David Dekker en Chris Harper vertrekken bij Jumbo-Visma

David Dekker en Chris Harper vertrekken bij Jumbo-Visma

David Dekker - foto: Cor Vos

dinsdag 2 augustus 2022 om 08:10

Jumbo-Visma moet het na dit seizoen stellen zonder de 24-jarige David Dekker en de bijna vier jaar oudere Chris Harper, weet WielerFlits. Beiden hadden aangegeven graag bij de ploeg te willen blijven, maar zij konden zich sportief en/of financieel elders verbeteren. Daarop besloten ze te vertrekken. Waar hun toekomst ligt, is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen.

Deze maand verschijnt er weer een nieuwe RIDE. Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem eind november thuisbezorgd.

De Australische klimmer (27) kan volgens VeloNews rekenen op de interesse van BikeExchange-Jayco. De Nederlandse ploeg viste hem in 2020 op bij Bridgelane, waarvoor hij in het continentale circuit indruk had gemaakt. Bij Jumbo-Visma kwam hij in het coronajaar 2020 niet uit de verf. Begin 2021 leek dat wel het geval, nadat hij na Tadej Pogačar, Adam Yates en João Almeida als vierde eindigde in de UAE Tour. Dit jaar zou Harper de Giro d’Italia rijden, maar liep hij vlak voor de start corona op.

Dekker gaat het elders proberen
Ook de Nederlandse sprinter vertrekt bij de geel-zwarten. De zoon van voormalig toprenner Erik Dekker liet in twee jaar slechts een paar keer flitsen van zijn talent zien, maar kreeg vooral af te rekenen met veel pech en blessures. Hij zou bij Jumbo-Visma de kans hebben gekregen om zichzelf in wat kleinere koersen rustig te ontwikkelen, maar Dekker kiest voor een ander traject. Voor hem is er interesse vanuit BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost en vooral WorldTour-nieuwkomer Arkéa Samsic.

De keerzijde van het succes van de Nederlandse ploeg is dat al hun renners ook interessant zijn voor andere teams. Hoewel het budget van Jumbo-Visma fors gestegen is de laatste jaren, kunnen ze niet aan iedere renner sterk verbeterde contracten blijven uitdelen.

Chris Harper – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

42 Reacties

Glorious 1 augustus 2022 om 07:37

Elders verbeteren en daarom weg?? Deze 2 moeten gewoon weg neem ik aan, matige prestaties.

0
Secondant 1 augustus 2022 om 07:45

Gezien de omstandigheden (corona en blessurse) vind ik wel dat beide een extra kans bij Jumbo hadden verdiend. Het is niet dat ze allebei niets gepresteerd hebben. De 4e plaats in de UAE Tour van Harper en de topklasseringen van Dekker in diezelfde UAE Tour (incl. de puntentrui) bieden best perspectief voor de toekomst. Maar begrijpelijk dat beide renners eieren voor hun geld kiezen en perspectief elders zoeken.

0
EricV 1 augustus 2022 om 11:56

Klopt hun contract werd niet verlengd

0
Youri IJnsen 1 augustus 2022 om 16:42

@Glorious
Nee, ze konden ook blijven. Net als Teunissen, trouwens. Eenkhoorn kon ook blijven in een knechtenrol, maar daar heeft hij in samenspraak met de ploeg vanaf gezien. Zodoende geen nieuw voorstel gekregen.

0
BoemBoemWvA 1 augustus 2022 om 07:48

Dekker naast Hofstede de minste Jumbo renner laatste twee jaar. Ook Harper heeft het nauwelijks kunnen laten zien. Beter jong iemand als Staune-Mittet of Hessman de kans geven.

0
Arry1338 1 augustus 2022 om 08:00

Dekker heeft ook gewoon de pech dat Wout sinds zijn komst feilloos de plek van Groenewegen heeft ingenomen, en dat Kooij zich zo stormachtig heeft ontwikkeld. Lijkt me niet meer dan logisch dat hij vervolgens verder kijkt, al weet ik niet of dat op de lange termijn het best voor hem is. De vraag is voor mij ook of hij zich wel tot pure sprinter zou moeten willen ontwikkelen. Het lijkt me eerder een renner die zich aan bijvoorbeeld Kristoff zou kunnen spiegelen.

