David Dekker niet meer van start in Ronde van Burgos na zware val

donderdag 4 augustus 2022 om 10:58
David Dekker niet meer van start in Ronde van Burgos na zware val

foto: Cor Vos

Voor David Dekker zit de Ronde van Burgos erop. De renner van Jumbo-Visma kwam gisteren hard ten val, nadat hij in volle finale over een verkeersdrempel reed en de macht over het stuur verloor. In de derde etappe zal hij niet meer van start gaan vanwege de gevolgen van zijn val. Dat meldt Jumbo-Visma op sociale media.

“Helaas, David Dekker zal niet van start gaan in rit drie vanwege de gevolgen van zijn val van gisteren. Word snel beter, David!”, schrijft de Nederlandse ploeg. Zelf reageerde Dekker gisteren op zijn val. “Ik heb wel heel veel verwondingen. Ik zag de verkeersdrempel niet aankomen en met die hoge snelheid in een dalend stuk ben ik volledig de controle verloren. Ik hoop oprecht dat iedereen die betrokken is bij de valpartij oké is en snel zal herstellen.”

Op het moment van zijn valpartij reed Dekker in derde positie van het peloton. Edoardo Affini en Timo Roosen reden voor hem, terwijl Chris Harper hem miraculeus kon ontwijken. Het werd dan ook een 1-2-3’tje voor Jumbo-Visma, met Roosen als winnaar. De rest van het peloton was uitgeschakeld na de crash van de 24-jarige Dekker, die gaat vertrekken bij de Nederlandse ploeg en sowieso een ongelukkig seizoen doormaakt.

Dit artikel delen:

15 Reacties

zacht 4 augustus 2022 om 11:06

In 2020 was er dezelfde aankomst, die drempel lag er toen nog niet:

https://youtu.be/yY254nwt_OY

0
Baukema Tomoulin 4 augustus 2022 om 11:48

Ik zie wel een drempel op 800meter. Je ziet de camera ook zo’n schok maken. Ik weet niet of het exact die drempel is maar er was een drempel op 800 meter

0
zacht 4 augustus 2022 om 11:54

Op 500 meter bedoel je (net als gisteren, ik snap ook niet waarom mensen het over 800 meter hebben). Ik zie het ook, maar vergelijk de beelden van toen en nu eens, hij lijkt nu hoger (of de rest van het asfalt lager).

0
Jacco van Stierop 4 augustus 2022 om 11:57

Die drempel lag er toen al wel. Te merken aan de schok in het beeld op 8.33 als de cameramotor er overheen rijdt, en de hupjes die de renners rechts in beeld maken op 8.35.

0
xistnc 4 augustus 2022 om 14:27

Vermoedelijk toch precies dezelfde drempel. De seingever stond toen 50 meter voor de drempel, nu stonden er twee ter hoogte van de drempel. Beide onhandig gepositioneerd.

0
Gijsbert Van Beers 4 augustus 2022 om 14:48

Drempels komen inderdaad niet plotseling als molshopen uit de grond.

Maar ergens is het vreemd:
– de situatie is bekend, zowel van voorgaande edities als in het roadbook en ook het filmpje dat iemand gisteren postte van de aankomst, waarin specifiek gewaarschuwd werd voor de betreffende drempel. Er stonden ook seingevers om te waarschuwen.
– het mag blijkbaar niet volgens het UCI reglement, maar toch gaat de wedstrijd op deze manier door. De UCI neemt dus haar reglement over aankomsten zelf niet serieus.
– Geen enkele renner of ploegleider heeft hierover op voorhand wat gezegd of gedaan, maar achteraf staan ze op hun achterste benen omdat het niet goed is gegaan.

Waar en bij wie gaat het mis? Enkel bij de UCI en de organisatie? Of ook bij de ploegen en de renners?

0
Cochise 4 augustus 2022 om 11:21

Edit: Scherp, wordt aangepast. Dankje!

0
Vierkante Wielen 4 augustus 2022 om 12:28

Viel te verwachten, heel zuur voor hem en de ploeg. Wanneer slingert er eens een ploegleider/renner zijn echte mening de wereld in ipv "schande" en "onaanvaardbaar" te tweeten btw? Dat politiek correcte gezwam brengt je nergens

Bijvoorbeeld: "When will you start taking us and our health f**king serious UCI?! This sh*t keeps happening over and over and nothing ever changes because you rather have a pile of cashing coming in then a peloton without crashes. Scr3w you, and don't even dare give me a fine"

0
Gijsbert Van Beers 4 augustus 2022 om 12:45

@vierkante wielen,
Heb je de UCI altijd nodig om de gezondheid van jouw renners serieus te nemen? Of ligt er toch ook een (nog niet verkend) gedeelte bij de teams zelf?

Ik heb nog even het linkje gekeken van 2020 hierboven. En daar zie je een peloton als dolle stieren naar een eindsprint gaan. Renners die zich dwars door het peloton laten uitzakken e.d. Je kunt er als ploeg ook gewoon voor kiezen om je niet daarin te mengen, veilig achterin te gaan zitten en het risico nemen wat seconden te verliezen.

Soms hebben renners en teams echt wel een punt als ze naar de UCI en de wedstrijd organisatie wijzen. Maar ze verdommen het zelf ook om te zeggen: genoeg is genoeg, we gaan hier niet sprinten. Zoals dit jaar in ik dacht de 3 daagse De Panne. Levensgevaarlijke aankomst, overal paaltjes, fietspaden, wegmeubilair. Maar er werd gewoon op los gesprint door de teams.

Als je echt een statement wilt maken, dan stop je met koersen over dit soort aankomsten. Enkel “schande” roepen naar de UCI als er gevallen wordt is het negeren van je eigen verantwoordelijkheid als ploeg voor de veiligheid van je eigen renners.

0
limburgia 4 augustus 2022 om 12:48

De drempel zal wel hoog geweest zijn dat David Dekker als eerste viel jammer genoeg , maar ik vraag me af of hij ook wel de laatste kilometer zijn stuur goed vast had en als de sprinter van de ploeg goed aan het opletten was .

0
jooprioolpijp 4 augustus 2022 om 13:04

@vierkante wielen – en dan zegt de UCI ‘okay, nu je begint te schelden en vloeken gaan we onze eigen regels wel serieus nemen’? Het probleem is dat de UCI heel goed weet dat woorden, van anderen en de eigen, tot nu toe alleen woorden zijn. De renners stappen toch wel weer op en hopen dat het volgende slachtoffer een collega is en niet hij/zijzelf.

0
Handige Harry 4 augustus 2022 om 13:15

De ezel van Numansdorp zal wel juichend door de kamer rennen.

0
timjokkmokk 4 augustus 2022 om 16:03

Waarom gaat de UCI nog in zee met de organisatie van de Ronde van Polen, dit soort gevaarlijke aankomsten zijn normaal in Polen. En als er een ernstige val partij gebeurd kijken ze de andere kant op, of het is de schuld vaan een renner. Het lijken wel politica, altijd de schuld bij een ander leggen.

0
Handige Harry 4 augustus 2022 om 16:22

Je weet dat Burgos niet in Polen ligt?

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone