Degenkolb blij met verontschuldiging Van der Poel: “Betekent veel voor me”
foto: Cor Vos
maandag 10 april 2023 om 09:22

Degenkolb blij met verontschuldiging Van der Poel: “Betekent veel voor me”

Na afloop van Parijs-Roubaix ging er een bijzondere foto rond waarop te zien is dat winnaar Mathieu van der Poel en runner-up Jasper Philipsen de gevallen John Degenkolb troosten. Laatstgenoemde heeft deze foto inmiddels zelf ook onder ogen gekregen. “Het betekent heel veel voor me”, zegt hij in een filmpje van Velon.

Degenkolb zat mee in de kopgroep van zeven, maar op het Carrefour de l’Arbre kwam hij ten val, nadat hij in aanraking kwam met Van der Poel. “Als je zover komt en zelfs in de positie bent om voor de zege te strijden, dan is deze val natuurlijk heel teleurstellend. Maar dat is koers”, zegt Degenkolb gelaten in de video, waarin ook de reactie vanuit de ploegleiderswagen van Team DSM te zien is.

“Race-incident”
“Ik denk dat we elkaar allemaal aanraakten”, zegt Degenkolb over het bewuste moment. “Ik zag ook de foto waarop hij (Van der Poel, red.) naar me toekwam, toen ik op de grond lag te huilen. Eerlijk gezegd heb ik niet gehoord of gezien dat hij zijn excuses aanbood, maar om die foto te zien, betekent heel veel voor me. Ik ben blij dat hij zich verontschuldigde. Zoals ik al zei: zolang zoiets niet met opzet gebeurt, is het een race-incident.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
34 Reacties
Sorteer op:
Sportieve reacties van alle partijen! Chapeau!
    10 april 2023 09:55
    Nu nog van de Hollanders die vonden dat het de fout van Jasper was
    10 april 2023 09:59
    Waarom toch telkens die Nederland Belgie strijd? En waar sta ik dan als Hollander die fan is van Van Aert?
    Alleen van de Hollanders of moeten Friezen, Tukkers en Utrechtenaren ook mee doen, Dave?
    10 april 2023 12:38
    Hier een Nederlandse Brabander die Wout graag ziet fietsen. Wat doen we daar dan mee?
    Begint redelijk infantiel te worden met dat nationalistische geneuzel hier. Vooral als je dan Mathieu na afloop met vettig Antwerps accent een interview hoort geven
    10 april 2023 14:19
    Het is oeverloos, dat alles vanuit België tegen Nederland en vice versa bekijken. Het maakt het lezen van de reacties op het forum vaak heel vervelend. En die minnetjes en plusjes kunnen me ook gestolen worden, redactie.
    10 april 2023 16:39
    Ben geen Hollander maar het was dus wel een fout van Jasper.
    Zonder opzet, kan gebeuren en erg lullig voor dun John.

    PS misschien eens de filmpjes goed terugkijken.
10 april 2023 09:47
Aan zo’n reactie kunnen heel wat sociale media reageerders een voorbeeld nemen! Niemand die wil dat zo’n val gebeurd, niemand hier die intentioneel tegen iemand aanstuurt, de pas afsnijd of wat dan ook, maar koers en vooral PR, waar met slechte wegen en kasseien nu een maal meer gebeurd dan ergens anders.
10 april 2023 09:37
Reed (voor mij althans) een onverwacht sterke wedstrijd. Mede dankzij het bandendruksysteem?
10 april 2023 11:43
John is gewoon een goede vent, en een kerel. Maar nog steeds heel jammer dat hij zo gevallen is terwijl hij eindelijk weer op stoom is, na wat verloren jaren.
    10 april 2023 14:08
    Ik herinner me een WK waarop John een renner die niet wou meerijden uitmaakte voor rotte vis. Vanuit het peloton kwamen toen stemmen als was John één van de vervelendste renners uit het pak.
    10 april 2023 14:11
    Was in 2016, John spoot toen zijn drinkbus leeg in het gezicht van Jens Debusschere.
    10 april 2023 14:50
    Ik wou het niet zeggen want klinkt beetje als majesteitsschennis na zo'n comeback en wedstrijd maar in het peloton vonden ze hem idd erg vervelend, ook omwille van z'n vaak passieve koerswijze (sommigen, nouja velen als ik het gisteren zag, zouden het laf noemen).
    Ik moet zeggen dat als ik een lijstje moest maken met welke renners ik het meest de overwinning gunde omwille van hun koerswijze dat Degenkolb en Gerrans toch lang op de voorlaatste en laatste plaats stonden.
    10 april 2023 17:55
    Hier is Tom Boonen het niet mee eens.
10 april 2023 09:55
Wel jammer dat Dege steeds Van der Poel bedoelt met 'hij' en 'hem', terwijl hij als hij de beelden terugziet ook wel zal concluderen dat het Philipsen was die beiden afsneed.
    10 april 2023 10:35
    Ja klopt, maar dat maakt verder niks uit. John is gewoon zo’n toffe peer, deze reactie bewijst dat eens te meer
10 april 2023 11:24
De beelden bestuderend had VDP beter links kunnen inhalen. Achteraf is dat makkelijk te zeggen, in zo'n situatie is de beslistijd vrij kort.
    10 april 2023 12:11
    Op een vijfsterrenstrook geldt een andere logica. Het zal ook zijn reden hebben dat Philipsen van zijn lijn afweek (gedwongen door de staat van de keien).
10 april 2023 11:38
Philipsen week uit omdat hij over de schouder keek. Incident de course, zegt Degenkolb zelf ook.
    10 april 2023 12:35
    Over de schouder keek ?, kijk dan nog maar eens heel goed naar de beelden.
10 april 2023 12:33
Het blijft een risico om op het kantje / in het gootje te rijden, dat zal Degenkolb zelf ook wel beseffen. Hij had net zo goed ten val kunnen komen door een supporter, want die staan daar ook vlak aan de kant. Parijs-Roubaix is de koers over de kasseien, maar hoeveel km er van de zo'n 55km echt over de kasseien gereden is, zou wel interessant zijn om dat uit te zoeken. Er zal weinig aan te doen zijn om de renners 100% te dwingen over de kasseien te rijden. Zoals in Hem afzetten met gele en zwarte blokken is ook niet ideaal, vanwege kans op valpartijen.
10 april 2023 16:37
Inderdaad een typisch race ongeval. Zeer jammer want als iemand het ook echt verdiend weer podium te rijden dan deze pechduivel wel.
Anyway, he is back en hij is er zeker nog niet klaar mee.
10 april 2023 09:56
Half on topic, al het hele voorjaar wordt er moord en brand geschreeuw over naast de rijbaan rijden. In Parijs Roubaix gebeurt het voortdurend en nu wordt er niks over gezegd. Eigenlijk onbegrijpelijk toch?
    10 april 2023 10:10
    Maar eigenlijk ook weer zeer begrijpelijk zodra je zelf op die fiets zit.
    10 april 2023 10:16
    Ja je hebt steeds de neiging om te kiezen voor de gemakkelijkste manier om te fietsen, maar dan moeten ze het ook in andere wedstrijden toelaten.
    10 april 2023 10:18
    Het is niet zozeer naast de rijbaan rijden, maar gaat vooral om fiets- en voetpaden die soms ook nog gescheiden zijn dmv een verhoging oid. Dat is wel degelijk wat anders dan het kantje opzoeken op een kasseistrook.
    10 april 2023 10:34
    Exact wat Luipaard zegt
    10 april 2023 10:50
    Kantje van de kasseistrook is superlink ook vanwege je pedalen. Toen ik er reed was ik er al snel uit dat je dat beter niet deed.
    10 april 2023 13:27
    Ik heb er ook gereden, de stroken naast de kasseien worden door de lokale mensen als fietspad gebruikt, ze zitten vol met putten en dus bijzonder gevaarlijk.
    10 april 2023 21:18
    Kiezen tussen de gevaarlijke kantjes en de zware kasseien is toch ook een onderdeel van de charme. Iemand als Van Baarle die normaal gesproken erg goed is in rijden over de smalle kantjes, dat is dan toch wel een voordeel. Zag je bij Vermeersch ook.

    Nu ik het nog eens terugzie denk ik dat John niet was gevallen als de toeschouwers daar even wat sneller achteruit waren gestapt. Er lag daar best veel gras waar hij zich met zijn vaardigheden nog best doorheen had geploeterd. Maar is makkelijk gezegd tot je er staat en ze met 50km/u op je af komen.