David Dekker en Chris Harper vertrekken bij Jumbo-Visma
Jumbo-Visma moet het na dit seizoen stellen zonder de 24-jarige David Dekker en de bijna vier jaar oudere Chris Harper, weet WielerFlits. Beiden hadden aangegeven graag bij de ploeg te willen blijven, maar zij konden zich sportief en/of financieel elders verbeteren. Daarop besloten ze te vertrekken. Waar hun toekomst ligt, is op dit moment nog niet met zekerheid te zeggen.
De Australische klimmer (27) kan volgens VeloNews rekenen op de interesse van BikeExchange-Jayco. De Nederlandse ploeg viste hem in 2020 op bij Bridgelane, waarvoor hij in het continentale circuit indruk had gemaakt. Bij Jumbo-Visma kwam hij in het coronajaar 2020 niet uit de verf. Begin 2021 leek dat wel het geval, nadat hij na Tadej Pogačar, Adam Yates en João Almeida als vierde eindigde in de UAE Tour. Dit jaar zou Harper de Giro d’Italia rijden, maar liep hij vlak voor de start corona op.
Dekker gaat het elders proberen
Ook de Nederlandse sprinter vertrekt bij de geel-zwarten. De zoon van voormalig toprenner Erik Dekker liet in twee jaar slechts een paar keer flitsen van zijn talent zien, maar kreeg vooral af te rekenen met veel pech en blessures. Hij zou bij Jumbo-Visma de kans hebben gekregen om zichzelf in wat kleinere koersen rustig te ontwikkelen, maar Dekker kiest voor een ander traject. Voor hem is er interesse vanuit BORA-hansgrohe, EF Education-EasyPost en vooral WorldTour-nieuwkomer Arkéa Samsic.
De keerzijde van het succes van de Nederlandse ploeg is dat al hun renners ook interessant zijn voor andere teams. Hoewel het budget van Jumbo-Visma fors gestegen is de laatste jaren, kunnen ze niet aan iedere renner sterk verbeterde contracten blijven uitdelen.

Chris Harper – foto: Cor Vos
Nee, ze konden ook blijven. Net als Teunissen, trouwens. Eenkhoorn kon ook blijven in een knechtenrol, maar daar heeft hij in samenspraak met de ploeg vanaf gezien. Zodoende geen nieuw voorstel gekregen.
Of hij vervolgens ook zulke prestaties kan neerzetten staat daar volledig los van.
"De keerzijde van het succes van de Nederlandse ploeg is dat al hun renners ook interessant zijn voor andere teams. Hoewel het budget van Jumbo-Visma fors gestegen is de laatste jaren, kunnen ze niet aan iedere renner sterk verbeterde contracten blijven uitdelen."
Ik snap niet wat hier niet aan te snappen is (laat staan de insinuatie dat het geciteerde van JTV komt, dan begrijp je het echt niet).
TJV heeft een heel erg sterke aankoop strategie getoond de voorbije jaren, maar is volgens mij een tikkeltje te ver gegaan. Er zijn nu gewoon te veel sterke renners die een A-kern kunnen vormen.
Het resultaat is dat de B-kern en vooral diegenen die denken A-kern waardig te zijn en de C-kern op zoek gaat naar een andere werkgever. Groenewegen was een duidelijk voorbeeld - Kooij zal dan weer de uitzondering zijn want die heeft zijn groeimarge echt wel verzilverd.
Het vertrek van Groenewegen vond ik voor alle partijen zeer logisch, en goed juist. JTV wilde vol voor groen en geel gaan in de tour; dan is een sprinter (en gevolg) meenemen gewoon geen optie meer. Dat is een keuze, die dit keer goed heeft uitgepakt; maar zelfs als dat niet zo was geweest, is het wel een duidelijke keuze. Groenewegen is ook met opgeheven hoofd vertrokken (en ik zou hem in jouw systeem niet onder B maar onder A-rijder scharen).
Dekker lijkt te kort te komen om uit te groeien tot iemand die bij de 10 beste renners van Jumbo hoort en is ook nog te jong om nu al volledig naar een dienende rol te gaan. Logisch dat die eerst elders gaat proberen om een relevantere rol te kunnen spelen.
Chris Harper naar AU ploeg snap ik wel. Heeft het bij Jumbo op zich prima gedaan, maar die hebben inmiddels zo'n sterke selectie dat het ook geen gemis gaat zijn.
Tot nu heeft iedereen bijna een onbeperkt krediet gehad: Wout moest leren lopen na zijn crash in 2019, Dumoulin mocht doen wat hij wilde. Antiwaxers zoals Lennard moesten in veel bedrijven al vertrekken. Maar, was het nodig Harper en Dekker weg te sturen?