David Gaudu zeer enthousiast over Tourparcours: “Voor de pure klimmers”

zaterdag 29 oktober 2022 om 10:37
David Gaudu zeer enthousiast over Tourparcours: “Voor de pure klimmers”

foto: Cor Vos

Met slechts 22 tijdritkilometers en heel wat bergetappes, lijkt de Tour de France 2023 op maat van de pure klimmers. Dat ziet ook David Gaudu, dit jaar vierde in de Franse ronde. De klimmer van Groupama-FDJ hoopt volgend jaar nog beter te doen en gaat voor een podiumplaats. “Het is een Tour voor de pure klimmers”, concludeert Gaudu in gesprek met Cyclingnews.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Een onconventionele Tour de France, dat mag de eerste conclusie van de 110e editie Tour de France zijn. Geen ploegentijdrit, nauwelijks individuele kilometers en een pittige slotweek. Gaudu heeft als pure klimmer weinig te klagen. “Het zal een Tour voor de pure klimmers worden, de rouleurs zullen minder in het voordeel zijn. Veel bergen en ook nog eens een klimtijdrit: het is misschien wel de leukste Tour die ik zal rijden.”

De enige tijdrit in de Tour is slechts 22 kilometer lang en kent ook nog eens een zware finale, met onder meer de Côte de Domancy (2,5 km aan 9,4%) vlak voor de finish. “De tijdrit zal zeker van invloed zijn op de koers, maar ik zal normaal gesproken wel minder tijd verliezen dan in een volledig vlakke tijdrit. Verder is er de Alpenrit (de zeventiende etappe naar Courchevel, red.) met 5.000 hoogtemeters. Dat is voor mij onuitgegeven. Het zal legendarisch worden, met de klim over de Col de la Loze.”

Podiumplaats 
Gaudu beseft, na zijn vierde plaats in de voorbije Tour, dat hij in staat is om een goed klassement te rijden in een grote ronde. “Het heeft me vertrouwen gegeven en de drang om nog beter te doen. Ik wil laten zien dat ik drie weken lang op een hoog niveau kan presteren. Ik neem volgend jaar niet zomaar genoegen met een vierde plaats, als topsporter streef je altijd naar meer. Als ik volgend jaar naar de Tour ga, mik ik vol op een podiumplaats.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Fabian. 29 oktober 2022 om 11:24

Ik begin het parcours steeds meer op waarde te schatten. Anders dan andere jaren is het niet te voorspellen wie het goed gaan doen. De top 10 zou zomaar iets kunnen worden als:
1. Pogi
2. Vlasov
3. Bardet
4. Evenepoel
5. Martinez
6. Vingegaard
7. Bilbao
8. Roglic
9. Mas
10. Soler

De echte pocketklimmers zoals Gaudu, Bernal en Meintjes gaan het moeilijk krijgen door bij een hoog gehalte explosiviteit in de manier van koersen.

0
heuvelcolombia 29 oktober 2022 om 11:55

Ik kan weinig logica vinden in je reactie, maar als dit de top 3 wordt gaan we een leuke Tour tegemoet die voor één keer misschien wel spannender wordt dan de Giro!

0
Fabian. 29 oktober 2022 om 12:11

Haha ik zal het wat verder uittekenen hoe ik het bedacht heb.
* Pogi gaat een berg voor het einde al aan om tijd te pakken op de rest.
* Vlasov, Bardet, Bilbao, Rog & Vin en nog wat renners trekken mee. Gaudu, Bernal en Meintjes zitten te slapen of zijn niet explosief genoeg om te volgen
* groep pakt 3 minuten aan de finish. Weg klassement Gaudu en anderen die de boot hebben gemist.
Zoiets?

0
Deo 29 oktober 2022 om 12:42

Gaudu is hoort dan wel weer bij de explosievere klimmers.

0
jimmen 29 oktober 2022 om 13:35

Wat een complete onzin top 10 op pogacar na

0
Lalsacien 29 oktober 2022 om 13:49

@jimmen effe dimmen! Complete onzin is het niet. Zet jij ze even in de goede volgorde?

0
jimmen 29 oktober 2022 om 14:33

Lasalcien, met de huidige informatie en vorige tour gezien:

0
jimmen 29 oktober 2022 om 14:38

pogacar 1 vingegaard 2 carapaz 3(bernal eig maar betwijfel of die fit is)en dan verwacht ik gaudu bardet of mas voor plek 4. Evenepoel zal geen tour rijden, soler zal nooit top 10 rijden, als roglic hem rijdt komt ie hoger dan 8 (mits op de fiets blijft zitten) Martinez zal niet 5e worden, thomas reed al beter bergop afgelopen jaar en bernal is weer terug. Vlasov zie ik überhaupt geen 2e worden gezien ze klimvorm afgelopen tour. Vergeten we nog landa/almeida/beide yates

0
Marlin 29 oktober 2022 om 15:41

Gaudu heeft wel een goede sprint bij een aankomst bergop (als de klim niet te zwaar is en hij er nog aanhangt), maar hij behoort steevast tot de eerste gelosten bij de (sub)toppers…… om daarna op karakter (en door zelfkennis en een goede indeling) een aantal concurrenten op te rapen tijdens de slotkilometer(s).

0
Fabian. 30 oktober 2022 om 10:58

Het is makkelijk om de top 5 Tour, top 3 vuelta en giro van vorig jaar achter elkaar te zetten en daar een nieuwe top 10 van te maken. Dat kan iedereen hier.

Maar het verleden wijst uit dat het uiteindelijk altijd iets anders wordt. En zeker in deze onvoorspelbare tour.

In 2014 zou dit wel de top 10 worden: 1 Froome 2 Contador 3 Nibali 4 Rodriguez 5 Valverde 6 Mollema 7 Schleck (F) 8 Talanski 9 Horner 10 Intxausti

maar het werd deze: 1 Nibali 2 Peraud 3 Pinot 4 Valverde 5 van Garderen 6 Bardet 7 konig 8 Zubeldia 9 Ten Dam 10 Mollema

Froome en Contador weten we nu allemaal, Rodriguez was op een van de eerste bergdagen al slecht, Mollema was niet zo goed als we dachten, Schleck had het niet meer, Talanski kon de verwachtingen niet waarmaken, Horner was een eendagsvlieg en Intxausti kwam nooit meer op niveau terug.

0
hjjanssen1973 29 oktober 2022 om 12:13

1.Pogi
2.Vingegaard
3.Gaudu
Slimme zet vd organisatie.

0
Shinzawai 29 oktober 2022 om 14:46

Het is niet onmogelijk, maar hij zal zeker niet de enige gegadigde zijn voor de derde plek.

0
Wieler-Joke 29 oktober 2022 om 12:42

Ik zie de volgende jaren geen fransman de tour winnen die 4e plek van Gaudu dit jaar lijkt mij zowat het beste dat mogelijk is.

0
zietemgaan 29 oktober 2022 om 18:42

Ja maar in hun wishfull thinking hebben ze hét perfecte parcours voor Gaudu gemaakt;)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone