Deceuninck-Quick-Step dient klacht in bij UCI en Poolse politie

donderdag 6 augustus 2020 om 12:10
Deceuninck-Quick-Step dient klacht in bij UCI en Poolse politie

Patrick Lefevere blijft achter zijn scherpe woorden staan die hij gisteren de wereld in stuurde na het dramatische incident tussen Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen. “Ik heb geen enkel begrip voor de actie van Groenewegen, de ploeg gaat een klacht indienen bij de politie van Polen”, zegt hij tegen BELGA.

De eerste etappe van de Ronde van Polen eindigde in een groot dieptepunt voor de wielersport. Door een ongeoorloofde actie van Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken. Met alle gevolgen van dien. Nederlands kampioen Jakobsen werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij in een kunstmatige coma werd gebracht.

“Ik ben nog altijd heel kwaad en blijf achter die twitterberichten staan. Dit was een heel vuile actie van Groenewegen. Woensdag zag ik de beelden op mijn telefoon. Eigenlijk heb ik die sprint al tientallen keren bekeken. Ik heb geen enkel begrip voor de actie van Groenewegen”, zegt Lefevere een dag later.

<

“Een renner moet op zijn lijn blijven. Hij zet de sprint aan, in het midden en hij mag zijn lijn kiezen als eerste sprinter, natuurlijk. Maar daarna gaat hij categoriek naar rechts en nog meer naar rechts. Hij ziet Fabio komen en steekt dan nog eens een elleboog uit.”

“Groenewegen gaat eigenlijk bijna liggen op Fabio waardoor die zijn evenwicht verliest en tegen de nadar valt. Hij wordt er echt ingesmeten. Hier is geen begrip voor, dit is een aanslag. Hij rijdt Fabio echt in de nadar. Fabio was aan het wachten tot de laatste 50 meter, zonder die actie van Groenewegen vliegt hij hem voorbij.”

Klacht ingediend
“Dus nee, ik neem mijn woorden van gisteravond niet terug. Er is al een klacht neergelegd bij de UCI en de ploeg zal dat ook nog doen in Polen bij de politie. Ik vind dat ik hier een klacht moet indienen, dit kan je niet voorbij laten gaan en dan moet je dat ter plaatse doen, waar het ongeval gebeurd is.”

Dit artikel delen:

123 Reacties

S. Morgenstern 6 augustus 2020 om 12:18

Medelijden met de ja-knikkers die nu in Polen langs een politiebureau moeten. Die zullen wel iets anders aan hun hoofd hebben, dan zich met de wanen van hun baas bezig te moeten houden.

Tinus1984 6 augustus 2020 om 12:18

Beste Patrick, wat heeft de politie te maken hiermee?

Explorer 6 augustus 2020 om 12:28

Ongeval met letsel door toedoen van een ander. Daar zal het (geprobeerd) misschien op uitdraaien. Hier gaat/kan de politie iets van vinden. Daarna (in afwachting van wat eruit komt) zou je over kunnen gaan op verzekering en letselschade vergoeding. In het laatste praktisch als de carrière door dit toeval voorbij zou zijn voor jakobsen. Andere kant om deze voorvallen in de toekomst te voorkomen of een statement te zetten. Dat in het oog voor de uci en organisatoren met zulke aankomsten.

Dit komt niet van levevre, die krijgt dit weer te horen van een advocaat of expert op dat gebied. Hij is furieus(ik zou proberen nooit uit emotie te praten, zo ja dan achter gesloten deuren), begrijpelijk maar wat minder tactisch. Maar alles is begrijpelijk in dit voorval.

Pietspeed 6 augustus 2020 om 12:44

Beste Tinus, Lefevre heeft het over go to court, niet over politie.
Als er sprake is van iemand ernstig lichamelijk letsel toebrengen (met eventueel blijvende schade), al dan niet met onvoorwaardelijke opzet, dan 'regelt' het wetboek van strafrecht zo'n situatie via delictsomschrijving en telastelegging, en straf. Of het strafbare feit in een wedstrijd is begaan, doet in beginsel niet ter zake. En ja, Lefevre kan aangifte daarvan doen bij de politie. Daarnaast kan uiteraard de UCI hem ook (disciplinair) straffen. Nebis in idem geldt niet.

Dion 6 augustus 2020 om 12:59

Beste Pietspeed, er staat duidelijk dat hij naar de politie gaat.

Spurter 6 augustus 2020 om 13:29

Je mag altijd klacht neerleggen.

Even los wat ik van de actie van Groenewegen vindt, maar het is niet zo omdat je in een wielerwedstrijd zit, dat dan alles maar is toegelaten en je immuniteit geniet…

RefleX 6 augustus 2020 om 16:31

kunnen de kenners dan aangeven hoe het de Politie niet uitmaakt of dit in een wedstrijd is gebeurd? Ze rijden op een afgesloten parcours dus de verkeersregels gelden niet. Dat is al anders. Daarnaast denk ik dat je strafrechtelijk moeilijk kunt hardmaken dat Groenewegen hem bewust schade aandoet. Fabio komt vanachter en haalt rechts in. Dylan zijn beweging is niet abrupt en gaf Fabio genoeg rijd om te remmen. Ja het is tegen het reglement en absurd en asociaal maar strafrechtelijk is het denk ik een ander verhaal.

Maar ik ben dan ook geen rechter en het belangrijkste is dat de betrokkenen herstellen.

Guushovd 6 augustus 2020 om 17:03

Als een dergelijke rechtzaak het wint dan is er over een paar jaar geen tackle of schouderduw in het voetbal meer mogelijk, durft niemand meer iets te organiseren of te doen waaruit mogelijk letsel vloeit enz. Ik weet niet wat voor spel lefevre hier speelt, maar de politie erbij halen is voor een man met zijn ervaring toch echt niet uit te leggen. Alsof hij dit soort acties niet al honderd keer meegemaakt heeft.

Het is aan de UCI om hier een besluit op te nemen. Niks meer niks minder.

mollemarijden 6 augustus 2020 om 12:19

Heb de beelden meerdere malen gezien, en kan geen bewuste zwiep zien of iets dergelijks. Ik zie alleen een Jakobsen die in een te klein gat wil duiken en vol op de borden klapt door een te grove correctie :(

UrbanSteel 6 augustus 2020 om 12:27

Groenewegen heeft van een vierbaansweg door van zijn lijn af te wijken er voor gezorgd dat er een klein en smal geitenpad overbleef.

ghostwriter 6 augustus 2020 om 12:29

Groenewegen wijkt van zijn lijn af en maakt zich breder aan de rechterkant. Hij wilde duidelijk het gat dichtgooien en in een sprint op die snelheid is dat niet alleen ongelofelijk dom maar gewoonweg schandalig. Natuurlijk wilde Groenewegen hem niet in de hekken rijden maar hij toonde een bewuste roekeloosheid. Ik hoop dat hij voor de rest van dit jaar wordt geschorst en ik neem aan dat Jumbo-Visma zijn toekomst bij de ploeg in ieder geval zal bespreken aangezien de ploeg (en daarmee de sponsoren) hierdoor een behoorlijke schade aan hun imago oplopen.

James Highsand 6 augustus 2020 om 12:39

Beste Mollemarijden, als je blind bent, kan je ook niks zien!

Thoin 6 augustus 2020 om 12:54

Mollen zijn nu eenmaal ook blinde dieren…

JayJay 6 augustus 2020 om 15:17

Walgelijk Mol

vanSpringel 6 augustus 2020 om 17:20

Ik durfde het hier niet te zeggen, maar sluit me bij jouw visie aan. Niets is drukopdrijvender dan dat de ploegleider van Jacobsen met zijn mondkapje op overal om zich heen gaat zwaaien en roepen (gelukkig met mondkapje op waardoor die helemaal niet meer te verstaan is) wat ie allemaal gaat doen om Groenewegen mentaal te breken.

EducationSecond 6 augustus 2020 om 12:19

Groenewegen en Lefevere zijn beiden geen aanwinst voor de wielersport gebleken sinds gisteren.

madeinstars 6 augustus 2020 om 12:33

Sinds gisteren? Lefevre is al decennia een van de grotere idioten die in het peloton rondloopt.

Mille 6 augustus 2020 om 14:13

Beste manager ooit. Wel geen Nederlander.

