Colbrelli denkt na over groene trui in de Tour: “Een opgave, maar niet onmogelijk”

dinsdag 15 juni 2021 om 08:51
Colbrelli denkt na over groene trui in de Tour: “Een opgave, maar niet onmogelijk”

foto: Cor Vos

Sonny Colbrelli vertoeft momenteel in het Italiaanse Livigno om zich voor te bereiden op de komende Tour de France. De Italiaan van Bahrain Victorious maakte in aanloop naar La Grande Boucle indruk tijdens het Critérium du Dauphiné en hoopt straks ook in de Tour te schitteren.

De 31-jarige sprinter zit vooral met de groene trui in zijn hoofd, zeker na zijn optreden in het Critérium du Dauphiné. Colbrelli won in de Franse voorbereidingskoers een etappe, kwam nog eens drie keer als tweede over de streep en won met verve het puntenklassement. “Ik had voor de Dauphiné al ambities voor de groene trui, maar dat is alleen nog maar sterker geworden”, klinkt het in gesprek met Bici.PRO.

“Ik krijg dit jaar carte blanche in de Tour en heb dus al aan de groene trui gedacht. Ik wil allereerst een etappe winnen, dat is mijn hoofddoel, maar ik wil zeker ook een gooi doen naar de groene trui. Ik weet dat het een moeilijke opgave is, maar het is zeker niet onmogelijk. Al zal ik in de Tour wel moeten opboksen tegen mannen als Van der Poel, Van Aert, Sagan, Bennett… Het zal met andere woorden niet eenvoudig worden.”

Klim- en sprintvermogen 
Op papier is Colbrelli zeker niet de snelste sprinter in de aankomende Ronde van Frankrijk, maar de Italiaan gaat voor een spurter wel bijzonder goed bergop. “Dat is ook een voorwaarde om de groene trui te winnen”, aldus Colbrelli. “Er volgen in de Tour namelijk ook vlakke aankomsten na een beklimming. We gaan het zien, ik ga het zeker proberen. In de Dauphiné kon ik mee met de klimmers zonder mijn snelheid te verliezen. Dat is erg belangrijk.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Shinzawai 15 juni 2021 om 09:12

Voor Van der Poel (gaat zeker niet uitrijden) en Van Aert (knechten voor Roglic) hoeft Colbrelli alvast niet bang te zijn. Anderzijds heeft hij nooit echt indrukwekkend gereden in de Tour en had hij in de Dauphiné nauwelijks tegenstand.

Etika 15 juni 2021 om 09:13

Die zal zich amuseren, in de vorige Tour 3 weken aan de ketting gelegen voor Landa.

Gelei 15 juni 2021 om 09:20

Nee, verliest te veel in de biljartvlakke ritten in de tour. Die waren er niet in de Dauphiné.

Jean Dumas 15 juni 2021 om 10:27

Met die twee heuvelaankomsten in Bretagne, en wat ereplaatsen in de drie sprintersritten daarna, staat hij er echt wel bij. Aankomst Le Creusot vlak voor de Alpen is zelfs op zijn lijf geschreven.

ChefSpijker 15 juni 2021 om 10:59

Als Pogacar en Alaphilippe die finale koers maken, is Sonny kansloos. Dat is gewoon een Luik-achtige finale met 2 km boven de 11 procent.

Jasperdewaal11 15 juni 2021 om 09:21

Toch een sprinter voor plek 4 t/m 8 in massasprints en als hij in de zwaardere etappes + tussensprints puntjes kan harken is het een serieuze kanshebber.

Massimo Bataille 15 juni 2021 om 10:11

Ik denk dat het toch moeilijk wordt:
In de vlakke sprints zie ik hem eigenlijk maar net top-10 halen. Ewan, Bennett, Demare, Ackermann (en sagan), Merlier, Bol, Van Aert, Pedersen zijn allemaal wel sneller dan Colbrelli. En dan heb je ook nog een Matthews, Greipel, Kristoff, Vivianie (Laporte?) waar hij ook nog moet tegen botsen.

En in de heuvelachtige etappes heb je met VdPoel, Van Aert, Sagan, Matthews, Laporte ook allemaal snelle mannen voor een ‘vlakke’ finish. In sprinten bergop komen dan ook nog eens mannen als alaphilippe, Cosnefroy, Roglic en Pogacar erbij.

