Clement over betrapte oud-ploeggenoot Pantano: “Dit zag ik niet aankomen”

dinsdag 16 april 2019 om 11:02

Clement en Pantano - foto: Cor Vos (archief)

Stef Clement heeft vol ongeloof gereageerd op de positieve test van Jarlinson Pantano. In een statement op social media haalt Clement uit naar zijn voormalige ploeggenoot: “Als dit waar is, is het een hele domme en egoïstische keuze.”


Clement, die eind vorig jaar een punt achter zijn wielerloopbaan zette, reed van 2015 en 2016 bij IAM Cycling, net als de op EPO betrapte Colombiaan. Op Twitter schrijft hij: “Ik ben ontzettend teleurgesteld om het nieuws te lezen van voormalig ploeggenoot Jarlinson Pantano. Dit zag ik niet aankomen en ik begrijp het ook niet.”

Pantano, die in afwachting van eventueel verder onderzoek voorlopig is geschorst door zijn ploeg Trek-Segafredo, heeft nog het recht op een contra-expertise. Daarom houdt Clement voorlopig nog een slag om de arm: “Als dit waar is, is het een hele domme en egoïstische keuze”, sluit hij zijn tweet in niet mis te verstane bewoordingen af.

De positieve test van Pantano is buiten competitie afgenomen. De Colombiaan, die zelf nog niet heeft gereageerd op het nieuws, rijdt sinds 2017 bij de ploeg van onder anderen Bauke Mollema. Als ploegmaat van Clement won hij in 2016 onder meer een Touretappe.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Polleke 16 april 2019 om 11:36

Beter niks zeggen…het kan in elke ploeg op ieder moment gebeuren, maar dat er constant aan het foefelen zijn mag je geen verassing meer noemen, de regelmaat waarmee het mis gaat is een duidelijk bewijs…er is geen ploeg meer over waar het niet is voorgekomen, ongeacht het niveau…

Mwielerfan 16 april 2019 om 16:06

Beter niks zeggen? Omerta!
Lijkt me logisch dat oud ploeggenoten het niet vaag willen laten of ze meededen of ervan wisten

Wheely 16 april 2019 om 11:38

Het lijkt een vreemde keuze om nu nog EPO te gebruiken maar ik vermoed dat er ook succesvolle renners rondrijden die dit nog doen waardoor Pantano dit een goed idee leek. Waarom zou je anders?

john 16 april 2019 om 12:02

Hebt het nog niet gezegd of ze hebben er al eentje ,Lotz terug EPO terug

limburgia 16 april 2019 om 15:58

Bah !!!

xistnc 16 april 2019 om 12:03

Clement liegt hier natuurlijk gewoon. Dat doen renners immers altijd in zulke gevallen, net zoals voetbaltrainers.

delgado 16 april 2019 om 12:26

Meer nog. Eigenlijk beledigt hij gewoon het IQ van ons allen, wielerfans.

Dat je zo reageert wanneer het je gevraagd wordt, tot daar aan toe. Maar dit vertelt hij uit eigen beweging, dus ik kan het niet anders zien dan dat.

xistnc 16 april 2019 om 12:51

Ja, het ligt er iéts te dik bovenop dat hij boter op zijn hoofd heeft.

Mwielerfan 16 april 2019 om 16:07

Hij is nl dus schoon

Marszzz 16 april 2019 om 12:13

Hij doet een Sinkeldammetje. Even de zandzakken opwerpen voordat hijzelf natte voeten krijgt.

nikolaivinovitsj 16 april 2019 om 12:39

Ik heb sympathie voor Clement – hij was immers degene die zichzelf opofferde in de etappe in de Tour de France die Pantano won in 2016. Clement sleurde aan de kopgroep zodat Pantano kon winnen, en ik zou me ook bedrogen voelen als je je eigen kansen opoffert voor iemand die later op epo gepakt wordt…

DemarrErik 16 april 2019 om 12:50

Helemaal mee eens. Kan mij nog een avond etappe herinneren die tour met Clement waarin hij mooie verhalen over hem verteld. Volgens mij waren ze toen ook slapies die tour.

Met dat in het achterhoofd en dat ze bijna vrienden waren, vind ik het goed dat Stef zich uitspreekt. Mogen er meer doen.

ChefSpijker 16 april 2019 om 13:15

Nouja eigen kansen… de kans dat Clement anders die etappe gewonnen had lijkt me vrij nihil. Alaphilippe en Majka zaten oa mee. Waarbij Alaphilippe zonder pech waarschijnlijk ook wel had gewonnen en Pantano niet.

Mwielerfan 16 april 2019 om 16:08

Alaphilippe was toen echt nog niet de wereldtopper die hij afgelopen 9 maanden was

Romāns Vainšteins 16 april 2019 om 19:01

Ik niet. Daar testte Pantano niet positief en dus was het een prima prestatie waar hij en zijn gabber ook vandaag de dag apetrots mogen zijn.

Ik ben bang dat nu zelfs ons aller Clement zwicht voor de 'hey, drop als ex-ploeggenoot iig even een verantwoordigd social ietsje'. Wat er toen was kan toch niet met terugwerkende kracht verpest worden door iets dat nu gebeurt ?

mark vv 16 april 2019 om 12:55

Ik was gisteren ook vol ongeloof toen ik het las.. Gelukkig ben ik dus niet de enige.

VerstandOpNul 16 april 2019 om 13:24

Je leest ook nooit eens “ja ik heb altijd wel een vermoeden gehad dat het niet 100% zuiver was”..

Amsterdam2028 16 april 2019 om 17:23

Misschien niet direct, maar ik heb op 11 september jl. wel een vraagteken geplaatst. Niet per se hintend op gebruik van verboden middelen maar wel op de bijzondere situatie van Pantano

https://www.wielerflits.nl/nieuws/wielertransfers-2019-ventoso-pantano-garcia-cortina-antunes-vacek-wiles/

aardappeljager 16 april 2019 om 13:57

Of is hij zo van slag omdat ze toch zo’n goede methode hadden om het te verbergen. Waarom zou hij die losgelaten hebben…

Mwielerfan 16 april 2019 om 16:09

Wel heel cynisch zeg. Maar wel goed dat er geen nationalistische bril op zit dit keer kennelijk

Tripodboom 16 april 2019 om 16:12

Ha ha Stef speelt de onnozele!

Djoop 16 april 2019 om 17:59

Als hij niks had gezegd maakt ie zichzelf kwetsbaar voor speculatie – zijn naam werd gister al genoemd. Dus prima dat hij reageert.
“If true” vind ik in dit verband een minder snuggere opmerking, maja de verwachtingen waren ook niet super hoog. Als renner had ik em lief, zou ik het wel bijzonder jammer vinden als Clement ook zo … egoïstisch is geweest. Dat was hij qua gedrag in de koers niet, integendeel.

flitsvolger 17 april 2019 om 11:05

Pantano was toch altijd het type renner van wie je zoiets wel kon verwachten…
Nu achteraf gezien ben ik er in ieder geval weinig verbaasd over.