Peter Lippens 6 augustus 2020 om 12:19

Volkomen terecht natuurlijk, hoor net nog dat een Spaanse renner zijn nekwerkvel zou gebroken hebben. Hoop alvast dan NN nooit meer mag koersen, hij is het niet waard om met naam genoemd te worden, ik wis hem totaal uit mijn geheugen.

bartp25 6 augustus 2020 om 12:22

Daar zal hij die niet genoemd mag worden van wakker liggen, dat jij hem uit je geheugen wist

Sephiroth 6 augustus 2020 om 12:35

je beseft dat die nekwervel en gezichtsschade door onveilige nadar komen? waren het UCI conforme hekken waren mensen er met schuivers vanaf gekomen en alles wat daarbij hoort.

Dus als Lefevre het voor de rechter wil slepen dan minimaal ook de ronde van polen zelf. Dylan voor het van zn lijn afwijken en de elleboog, ronde van polen voor de ondermaatste veiligheidsmaatregelen en dan zelfs evt de UCI voor het niet voldoende controleren daarvan

bartp25 6 augustus 2020 om 12:21

Patje toch, dit zal een precedent gaan creëren wat denkelijk hem nog in zijn kont gaat bijten. Klacht bij de UCI prima, al is dat overbodig aangezien de UCI zelf al heeft aangegeven dit door te sturen naar de tuchtcomissie.

Elvs 6 augustus 2020 om 12:22

Pff, totaal niet chique hoe Lefevre hier mee omgaat.

Hij is meer bezig met Dylan dan zijn eigen rijder joh.

Mille 6 augustus 2020 om 14:14

Hij regelt een privé-vlucht voor de familie van Jakobsen joh.

vanSpringel 6 augustus 2020 om 17:22

Dat bedoel ik. Wat helpt het Jacobsen dat zijn ploegleider zo wild om zich heen slaat ?

aru123 6 augustus 2020 om 12:25

Hahahaha zegt de man die cavendish morkov en richeze in de ploeg heeft gehad hoe komisch

Yasp0 6 augustus 2020 om 12:28

Wat zei de beste man toen Cav weer eens iemand neerhaalde?

Ben Geerts 6 augustus 2020 om 12:34

Precies, toen was um nie thuis hé

vanSpringel 6 augustus 2020 om 17:23

Zie ook dit filmpje over de kopstoten van Cavendish waarin Lefevere wordt gevraagd naar de psysische problemen over het geven van kopstoten en de vergelijking met voetballer Suarez.
https://www.youtube.com/watch?v=sII57ldZHYs

Wheely 6 augustus 2020 om 12:26

Lefevere zou ook eens naar het grotere plaatje mogen kijken en dat is dat deze sport gewoon veel veiliger moet en kan. Alleen als we collectief hier werk van maken gaan we ongelukken als deze kunnen voorkomen.

Ik snap zijn emoties verder best maar zijn wolfpack heeft zich ook vaakgenoeg hufterig gedragen tijdens de wedstrijd. Hij is de laatste die daar ooit een punt van gemaakt heeft.

Panache 6 augustus 2020 om 12:28

Het lijkt mij een kansloze actie. Tuchtrecht zal Groenewegen (in mijn ogen terecht) schorsen, strafrecht lijkt mij niet. Maar niet verkeerd dat Lefevere een poging onderneemt om zo duidelijkheid voor nu en de toekomst te scheppen. Daarnaast is Lefevere een man (je weet: een man een woord) en zal hij uiteraard op dezelfde wijze reageren indien een van zijn sprinters of lead-outs over de schreef gaat. Toch?

bartp25 6 augustus 2020 om 12:29

+250

Sephiroth 6 augustus 2020 om 12:37

Tuurlijk zou hij Morkov zn dwars door het peleton uitRemmen actie net zo hard veroordelen of die van zijn Cavendish of die van Viviani etc.

Samlambeej 6 augustus 2020 om 12:55

Als Lefevere het niet zelf doet is het maar ‘een andere man’ om dat te doen. duhh…

DonnyBrasco 6 augustus 2020 om 12:31

Het zou je ploegbaas maar zijn. Totaal niet bezig zijn met jou leven en een steunbetuiging via de media(zo profilieert die zich althans), maar het veroordelen van een andere renner in de media belangrijker vinden.

Triest. Waar was deze Lefevre toen andere renners soort gelijke dingen deden of valpartijen veroorzaakte? Zijn genoeg incidenten die zijn rijders hebben veroorzaakt. Toen wou die ze niet opsluiten.