Is natuurlijk een goeie renner, maar is net te traag om mee te doen met de sprinters

Deo 15 juni 2021 om 09:30

Zeker niet onmogelijk. Klimt zoals Sagan dat niet meer kan. Alleen zichzelf in de echte massasprints gaat een probleem worden.

Wheely 15 juni 2021 om 09:38

Bahrain zit in de juiste flow, ik zie wel kansen voor hem.

ThorHushovd 15 juni 2021 om 10:14

Inderdaad dit. De flow van de ploeg is niet onopgemerkt en legt geen windeieren voor de renners; nu hopen dat ze de testen doorstaan en het een ‘normale’ flow is.

Scotty 15 juni 2021 om 09:46

Zeker een goede kandidaat. Moet ie wel elke dag in de aanval gaan.

De massasprinters winnen de groene trui over het algemeen ook niet.

Romāns Vainšteins 15 juni 2021 om 10:03

Hij zal ergens een heuveletappe moeten winnen, wellicht die rit 1 en 2 + geel waar MvdP zo graag wil winnen etc. Scoort hij daar lekker, pakt ie tussenspurts en weet hij zich lekker in de top 10 te rijden tijdens massaspurts, maakt hij goede kans. Ik zou het sowieso een mooie winnaar vinden, zijn drive en passie is helemaal top.

ThorHushovd 15 juni 2021 om 10:15

Als Mathieu z’n zinnen ergens op zet…

Baukema Tomoulin 15 juni 2021 om 10:53

De enige echte concurrenten zijn Demare, Sagan en Bennett. Waarbij er sowieso 1 van de bovenstaande afhaakt als het 1 a 2 dagen tegen zit en dus ook niet meer meedoet bij de tussensprint. Colbrelli moet hopen op een hele goeie Kelderman want dan krijgt Sagan de ploeg niet mee om Colbrelli terug te pakken in de monsterontsnapping etappes

vincenzo 15 juni 2021 om 12:17

Bennet zou ik niet direct op rekenen. Heeft last van een ontsteking van de patellapees.

Massimo Bataille 15 juni 2021 om 14:38

Hangt er ook van af in welke mate een sprinter zal ‘domineren’ en als die dan ook de tussensprints zal betwisten.

Vorig jaar won Bennett met 380pt, 2 jaar geleden Sagan met 316pt en Matthews met 370pt. Sagan in zijn ‘dominerende’ jaren zat rond de 450pt.
Ik heb vorig jaar al eens de berekening gemaakt, maar ongeveer 40-60% vd punten komen uit tussensprinten.
Trentin vorig jaar was 3des voor groen met 260pt, 90% kwam uit tussensprinten.

Vlakke etappes zijn 50pt waard, dus als bv een Ewan ( of andere sprinter) 3 etappes zou winnen is dat al 150 punten waard, als hij +-150pt (zeer realistisch) haalt uit tussensprints en in de overige sprints wat ereplaatsen kan sprokkelen is hij grote kandidaat voor groen.

Japsie 15 juni 2021 om 12:12

Zie hem eerder groen winnen dan een etappe.

F4L 15 juni 2021 om 12:46

Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben ;). Alhoewel ik hem in zijn huidige klimvorm ook nog wel een van de overgangsetappes zie winnen.

Westhoek Express 15 juni 2021 om 14:37

Doen! Zou ik zeggen. Gebeurt er nog eens wat in die Tour.

MartinMartin 15 juni 2021 om 16:00

Nu al denken over een opgave? Als hij geen abandon krijgt een grote kanshebber met Sagan, Coquard, Bol en vN der poel

ProfrondeZevenbergen 15 juni 2021 om 21:21

Zeker kanshebber. Is sterk en in vlakke sprints kan hij ook top 5 halen. Hij heeft bovendien een vrije rol in de ploeg en een vracht aan ervaring. Zijn ploeg zit ook nog eens in een positieve flow.

Ik zet hem op gelijke hoogte met Sagan. Als Buchmann (of Kelderman) top is, pakt Colbrelli bijna zeker groen.

Headlines

Materiaalzone

Populair