fbpx

De mooiste fiets uit de WorldTour van 2019

donderdag 5 december 2019 om 19:00
De mooiste fiets uit de WorldTour van 2019

foto: Cor Vos

In de maand december blikt WielerFlits traditioneel terug op het afgelopen wielerseizoen met de reeks Eindejaarslijstjes. Wat waren de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar en wie of wat verdient nog een eervolle vermelding voor 2019? Iedere werkdag is er een nieuwe lijst met bijbehorende poll. Vandaag staat centraal: de mooiste fiets uit de WorldTour van 2019.

AG2R La Mondiale – Merckx

De Franse AG2R La Mondiale-ploeg ruilde dit seizoen de Factor fietsen in voor die van fabrikant Merckx. De ploeg beschikte dit jaar over twee modellen: de 525 Disc en de Stockeu. Later in het seizoen kregen de renners ook nog de beschikking over het Corsa-model, waar Oliver Naesen erg over te spreken was.

Astana – Argon 18

Astana reed dit seizoen op de Gallium Pro fietsen, het paradepaardje van fietsenfabrikant Argon 18. De ploeg van Alexander Vinokourov beschikte ook over de Nitrogen Pro, het aerodynamische model. Op de fietsen van Argon 18 won Astana onder ander Luik-Bastenaken-Luik. 2019 was voorlopig het laatste jaar van de samenwerking tussen Astana en het Canadese Argon 18, die sinds 2017 partners waren. De Kazachse ploeg stapt over op het Italiaanse Willier.

Bahrain Merida – Merida

De Merida Scultura

De ploeg van onder andere Vincenzo Nibali beschikte dit jaar over de Reacto en Scultura modellen van het Taiwanese Merida. De Reacto is de echte aerodynamische fiets van de Bahreinse ploeg, terwijl de Scultura juist voor het rondewerk belangrijk is.

BORA-hansgrohe – Specialized

Peter Sagan op zijn Specialized – foto: Cor Vos

Peter Sagan en Specialized, dat is een gelukkig huwelijk. BORA-hansgrohe beschikt dan ook al sinds 2017 over de modellen van de Amerikaanse fietsenfabrikant. De Venge en de Tarmac zijn inmiddels uitgegroeid tot iconische modellen. Eerstgenoemde is de fiets voor de sprinters, terwijl de Tarmac vooral voor het hooggebergte is ontwikkeld.

CCC – Giant

De Poolse-formatie nam vorig jaar de licentie over van BMC Cycling Team. Fietsenleverancier BMC trok naar Dimension Data, terwijl Giant zich aansloot bij de ploeg van Greg Van Avermaet. De Olympisch kampioen en zijn ploeggenoten hadden dit seizoen de TCR Advanced SL en de Propel Advanced SL tot hun beschikking.

Deceuninck-Quick-Step – Specialized

Net als BORA-hansgrohe rijdt de Belgische Deceuninck-Quick-Step ploeg met Specialized. In totaal boekte de formatie van Patrick Lefevere 68 overwinningen op de fietsen van de Amerikaanse producent. Een groot deel van die zeges werden behaald op de Venge en Tarmac modellen. Daarnaast zegevierde Philippe Gilbert in Parijs-Roubaix op het gelijknamige Roubaix-model.

Dimension Data – BMC

Het Zuid-Afrikaanse Dimension Data rijdt sinds het begin van 2019 op fietsen van het Zwitserse BMC. Daarmee kregen zij de beschikking over de BMC Team Machine SLR01 met schijfremmen. Op deze fietsen kende de ploeg een moeilijk seizoen, maar ze reden wel in stijl rond.

EF Education First – Cannondale

De Amerikaanse ploeg reed ook dit seizoen weer op de fietsen van Cannondale. De SuperSix EVO is het uithangbord van de Amerikaanse fietsenproducent. Naast de SuperSix EVO beschikte de ploeg ook over de SystemSix, het meest aerodynamsiche model van Cannondale. Op deze fietsen wist Rigoberto Uran zevende te worden in de Tour de France en won Alberto Bettiol de Ronde van Vlaanderen.

Groupama-FDJ – Lapierre

Lapierre is al sinds jaar en dag sponsor van de FDJ-formatie, zo ook in 2019. De Franse fietsenleverancier leverde dit jaar de Xelius SL en de Aircode SL. De eerstgenoemde is de allroundfiets van de ploeg, de tweede het aerodynamische frame. Op deze fietsen behaalde de ploeg 24 zeges, onder andere de ritzege op de Tourmalet van Thibaut Pinot tijdens de Tour de France.

Jumbo-Visma – Bianchi

De Oltre XR4 en Infinito CV. Dat zijn de modellen van Bianchi waarop Jumbo-Visma haar beste jaar ooit kende. Maar liefst 51 zeges werden geboekt. De Oltre XR4 is de aerofiets van Bianchi, terwijl de Infinito CV vooral werd gebruikt in het rondewerk, zo ook in de Ronde van Spanje die werd gewonnen door Primož Roglič.

Katusha-Alpecin – Canyon

2019 was het laatste seizoen voor Katusha-Alpecin, volgend jaar wordt de ploeg overgenomen door Israel Cycling Academy. Daarmee komt ook een eind aan de samenwerking met de Duitse fietsenproducent Canyon, met wie Katusha sinds 2012 samenwerkte. Afgelopen seizoen reden de renners rond op de Aeroad CF SLX en Ultimate CF SLX.

Lotto Soudal – Ridley

Ewan op zijn Ridley Noah Fast

De Ridley Noah Fast

De Noah Fast en de Helium SLX, dat zijn de fietsen van Ridley waarop Lotto Soudal zich door 2019 heeft gefietst. Dat deden ze met verve, zo werden er onder andere vier ritten in de Tour de France gewonnen, op allebei de modellen. De Noah Fast is het schoolvoorbeeld van een aerodynamische fiets, terwijl de Helium SLX een echte allroundfiets is en het lichtgewicht van Ridley.

Mitchelton-Scott – Scott

Scott is naast naamsponsor ook de fietsenleverancier van de ploeg van de gebroeders Yates. De Australische formatie kreeg dit seizoen de beschikking over modellen als de Scott Foil en de Scott Addict, respectievelijk het aerodynamische en allround model. Op deze fietsen behaalde de ploeg 35 zeges, waarvan vier in de Tour de France.

Movistar – Canyon

Net als Katusha-Alpecin rijdt Movistar op de fietsen van het Duitse Canyon, maar dan met blauwe in plaats van rode accenten. Ook de Spaanse ploeg rijdt op de Aeroad CF SLX en Ultimate CF SLX modellen van het Duitse merk.

Team Ineos – Pinarello

Al sinds de oprichting in 2010 rijdt Ineos (voorheen Team Sky) op de fietsen van het Italiaanse Pinarello. Met deze fietsen hebben zij het afgelopen decennium meerdere keren de Tour de France gewonnen. Ook dit jaar wist de ploeg de eindzege in de wacht te slepen. Egan Bernal reed op zijn Pinarello F10 naar het geel in Parijs. De F10 is overigens het enige model, op die van de klassiekers na, waar Teeam Ineos op rijdt.

Team Sunweb – Cervélo

De Cervélo R5

Team Sunweb ruilde dit seizoen Giant in voor het Canadees-Nederlandse Cervélo. Tom Dumoulin ging op jacht naar winst in de Giro d’Italia met zijn Cervélo R5, terwijl Michael Matthews op jacht ging naar sprintsucces op de aerodynamische S5 fiets.

Trek-Segafredo – Trek

De Madone en de Emonda, dat zijn de fietsen waar Trek-Segafredo het meest gebruik van heeft gemaakt. De Madone is het aerodynamische model voor de rappe mannen als Jasper Stuyven. De Emonda is het allroundmodel voor renners als Bauke Mollema, die de Ronde van Lombardije op deze fiets won.

UAE Emirates – Colnago

Na het overnemen van Lampre-Merida in eind 2016 rijdt de UAE Emirates ploeg sinds 2017 op Colnago fietsen. Dit jaar hadden ze beschikking over de C64 en de Colnago Concept. Laatstgenoemde is de nieuwe aerobike van Colnago. De C64 is het allroundmodel waar Tadej Pogačar drie ritten op won tijdens de Vuelta a España.


Dit artikel delen:

57 Reacties

lander luypaert 5 december 2019 om 07:33

Mijn mening is de Bianchi 1 van de lelijkste in het peloton. Maar toch staat TJV 1e. Dit is duidelijk dat er gestemd wordt op de ploeg naam en niet op de fiets.

Dekker 5 december 2019 om 08:53

Je begint met “Mijn mening” vervolgens meen je daaruit te concluderen dat iedereen die niet jouw mening heeft verkeerd stemt, lekker bezig.

Ik vind de Bianchi qua vormen goed geslaagd, voor mij is dat de fiets die het meest tot de verbeelding spreekt, net een Italiaanse sportwagen wat mij betreft. Specialized van Bora en Quick-step zijn 2 en 3 voor mij, ook vanwege de vormen vooral.

Romāns Vainšteins 5 december 2019 om 10:17

Lander heeft gewoon geliijk want reken maar dat LTJ strkas ook het mooiste shirtje heeft volgens ‘ons’

Wheely 5 december 2019 om 10:38

Laurens Ten Jam?

Pietspeed 5 december 2019 om 16:19

Eens met Lander…. De mooiste blijft uiteraard subjectief, maar nu gerelateerd aan een WT team, speelt dat mi zeker een rol.
Ben overigens wel benieuwd welke fiets objectief gezien de ‘beste’ is; qua frame, groep, wielen en eigenschappen?

Emergo 5 december 2019 om 19:12

Please, speak for yourself.

dikkechaap 19 december 2019 om 12:01

Net zoals het shirt van EF, is de Bianchi het meest opvallend. Daarom zal hij ook de meeste stemmen krijgen, hoewel een aanzienlijk deel (de meerderheid) hem juist erg lelijk vindt. Fietsen die iedereen redelijk mooi vindt (maar niet de mooiste) krijgen juist weinig stemmen.

Jonathan 20 december 2019 om 08:58

Willier mis ik wel.

VerstandOpNul 5 december 2019 om 07:37

Ik vind die Bianchi juist erg mooi, qua vorm en qua kleur..

SnellePelle 5 december 2019 om 19:55

Inderdaad, verstand op nul. Patriotisme full speed

VerstandOpNul 5 december 2019 om 21:25

Geenszins, ik ben niet Italiaans..

Giekes 6 december 2019 om 10:34

Inderdaad, mooie vorm en flitsende kleur. Ook mooie combo met andere kleur in de tenues.
Altijd dat zwart en rood vind ik maar niets.

aardappeljager 5 december 2019 om 07:52

Kleur van Bianchi vind ik ook zeer fraai, maar de afstemming van fiets en kit van Movistar heeft mijn stem

Groningen 5 december 2019 om 15:45

ik vind die Bianchi inderdaad ook wel mooi, maar het past totaal niet bij kleding. Dat zag er in de tijd van Pantani meestal wat beter uit, toen had ik graag zo’n fiets gehad. Doe me nu maar de Trek, simpel maar toch opvallend en past mooi bij kledij.

Stelvio-fan 6 december 2019 om 08:48

Ja Groningen, met jou ben ik het van harte eens. Alle stemmen voor de Trek

Baukema Tomoulin 5 december 2019 om 08:05

Alle fietsen zijn zwart en dus een eenheidsworst, niet lelijk maar zeker niet onderscheidend. Bianchi is met mooi blauw opvallend en uniek in dit peloton

Dumoulist 5 december 2019 om 08:17

De Bianchi inderdaad een schitterende fiets. Met stip op 1 voor mij.

Cyclinglife 5 december 2019 om 08:21

vindt de foto’s erg bedroevend. Als je moet stemmen op de mooiste fiets, verwacht je foto’s van de fiets. Zoals bij Bahrain-Merida en Sunweb. Zo kan je goed de fiets vergelijken. Sommige foto’s nu is er nog amper spraken van een fiets op de foto.
Stem voor movistar

LucasR 5 december 2019 om 09:03

Ja precies, ik wilde er net een post aan wijden. Voor mij de BMC. Ik lees hierboven iets over kleuren – het model van het frame lijkt mij hier het belangrijkst…

snoep de hond 5 december 2019 om 10:43

Inderdaad op deze manier kan je deze poll net zo goed achterwege laten.

Ik ben fan van strak en recht ontwerp en het ging voor mij tussen de Canyon’s, de Cervelo en de BMC. De BMC van Dimension Data moest ik echter gaan Googlen, omdat ik hem op de foto hierboven totaal niet kan beoordelen (Zelfde geldt trouwens voor de Canyon van Katusha, maar omdat ik zelf een “Canyon-rijder” ben weet ik hoe dat frame eruit ziet). En misschien heb ik door de slecht te beoordelen foto’s ook wel fietsen buiten beschouwing gelaten.

Ben uiteindelijk voor de BMC gegaan mede vanwege de, naar mijn mening, lelijke kleurstelling van mijn andere overwegingen.