Dan loop je zolang mee. Dan gaat je vol in de aanval op 1 persoon. Terwijl die schuldig is aan de val maar er zoveel meer foute dingen waren. Hij is niet bezig met dit voorkomen in de toekomst. Nee hij is bezig met een heksenjacht.

DQS is een geweldige ploeg met geweldige prestaties maar die Lefevre is echt ziek.

Natte spons 6 augustus 2020 om 13:00

Met deze tekst ben ik het helemaal eens.

Glorious 6 augustus 2020 om 12:31

Is die idioot van een Lefevere gek geworden ofzo! Alsof het de bedoeling van Dylan is iemand te verwonden, ze gaan 80km per uur! Dit is mede de schuld van de UCI en de organisatie! En Dylan zal boeten 100%, maar gedraag je verder en ga niet iemand die al zoveel shit nu meemaakt dit niet nog eens aandoen! Belangen! Lefevere is de grootste boef in de wielersport, al 20 jaar minimaal!

Ruud.ouweneel 6 augustus 2020 om 12:35

Hij had zon grote mond moeten hebben toen Cavendish Tom Veelers neerhaalde! Toen deed hij niks de lafbek

Mechanieker 6 augustus 2020 om 13:32

Ff opezocht:
De jury in de Ronde van Frankrijk heeft geen actie ondernomen naar aanleiding van de valpartij van Tom Veelers, vlak voor de finish van de tiende etappe in Saint-Malo. De renner van Argos-Shimano smakte hard tegen het asfalt nadat hij in aanraking was gekomen met de Britse topsprinter Mark Cavendish. Hoewel het leek alsof Cavendish met zijn linkerschouder een ‘beuk’ uitdeelde aan Veelers, waren de juryleden van mening dat de Tukker door zijn eigen schuld onderuitging.

hjjanssen1973 6 augustus 2020 om 12:36

Er is hier meer aan de hand. Groenewegen mag niet uitwijken inderdaad. Maar downhill sprint is stompzinnig. Ook de hekken zijn geen bescherming maar een gevaar. Denk ook minder renners in de laatste 500 meter toelaten. Alles moet nu onder de loep. Alleen Groenewegen straffen zou een gemiste kans zijn.

Angry Lou 6 augustus 2020 om 12:36

Doorgaans verzacht de nacht de initiële, best te begrijpen emotie. Niet hier en niet nu blijkbaar. Heeft Patrick Lefevere dan niet even nagedacht over het feit dat slachtoffer en ‘dader’ zomaar in elkaars rol hadden kunnen kruipen? Weet hij dan zo zeker dat Fabio heel anders gehandeld zou hebben dan Dylan, moest hij, op kop naar de meet stormend, een briesende Dylan langs zij voelen komen?

vanSpringel 6 augustus 2020 om 17:24

Fraai poetisch gezegd “Doorgaans verzacht de nacht de initiële, best te begrijpen emotie”.

Bikepure 6 augustus 2020 om 12:39

Al wint Groenewegen hierna nog 1000 koersen en sprinters klassementen. Zal niet meer uitmaken. Hij laat hier z´n ware aard (nogmaals) zien. En dan te bedenken dat ie hoogstwaarschijnlijk ook nog aan de troep zit. Onze zogenaamde winnaar. Nou voor mij is het een eeuwige loser.

Glorious 6 augustus 2020 om 12:44

Je praat onzin en het is duidelijk dat jij al hiervoor een hekel had aan Dylan, Troll!

Sephiroth 6 augustus 2020 om 12:44

speculatie wbt troep. je mag m vanaf nu een nul vinden, dat is prima maar voor doping heb je geen bewijzen, of wel?

illu 6 augustus 2020 om 12:45

Misschien moet je eens stoppen met constant in de spiegel te kijken… zul je wat minder losers zien

Bikepure 6 augustus 2020 om 12:48

Tuurlijk heb ik geen bewijs, maar ben niet achterlijk. Doen jullie maar lekker alsof er niks aan de hand is. Prima hoor, als dat ervoor zorgt dat je nog plezier kan beleven aan het wielrennen. En had inderdaad al een hekel aan die aso.

Glorious 6 augustus 2020 om 12:50

Zwart wit, zo is het niet, ga niet kikke doen en reageren op iets waar je nooit objectief over kunt zijn.