0
Panache 1 augustus 2022 om 10:24

Kristoff? 84 overwinningen, 2 monumenten, tussen 2014-2019 top-20 van de wereld. Dat is misschien wat hoog gegrepen als vergelijk. Ik denk dan eerder aan Garcia Cortina of van Poppel (goed in de heuvels, maar voornamelijk een dienende rol en slechts af en toe meesprinten voor een ereplaats).

0
Alfons Haavers 1 augustus 2022 om 10:35

Dit jaar ook weer top-20 (tot dusver) zag ik. In ’15 was Kristoff echt wel de beste man van het Vlaamse voorjaar. Misschien een ietwat onderschat renner. 7 keer top-5 in de Ronde van Vlaanderen, maar bv. ook 5x top-10 op het WK. Enkel in Roubaix heeft hij nooit echt voor winst kunnen meestrijden, terwijl dat toch een koers is die perfect bij zijn profiel zou moeten passen.

0
Arry1338 1 augustus 2022 om 13:49

Ik denk dat je m’n tekst niet goed lees. Ik zeg dat hij zich beter zou kunnen ontwikkelen naar het profiel van Kristoff. Nergens zeg ik iets over prestaties. Ofwel, niet op de pure sprint focussen maar, (zoals Kristoff al vroeg begreep) ook op de klassiekers en dergelijke. Ik zie Kooij en bijvoorbeeld Groenewegen met geen mogelijkheid zo’n soort renner worden, en Dekker wel.

Of hij vervolgens ook zulke prestaties kan neerzetten staat daar volledig los van.

0
Jean Dumas 1 augustus 2022 om 08:37

Harper kun je volgens mij goed gebruiken als klimknecht.

0
Thoin 1 augustus 2022 om 08:53

Was in mijn ogen ijzersterk in de Dauphiné

0
Murcia 1 augustus 2022 om 08:51

Harper zijn vertrek is erg jammer, hij rijdt als klimknecht prima wat afgelopen zaterdag ook weer werd bewezen en was ongelukkig met ziekte en blessures. Maar hij kan bij BEX denk ik wel meer kansen krijgen voor zichzelf of een beter programma als hulp van de Yates broers (Adam zou daar terugkeren). David is ingehaald door Olav en reed ook steeds minder, dan begrijp ik zijn vertrek wel.

0
Japiejo 1 augustus 2022 om 10:34

Harper hadden ze er denk ik ook nog graag bij gehouden. Maar daar zal wss geen verbeterd contract aan zijn aangeboden. Terwijl er genoeg ploegen zijn die hem zullen willen hebben. Voor hem alleen maar mooi idd, deze overstap.

0
Maenhout 1 augustus 2022 om 11:05

BEX is Australisch, toch? Voor zowel Harper als BEX aantrekkelijk, zeker als hij daar wat centjes meer krijgt én wat hoger in de rangorde komt.

0
bartp25 1 augustus 2022 om 09:08

Doorselecteren noemt men dat. Jammer van dekker, begon veelbelovend maar staat al een tijd stil. Is daarnaast overvleugeld door kooij

0
Koersmaniak 1 augustus 2022 om 09:43

De vraag is of Dekker genoeg pure sprinter is. Kan hij zich niet beter omscholen tot leadout?

0
Wheely 1 augustus 2022 om 10:02

Dekker naar Bora zou het beste zijn, die andere "zoon van" doet het daar ook prima. Beetje zelfde type renner ook.

0
De Capybara van de Conradkade 1 augustus 2022 om 10:44

Wat is dit voor rare alinea? En komt die van de redactie of Jumbo?

“De keerzijde van het succes van de Nederlandse ploeg is dat al hun renners ook interessant zijn voor andere teams. Hoewel het budget van Jumbo-Visma fors gestegen is de laatste jaren, kunnen ze niet aan iedere renner sterk verbeterde contracten blijven uitdelen.”

0
Ronellenfitsch 1 augustus 2022 om 10:54

Inderdaad, klinkt net alsof Jumbo haar toeleveranciers nog meer moet uitknijpen omdat Dekker veel meer geld vraagt omdat Vingegard de Tour gewonnen heeft. Redactie laat zich een beetje meeslepen volgens mij ..,

0
Panache 1 augustus 2022 om 11:03

Wat is er raar aan die alinea (die overduidelijk door de redactie geschreven is)?

0
re-cycle 1 augustus 2022 om 11:08

keerzijde van het succes is dat ik de afgelopen jaren steeds meer moet betalen in hun supermarkten, waarschijnlijk o.a. om de bonussen van de weilrenners en de prestatielonen van de renners van deze succesvolle wielerformatie blijvend te kunnen bekostigen.

0
Txirrindularitza 1 augustus 2022 om 11:25

Er is niets mis met die alinea, volstrekt logisch toch? Het succes van JTV heeft een prijs: het budget zal omhoog moeten, omdat het salaris van de beste renners ook omhoog zal gaan, er vooraf afgesproken bonussen moeten worden uitgekeerd etc. Trek je de ‘mindere’ renners daarin mee, of niet? Hou je iedereen die je binnen boord wilt houden, binnen boord, of raak je er enkele kwijt? Omdat ze nu eenmaal niet iedereen een premium kunnen geven.

Ik snap niet wat hier niet aan te snappen is (laat staan de insinuatie dat het geciteerde van JTV komt, dan begrijp je het echt niet).

0
Mystery Rider 1 augustus 2022 om 11:57

Het extra budget is natuurlijk om de grote kanonnen die presteren en hun directe helpers een royaal salaris aan te bieden, niet voor het plebs dat dient als peloton vulling in de kleinere wedstrijden die TJV alsnog rijdt.

TJV heeft een heel erg sterke aankoop strategie getoond de voorbije jaren, maar is volgens mij een tikkeltje te ver gegaan. Er zijn nu gewoon te veel sterke renners die een A-kern kunnen vormen.

Het resultaat is dat de B-kern en vooral diegenen die denken A-kern waardig te zijn en de C-kern op zoek gaat naar een andere werkgever. Groenewegen was een duidelijk voorbeeld – Kooij zal dan weer de uitzondering zijn want die heeft zijn groeimarge echt wel verzilverd.

0
Txirrindularitza 1 augustus 2022 om 13:48

Eens Mystery, dat probeer ik ook aan te geven. Denk alleen niet dat men “te ver” gegaan is. Een selectie bouwen, houden, uitbreiden is een organisch proces. ‘Plebs’ of pelotonvulling is wel erg cynisch bekeken. Een team heeft gewoon zo’n dertig renners nodig om op alle fronten mee te doen. Iedereen komt aan de beurt. Maar accenten verschuiven natuurlijk wel. En reken maar dat Van Baarle en Kelderman als nieuwe ‘A’s’ weten wat ze wel en vooral wat ze niet kunnen verwachten straks.

Het vertrek van Groenewegen vond ik voor alle partijen zeer logisch, en goed juist. JTV wilde vol voor groen en geel gaan in de tour; dan is een sprinter (en gevolg) meenemen gewoon geen optie meer. Dat is een keuze, die dit keer goed heeft uitgepakt; maar zelfs als dat niet zo was geweest, is het wel een duidelijke keuze. Groenewegen is ook met opgeheven hoofd vertrokken (en ik zou hem in jouw systeem niet onder B maar onder A-rijder scharen).

0
Deel Koeper 1 augustus 2022 om 13:59

Alinea ziet er vrij normaal uit, alleen misschien niet echt van toepassing op Dekker.

Dekker lijkt te kort te komen om uit te groeien tot iemand die bij de 10 beste renners van Jumbo hoort en is ook nog te jong om nu al volledig naar een dienende rol te gaan. Logisch dat die eerst elders gaat proberen om een relevantere rol te kunnen spelen.

