Danny van Poppel na ritzege: “Als je de kans krijgt, moet je die grijpen”

donderdag 3 september 2015 om 18:10
Danny van Poppel na ritzege: “Als je de kans krijgt, moet je die grijpen”

Danny van Poppel zorgde vandaag voor een nieuw Nederlands succes in de Vuelta a España. De 22-jarige sprinter van Trek Factory Racing was in Lleida de snelste van het peloton en boekte zo zijn grootste zege tot nu toe. “Er zijn niet veel kansen voor sprinters deze Vuelta. Dus als je de kans krijgt, moet je die grijpen”, vertelde hij in het flash-interview.

In de eerste sprints deze Vuelta kwam Van Poppel er nog totaal niet aan te pas. “Ik voelde me de eerste dagen heel slecht”, geeft hij toe. “Ook in de etappe van gisteren heb ik behoorlijk afgezien, maar vandaag wilde ik heel graag winnen.”

Die ritzege hing aan een zijden draadje toen Van Poppel met nog twaalf kilometer te gaan de lucht uit zijn band voelde weglopen. “Mijn band liep langzaam leeg. Gelukkig ging de wissel snel en kwam ik met de hulp van mijn ploegggenoten snel terug in het peloton.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Wheely 3 september 2015 om 18:16

Zijn vader ging hem negen keer voor, mooi dat hij de traditie voortzet!

AndriesW 3 september 2015 om 18:25

Even uitgezocht op basis van Wikipedia’s lijst van Nederlandse etappewinnaars in de Ronde van Spanje:
Danny van Poppel is de jongste Nederlandse dagwinnaar in de Vuelta sinds 1980. Toen won Jos Lammertink en die was net enkele dagen jonger dan Danny vandaag.
De jongste was Evert Dolman in 1967 (21 jaar en 2 maanden) en ook Jan Harings (21 jaar en 11 maanden) was net jonger toen hij in datzelfde jaar een etappe won.

Pat McQuaid 3 september 2015 om 18:25

Klasbak!

Poeksel 3 september 2015 om 18:28

“en kwam ik met de hulp van mijn ploegggenoten snel terug in het peloton.””

Ik zag geen ploeggenoten bij hem, maar hij was inderdaad lekker aan het stayeren ;)

ikbenprocycling 3 september 2015 om 18:29

Ja, laten we ook niet vergeten dat hij de Vuelta tot nu toe in de benen had, incl. om en nabij 5200 hm gister. Zijn soigneur heeft goed werk gedaan.

forza_39 3 september 2015 om 18:31

Knap hoor!

Nick Nuyens 3 september 2015 om 18:55

AndriesW de statistieken man bij uitstek op WF.

kampie 3 september 2015 om 18:57

Mooie info AndriesW. Wat een prachtige overwinning voor de Van Poppels.

Jan Blokland 3 september 2015 om 20:04

Makkelijk praten van Van Poppel als je wint. Volgens mij heeft hij al veel kansen gehad in diverse sprints. Niet alleen in de Vuelta. Natuurlijk doet hij het goed met zijn 22 jaar. En mooi dat hij wint. Maar zo simpel zoals hij hier doet voorkomen met de uitspraak "als je de kans krijgt moet je die grijpen" is het niet. Hoelang heeft Sagan wel niet gewacht dit jaar, om maar een voorbeeld te noemen. Kijk eens naar Hofland dit jaar of Kwiatkowski. Vandaag wilde ik graag winnen zegt hij dan. Neem van mij aan dat hij dat altijd zegt, net als alle anderen. En meestal lukt dat niet.

Verweggistan 3 september 2015 om 20:08

@janBlokland: Bij alle andere sprinterskansen deze Vuelta lag van Poppel er al af, dit was pas de eerste keer dat hij kon meesprinten. En volgens mij ook de eerste dag dat zijn ploeg vol op kop reed.

Romāns Vainšteins 3 september 2015 om 20:37

Ik begrijp de uitspraak anders perfect, ik heb nog vrij weinig gezien wat erop duidt dat dit een topmassasprinter wordt maar guess what, grote-ronderit in de achterzak. Uiteraard dankzij het gedecimeerde sprintveld. Hofland en Bos zouden er eentje voor omleggen.

Kelder is de Man 3 september 2015 om 20:57

Gewoon een zinnetje uit een interview na een mooie sprintoverwinning.. woorden niet teveel af gaan wegen, daar hebben we vrouwen voor. En het klopt toch gewoon.. nu zag hij de kans en heeft hem gegrepen.

Coldeportes 3 september 2015 om 21:28

Die jongen probeert zich in 'stonecoal english' (sic ;) ) uit te drukken. Hij vertaalt letterlijk uit het nederlands. Inderdaad, niet elk woord op een goudschaaltje gaan wegen maar genieten van de 3e nederlandse etappe-overwinning in de Vuelta!!!

Rodney 3 september 2015 om 21:46

Ik snap de uitspraak wel. Hij maakt een aantal goede keuzes in de laatste kilometer, terwijl bijvoorbeeld Degenkolb de verkeerde maakt.

maklukzat 3 september 2015 om 21:53

Niet teveel achter zoeken zou ik zeggen. Hij krijgt een microfoon onder zijn neus geduwd en dan moet je toch wat zeggen.

oscarito1908 3 september 2015 om 22:41

Ja hij lulde maar wat, boeiend.

Vond het knap dat hij zo snel naar voren werd gebracht door zijn teamgenoten.

md_73 4 september 2015 om 01:37

@Romāns Vainšteins
Als je hem vergelijkt met de huidige generatie topsprinters , was alleen Sagan jonger toen hij zijn eerste etappe in een grote ronde won (21). Cavendish was ook 22, maar al bijna 23 toen hij zijn eerste etappe in een grote ronde won. Veel waren 23, zoals Kittel, Degenkolb en Bouhanni. Greipel was 26 en Kristoff zelfs 27. Wel grappig is dat in de Vuelta van 2011 zowel Kittel als Sagan hun eerste etappe in een grote ronde wonnen (Sagan gelijk 3).
Het is natuurlijk nog afwachten tot wat voor type sprinter hij zich verder zal ontwikkelen, maar wat hij in de ronde van Wallonië heft laten zien kan erop duiden dat hij zich tot een type Sagan/Kristoff/Degenkolb kan ontwikkelen en in de toekomst mee zou kunnen doen om de winst van klassiekers.

bart12 4 september 2015 om 02:32

Geweldige overwinning, ookal valt de kwaliteit vd sprinters hier tegen. Reed toch wel een snellere sprint dan Degenkolb. Volgens mij wordt hier op wf vaak ook nog onderschat hoe jong die eigenlijk is, doordat hij op zn 19de al zn debuut in de tdf maakt. Hij is eigenlijk nog steeds een belofte!

Romāns Vainšteins 4 september 2015 om 08:15

@md_73, leuk om te horen. Mijn vaststelling tav de kleine van Poppel is inderdaad dat zijn pure spurtsnelheid me niet overdadig opvalt maar zijn 'inhoud' daarentegen bijzonder is voor een 22-jarige met dikke kuiten. Misschien wordt het wel een type 'jonge Bennati' of meer zelfs. En uiteraard schat je zijn leeftijd onbedoeld wel eens te hoog in wat niets minder dan een compliment is.

Headlines

Materiaalzone

Populair