Bikepure 6 augustus 2020 om 12:56

Nou het is toch vrij objectief vast te stellen dat hij van z’n lijn afwijkt en een schouderduw uitdeelt dacht ik zo.

Hollow Knight 6 augustus 2020 om 12:41

Lefevere heeft hier helemaal gelijk. Groenewegen is een gevaarlijke zot.

En diegene die beweren dat Leferevere zich niet bekommerd over Fabio of zijn familie: hij heeft een privévlucht geregeld voor zijn ouders en vriendin zodat ze geen 1000KM met de auto moeten rijden.

Wees maar stil allemaal. Jakobsen zijn carrière is wellicht voorbij en daarvoor mag Groenewegen betalen wat mij betreft.

Sephiroth 6 augustus 2020 om 12:43

HK: en Morkov, richeze, jakobsen, Sabatini, Viviane, Kittel, Cavendish… voor elke sprinter en lead out van Quickstep kan ik ook wel vergelijkbare acties vinden. Die echter met geluk / minder branie van de andere, net goed zijn afgelopen.

Als de hekken de veiligheidsnorm hadden gehaald, zoals McEwen schreef, dan was het allemaal stukken minder erg geweest.

Rawolf 6 augustus 2020 om 12:47

@Sepiroth, het probleem is dat er geen veiligheidsnorm bestaat, deze hekken waren goedgekeurd.

Het ENIGE wat er is vastgesteld is dat hekken in de laatste 500m geen uitstekende pootjes mogen hebben. Wat trouwens ook pas recent is.

Hollow Knight 6 augustus 2020 om 13:03

@Sepiroth

De UCI is inderdaad te laks met het handhaven van hun eigen regels. Daarom moet er nu een precedent geschept worden.

Het kan me niet schelen welke nationaliteit of ploeg een renner heeft… als ze twee keer duidelijk afwijken van hun lijn en dan nog een elleboog durven zetten, moeten ze zwaar gestraft worden!

Ik zeg trouwens al jaren dat Cavendish allang geschorst had moeten worden, maar ja… Zijn actie op de OS van 2016 was ronduit crimineel.

Sephiroth 6 augustus 2020 om 13:08

@HK ah ok, met je eens op een klein dingetje na

Er moet geen precedent gezet worden, de UCI moet gewoon consequent acties beoordelen en bestraffen ipv gevolgen van m.i. UCI Vooral bij sprints is het met video goed te doen.

en voor de rest als het echt zo is dat enkel geen uitstekende pootjes de laatste 500m de regel is, dan moet de UCI daar zeer zeker per direct wat aan doen. Ik dacht dat er meer was vastgelegd.

Sephiroth 6 augustus 2020 om 12:42

Dylan verdient een schorsing, ja maar meer ook niet. De daad: van zn lijn afwijken is veel voorkomend en wordt door de UCI vaak niet bestraft.

Lefevre zn rijders en ex-rijders hebben vaak zat acties van dit caliber gedaan, echter met mindere afloop wat puur pech/geluk is geweest.
Dat het hier zo erg afloopt is door de instabilie nadar/hekken. Die horen veel steviger te staan zodat je erlangs glijd. Nu vliegen ze door de lucht als puntige ongeleide projectielen. Als Lefevre iets of iemand wil aanklagen dan eerst de Ronde van Polen.

Dylan krijgt zn schorsing toch wel en dat volstaat want dit doet Dylan niet elke sprint (jaja naesen was een voorbeeld, maar zo kan je van elke sprinter er wel minimaal twee vinden.) Een rechtzaak omdat het nu een quickstep renner betreft is gewoon net zo achterbaks, zo niet achterbakser, als de daad van Dylan zelf. Hij beschermt zn eigen renners als ze zo gevaarlijk koersen, dan moet het kunnen. ALs Lefevre echt iets beters wil voor de sport begint hij bij zijn eigen team.

Michelangelo 6 augustus 2020 om 12:43

+1

Natte spons 6 augustus 2020 om 13:03

+1

Bikepure 6 augustus 2020 om 13:03

Heel slecht argument.
edit wf: dergelijke smakeloze vergelijkingen mag je achterwege laten

Dylan neemt gewoon een gigantisch risico door met zo'n snelheid een andere renner in het nauw te brengen. Hij zal wel gehoopt hebben dat ie op de rem trapt ofzo. Maar het feit is dat hij iemand opzettelijk in (levens)gevaar brengt om tot eigen gewin te komen. En hij is niet de enige renner die zoiets doet. Dat de UCI dat normaliter niet bestraft kan me geen ene reet schelen. Hij verdient veel meer dan een schorsing, maar dat zal hij waarschijnlijk niet krijgen.

Sephiroth 6 augustus 2020 om 13:11

Bikepure, zelfs dan, laat het aan de UCI. Een rechtzaak door lefevre houd ik voor hypocriet.

Bikepure 6 augustus 2020 om 13:14

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Dat Lefevere hypocriet is ben ik misschien nog wel met je eens.

Chris Van Uden 6 augustus 2020 om 13:16

Serieus??? De holocaust als vergelijking voor deze valpartij??

Bikepure 6 augustus 2020 om 13:29

Ohja, je hebt er altijd één die de vergelijking niet begrijpt xD. Zat er al op te wachten.

jan jansen 6 augustus 2020 om 13:31

Sephiroth;
Wie bepaald of wie kan er bepalen welke straf DG moet krijgen?

Sephiroth 6 augustus 2020 om 14:02

Bikepure, Leuk he de tweede wereld oorlog erbij halen. Kan ik wat aan mijn voorouders doen?(als halve Duitser) De eerste keer ok, de tweede keer ga je me te ver.

Jan jansen: UCI, wedstrijdjury, Sport tribunaal, JumboVisma ik geloof dat dit ze wel zijn. naar gelang over welk deel van straf je praat. ini eder geval zou het in deze casus zich daartoe moeten beperken naar mijn mening. Juristen zullen het beter weten.

Chris Van Uden 6 augustus 2020 om 14:11

Bikepure, denk dat jij niet doorziet hoe smakeloos en misplaatst jouw vergelijking is.

Bikepure 6 augustus 2020 om 15:46

Haha kansloos dit. Maak alleen een punt dat als iets niet strafbaar is, het niet direct betekent dat je geen straf verdient. Ik vergelijk die actie van Dylan Groenewegen niet met de Holocaust. Maar dat snappen de simpele zielen hier blijkbaar niet zo goed xD. Prima.

Michelangelo 6 augustus 2020 om 12:42

Volgens mij heeft de drank zijn hersencellen aangetast. Tijd dat deze kwast vertrekt uit de sport. Hij is duidelijk over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Ik begrijp volledig dat hij kwaad is op een andere renner, die een van de goudhaantjes van zijn ploeg klemgereden heeft in de boarding, met ernstige gevolgen. Ik denk dat we allemaal kwaad zijn op Groenewegen; en misschien is Groenewegen zelf nog wel het kwaadst van allemaal op Groenewegen.

Maar de schijnheiligheid en huichelarij druip ervan af. Het lijkt meer op een persoonlijke vendeta dan op het zoeken naar rechtvaardigheid. Als iemand iets tegen zijn ploeg doet of zegt is de wereld voor hem te klein, maar als het andersom is dan is het de normaalste zaak van de wereld.

Bij iedere DQ van een van zijn renners schreeuwt hij moord en brand. Want het is altijd onterecht. Terwijl je om de haverklap ook acties ziet van zijn sprinttrein die niet door de beugel kunnen; de voorbeelden zijn hier al meer dan genoeg benoemd.

Wat denkt Lefevre hiemee op te lossen? In mijn ogen alleen maar een concurrent uitschakelen en een concurrerende ploeg een hak zetten.
Want het wordt er echt niet veiliger van als Groenewegen juridisch zou worden aangepakt. Het wordt pas veiliger als de UCI haar verantwoordelijkheid neemt richting parcourskeuze, parcoursbouw, consequent straffen bij gevaarlijke sprints of onverantwoorde lead outs. En als renners zelf ook gewoon in de remmen knijpen als het gat dicht gaat. In plaats van je ten koste van alles erdoor te willen wurmen.

Ik hoop dat deze als een boemerang terug gaat komen bij Patje L. …

fietsvriend 6 augustus 2020 om 12:54

Lefevre is echt niet te doen – er lijkt meer te spelen idd en probeert hij TJV een beetje uit balans brengen.