0
xistnc 1 augustus 2022 om 14:55

De alinea an sich is niet raar, want gewoon waar. Maar door die alinea op te nemen lopen feitelijke nieuwsvoorziening en opinie door elkaar en dat is wel raar.

0
Youri IJnsen 1 augustus 2022 om 16:47

Er is niets mis met die laatste alinea. Het is een journalistieke waarneming.

0
ssj 1 augustus 2022 om 17:48

Die laatste alinea komt vooral uit het niets en voegt mi weinig toe aan de inhoud van dit artikel. Maar goed iedereen maakt zo zijn/haar keuzes

0
Marik 2 augustus 2022 om 10:08

Youri heeft gelijk, er is echt niets mis met de laatste alinea. De artikelen worden door mensen geschreven en de interpretatie van de individuele journalist mag soms best naar voren komen. Zolang het in de juiste balans is.

0
Binda 1 augustus 2022 om 16:49

Jammer dat door de overmacht van van Aert er weinig ruimte is voor Nederlands talent om zich bij deze ploeg te ontwikkelen. Wat mij betreft mogen Roglic en van Aert voor een goed bedrag weggekocht worden, zodat we meer Nederlandse inbreng gaan zien.

0
Aart van Woud 1 augustus 2022 om 17:21

Ik zie liever Roglic en Van Aert dan Dekker en Hofstede. Maar dat is mijn mening.

0
Marlin 1 augustus 2022 om 17:51

Inderdaad. Dan kan Van Aert eindelijk meer voor eigen gewin gaan bij een andere ploeg die in zijn dienst staat, i.p.v. zich de pleuris te werken voor anderen. Genoeg Nederlandse tweederangsrenners die zijn plaats bij Jumbo kunnen innemen.

0
Sjonge Jonge 2 augustus 2022 om 06:32

Marlin heeft zijn stokpaardje weer gevonden.

0
Marik 2 augustus 2022 om 07:06

Marlin = beer. En dan wordt alles weer logisch en duidelijk.

0
reusjen 2 augustus 2022 om 07:12

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, ik vond beer beter te pruimen.

0
Marik 2 augustus 2022 om 08:48

De tijd zal het leren reusjen, wel een leuke suspense.

0
Wielermop 1 augustus 2022 om 20:46

Ik kan me nog goed herinneren hoe sterk David Dekker was tijdens de UAE tour in 2021. Echt jammer dat hij vervolgens (om verschillende redenen) nog maar weinig indruk heeft kunnen achterlaten. Ben benieuwd naar welke ploeg hij gaat, en of hij daar weer de topvorm gaat vinden.

Chris Harper naar AU ploeg snap ik wel. Heeft het bij Jumbo op zich prima gedaan, maar die hebben inmiddels zo’n sterke selectie dat het ook geen gemis gaat zijn.

0
mokum the best 1 augustus 2022 om 20:47

edit wf: niet doen

0
bunchsprinter 1 augustus 2022 om 23:13

Dekker heeft zat potentie. Komt wel goed. Die komt ala Kelderman als ie gerijpt is, wel terug op het Jumbo nest.

0
I Langof 2 augustus 2022 om 08:09

Ik vind het jammer dat ze vertrekken. Mag de ploeg iedereen dezelfde keuringseisen opleggen. Nee, onderscheid moest worden gemaakt. Normaal heeft een renner met kopman-salaris heeft meer verantwoordelijkheid. BIjzonders de resultaten van Harper zijn (aangezien zijn ziektes) niet minder als verwacht.

Tot nu heeft iedereen bijna een onbeperkt krediet gehad: Wout moest leren lopen na zijn crash in 2019, Dumoulin mocht doen wat hij wilde. Antiwaxers zoals Lennard moesten in veel bedrijven al vertrekken. Maar, was het nodig Harper en Dekker weg te sturen? 

0
S. Morgenstern 2 augustus 2022 om 08:29

Ze worden niet weggestuurd, maar kiezen zelf voor andere aanbiedingen

0
Wheely 2 augustus 2022 om 08:31

Wil Hofstede zijn benen niet ontharen? Dan zou ik hem wel laten gaan! ;-)

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone