‘Colombiaanse renners vliegen in juli naar Europa’

donderdag 4 juni 2020 om 15:23
‘Colombiaanse renners vliegen in juli naar Europa’

Egan Bernal - foto: Cor Vos (archief)

De Colombiaanse wielertoppers Egan Bernal, Nairo Quintana en Fernando Gaviria zullen volgens sportkrant AS op tijd de oversteek maken naar Europa. De bedoeling is om de chartervlucht – geregeld door de Colombiaanse wielerbond – in de eerste twee weken van juli naar Europa te sturen.

De Colombiaanse regering verlengde onlangs het internationaal vliegverbod tot 31 augustus. Dat was aanvankelijk geen goed nieuws voor de Colombiaanse renners die momenteel in hun thuisland verblijven. De wielerfederatie was al snel druk bezig om een oplossing te vinden voor renners die over een tijdje naar Europa moeten reizen voor onder meer de Tour de France.

Eind mei kwam naar buiten dat de Colombiaanse wielerbond een chartervlucht probeert te regelen voor alle renners die in juli naar Europa moeten reizen. De voorzitter van de federatie probeerde bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en bij het Ministerie van Sport speciale vergunningen aan te vragen. In het ideale scenario reizen de renners midden juli naar Europa.

In het vliegtuig is niet alleen plek voor de bekendste wielrenners. Zo denkt de wielerfederatie ook aan coureurs die uitkomen op continentaal niveau en aan renners die actief zijn in het beloftencircuit. De eerste WorldTour-wedstrijden worden georganiseerd in de maand augustus, de Tour start op 29 augustus in het Zuid-Franse Nice.

Dit artikel delen:

17 Reacties

vanSpringel 4 juni 2020 om 16:50

Het is dus nog geen gereden race.
Pas de huid verkopen wanneer de beer geschoten is.

FDJ 4 juni 2020 om 17:36

Blijf het bijzonder vinden voor deze reden een chartervlucht uit te sturen. Zuid-Amerika is nu het epicentrum van de pandemie. Waarom dan op basis van sport een chartervlucht? Ze kunnen later in het seizoen ook gewoon de Giro of Vuelta nog rijden. Voetballers in Duitsland mogen wel spelen, in Nederland en Frankrijk niet. So be it. Vind dit amper te verkopen.

Samlambeej 4 juni 2020 om 17:45

De Colombiaanse sporters zijn helden in hun land. Sommige bijna heilig. Ik denk niet dat de mensen er tegen zijn. Het is ook maar een soort one-way-ticket voor hen he. Het is op die datum of niks, ongeacht hun programma. En dan zitten ze hier in Europa. Maar voor hoelang? Weg van hun families.

KimJungPoels 4 juni 2020 om 18:17

Als die gasten gewoon negatief testen als ze arriveren dan lijkt het me toch gewoon geen probleem?

We weten nu dat Covid er is, en kunnen ook gewoon weer in oplossingen gaan denken voor dit soort problemen. In plaats van allerlei zaken onverkoopbaar gaan noemen omdat dingen even wat lastiger zijn.

FDJ 4 juni 2020 om 18:35

@Salambeej in dat geval is het te hopen dat de Europese luchthavens deze vlucht gaan verbieden.

Ze moeten daarna sowieso twee weken in Quarantaine. En dat familieargument: Het grootste deel van de renners daar vandaan zit tijdens het seizoen al in Europa. Ze zijn nu zelf teruggekeerd naar Zuid Amerika.

Ik zie met de huidige situatie en het epicentrum van de pandemie geen enkele reden om als Europees land een vlucht te accepteren daar vandaan.

Samlambeej 4 juni 2020 om 19:29

@FDJ
Och ik wou dit ook niet opgeven als argumenten hoor. Meer dat ik denk dat zo'n vlucht voor internationale sporters wel te bilijken is (lees: 'verkoopbaar).
Het ziet er niet zozeer een voorkeursbehandeling uit.
maarja wie ben ik in deze…

Derierre de la course 4 juni 2020 om 23:12

@FDJ “hopen dat de vlucht verboden wordt”? Ik hoop als wielerliefhebber op een zo’n gelijk mogelijk wedstrijdveld met toppers uit de hele wereld.

FDJ 5 juni 2020 om 11:20

@derierre jouw mening. Mijn mening is dat de sport niet een reden voor een chartervlucht moet zijn in een tijd waarin iedereen getroffen wordt. De horeca wilde met Pinksteren ook al open etc… En dan hiervoor een chartervlucht uit het epicentrum van het virus? Terwijl deze renners ook prima een Giro of Vuelta kunnen betwisten? Ongelijkheid ten top ten opzichte van velen die keihard getroffen zijn door de crisis terwijl deze jongens allemaal vette contracten hebben en later in het seizoen, zonder daar extreme schade aan over te houden, ook kunnen schitteren.

En als je de complete chaos mbt Corona in Zuid Amerika ziet, zover is het niet gekomen hier en dan voor een paar sporters een risico nemen dat er weer virus meegaat? Nee.

Derierre de la course 5 juni 2020 om 12:35

Mijn persoonlijk mening m.b.t. deze reactie in relatie tot je eerdere reacties op corona gerelateerde onderwerpen gaat nog wel wat verder. Daar wil ik het bij laten.

Fred Postma 4 juni 2020 om 19:51

Da’s wat anders dan de bergen opvliegen.

Fred Postma 4 juni 2020 om 19:53

Als ze nu op een boot stappen zijn ze ook nog op tijd. Beter misschien nog op een waterfiets. Kunnen ze trainen terwijl ze reizen.

Fred Postma 4 juni 2020 om 20:04

Een alternatief zou ook gewoon fietsen zijn . Naar het noorden. Via Mexico en de VS, via Canada naar Alaska. Paar uurtjes met de boot over de Beringstraat naar Rusland.
Dan flink eind doorfietsen naar het westen. Via Wit-Rusland naar Polen en Duitsland. Dan ben je bijna al in Nice. Mooi alternatief voor een hoogtestage. Waar een wil is is een weg zeggen ze wel eens toch.

Samlambeej 4 juni 2020 om 21:02

haha

Turtlehead 5 juni 2020 om 09:27

Dat van ‘met de boot de Beringstraat over’ is het ingewikkeldste deel denk ik…

LB108 4 juni 2020 om 20:49

En vliegen zullen ze wellicht ook in de koersen

Monsieur vdS 4 juni 2020 om 23:01

Hoelang blijft het positieve effect van de hoogte in Colombia duren? Is dat effect niet al weer weg tijdens de tour meer dan een maand later?

Derierre de la course 4 juni 2020 om 23:14

Dat is dan grotendeels weg (tenzij aangeboren). Maar denk wel dat ze in Europa ook op hoogte gaan met het team. Dus dat blijft wel “aan” dan.

Headlines

Materiaalzone

Populair