Damiano Caruso nieuwe nummer drie in Giro: “Dit was een sleutelrit”

donderdag 20 mei 2021 om 08:56
Damiano Caruso nieuwe nummer drie in Giro: “Dit was een sleutelrit”

foto: Cor Vos

Damiano Caruso vindt zichzelf na de Strade Bianche-etappe terug op de derde plaats in het algemeen klassement. De ervaren Italiaan van Bahrain Victorious reed een sterke gravelrit en klom daardoor vier plaatsen in de rangschikking. “Ik ben superblij, omdat vandaag een sleutelrit was in deze Giro”, vertelt Caruso na afloop.

“Het was een zware en ingewikkelde etappe”, aldus de 33-jarige klimmer, die na de opgave van Mikel Landa en het wegvallen van Pello Bilbao (nu twintigste, red.) de nieuwe kopman is. “In de finale voelde ik mij goed, ook al kon ik de roze trui niet volgen toen hij demarreerde. Maar ik denk dat het desondanks een goede rit was.”

“Ik wil de hele ploeg graag bedanken, de stafleden en de renners”, zegt Caruso. “Nu is het tijd om te herstellen van deze etappe, daarna gaan we het dag per dag bekijken. We moeten rustig blijven, want op dit moment denk ik alleen nog maar aan goed herstellen.”

Caruso heeft na elf dagen in de Giro een achterstand van 1.12 minuut op rozetruidrager Egan Bernal. Het verschil met nummer twee Aleksandr Vlasov is 27 seconden.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Westland95 20 mei 2021 om 09:10

Geweldig deze man. Schuift lekker mee, gaat voor de Zubeldia award.

0
Jowinho 20 mei 2021 om 09:50

komt hij niet meer in aanmerking voor, want heeft al aangevallen deze Giro.

0
Dario Koelkast 20 mei 2021 om 10:20

Daar lijkt voorlopig Yates de voornaamste kandidaat voor

0
Duh 20 mei 2021 om 11:30

Yates lijkt me een te grote naam voor Zubeldia-award, was op voorhand topfavoriet en naar zo’n grote naam wordt altijd gekeken.

0
Verweggistan 20 mei 2021 om 09:15

Toch lekker zo’n derde kopman in je ploeg :).

0
Monsieur vdS 20 mei 2021 om 09:49

Landa valt weg, Bilbao niet in vorm en dan toch iemand op de 3e plek. Doen ze goed bij Bahrein

0
assen 20 mei 2021 om 09:50

Vermoed toch dat deze gast, net als Foss, te zwaar is voor de bergen om uiteindelijk top5 te eindigen.

0
nickdt 20 mei 2021 om 10:04

Volgens PCS
Bernal – 60KG
Vlasov – 68KG
Caruso – 67 KG
Carthy – 69KG
Yates – 58KG
Buchmann – 59KG
Evenepoel 60KG
Ciccone – 58 KG
Foss – 74KG
Martinez 63KG

Jouw argument gebruikend, strijden Yates en Ciconne voor de overwinning (Lichtste renners), terwijl Buchmann op de derde plaats komt. Hierna strijden Bernal en Evenepoel om de twee andere plaatsjes in de top 5. Martinez wordt dan zesde, met Caruso 7, Vlasov 8, Carthy 9 en Foss 10.

Als Vlasov en Carthy in potentie top 5 kunnen rijden, moet Caruso dat ook kunnen, want is lichter en hoeft dus minder gewicht mee te slepen naar boven.

Bennett moet dan ook met Yates en Buchmann mee kunnen strijden voor de winst en ook Bouwman is maar 60KG, dus moet dan kunnen strijden met Evenepoel en Bernal.

0
assen 20 mei 2021 om 11:00

@nickdt: Dank voor je uitgebreide analyse!
Belangrijkste is dat ik me blijkbaar heb verkeken op het gewicht van Caruso. Ik dacht dat hij een stuk zwaarder was, in de range van Foss.

Buchmann was vooraf idd 1 van mijn favorieten, maar ontgoochelde tot voor gisteren (vooral in de tijdrit). Maar de echte bergen moeten nog komen…

0
Dario Koelkast 20 mei 2021 om 10:19

volgens mij is hij ook nog een van de betere tijdrijders in de huidige top 10

0
Jean Dumas 21 mei 2021 om 06:31

Komt vooral aan op zuinig rijden richting slotweekend met op vrijdag en zaterdag twee monsterbergritten. Daar zal het Giro-podium in een beslissend plooi worden gelegd.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone