de persoon achter hem tegen hem aan. Het zou mij dan ook niet verbazen als het bij de DQ blijft en er verder geen boetes of andere straffen uit worden gedeeld.

joowii 4 april 2018 om 17:42

Wanneer gaan ze hier nou eens een zínnig beleid voor maken?

Wheely 4 april 2018 om 17:42

Er zouden seingevers oid moeten staan, kan ook een keer echt mis gaan op deze manier.

chasse patat 4 april 2018 om 17:45

Bij een rood licht gaat er ook altijd een direct een duidelijk belsignaal. Je hoeft dus niet eens op de lichten te letten. Belsignaal betekent remmen tenzij je al op de overgang rijdt.

TykkeThor 4 april 2018 om 17:46

Gewoon alle spoorovergangen ondertunnelen/overbruggen.

mus van de maasstad 4 april 2018 om 17:46

Ach schei toch uit. Dus renners moeten ook maar telkens opletten of er een lampje plots op rood springt?
Ik vind dit echt belachelijk en de verantwoordelijkheid vd organisatie

Geflitst 4 april 2018 om 17:46

Je kunt ondertussen al een halve encyclopedie schrijven met de klaagzangen van FDJ.

sooike 4 april 2018 om 17:47

Decauwer was weer de enige met de goede reactie. Waarom was er geen jurylid bij die groep als er diverse spoorwegovergangen worden gepasseerd? Nu duurde het zeker 10 minuten voordat er een jurylid verscheen. Als er een jurylid had bijgezeten had die meteen kunnen ingrijpen. Bovendien moet de organisatie toch op de hoogte zijn van het trein-routeboek en had men dit kunnen zien aankomen. Maar bovenal blijft het reglement onverbiddelijk: bij rood licht mag er niemand oversteken en op de beelden is te zien dat het licht knippert, maar de bomen weliswaar nog recht omhoog stonden. Dus iedere renner van die groep zit in principe fout !

nickdt 4 april 2018 om 17:47

Demare en Jansen slaan de spijker op hun kop. Volgende keer maar gewoon stoppen op de spoorweg, dan heeft de trein dus een probleem, want de renners mogen niet doorrijden tot de trein voorbij is en de slagboom omhoog en dus kan niemand weg.

MatthiasVDH 4 april 2018 om 17:55

De slagbomen zijn al een stuk naar beneden op het moment dat Demare er op komt. De lichten + belsignaal waren dus al een eind bezig. Demare zit nu gewoon te liegen maar zou beter eens de beslissing aanvaarden en begrijpen zoals Roosen.

wielrenner 4 april 2018 om 17:58

@MatthiasVDH, je hebt gelijk!

Haarlemmer 4 april 2018 om 18:03

Ansich uit koers halen is niet eens slecht of raar denk ik!
Zeker uit oogpunt van renners, aangezien ze “afhankelijk” zijn van de jury om wedstrijd te neutraliseren. Laat jury doorrijden, zijn ze gewoon kansloos. Jury moet in mijn ogen hier rekening mee houden bij uittekenen van parcours, en in deze gevallen ten alle tijden koers neutraliseren.
Aangezien er nogal discussie is ontstaan, o.a. met motard, zou het logisch zijn om bij boete te houden. Schorsing lijkt me nogal overdreven, zeker na controverse EN uitsluiting van koers.
Eens met uitsluiting, maar niet met een schorsing

sooike 4 april 2018 om 18:08

Tip: Kijk op Sporza.be naar de foto, waarop duidelijk te zien is dat de lichten al op rood staan voordat de eerste renner van de groep arriveert. Terechte uitsluiting dus ! Geen discussie !

Gladiool 4 april 2018 om 18:10

Dan moeten ze ook allemaal uit koers genomen worden.

Sephiroth 4 april 2018 om 18:15

Uitsluiten is terecht, maar dat regelementen moet een verplichte neutralisatie opnemen voor dit soort situaties. Dan zullen renners ook eerder stoppen.

AndriesW 4 april 2018 om 18:21

Je kunt volgens mij geen harde conclusies trekken op basis van de beschikbare beelden aangezien die geen eerlijk beeld geven van tijd en afstand. Het moment dat de signalen inzetten is niet te zien. Als je rekening houdt met de tijd die nodig is om te beseffen wat de situatie is en om te remmen, dan zal dat al gauw 3-4 seconden of 30-40 meter zijn. Plus nog het feit dat je in een groep rekening moet houden met de positie van de renners om je heen.

04398 4 april 2018 om 18:31

Wie legt er ook een spoorwegovergang, waar 4 keer per uur(of meer) een trein langskomt, in het parcours van een wielerwedstrijd. Vragen om problemen en eigenlijk een soort van wedstrijdvervalsing want je moet maar net op het verkeerde moment erover rijden als die dingen omlaag gaan en je bent de sjaak.

sooike 4 april 2018 om 18:42

@Andries W
Nogmaals: op sporza.be zie je een foto waarop duidelijk te zien is dat de lichten al knipperen voordat de eerste renner bij het spoor arriveert. De bomen zetten zich in beweging. Zo duidelijk als wat. De hele groep dus terecht eruit op grond van de reglementen. Dat die aangepast moeten worden met evt. een algehele neutralisatie is een heel ander verhaal.

AndriesW 4 april 2018 om 18:57

@sooike
Nogmaals, geen duidelijk beeld van werkelijke tijd en afstand, geen beginmoment van de signalering, dus geen eerlijk oordeel mogelijk… wel speculatie.

illu 4 april 2018 om 19:17

Idd vergeet niet dat als de voorste die de lichten ziet meteen vol in de ankers gaat je een massale valpartij hebt…

Lastige situatie, ze zitten fout maar niet super fout (niemand laveert er volgens mij tussendoor). Uitsluiting terecht, DQ zal erover zijn. Organisatie zit nog het meest fout en een duidelijk protocol opstellen ivm onmiddelijke neutralisatie gehele race

skylimit 4 april 2018 om 20:20

Dit is gewoon een fout van de wedstrijdorganisatie, wedstrijdcommissaris en jury. Er had rekening gehouden moeten worden met het treinschema ter plekke en d.m.v. seingevers en een motard voor de groep had de groep tijdig tot stilstand gebracht moeten worden.
De organisatie heeft zo een onveilige situatie voor de renners gecreeerd. Natuurlijk hadden de renners moeten stoppen voor rood licht….al roept dit de vraag op wat te doen bij de normale verkeerslichten die onderweg ook wel eens op rood staan;)
Stomme actie die een keer verkeerd gaat aflopen als er geen actie wordt ondernomen en natuurlijk koersneutralisatie anders krijg je koersvervalsing zoals vandaag.

Romāns Vainšteins 4 april 2018 om 20:29

2e x al voor Demare he, wederom in het Franse tricot als ik het me goed herinner.

Headlines

Materiaalzone

Populair