Danny van Poppel houdt Groenewegen van tweede ritzege in Yorkshire

zaterdag 30 april 2016 om 18:34
Danny van Poppel houdt Groenewegen van tweede ritzege in Yorkshire

Foto: Sirotti

Danny van Poppel heeft de tweede etappe in de Tour de Yorkshire gewonnen. De Sky-renner versloeg Dylan Groenewegen in een massasprint met miniem verschil en daarmee hield hij zijn landgenoot van LottoNL-Jumbo af van een tweede overwinning op rij. Er was een fotofinish nodig om de winnaar van de tweestrijd tussen de Nederlanders aan te wijzen.

Groenewegen blijft leider
Groenewegen heeft aan zijn tweede plaats wel genoeg om zijn leiderstrui te behouden. Zijn voorsprong op Van Poppel, die klimt naar plaats twee, bedraagt zes seconden. De Tour de Yorkshire eindigt morgen met een bijna tweehonderd kilometer lange etappe naar Scarborough.

Aanvalslust Edet niet beloond
In aanloop naar de zenuwslopende sprint in de straten van Doncaster, mochten de vluchters de 135 kilometer lange etappe van wat glans voorzien. Nicolas Edet speelde daarbij een belangrijke rol. De Fransman van Cofidis reed eerst solo weg en kreeg vervolgens het gezelschap van zes metgezellen. Toen dat groepje werd uitgedund tot een viertal, was Edet er nog steeds bij. De Belg Stijn Steels (Topsport Vlaanderen-Baloise), de Deen Michael Mørkøv (Katusha) en de Brit Joshua Edmondson hielden hem gezelschap.

Het scenario van de verwachte massasprint liep echter geen moment serieus gevaar. Met nog tien kilometer te gaan werden de koplopers opgeslokt en konden de sprintersploegen hun kopmannen in stelling gaan brengen. Caleb Ewan kwam net als gisteren tekort, maar Van Poppel wist Groenewegen nu wel partij te bieden. Na het zien van de finishfoto bleek zijn eerste overwinning in het shirt van Sky zelfs een feit te zijn. Achter de Nederlanders sprintte de Duitser Nikias Arndt van Giant-Alpecin naar plaats drie.

Dit artikel delen:

28 Reacties

jerteg 30 april 2016 om 18:36

Jammer!

Mooie_Mario 30 april 2016 om 18:37

Mooi dat een Nederlander wint! Al krijg je niet zo veel kansen als TLJ zijnde en dan moet dit eigenlijk raak zijn.

AWestie 30 april 2016 om 18:37

Nu morgen nog Kruijswijk en dan hebben we toch een soort van Nederlandse sweep.

denistel 30 april 2016 om 18:37

jammer?? hartstikke mooi

schlossborn1995 30 april 2016 om 18:39

knap gedaan van van Poppel. Dylan ging net iets te laat aan want zijn snelheid op de streep was duidelijk hoger. Miniemer kun je het verschil niet hebben, denk ik haha.

vlek 30 april 2016 om 18:40

Netjes! Lekker rondje voor de Nederlandse sprinttalenten.

nasibal 30 april 2016 om 18:42

Hoppa de poppa, dan kan ik nu een pilsje gaan drinken. Vanavond lees ik wel hoe slecht Kelderman vandaag gereden heeft in Yorkshire.

Lombarda 30 april 2016 om 18:43

Aan het treintje lag het in ieder geval niet.

Wildebert 30 april 2016 om 18:49

Hoop dat er snel wat aan de bereikbaarheid van mijn geliefde forum gedaan wordt…

UrbanSteel 30 april 2016 om 18:51

Misschien “jammer” voor Dylan Groenewegen , maar schitterend voor Nederland 1e en 2e plaats met Danny van Poppel als winnaar.

jansen8888 30 april 2016 om 18:51

Ik wil die fotofinish graag zien!

Mooie overwinning voor Danny na zijn blessure. Tevens zijn eerste voor Sky.

De puntentrui lijkt zo goed als zeker voor Dylan. Hij was ook de snelste, maar wachtte iets te lang met aangaan.

Wheely 30 april 2016 om 18:59

Vet cool! Sky gaat lekker en de Nederlanders bij die ploeg ook. Dylan ook echt niet slecht. Hier wordt ik wel blij van.

Don Stephano 30 april 2016 om 19:00

Goede programmering Eurosport 2 ook wel. Man, man, man.

Nick Doup 30 april 2016 om 19:02

Finishfoto

Wheely 30 april 2016 om 19:05

Wow die finishfoto! :o

denistel 30 april 2016 om 19:09

don er waren problemen met de heli

pirazzi 30 april 2016 om 19:13

Dat is toch wel 10 centimeter verschil.

Wheely 30 april 2016 om 19:15

Wel duidelijk de twee betere ;)

Turtlehead 30 april 2016 om 19:16

NL-boven, prachtig! Voor van Poppel belangrijk om op Engelse bodem voor Sky te winnen.

chasse patat 30 april 2016 om 19:16

Nu op Eurosport 2 de uitzending van de finale van etappe 2.

klootje kriekeljon 30 april 2016 om 19:18

Lekker hoor, ook weer prima Groenewegen zo te zien. Mooi dat Danny zijn overwinning pakt na zijn blessure in het voorjaar. Hoop echt dat hij gaat slagen als klassieke renner daar!

chasse patat 30 april 2016 om 19:38

Danny van Poppel kwam wel van heel ver! Was dan ook duidelijk de snelste! Groenewegen bleef iets te lang in het wiel zitten met een perfecte lead-out. Wel knap dat Groenewegen nog zo’n laatste jump had.

RaketVuist 30 april 2016 om 19:51

Van Poppel, Groenewegen, Dumoulin, Oomen, Kelderman (?), Van der Poel, Gerts, Poels, Hofland (?), Van Baarle, etc. We hebben een aantal mooie renners voor de komende jaren :) En bijna allemaal laten ze dit jaar al weer mooie dingen zien.

Natrix maura 30 april 2016 om 20:54

@raketvuist: Westra…

Banddikte 30 april 2016 om 21:22

Net de beelden gezien. Die laatste man van ltj kon niet door trekken. Anders had Groenewegen mss wel gewonnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair