Colbrelli rijdt Tour als knecht: “Maar heb vrijheid in de openingsrit”

Colbrelli rijdt Tour als knecht: “Maar heb vrijheid in de openingsrit”

foto: Cor Vos (archief)

vrijdag 28 augustus 2020 om 19:44

Zoek niet naar Sonny Colbrelli in de sprintetappes de komende Tour de France. De Italiaan van Bahrain McLaren benadrukt dat hij zich de hele ronde inzet voor klassementskopman Mikel Landa. Behalve tijdens de openingsrit naar Nice. “Het team heeft mij de vrijheid gegeven. Het is mijn enige kans en ik wil het ook goed doen”, zegt hij tegen Tuttobiciweb.

“De Tour de France zal veeleisend zijn, voor iedereen. Maar ik zal een andere rol hebben dit jaar. Je zal mij niet zien in de sprints, want we moeten allemaal onze kopman beschermen om hem zo ver mogelijk naar voren te brengen in het algemeen klassement”, is Colbrelli duidelijk. “Ik had graag kansen voor mezelf gehad, maar het team maakt keuzes met een duidelijke reden en ik respecteer de beslissing van de ploegleider.”

De Italiaan zegt zich veilig te voelen in de Tour, ondanks alle genomen maatregelen omtrent het coronavirus. “De situaties moeten wel in het juiste perspectief gezien worden. In het hotel zijn we alleen met ons team en tijdens de koers rijden we urenlang in een peloton”, zegt hij. “Maar ’s ochtends passeren we de ploegleiders van andere teams al. Contact met buiten is dan onvermijdelijk. Daar moet wel rekening mee gehouden worden.”

Ook heeft Colbrelli een advies voor de toeschouwers. “Er zijn altijd mensen die de situatie niet begrijpen. Ik hoop dat mensen doorhebben dat door het toenemende aantal coronagevallen het risico bestaat dat de koers wordt stopgezet”, geeft hij aan. “Daarom verzoek ik de mensen dringend om niet naar plekken te komen waar veel publiek kan zijn, zoals op beklimmingen. Zorg ervoor dat je de wedstrijd vanuit huis kijkt.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Etika 28 augustus 2020 om 20:19

Verrassend.

Wheely 28 augustus 2020 om 20:28

Er zijn toch een aantal mensen die jou graag het groen naar Parijs zouden zien brengen Sonny!

Prima oproep naar het publiek trouwens.

Etika 28 augustus 2020 om 20:36

Ik heb het toch 2 keer moeten lezen om het te geloven. Dus die ploegleider besluit om alle ballen op Landa te zetten. Op dit parcours, met Sonny in je ploeg ! Alles op Landa ? Sorry, maar dit vind ik echt iemand zijn carrière schaden. Dit is duidelijk niet besproken geweest zoals bij WVA. Wegwezen daar, Sonny.

krypton 28 augustus 2020 om 20:38

Wel een grote gok om al je eieren in het mandje Landa te leggen…

sprintgeit 28 augustus 2020 om 20:43

Leek me niet in grootse doen, maar dit is toch wel overdreven? Die ploegleider neemt ‘Free Landa’ wel erg serieus!

Romāns Vainšteins 28 augustus 2020 om 20:44

Dit verbaasd me toch lichtelijk tot bijzonder. Landa is niet een type kopman die je met man en macht beschermen hoef lijkt me.

Reyn 28 augustus 2020 om 21:24

Landa verloor in de TdF van vorig jaar ruim 2 min. in een winderige etappe. Lijkt me wel dat die een beetje bescherming kan gebruiken.

FritsvanHoefelen 28 augustus 2020 om 22:23

Ik ben blij om dit op de vrijdag te lezen ipv de zaterdag na de start. Poultjes aangepast

tvm 28 augustus 2020 om 22:24

Veel tourpoultjes kunnen de prullenbak in. Is toch een serieuze kanshebber op het groen.
Demare, Colbrelli, Matthews, van Aert… Sagan hoeft niets te doen om et groen te halen.

Wat gaat Colbrelli trouwens in hemelsnaam voor Landa of Poels kunnen betekenen?

Op zich wel een droomparcours voor deze klimmers trouwens…

Vibeman 28 augustus 2020 om 22:30

Zand in de ogen strooien?

krypton 28 augustus 2020 om 22:40

Waarvoor? In de sprint zullen de concurrenten heus niet minder hard trappen omdat ze denken dat Colbrelli niet meedoet hoor…

RainbowJersey 28 augustus 2020 om 23:25

Free Colbrelli!

Veloburto 29 augustus 2020 om 00:19

Poels een vrije rol en Colbrelli als knecht. Ik geloof er helemaal niks van

hjjanssen1973 29 augustus 2020 om 09:49

Raarrr. Ik zou zeggen, ze hebben Landa, Colbrelli en 6 knechten??

Headlines

Materiaalzone

Populair