Daan Luijkx wil met Team Earth meest duurzame wielerteam bouwen

dinsdag 4 oktober 2016 om 08:26

Daan Luijkx heeft een nieuw wielerproject ‘Team Earth’ gelanceerd. De voormalig teammanager van Vacansoleil-DCM wil met ‘de meest duurzame wielerploeg ter wereld’ terugkeren in het professionele wielrennen.


Niet de namen van sponsors, maar het motto (duurzaamheid) moet centraal komen te staan op het wielershirt. Om het risico te spreiden is Luijkx op zoek naar vier tot zes ‘partners’. “Daarmee blijven we weg van de ouderwetse discussies over centimeters, plaats op het shirt en kleur”, zegt hij in het FD.

“Ik kom nu ook op een andere manier bij bedrijven binnen. Niet via marketing maar via de Sustainability-afdeling. We zijn nu ook welkom bij bedrijven die voorheen niet aan wielersportsponsoring doen.”

“Neem Ajax en PSV, of Formule 1-renstallen als Ferrari of Mercedes. Sponsors geloven in hun verhaal en willen deel zijn van die familie. Als Philips stopt, gaat PSV gewoon door met een andere sponsor op het rood-witte shirt. Om die reden willen wij zelf het DNA van onze ploeg bepalen”, zegt Luijkx.

Duurzaamheid
Team Earth draait om duurzaamheid. Het team moet zo milieuvriendelijk mogelijk zijn, van de auto’s en de fietsen tot de shirts en de bidons. Volgens Luijkx hoort daar ook dopingvrij sporten bij: “Duurzaamheid betekent ook zorgen voor een gezond lichaam.”

Dit artikel delen:

54 Reacties

Romāns Vainšteins 4 oktober 2016 om 08:29

Hahaha, die heeft zelf ergens wat plantjes gekweekt, gniffel

jorryt 4 oktober 2016 om 08:31

Wedden dat die dan een Tesla als teamkar heeft maar de accu’s daarvan zijn zo duurzaam gemaakt als de uitlaatgassen van een Hummer.

Piet Lut 4 oktober 2016 om 08:36

Dan ook alleen vegetarische renner want ’s werelds grootste vervuiler is de vleesindustrie.

Maar het streven is goed, succes Daan

Lucatony 4 oktober 2016 om 08:37

Daan Luijkx is geen domme man. Kan wel wat. Leuk idee, maar eerst zien dan geloven. Zal niet de eerste zijn die eigenhandig probeert de wielrennerij te vernieuwen. Soms lijkt het een beetje trekken aan een dood paard.

Sephiroth 4 oktober 2016 om 08:37

Ben benieuwd, opzich als concept om niet meer direct de sponsor naam als team naam te hebben is wel boeiend. Misschieen een wat duurzamer team wat lang blijft met dezeflde naam?

Jorryt, en wat stel jij dan voor, lekker door kachelen met je benzine/diesel autootje? Dat schiet op. De overstap zal toch gemaakt moeten worden, en misschien zijn de huidige batterijen niet zo duurzaam, het is iig een stap in de goede richting. Want iedereen kan begrijpen dat a) we allemaal non stop energie consumeren en b) fossiele brandstoffen eindig zijn, en we dus c) alternatieven nodig hebben. Dus ik zie liever meer electrische autos dan minder momenteel. Uitgebreidere discussie mag in PM uiteraard :)

Edit: trouwens heb je een bron? want wat ik tot nu toe vind zijn allemaal publicaties die in het voordeel van de tesla spreken. Niet zo ruim als Tesla-marketing beweert natuurlijk, maar nog steeds in het voordeel.

Gaizka 4 oktober 2016 om 08:38

Ik begrijp alle scepsis, maar ik vind het eigenlijk wel een mooi initiatief. Wielrennen is niet voor elk bedrijf interessant om te sponsoren en op deze manier opent Luijkc wel weer een nieuw scala aan bedrijven dat wil helpen de sport (financieel) gezonder te maken. Hopen dat hij naast sponsoren ook wat goede renners kan strikken. Daarnaast hoop ik ook dat dit soort initiatieven een impact gaan hebben op de andere teams, die dan ook met meer sustainable brandstoffen, bidons, etc etc gaan werken zodat dat de nieuwe standaard wordt!

Geit in mijn Kelderman 4 oktober 2016 om 08:40

@ Piet Lut, het is echt niet meer van deze tijd dat een renner per se vlees moet eten hoor iedere avond. Voeding is veel diverser dan dat.

Op zich een nobel streven. Duurzaamheid is weer helemaal hip aan het worden en terecht. Daarnaast is de link met groen en fietsen in heel veel grote steden in de wereld essentieel. Steden als Parijs en NY zijn vol aan het inzetten op het gebruik van meer fietsen en dat begint ze vruchten af te werpen.

Het enige wat ik me afvraag is of de renners dan nog wel bidons mogen weggooien?

the student 4 oktober 2016 om 08:40

Haha dat wordt dan stalen frames, milieuvriendelijk en recyclebaar. Hopen dat hij genoeg hippies over de streep weet te trekken.

Sephiroth 4 oktober 2016 om 08:42

the student: je bedoelt mensen die verder denken dan morgen met hippies? :)
@piet lut, zolang ze dan maar niet alleen op soyabonen basis gaan werken want dat is nou ook weer niet je van het.

Piet Lut 4 oktober 2016 om 08:53

70% van alle sojabonen op aarde (en sowieso ook van alle andere landbouwproducten) worden ook weer gebruikt om dieren te voeden die wij later weer consumeren. De vleesindustrie dus.

flyellus42 4 oktober 2016 om 08:55

beetje vaag verhaal, heeft hij nu voldoende geld binnen om een professioneel wielerploeg op te zetten of niet??

Polleke 4 oktober 2016 om 09:00

Nee… Vandaar deze advertentie…

Refie 4 oktober 2016 om 09:12

@jorryt, wat is er niet duurzaam aan de accu’s van Tesla? Klok klepel..

MDKIDW 4 oktober 2016 om 09:24

Edit redactie: s.v.p. on-topic reageren.

redactie: dat was on topic maar is het kwartje helaas niet bij jullie gevallen. wat ik er mee wil aangeven is dat het gewoon een dikke vette marketing truc is, niks meer en niks minder, want professioneel wielrennen is helemaal niet duurzaam en zal het ook nooit worden. Hoe wil hij dat gaan doen dan voor elke km koers een boompje planten? want wielrennen en alle top sporten in het algemeen zijn een verspilling van energie en resources.

hiddas 4 oktober 2016 om 09:24

het verschil tussen PSV en een wielerploeg is alleen dat de shirtsponsor van PSV een bijdrage van 5-10% aan het jaarlijks budget toevoegt, terwijl een wielerploeg 95% van zijn budget uit shirtsponsoring haalt. Vind het een leuk initiatief, maar het lijkt mij daarom nogal moeilijk voor elkaar te krijgen

josi 4 oktober 2016 om 09:30

Op zich een goed initiatief. Of het financieel rond te krijgen is, is weer een ander verhaal. Je zult dan wel renners moeten vastleggen die ook echt achter duurzaam gedrag staan. Als ze in hun vrije tijd in een benzine verslindende bolide rondscheuren, zullen de partners het wel wat minder leuk vinden.

Gees 4 oktober 2016 om 09:34

hahahaha, en dan Earth Song van Jackson in de koersen door de oortjes van de renners

Ridicuul idee

LaurentJalabert 4 oktober 2016 om 09:37

http://www.nydailynews.com/sports/i-team/floyd-landis-new-drug-doping-cyclist-man-weed-article-1.2734898

Misschien is dit een leuke sponsor met een verleden in het wielrennen. Of zou Daantje daar al geweest zijn.

Jarnae 4 oktober 2016 om 09:40

Met Maarten Tjallingi heb je dan alvast een ploegleider. In het verleden heb je wel meer renners gehad die heel bewust met het millieu omgingen. Herinner me een Zwitsers renner die alle drinkbussen verzamelde en terugbracht bij de wagen. Zo zijn er best wel meer.

ShortsNL 4 oktober 2016 om 09:44

Zet hem op Daan! Genoten van Vacansoleil, hopelijk ook met dit nieuwe initiatief!

tendam 4 oktober 2016 om 09:52

Volgens mij wordt er door andere ploegen ook nagedacht om het verdienmodel binnen het wielrennen te veranderen. Misschien kan Luijkx zich aansluiten bij dat initiatief, voor een nieuwe wielerploeg is er in Nederland volgens mij geen behoefte en geen geld.

TheArt 4 oktober 2016 om 09:53

Damn mensen, iedereen schiet het al bij voorbaat weer af. Met het huidige sponsorsysteem gaat het wielrennen het geen 25 jaar meer redden. Dan lijkt het me alleen maar toe te juichen dat iemand wat anders probeert te doen. Of dit dan gaat lukken? Geen idee, daar is het te vroeg voor. Misschien komt het niet eens van de grond, misschien is dit juist wel dé toekomst van het wielrennen. De tijd zal het leren. Wat wel duidelijk is, is dat dit niet het enige team zal zijn met een andere aanpak. Zie Novo Nordisk, zie De Rijke volgend jaar, zie SEG, zie Fortitude enz.

achtpuntzes 4 oktober 2016 om 10:00

lol, en dan het zeer vervuilende formule 1 circus benoemen, dat de wereld rondvliegt met behoorlijk wat mensen en materiaal om dan ter plaatse een recorduitstoot van uitlaatgassen te genereren. :p

Piet Lut 4 oktober 2016 om 10:06

Ik juich het toe maar het zal verdomd moeilijk zijn.

Stel ploeg is succesvol qua zeges/prestaties dan zal de roddelpers zout leggen op alle wonden. Elke renner die een stukje plasic laat vallen of een dure auto rijdt of geen gescheiden afval …. nou ja zo kan je wel duizenden milieuvervuilende zaken opnoemen.

Romāns Vainšteins 4 oktober 2016 om 10:09

edit redactie: geen onzin svp