García snelste van favorietengroep in California, Nieuwenhuis vierde

vrijdag 17 mei 2019 om 00:07
García snelste van favorietengroep in California, Nieuwenhuis vierde

foto: Cor Vos

Iván García heeft de vijfde etappe van de Tour of California gewonnen. De 23-jarige Spanjaard van Bahrain Merida was de beste van een favorietengroep die overbleef na een venijnige klim vlak voor finishplaats Ventura. Hij wist Maximiliano Richeze (Deceuninck-Quick-Step) te verslaan in de sprint. Tejay van Garderen blijft leider.


Sterke kopgroep
Een kopgroep van twaalf maakte zich los van het peloton tijdens de etappe. Nadat eerst Michael Schar, Neilson Powless, Davide Ballerini en Toms Skuijns ontsnapten, sloten ook Leonardo Basso, Lennard Hofstede, Jasper Philipsen, Brandon McNulty, Tim Declercq, Peter Sagan, Cees Bol en Alex Hoehn aan. Het verschil werd door het peloton klein gehouden.

Declercq als een tractor
Met Ventura in zicht probeerde Declercq zijn motor te gebruiken om het peloton te verrassen. Ondanks de harde wind langs de kust (veel tegenwind) hield de Belg het lang vol. Het peloton heeg in zijn nek en pakte Declercq op het steile slotklimmetje. Deze heuvel was 900 meter lang aan 9% en had de top op vijf kilometer van de streep.

Bennett demarreert op slotklim
Zdeněk Štybar nam het commando over aan kop namens Deceuninck-Quick-Step. De Tsjech plaatste een venijnige versnelling, maar wist niet als eerste over de top te komen. Sergio Higuita (EF Education First) demarreerde met George Bennett (Jumbo-Visma) in zijn wiel. Zij pakten op de top daarmee en passent ook nog bonificatieseconden mee.

Tegenwind brengt alles bij elkaar
In de technische en razendsnelle afdaling nam Bennett de kop. De Nieuw-Zeelander wist dat hij tijd moest goedmaken op zijn concurrenten, nadat hij de slag had gemist in de etappe naar South Lake Tahoe. Higuita weigerde over te nemen in de slotfase, waardoor al het werk op de schouders van Bennett kwam te liggen. Het ging niet hard genoeg, want een achtervolgend vijftal kon terugkeren. Door de harde tegenwind sloot ook nog een andere groep aan.

Sprint van favorietengroep
Een nieuwe speldenprik van Bennett, vlak voor de slotkilometer, had geen resultaat. Hierdoor kwam het aan op de sprint. Argentijns kampioen Maximilian Richeze ging als eerste de sprint aan, maar hij had geen rekening gehouden met de tegenwind. Iván Garcia profiteerde daar optimaal van. De Spanjaard kwam uit Richezes wiel en pakte de ritzege. Jonge Nederlander Joris Nieuwenhuis (Team Sunweb) sprintte naar de vierde plek.

Het is voor de 23-jarige García zijn eerste profzege, en dat direct in een WorldTour-koers. Hij staat de boek als een talentvolle renner die beschikt over een goede sprint en kwaliteiten die hem kansrijk maken in de Vlaamse klassiekers.


Bij de vrouwen is de Tour of California ook begonnen: Anna van der Breggen won de openingsetappe. Lees hier het verslag van die etappe.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Samlambeej 17 mei 2019 om 00:10

Eerste profoverwinning na veel ereplaatsen.
Sunwebber Joris Nieuwenhuis 4de

Dolfy 17 mei 2019 om 00:10

Sterke sprint van Garcia Cortina. Ook mooi om Nieuwenhuis vooraan te zien. Mooie etappe.

koos verrek 17 mei 2019 om 00:11

Higuita kanjer, Cortina mooi, richeze net geen 4de voor qs

EddyB1958 17 mei 2019 om 08:25

Neen, Asgreen net geen vierde voor Deceuninck.

koos verrek 17 mei 2019 om 00:12

Nieuwhuis de veldrijder!

koos verrek 17 mei 2019 om 00:13

Kijk uit nr morge mont badwy

Covadonga 17 mei 2019 om 00:14

Kanjer? Eerder een lafaard als ik het verslag lees.

koos verrek 17 mei 2019 om 00:16

Talent. Hebt de leider in ze team, beter niet rije dan

koos verrek 17 mei 2019 om 00:17

Ging als een speer!

EddyB1958 17 mei 2019 om 08:28

Ik ga akkoord met Koos, ploegmakkers van de leider moeten vooral een storende functie hebben.