Leukefans 5 december 2019 om 13:28

Helemaal mee eens. Weet heus niet uit mijn hoofd hoe elke fiets er uit ziet, dus duidelijke foto’s waren wel nodig. Op deze manier is dit artikel echt een beetje een maat voor niets.

girardengo 5 december 2019 om 16:17

Mee eens. Als de fietsen niet op dezelfde manier en duidelijk getoond worden kan ik ze niet beoordelen. Doe ik dus ook niet.

GekkeHenkie 5 december 2019 om 22:54

Vind vooral de foto bij het stukje over de cannondale van EF interessant, in het verhaaltje gaat het over de systemsix en supersix, terwijl de foto van parijs-roubaix is waar de ploeg op een synapse reed.

stalle 5 december 2019 om 08:26

Voorspelbaar resultaat.Chauvinisme ten top.

lander luypaert 5 december 2019 om 08:48

+1

007 5 december 2019 om 10:14

+1. Je ziet bijna geen enkele wielrenner op de Bianchi rijden vanwege de uitstraling/kleur. Maar gaan we stemmen dan is het ineens een top kleur.

Wheely 5 december 2019 om 10:41

Chauvinistischer was het geweest als ze op Cervelo hadden gestemd met de NL roots.

Cyclinglife 5 december 2019 om 11:01

@Wheely, hoeveel zouden dat weten? of daar aan denken met stemmen? dan is een Nederlandse ploeg toch wat eerder in beeld met stemmen denk ik zo.

Apemantus 5 december 2019 om 08:41

Specialized en Cervélo. Al het andere is eenheidsworst uit Chinese en Koreaanse fabrieken waar een merkje opgeplakt wordt.

Koga Kimera is ook een hele mooie fiets maar die rijdt jammer genoeg niet in de WT rond.

KnightBiker 5 december 2019 om 10:39

Specialized wordt ook gewoon in Taiwan geproduceerd… de locatie van productie zegt niet zoveel over de kwaliteit van de productie. (Er zijn Chinese merken die nagenoeg dezelfde kwaliteit leveren voor een veel lagere prijs. – let bijvoorbeeld op het type Carbon dat gebruikt wordt… )

Look566 5 december 2019 om 11:31

Dit raakt kant nog wal. Specialized laat haar frames in de fabrieken van Merida van de band rollen. Volgens mij zijn het Merida en Giant die echt een heel groot deel van alle andere (merken) fietsen produceren.

En Specialized is tegenwoordig ook eenheidsworst. Ook ‘dropped seat stays’ en een tweakje aero hier en daar, a la cannondale, bmc, etc.

Cadellie 5 december 2019 om 09:07

Alleen jammer dat TJV de Bianchi afmonteert met Shimano, zonde van zo’n Italiaans juweeltje.

koos verrek 5 december 2019 om 21:25

Campa !

kleomantre 5 december 2019 om 09:47

Specialized in ieder geval niet met dat verschrikkelijke S-Works op het frame. Dat is net als rondlopen met een Calvin Klein shirt of sweater, meer laten zien dat je een duur shirt hebt aangeschaft dan dat het mooi of goed is voor die prijs. Andere merken ook vaak veel te grote koeienletters erop. Eigenlijk zijn ze vrijwel allemaal zonder veel stijl.

Die van Movistar van AG2R zijn subtieler.

KnightBiker 5 december 2019 om 10:33

Als het gaat om Branding en stijl is het voor mij de Bianchi, voor innovatie is het de Cervelo S5 met de unieke stuur oplossing. (Die hier niet op de foto staat) Trek innoveert ook met haar oplossingen om meer compliance aan frames toe te voegen maar ik ben er niet van overtuigd dat dat ook nodig is.

1 Bianchi
2 Cervelo S5 (die zou ik zelf ook kopen)
3 Trek (mooi rood is niet lelijk)

bommie 5 december 2019 om 19:59

Hier kan ik mij wel bij aansluiten. Zal best wel zijn dat velen voor Bianchi uit chauvinistisch oogpunt kiezen, maar ik vind het gewoon een mooie fiets. Die Bianchi uit het Belkin tijdperk had ver onderaan gestaan, afschuwelijke kleurencombinatie.

Ik ben zelf een Cervelo fan (heb er zelf ook 2), maar ook hier ben ik niet echt fan van de kleurencombi bij de Sunweb fietsen.

Cyclinglife 5 december 2019 om 11:03

krijgen we morgen de fietsen van procontinentale ploegen? daar zitten ook wat mooie exemplaren tussen?

Yeez 5 december 2019 om 13:26

@redactie infinito is juist de fiets die alleen met roubaix wordt gebruikt. Al klimwedstrijden wordt gewoon de oltre xr4 gebruikt

HoofdIsVrij 5 december 2019 om 13:45

Hier gestemd op welke fiets ik wel thuis in de schuur zou willen hebben staan. Dat zijn de rooie Canyon van Katusha en de fiets van TREK.

Jandepandaman 5 december 2019 om 13:52

Wat er over TJV staat klopt totaal niet. Alles ging bijna met de Oltre XR4. De Infinito CV is alleen maar gebruikt in Parijs-Roubaix..

SteelHorseCowboy 5 december 2019 om 15:16

Wat een onzin enquête.
Dit gaat dus niet over afzonderlijke fietsmodellen, maar over merken.
De meeste carbonfietsen lijken trouwens sterk op elkaar.
En die die er anders uit zien zijn meestal lelijk.
Dus ik zou zeggen: de winnaar is waarschijnlijk de standaard carbonfiets à la 2019: relatief dunnen buizen, licht sloping, laag aangezette achtervork, licht en een beetje aero.
Er zijn wel 10 fietsen die bij die beschrijving passen.

Pietspeed 5 december 2019 om 16:24

+1

Merlinappa 5 december 2019 om 18:27

Daarom Cannondale :)

VerstandOpNul 5 december 2019 om 21:23

Ik merk op dat kritische reacties hier gewoon verwijderd worden, dus dit bericht zal er ook wel niet lang staan..

deadelaar 5 december 2019 om 16:42

Hee redactie,

TJV rijdt echt alles op de Oltre xr4. De infinito CV wordt door enkele renners gebruikt bij Parijs-Roubaix. Maar sinds de Countervail technologie ook in de Oltre xr4 zit, rijden ze ook in het voorjaar op die fiets…

De hele Vuelta is op de Oltre gereden voor zover ik heb gezien?

Barry Batsbak 5 december 2019 om 18:24

De Merida Scultura en de Trek Madone zijn wel echt donders mooie modellen. Met name de Madone, helemaal met verholen velgremmen… Als de oudejaarsloterij nou eens mijn kant op valt…

Merlinappa 5 december 2019 om 18:26

Cannondale. Met name de supersix. Prachtfiets, zoals een fiets bedoeld is. Ongelofelijk licht en stijf, een klassieke schoonheid.

IlPirata 5 december 2019 om 19:05

Dat het Nederlandse ploeg is maakt mij niet uit, maar de Italiaanse Bianchi fietsen zijn altijd mooi in mijn beleving (ook de historie). Net als de Itanliaanse kleinere merken als Bottecchia en Cipolini.

Covadonga 5 december 2019 om 22:01

Ik kies “Geen mening”.

sooike 5 december 2019 om 23:36

De nog komende lijstjes van 2019:

– welke ploeg heeft de mooiste sokken?
– welke ploegleiderswagen is de mooiste?
– wie is de beste mecanicien ?
– waar stond het mooiste podiummeisje?
– welke koers heeft de mooiste trofee voor de winnaar ?
– welke wielrenster heeft het leukste kapsel ?
– welke ploegleider draagt de mooiste stropdas?
– welke ploeg rijdt met de grootste zemen in de broeken ?
– welke coureur heeft de mooiste stem ?
– welke wielrenster heeft de kleinste borsten ?
– welke koers had de meeste onverharde kilometers ?
– bij welke koers wordt aan de finish het meeste frites verkocht ?
– welke brouwerij gaf het meeste geld uit aan vaten op het podium ?
– welke wielrenner heeft de meeste vullingen in zijn gebit ?
– welke ploeg gebruikt het meeste deodorant?
– welke wielersite maakt het grootste aantal onzinlijstjes ?

Covadonga 7 december 2019 om 12:00

Lol

Maar hopelijk krijgen we ook nog bij de mannen de polls waar het echt om gaat (beste renner, sprinter, klimmer, tijdrijder, ronderenner, klassieke renner, ploeg, talent, mooiste zege, grootse tegenvaller, etc.), maar ik vrees er voor.

Derierre de la course 6 december 2019 om 00:05

Heb zelf een Merida Reacto maar die Pinarello Dogma is zo heerlijk in de details.

thijssss 6 december 2019 om 08:16

Trek, vanwege de Madone, met als hoogtepunt de WK fiets van Pedersen!

toke 7 december 2019 om 02:39

Geef mij maar een batavus.