Mille 6 augustus 2020 om 14:20

Was jij niet de man die Evenepoel een blessure gunde, Michel? Misschien heeft de Prosecco jou hersencellen wel aangetast. Over hypocriet gesproken…

AWestie 6 augustus 2020 om 12:45

Een poll over de gevolgen voor Dylan? Uh, oké…

Debeugel 6 augustus 2020 om 12:54

https://www.rechtzetting.be/2013/02/15/niemand-geinteresseerd-in-dopingbiecht-lefevere/
Bij de rechtbank is hij al een bekende

KimJungPoels 6 augustus 2020 om 12:54

Persoonlijk ben ik het er volledig mee eens dat deze situatie ervoor moet zorgen dat er veranderingen komen in de sprints:

1) Vele veiligere maatregelen bij de finish, met minimaal controle van de nadars, maar eigenlijk nog beschermende middelen.

2) Geen rare fratsen meer in sprintparcoursen. Gewoon een vlakke of licht oplopende weg, waar er niet op enkele honderden meters van de finish nog rare bochten te vinden zijn.

3) De deur dicht gooien als tactiek moet afgelopen zijn en meteen bestraft worden met een DQ voor de rest van de ronde. Wellicht is zelfs een maand schorsing al wel op zijn plaats.

4) Het geven van kopstoten/ellebogen in de aanloop van de sprint moet nog zwaarder bestraft worden dan een DQ en minimaal een schorsing van 1-3 maanden betekenen.

5) Het sluiten van de deur in combinatie met het werken met ellebogen en daar ook nog bewust mee bezig te lijken mag van mij een schorsing van een jaar betekenen. Met ingang van gisteren.

Ik vind het zelf te ver gaan om een strafrechtelijk onderzoek te starten denk ik, al kan ik de gevoelens wel begrijpen van mensen in de omgeving van Jakobsen. Want ondanks dat Groenewegen echt niet de intentie heeft gehad om leed te veroorzaken ben ik op basis van het filmpje wel geneigd om Lefevre gelijk te geven dat Groenewegen zijn acties volledig bewust uitvoert om de veel snellere Jakobsen uit te schakelen voor de ritwinst. En met die bewuste keuze kiest hij er als professioneel topsporter voor om de gezondheid van anderen in gevaar te brengen. Dit keer helaas met vreselijke gevolgen.

Jacco van Stierop 6 augustus 2020 om 14:33

Er moeten juist wel bochten gelegd worden bij een sprintaankomst. De snelheden die tegenwoordig gehaald worden moeten worden afgeremd en bochten zijn een probaat middel.
Ik heb geen statistische gegevens maar ik heb de indruk dat bij een bochtige aankomsten er niet meer wordt gevallen dan bij rechte wegen, en als er wordt gevallen valt de schade meestal mee omdat de snelheid lager ligt.
Volkomen veilig wordt het nooit, wat je ook doet. Hoe veiliger je een parcours maakt hoe meer een renner bereid is risico’s te nemen. Juist het bewust zijn van mogelijke gevaren damt roekeloosheid in.
Niets is zo gevaarlijk als het gevoel van veiligheid.

girardengo 6 augustus 2020 om 12:56

Het sprintgebeuren kent vele facetten waarvan je je kunt afvragen of ze nodig zijn, en die onnodige gevaren opleveren. Daarover is een discussie nodig als de gemoederen enigszins bedaard zijn. Zoals het sprinten vooral de laatste jaren gaat, ik hoop dat we het erover eens kunnen worden dat dat zo niet langer kan. Het is eerder een wonder dat er relatief nog zo weinig misgaat. Laten we vooral hopen dat Fabio goed herstelt.

Debeugel 6 augustus 2020 om 12:59

Maar ze moeten ook eens kijken dat het hekwerk niet zo gevaarlijk is
Als je ziet
zijn deze niet aan elkaar
Zit er een ruimte tussen
En ik denk dat daar het zware letsel door komt

LaTrapper 6 augustus 2020 om 12:59

Een totaal gebrek aan zelfreflectie kent deze man. Maar dat wisten we natuurlijk al langer. Pijnlijk ook hoe hij deze toch al verschrikkelijke gebeurtenis, die eens te meer duidelijk maakt dat er in het wielrennen onaanvaardbare risico’s door renners en organisatie genomen worden, alleen maar erger maakt.

Headlines

Materiaalzone

Populair