Maillot à Pois 17 mei 2019 om 09:52

Gewoon de klassieke logica van het ploegenspel, lijkt mij ook.

Maar zelfs al vind je ‘m een lafaard, neemt niet weg dat hij ook absoluut een kanjer is.
Bewijst in zijn eerste koers voor EF dat hij zijn plek in de WorldTour meer dan waard is.

vanSpringel 17 mei 2019 om 00:15

Finale ging zo gruwelijk hard, leek wel een motorrace.

Tonydepony 17 mei 2019 om 00:16

Philipsen rijdt een hele dag in de aanval, wordt gegrepen net voor de ‘slotklim’ en eindigt 32e op 28 seconden. In vorm zou ik zeggen!

Veloburto 17 mei 2019 om 00:17

Bizar dat Bouhanni er nog bij zat. Is ie op de weg terug?

Ivanoviclover 17 mei 2019 om 02:17

Heerlijke finale in de straten van Ventura (iemand aan Jim carrey gedacht?). Leek wel een computerspel. Laffe Colombiaan. Rij toch mee, man.

EddyB1958 17 mei 2019 om 08:34

Was de leiderstrui om de schouders van een Jumbo Visma renner geweest, had Bennet ook niet gereden hebben, had je dan ook gepost Bennet laffe Nieuw Zeelander?

sboontjes 17 mei 2019 om 08:53

Hahaha Ace!

vanSpringel 17 mei 2019 om 11:00

Ik heb zo ’t gevoel dat Ivanoviclover niet goed heeft gezien dat Benett een ploegmaat van Tejay in zijn wiel had zitten.

Ivanoviclover 17 mei 2019 om 11:39

Natuurlijk had ik dat dan gepost. Rij om te winnen, verberg je niet achter een idiote leiderstrui van een tweederangskoers. We zullen zien na de bergetappe of higuita nog achter zijn beslissing staat. Of nee, wacht, de beslissing van de ploeg?

Jean Dumas 17 mei 2019 om 06:58

De boel is flink uit elkaar geslagen, ik tel 24 flyers en klassementsrenners vooraan, maar de sprinters zijn weg. Altijd weinig controle in California.

Veloburto 17 mei 2019 om 10:51

Bouhanni zat er nog bij

Grobbel 17 mei 2019 om 07:21

Danny van Poppel overigens bijna 10 minuten na de nummer één-na-laatst als laatste over de streep binnengekomen… Gewoon een mindere dag of gevallen?

Sephiroth 17 mei 2019 om 08:31

Hij is iig deze ronde al een keer gevallen

Verweggistan 17 mei 2019 om 08:50

phinney zelfs buiten tijd.

Merlinappa 17 mei 2019 om 08:21

Mooi, Cortina is een leuke renner en verdient* wel een mooie overwinning.

@Redactie: het is 'passant', niet 'passent'

Sammysosa 17 mei 2019 om 08:40

@Merlinappa het is ‘verdient’, niet ‘verdiend’. ‘Cortina verdient een mooie overwinning’ is tegenwoordige tijd, niet voltooid.

Maillot à Pois 17 mei 2019 om 09:57

@Sammysosa
Klopt.
Maar aan taalfouten door reaguurders stoor ik me niet, aan taalfouten door professionele redacteurs toch wel een beetje.
Ik leerde in dit artikel ook de nieuwe verleden tijd van hijgen ‘heeg’ kennen ;-)

Merlinappa 17 mei 2019 om 11:34

Bedankt voor de verbetering! :)

Maar ik zit hier voor m’n lol, niet om betaald artikelen te schrijven. Als ik dat laatste doe zal ik wat beter naar m’n spelling kijken. ;)

EddyB1958 17 mei 2019 om 08:23

Nieuwenhuis beste Koo Verre…

toiletduck 17 mei 2019 om 10:11

Leuke rit weer gezien, mooi vermaak tijdens het ontbijt altijd die Amerikaanse koersen.

Bennett erg sterk en attractief gekoerst, had ook weinig keuze dan doorrijden. Het is natuurlijk volledig logisch dat Higuita niet meerijdt. Die gaat daar niet even de mogelijk grootste concurrent van zijn ploeg voor het klassement aan tijdwinst helpen. Mensen die dat laf noemen houden denk ik niet zo van tactiek en koersintelligentie. Ik heb iig goeie hoop op een beter seizoen voor Bennett na wat hij vannacht liet zien.

vanSpringel 17 mei 2019 om 10:48

Wellicht komt Benett er vanaf ‘gisteren’ doorheen, en laat ie in de volgende etappe mooie dingen zien. (alleen zorgen dat ie geen EF renner meekrijgt in zijn poging seconden te scoren).