Contractbesprekingen Thomas De Gendt tijdelijk ‘on hold’ gezet

vrijdag 6 maart 2020 om 17:16
Contractbesprekingen Thomas De Gendt tijdelijk ‘on hold’ gezet

foto: Cor Vos

In welk truitje fietst Thomas De Gendt volgend jaar? Zijn huidige ploeg Lotto Soudal en de Belg willen graag met elkaar verder, maar hervormingen aangaande de sociale zekerheidsbijdrage in België houden de onderhandelingen op. Intussen kijkt hij om zich heen.

De Gendt is al sinds 2015 onder de pannen bij Lotto Soudal en verlengde twee jaar geleden zijn doorlopende contract tot eind 2020. De renner wil het liefst zo snel mogelijk verlengen, net als de ploeg, maar door de ophanden zijnde hervormingen van de sociale zekerheidsbijdrage liggen de onderhandelingen momenteel stil. “Het team wil de mogelijke gevolgen afwachten. Er is dus voorlopig geen akkoord”, vertelt De Gendt in Het Laatste Nieuws.

In de Belgische politiek is het huidige fiscale systeem voer voor discussie. Momenteel betalen topsporters een gunstig tarief aan sociale zekerheidsbijdrage, maar meerdere politieke partijen hebben twijfels bij de eerlijkheid van zo’n gunstregime en willen dit afschaffen. Profrenners zouden dan voortaan met hetzelfde tarief belast worden als andere werknemers. “In het slechtste geval wordt dat 25 procent per renner”, zegt De Gendt.

“Waarmee je, alle rennerslonen samen gerekend, uitkomt op een bedrag tussen de anderhalf en twee miljoen euro extra”, vervolgt de rasaanvaller, die in november 33 jaar werd. “Het is niet dat Lotto Soudal elk jaar twee miljoen euro overschot heeft. Ze moeten dat geld dus ergens gaan halen. Via de huidige of nieuwe sponsors. Of…door renners te laten vertrekken. En te besparen, met andere woorden.”

Afwachten
De Gendt kan nu alleen maar afwachten. Dat het de bedoeling was om de overeenkomst vóór Parijs-Nice te kunnen afronden, vertelt hij. “Maar dat is helaas nog niet kunnen gebeuren. De onderhandelingen zijn op de lange baan geschoven. Niet dat Lotto Soudal een probleem had met het voorstel dat mijn manager en ik hebben gedaan. Alleen kunnen ze er voorlopig niet op ingaan. Wat mij dan weer de vrijheid schenkt om ondertussen eens rond te kijken op de markt.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Rawolf 6 maart 2020 om 17:30

O dus daarom had Lotto altijd nog redelijk prijzige renners met zo’n laag budget tov de andere ploegen…

Grobbel 6 maart 2020 om 17:54

Dat zou dan net zo goed voor DQT gelden.

Paul81 6 maart 2020 om 18:53

Gaat dit dan over Belgen die wielrennen, Belgen in Belgische dienst of wielrenners in Belgische dienst?

Peter Lippens 6 maart 2020 om 19:30

Volgens mij gaat dit gewoon voor renners die in België wonen ongeacht nationaliteit.

Mystery Rider 7 maart 2020 om 04:32

Dit gaat over sociale bijdragen die zowel door de werkgever en de werknemer (dus renners betaald door een Belgische ploeg) betaald worden op het loon. Indien dit zoals het artikel vermeld wordt 25% meer is op het huidige budget van deze sociale bijdrage. Dan kan ik mij wel voorstellen dat het vooral moeilijk is voor de werkgever om nu al een beslissing te nemen aangezien hun budgetten voor 2021 en verder drastisch zullen moeten aangepast worden.

Dit gaat niet over personenbelastingen, deze zijn voor Thomas De Gendt en andere renners woonachtig in België hetzelfde barema als de andere inwoners in België. Vandaar dat grote jongens zoals Boonen (indertijd), Gilbert, Wellens en anderen hun domicilie in Monaco hebben om zodoende minder personenbelasting in België te moeten betalen.

GazzaBoss 6 maart 2020 om 20:11

Thomas de Gendt. Het vaccin tegen elk virus. Gewoon vooruit fietsen. Oortje uit, kranten dicht. Koers aflasten? Thomas gaat alsnog en rijdt hem. Voor hem is er nooit een Peloton. Geen paniek, angst of vrees. Er is alleen koers. Van punt a naar b. En wie het eerste over de streep is die wint. Thomas de Gendt: meer koers in een mens gaan we niet snel weer terugzien na zijn wielerpensioen.

Wheely 6 maart 2020 om 20:14

Leuk, ik wist niet dat Nico Dijkshoorn hier een account had.

Verweggistan 6 maart 2020 om 20:28

En aflasten rijmt dan ook gewoon op peloton :)

roeleur 6 maart 2020 om 21:08

Thomas wil niet hetzelfde tarief betalen als andere werknemers. Dan zou hij nml. zijn looneis bij moeten stellen. Dus kijkt hij naar het buitenland. Tot zover zijn solidariteit met de knoestige stoempende arbeiders in zijn vaderland.

Verweggistan 6 maart 2020 om 22:15

Naesen begon er ook al over. Ze zijn jarenlang gematst en moeten nu een keer een normaal tarief betalen en dan meteen weg willen. Terwijl er met hun geld mooie dingen als ziekenhuizen, scholen en Topsport Vlaanderen behouden kunnen blijven.

Massimo Bataille 7 maart 2020 om 11:35

Maar iedereen spreekt nu over de belgische wetgeving.
Maar hoe zit het in het buitenland? Zou me sterk verbazen moesten die ook geen gunstige maatregelen hebben voor topsporters. Anders zouden er nog veel meer belgische ploegen zijn/ toprenners bij hun fietsen.

tvm 7 maart 2020 om 00:18

@Verweggistan,
Je bedoelt die renner die bij zelf bij het Franse Ag2r rijdt?

Headlines

Materiaalzone

Populair