‘De Lotto en Jumbo lichten optie en gaan door tot einde 2018’
Volgens De Telegraaf heeft teammanager Richard Plugge een akkoord bereikt met hoofdsponsors Jumbo Supermarkten en de nationale Lotto om tot en met het seizoen 2018 door te gaan. De toekomst was door derde sponsor BrandLoyalty al verzekerd, maar nu gaan alle partijen door.
Meer JumboDe laatste weken werd er druk onderhandeld. Zo wil Jumbo een iets prominentere plek in het sponsorschap krijgen, omdat De Lotto het budget voor de schaats- en wielerploeg in totaal terugschroeft van 5,3 miljoen euro naar 4,5 miljoen euro. De kans bestaat dat na het lopende seizoen de wielertenues opnieuw een andere invulling krijgen, omdat Jumbo naar verhouding iets meer ruimte wil voor haar logo. Ook de nieuwe Raad van Commissarissen moest men nog keuren. Met de goede prestaties in de huidige Giro d’Italia van Steven Kruijswijk, kan de enige Nederlandse WorldTour-formatie zich nu gaan bezighouden met het verlengen van aflopende contracten. De verbintenissen van renners als Sep Vanmarcke, Wilco Kelderman, Enrico Battaglin, Moreno Hofland, Mike Teunissen, Bram Tankink, Jos van Emden en Kruijswijk zelf lopen na 2016 allemaal af.
Blijft Bianchi aan boord?
De onderhandelingen – in het huidige contract staat er een optie om tot en met 2017 door te gaan – met Bianchi lopen daarentegen nog, liet de ploeg eerder deze week nog weten aan WielerFlits. Volgens de Nederlandse formaties is Bianchi ook in gesprek met het Bahrein-project en Astana, waardoor de gemelde interesse van de Kazachse ploeg in wereldkampioen Peter Sagan – Astana rijdt op Specialized, dat Sagan vooral wil behouden – ook zo goed als zeker de prullenmand in kan. Het Italiaanse fietsenmerk levert naast het materiaal ook nog eens twee miljoen euro aan het budget van LottoNL-Jumbo. Bianchi is tevreden over Kruijswijks optreden in deze Giro; woensdag reed hij in het roze nog langs het hoofdkantoor van de fietsenbouwer.
Plugge proactief op zoek naar nieuwe fietsensponsor
Na het wegvallen van Vacansoleil-DCM was Bianchi in de running om voor vier miljoen als hoofdsponsor van de Nederlandse ploeg door te gaan. Die deal ketste af, omdat de mogelijk tweede sponsor Descente – een Japans sportkledingmerk – uiteindelijk afhaakte. Een tweede WorldTour-team dat op Bianchi gaat rijden, hoeft het sponsorschap met LottoNL-Jumbo mogelijk niet te bijten. Naast het Bahrein-project en Astana, noemt De Telegraaf ook Movistar als mogelijk nieuwe partner voor de fietsenconstructeur. Plugge heeft op zijn beurt al bij andere fietsfabrikanten geïnformeerd naar de mogelijkheden, weet Nederlands grootste krant.
Zoals eerder gezegd, zet "La Place" erbij op het shirt....
Enorme opluchting
Naast het sportieve aspect kan de prestatie van Kruijswijk het Nederlandse wielrennen natuurlijk ook economisch een boost geven, het zal nu makkelijker zijn sponsors te vinden dan een paar jaar geleden. Wat zullen ze balen bij de Rabobank, meer dan 15 jaar een dopingploeg (of in ieder geval dopingrenners) gesponsord, gestopt en een paar jaar later wint de ploeg met een Nederlander een grote ronde! Ervan uitgaande dat ie wint en dat ie schoon is ;)
Ze zijn niet de juiste sponsors, omdat ze geen internationaal belang hebben en er te weinig synergie is tussen hun marketing belangen en het wielrennen. Hoewel ze er wel meer uit zouden kunnen halen dan ze doen.
Een grote energie maatschappij heeft een internationaal belang en kan met een wielerploeg haar duurzame imago belichten.
Een zorgverzekeraar kan het wielrennen als vliegwiel gebruiken om gezond gedrag te promoten.
Beide bedrijfstakken hebben moeite met het creëren van een positief imago en hebben grote budgetten om hier aan te werken. Ik snap dan ook niet waarom we ze zo weinig in het wielrennen zien.
TJL heeft toch een tijdje geleden Vanmarckes broertje weggestuurd bij de ploeg?[/quote]
Kletskoek. Ken heeft stage gelopen bij TLJ en heeft nu een baan bij SEG.
Dat lijkt me een investering die zich wel uitbetaalt. Over veertig jaar zullen we nog in nostalgie-TV beelden te zien krijgen van Stevie in zijn Jumbo shirt op de Champs Elysees.
Veel te vaak verwarring over als men het op tv over de Lotto ploeg heeft....
Laplace als bijgaande sponsor lijkt mij geen slecht idee.
Men heeft toch al aangegeven de aanwezigheid in Duitsland en Belgie verder uit te willen bouwen als de kans zich voordoet en de stap naar Frankrijk is ook niet zo heel groot.
Ik zie mooie Tour de Laplace acties in het verschiet ;-)
Zo ja, wat een arrogantie om lotto er uit te willen gooien. Wees blij met hun geld.