Danny van Poppel: “Ik snap niet wat de UCI doet”

Danny van Poppel: “Ik snap niet wat de UCI doet”

foto: Sirotti

woensdag 15 juni 2016 om 10:17

Danny van Poppel hield gisteren in de laatste haakse bocht wonder boven wonder zijn fiets recht en voorkwam daarmee een pijnlijke val. De verbazing was echter groot toen hij later hoorde dat hij gedeclasseerd werd door de jury. “Daar snap ik niets van”, vertelt hij aan WielerFlits.

‘Ik moest een stunt uithalen’
Van Poppel zat nochtans in een uitstekende positie om mee te strijden voor de dagwinst. Uiteindelijk werd de Sky-sprinter zelfs teruggezet in de uitslag vanwege gevaarlijk rijgedrag. “Ik ben behoorlijk geschrokken”, luidt zijn eerste reactie. “Het ging allemaal zo snel. Ik zat bij Peter Sagan in het wiel en er werd hard geremd voor die betreffende bocht. Ik kon het niet meer houden en moest deze stunt uithalen, omdat ik anders Sagan ondersteboven had gereden. Met dank aan mijn crossverleden wist ik mijn fiets recht te houden. Gelukkig is er niemand gevallen. En ja, wat de UCI doet snap ik niet. In het Critérium du Dauphiné worden kopstoten uitgedeeld en daar gebeurt er niks”, baalt Van Poppel, die fysiek niets heeft overgehouden aan zijn spectaculaire stuurmanskunsten. Vanuit het peloton krijgt hij van verschillende renners bijval.

Update, 12.00 – Jury: ‘Van Poppel is helemaal niet teruggezet’
Volgens de wedstrijdjury van de Ronde van Zwitserland is er echter helemaal geen sprake van een straf voor Van Poppel. Tegenover De Telegraaf doet jury-voorzitter Francesca Mannori haar verhaal over de sprinter van Sky, die op plek 26 terug te vinden is in de daguitslag: “De plek waarop hij is binnen gekomen. We hebben hem niet gestraft, hij heeft niets fout gedaan. Ik heb ook niets vernomen van wat er allemaal gezegd en geschreven is hoor. Maar nogmaals, wij hebben Van Poppel niet gestraft.”

Dit artikel delen:

44 Reacties

roveroog 15 juni 2016 om 10:20

Ongelofelijk. Ja, renners hebben zelf verantwoordelijkheid. Nee, UCI hoeft geen gevaarlijke aankomsten te verzinnen. Ook verantwoordelijkheid.
Reacties van mederenners lijken me duidelijk.

JeDaRe 15 juni 2016 om 10:22

Omgekeerde wereld!

Robert Chasinque 15 juni 2016 om 10:23

Ik snap het wel. Hij neemt veel risico. Brengt hiermee anderen in gevaar. Ook gelijk Nacer erbij halen. Daar hebben we het al over. Gehad.

robotour 15 juni 2016 om 10:24

Wat zeuren die renners achteraf ? Ze weten toch vooraf hoe het parkoers en de finishaankomst erbij ligt. Kom dan vooraf / voor de start met een actie, maar niet achteraf gaan zeiken als je eerst als kamikaze met zijn allen door die boch probeert te knallen.
Duidelijk dat er geen kapiteins in het peloton zijn en dat er geen eensgezindheid heerst onder de wielrenners.

Spinergy 15 juni 2016 om 10:25

Gesink heeft meegekeken hoop ik.

LyndaLid 15 juni 2016 om 10:25

Ja alle renners hebben gelijk.

En dat gelijk is niets waard, doordat niemand van tevoren iets zegt hierover. Iedereen kijkt toch even in het roadbook, in ieder geval krijgen ze de informatie voor de koers. Waarom dan achteraf gaan tweeten? Klootje en ik zeiden al in het volgtopic dat dit weer een schandalige finale was, waarom kunnen renners dan pas achteraf tweeten? Durf eens, dan verandert er misschien wat. Ze laten zichzelf naar de slachtbank leiden, echt als makke schapen.

josi 15 juni 2016 om 10:26

Volslagen idioot inderdaad. Een bocht opnemen op zo’n punt in het parkoers is vragen om ongelukken, die Van Poppel gelukkig nog net heeft weten te voorkomen.

Arema Pro Cycling Team 15 juni 2016 om 10:26

Het moet niet gekker worden? !
Hoop dat ze vandaag voor de start een statement maken, maar dat zal wel weer niet.
Eigenlijk zou de organisatie een diskwalificatie moeten krijgen om zo’n bocht in parcours te leggen!

Imbatido 15 juni 2016 om 10:26

Van Poppel staat nog altijd 26e in de uitslag op de UCI-site en de site van de Ronde van Zwitserland. Volgens mij is er van een diskwalificatie geen sprake.

RaketVuist 15 juni 2016 om 10:29

@Robert Chasinque
De organisatie is degene die de renners in gevaar brengt. Welke flapdrol haalt het in zijn kop om op 150 meter van de meet van een sprintetappe zo'n bocht te plaatsen? Je weet dat ze daar al op volle snelheid zijn. Ze hadden nog geluk dat het peloton een beetje op een lint zat. Als ze met drie naast elkaar hadden gereden, was er een megacrash geweest. En dan ook nog Van Poppel ervoor straffen. Hoe leeg kun je in je kop zijn? (de organisatie, niet jij :P)

Pingdo 15 juni 2016 om 10:30

Danny zocht een gat die er niet was. Het is geen formule 1 waar je zo laat mogelijk moet remmen om iemand in de binnenbocht voorbij te gaan. Hij rijdt vol op Sagan en heeft geluk dat Sagan recht blijft, anders had hij een groter probleem gehad.
Daarbij vind ik wel dat UCI met 2 maten meet. Ook de kopstoten moeten bestraft worden.

reusjen 15 juni 2016 om 10:37

@pingdo
Hij raakt Sagan helemaal niet…

Youri IJnsen 15 juni 2016 om 10:40

@Imbatido
Hij is wel degelijk gediskwalificeerd.

Naspa 15 juni 2016 om 10:46

Volgende keer gewoon maar weer vallen? Ik geloof niet dat Danny iemand hinderden en hij voorkwam een massale valpartij.

arviidd 15 juni 2016 om 10:48

Hij is toch gedeclasseerd? dat is wat anders dan gediskwalificeerd.

Turtlehead 15 juni 2016 om 10:49

Ik vind het heel goed dast de UCI ingrijpt en de regels handhaaft. Zelfs een Fransman in Frankrijk moet zich aan de regels houden.
O wacht, verkeerde topic.

Verweggistan 15 juni 2016 om 10:49

Dan had die jury beter die bocht mogen diskwalificeren. Er waren ook vooraf al heel wat berichten over die laatste bocht. Waarom verzint een organisatie dat en wie heeft dat parcours goedgekeurd.
En dat gezeur op'de UCI'; het is toch ook niet de schuld van de KNVB als er juist wel of geen strafschop wordt gegeven. Het is de jury die onafhankelijk beslist ahv de UCI reglementen. Het probleem is dat de die juryleden dat werk vrijwillig doen en organisaties daardoor heel erg veel invloed hebben op die juryleden en vrij eenvoudig druk kunnen uitoefenen. Vaak onderneemt een jury pas actie nadat er klachten zijn geweest; Cofidis en Katusha klaagden allebei niet over die kopstoten.

Orakel 15 juni 2016 om 10:52

Dat zo'n bocht er ligt daar kan je twee meningen over hebben. Mening 1) belachelijk, want het peloton rijdt met topsnelheid richting een sprint. Mening 2) bochten met een passende snelheid rijden moet je de 200 km daarvoor ook, rijd je na 60 km te hart door een bocht dan vlieg je er ook uit.

De diskwalificatie is belachelijk. Je hebt als renner het recht om een inschattingsfout te maken en deze te herstellen (zonder anderen van de weg te rijden of te rammen). Wat is het verschil tussen een inschattingsfout na 60 km een eentje in de laatste bocht? Gaan we vandaag ook diskwalificaties zien wanneer een renner halfweg koers een andere renner per ongeluk raakt, of ergens een bocht mist? Of nog erger: een leadout die zich als een levende chicane laat terugzakken met de hand op de remmen?

Imbatido 15 juni 2016 om 10:54

@Youri IJnsen
Wat is zijn straf dan? Ik neem aan dat hij niet uit de wedstrijd wordt gezet, en hij is ook niet teruggezet in de uitslag (die naar ik aanneem officieel is). Naast de tweet van Thomas heb ik het nergens gelezen.

Marakus 15 juni 2016 om 11:01

Kom op dit gaat toch niet (direct) over de bocht maar over de diskwalificatie van van Poppel. Dit is duidelijk een onbedoeld inschattingsfoutje die hij wonder bovenwonder weet te herstellen. Dat hij daarvoor gediskwalificeerd wordt is ronduit belachelijk zeker in de context dat bewust kopstoten uitdelen geaccepteerd wordt.

Hein-Jan 15 juni 2016 om 11:05

UCI moet zich toch wel achter de oren krabben. Uiteindelijk worden de mannen die als eerste uit de bocht komen 1, 2 en 3. In dezelfde volgorde als waarin zij de bocht in gingen. Er was helemaal geen ruimte voor een sprint, degene die als eerste de laatste bocht in zou gaan had grote kans om te winnen. Achteraf mag je misschien wel blij zijn dat niet iedereen het parcours uitputtend heeft verkend, want een road rage naar de laatste bocht had me helemaal desastreus geleken.

sooike 15 juni 2016 om 11:10

“gebeurttttt er niks”…foei !

De heren ploegleiders hadden vóór de start bij het bestuderen van het roadbook massaal bezwaar kunnen maken tegen die laatste bocht. Het was de goden verzoeken. Maar nu wordt er weer door iedereen achteraf geklaagd. De UCI heeft het parkoers goedgekeurd, dus kan de organisatie (weer) de handen in onschuld wassen. Maar de ploegleiders hebben hun renners weer eens in de steek gelaten .

Pietgat 15 juni 2016 om 11:12

“…en daar gebeurd er niks.”
Heeft hij dat echt met een d gezegd?

martijn90 15 juni 2016 om 11:14

Terechte belslissing om hem terug te zetten. Een actie zoals die van Van Poppel is precies de reden dat we zo’n schande spreken van deze bocht. Met deze bocht op zich is niets mis, het wordt pas gevaarlijk omdat de bocht in de laatste 150 meter ligt en renners om de ritwinst enorme risico’s nemen. De organisatie had zo verstandig moeten zijn om de bocht uit het parcours te laten, maar het wordt uiteindelijk gevaarlijk omdat van Poppel teveel risico neemt. Misschien is het de goden verzoeken door de organisatie. Maar het blijft uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de renners om op te blijven letten en hun rijgedrag en de te nemen risico’s aan te passen aan het parcours en de omstandigheden.

thorsen 15 juni 2016 om 11:18

Kan men het verschil tussen diskwalificatie en deklassering ff leren. Een gele en rode kaart zijn ook niet hetzelfde.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair