Cofidis-manager haalt na transfer van Cian Uijtdebroeks uit naar Richard Plugge: “Ga weg!”
Er is sinds zaterdag veel te doen over de transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Jumbo-Visma. De Nederlandse formatie presenteerde de Belgische klimmer als nieuwste aanwinst, maar BORA-hansgrohe liet daarop weten dat Uijtdebroeks nog tot 31 december 2024 onder contract ligt bij de Duitse formatie. Nu mengt ook Cédric Vasseur, de teambaas van Cofidis, zich in de debatten.
Vasseur is not amused met de gang van zaken en richt zijn woede op Richard Plugge, de teammanager van Jumbo-Visma, dat vanaf volgend seizoen door het leven gaat als Visma | Lease a Bike. “Wat is dit nu weer als voorzitter van de AIGCP (Plugge is ook voorzitter van de belangenvereniging voor professionele wielerploegen, red.)??? Respecteer de regels en neem onmiddellijk ontslag!!! Ga weg”, trekt de Fransman fel van leer op X.
Hoe zit het nu precies?
Zaterdagmiddag kwam Jumbo-Visma met de verrassende aankondiging dat Cian Uijtdebroeks vanaf 2024 zal uitkomen voor de Nederlandse equipe. De 20-jarige renner had (of heeft) nochtans een doorlopend contract bij zijn huidige werkgever BORA-hansgrohe. Uijtdebroeks zoekt na twee seizoenen echter andere oorden op en heeft bij Jumbo-Visma een contract getekend tot eind 2027.
Of toch niet? BORA-hansgrohe was er als de kippen bij om te reageren. De ploeg ontkent de transfer en laat middels een statement weten dat Uijtdebroeks ook volgend seizoen deel van het team zal blijven. “Cian is en zal een lid van BORA-hansgrohe blijven in het volgende seizoen. Hij is contractueel verbonden aan ons tot 31 december 2024”, houdt BORA-hansgrohe zijn poot stijf.
Het management van Cian Uijtdebroeks geeft dan weer aan dat zijn contract bij BORA-hansgrohe wel degelijk is beëindigd. Daarnaast geven ze aan dat juridische procedures zijn opgestart en dat ook de UCI op hoogte is gebracht van de situatie. Uijtdebroeks heeft de reactie van zijn management ook zelf gedeeld op zijn sociale media. “Natuurlijk is Cian enthousiast en kijkt hij uit naar zijn samenwerking met Visma | Lease a Bike”, klinkt het.
What is that again for the @AigcpOfficial president ??? You have to respect the rules and resign immediately !!! Get out
— Cédric Vasseur (@cedvasseur) December 9, 2023
De gentlemen's agreement om geen renners weg te kopen is vooral leuk voor de ploegen zelf en kan nadelig zijn voor de renners
@F4L, het opblazen van die gentleman's agreement kan zeker voordelig zijn voor sommige renners, én voor de rijkere teams (cf. het voetbal). Maar ploegmanagers van kleinere teams zijn daar natuurlijk bang voor en ook die zou Plugge als voorzitter van de AIGCP moeten vertegenwoordigen.
Het enige verschil is daarin toch dat Jumbo-Visma in het belang van de renner heeft gedacht en welwillend is geweest om aan een oplossing te werken. Natuurlijk krijg je dan geen gezeur. Maar die credits liggen dan bij JV en niet bij Bora, die wilden namelijk ook gewoon Roglic onder een lopend contract vandaan overnemen.
Het verdienmodel van het wielrennen mag dan wel archaïsch zijn, volledig afhangende van sponsoring, maar dit heeft naar mijn mening dus ook goede kanten.
Zijn gebrekkige communicatie is ook geen bondgenoot.
Nu dit weer. Wat een ramp op PR gebied. Deze overgang gewoon op X posten alsof het de doodnormale gang van zaken is en er geen vuiltje aan de lucht is.
Iedereen in dit dossier moet toch op de hoogte zijn van de complexiteit?
Het is duidelijk dat Plugge een ontzettend bekwame team manager is maar wat meer in de luwte opereren zou mss geen slecht idee zijn.
Deze verbolgen reactie van Vasseur is een uitloper van de onhandige uitspraken van Plugge tijdens het seizoen en de tour. Ik noem ze onhandig maar velen vinden ze arrogant.
En dan over deze kwestie. Plugge is de baas van deze ploeg.
Kan jij je voorstellen dat deze transfer werd gepubliceerd zonder toestemming van Plugge? Dat hij hier als eindverantwoordelijke niet van op de hoogte is?
Ook al heeft hij het niet zelf gepost op instagram, toch is hij verantwoordelijk.
We zijn nog geen 24u later en we zien toch al de gevolgen op PR gebied?
Jammer om na zo een top seizoen de winter in te gaan met allemaal negatieve publiciteit.
Overigens zie ik de PR-ramp niet. Een paar mensen online die er wat van vinden, nog vrij mild overigens en een Fransoos met oud zeer. Ik denk niet dat er echt veel mensen wakker van liggen.
Dus jij vindt Plugge een sterke communicator?
En is de PR afdeling van JV op hetzelfde niveau als het sportieve luik?
Heeft Plugge dit jaar zijn imago verbeterd of verslechterd met zijn uitspraken?
Vind je deze kwestie positief bijdragen aan het imago van het team?
Zou jij de dingen op dezelfde manier aanpakken?
Plugge doet niets wat niet mag, maar het is wel erg ongelukkig gezien zijn dubbele rol als ploegbaas en voorzitter van een belangenvereniging. En wat met de alternatieve competitie waar de topploegen mee bezig zijn, als ze ruzie maken gaat dat ook weer langer duren voor er iets van komt...
Werd ook wel eens tijd dat het oerconservatieve wielrennen in de 21e eeuw aanbelande wat betreft hoe ze naar contracten kijken.
Contracten zijn niet heilig en kunnen gewoon voortijdig verbroken en opgezegd worden. Normaalste zaak van de wereld bij andere sporten en kantoorbanen. Gelukkig maar ook.
Feit: het is bekend dat de renner in kwestie nog een contract heeft voor 2024. Feit: er zijn procedures opgestart op het contract te verbreken, daarmee is het contract dus nog NIET officieel verbroken. Als je dan als Plugge zijnde toch al vol trots je nieuwe aanwinst gaan presenteren ben je niet ter goeder trouw bezig. Ofwel je bent dom en naïef door het management van de renner op hun blauwe ogen te vertrouwen als ze zeggen dat het contract is beëindigd OF je bent bezig te helpen een breuk te forceren. En dan ben je gewoon vieze spelletjes aan het spelen en zou je inderdaad per direct als voorzitter van de AIGCP moeten vertrekken.
Het management van de renner heeft gisteren zelf nog bevestigd dat juridische procedures zijn gestart om het contract te verbreken! Hoezo geen feit?
Sommige figuren zijn hier alleen om moeilijk te doen om het moeilijk doen zo lijkt het. Als je dit soort feiten al niet eens meer van aannames kunt onderscheiden is het niet best met je gesteld....
Datzelfde denk ik van teams als Astana, AG2R, Arkea, Cofidis en Israel die met een behoorlijk budget jaar in jaar uit weinig presteren buiten de kermiskoersen in de eigen regio.
Zowel Cofidis als AG2R als FDJ zijn ploegen die al meer dan 25 jaar bestaan. Nooit geen sponsorperikelen, veel Franse renners en ook veel investeringen in de jeugd. Elk jaar zijn ze competitief maar weliswaar in de subtop.
Het devo-team van FDJ wordt al jaren geroemd en is ook het devo-team bij uitstek van de Angelsaksische jeugd.
Het zijn toch niet enkel de topteams die bestaansrecht hebben? Continuiteit, managen als een goede huisvader, werkzekerheid en een clean imago verdient ook respect.
Zonder Franse teams bestaat het wielrennen niet meer.
Dan vind ik persoonlijk de rol van Bora met een ruim budget en elk jaar een hele hoop toppers minstens even marginaal.
Bij sommige personen is het gewoon dat ze ongeacht het eigen gelijk dit aan niemand ober kunnen brengen: daar is dit er 1 van.
Je hebt steeds meer 2 stromingen binnen het wielrennen. De moderne en progessieve die het wielrennen vooruit wil helpen en daarbij heel veel heilige huisjes omver wil schoppen. Plugge is hier het gezicht van.
En dan nog het oude, conservatieve wielrennen die daar niet in mee wil of kan gaan en gewoon alles wil laten zoals het was. Aangevoerd door een heel aantal Franse figuren en ploegen. Die zijn doodsbang dat 'hun' macht over het wielrennen van ze wordt afgepakt.
Weten we ook weer dat we deze gek per definitie nooit meer serieus hoeven te nemen.
oh nee, excuus, dat is een andere user met identieke meningen en identiek taalgebruik die dat altijd doet. my bad!