Cian Uijtdebroeks relativeert: “Ik heb nog tijd om beter te worden in dit -vlakke- werk”

Cian Uijtdebroeks relativeert: “Ik heb nog tijd om beter te worden in dit -vlakke- werk”

foto: Cor Vos

dinsdag 21 september 2021 om 17:55
Interview

Hij was podiumkandidaat, maar Cian Uijtdebroeks moest vrede nemen met een zesde plaats op het WK tijdrijden voor junioren. “Uiteraard ben ik een beetje ontgoocheld. Anderzijds, ik heb alles gegeven, ik was kapot toen ik over de finish reed. Dan was dit gewoon het maximaal haalbare resultaat.”

Op het EK pakte Uijtdebroeks zilver, na Alec Segaert. Zo waren de verwachtingen voor het WK meteen hoog gespannen. “Maar dat EK in Trento was toch nog iets anders”, vindt Uijtdebroeks. “Dat was dan wel geen klimkoers, maar er waren wel meerdere stroken bergop. En op elk stukje dat naar boven loopt, heb ik een voordeel met mijn gewicht. Op alles wat vlak of bergaf loopt, heb ik een nadeel. Vandaag was alles vlak.”

“Dat is een beetje mijn verhaal van vandaag. Ik weet niet hoe de jongens die voor mij eindigen gebouwd zijn, maar de iets bredere types waren toch in het voordeel. En die Wang ken ik wél, dat is bovendien een echte aerospecialist. Hoe die op een fiets zit… Bij mij moet daar toekomstgericht nog aan gewerkt worden. Geen nood, want ik ben nog jong. Het kan nog. Maar tel die factoren samen met de lichte blessure die ik deze week opliep, en dan wordt het niet gemakkelijk om te winnen.”

Adrenaline
Van zijn blessure had hij tijdens de tijdrit niet té veel last, geeft Uijtdebroeks aan. “Je bent zo gefocust, er stroomt zoveel adrenaline door je lijf, dat je dat eigenlijk niet voelt. Al zie ik op mijn Wahoo dat mijn linkerbeen iets meer heeft geduwd dan mijn rechterbeen. Dat is het been waar ik mijn blessure had. Dus echt ideaal zal het wel niet geweest zijn.”

Uijtdebroeks eindigde zesde op het EK TT junioren – foto: Cor Vos

Op de vraag of hij dan niet zijn maximale wattages had kunnen duwen, had hij niet meteen een pasklaar antwoord. “Dit zal niet mijn beste dag ooit op de fiets geweest zijn, maar met mijn 65 kilogram trapte ik toch boven de 390 watt. Maar nog eens, tegen die mannen van 80 kilogram en als niet-aerospecialist blijft het een moeilijke opgave.”

Vrijdag maakt Uijtdebroeks ook zijn opwachting in de wegrit. “Ook dat parcours is me niet op het lijf geschreven. Dus wordt het hopen op een zware, hele zware wedstrijd. Ik ga alles geven, zeker proberen om de koers zo hard mogelijk proberen te maken. Het wordt mijn laatste koers van het seizoen, dus ik ga er in elk geval alles aan doen. Nee, niet in de allerbeste conditie, maar in een rit in lijn is dat misschien ook niet nodig”, bleef het klimtalent optimistisch.

Dit artikel delen:

7 Reacties

Murcia 21 september 2021 om 19:38

Nuchtere reactie, hij was hier in het nadeel maar je zag zoals hij zelf ook al zegt hoe perfect de Deen op zijn fiets zat. Aerodynamica + de topvorm van de dag. Cian zal bij de profs aan de ITT moeten werken (hij zit nogal hoog) maar is als renner completer dan de mannen voor hem en dat is wat telt bij zijn doel om een AK-renner te worden.

Maartensmits 21 september 2021 om 20:00

Slappe reactie.

Deel Koeper 21 september 2021 om 23:18

Nog nooit hoorden een username en zijn reactie beter bij elkaar.

Koersmaniak 21 september 2021 om 22:01

Jongens van 17-18 jaar die meer dan 80kg wegen? Zijn dat wel wielrenners?

Antoin1980 21 september 2021 om 22:09

Opmerkelijk dat Uijtdebroecks hier beweert meer dan 390 watt weg te trappen (moest natuurlijk wel wat lijken met meer dan 6 watt per kg) en daarmee maar zesde is geworden. Bevort bijvoorbeeld, een stevige Deen van meer dan 65 kg (eerder 70 plus) trapte 353 watt vandaag en was nog sneller ook.
Wellicht zijn ze bij team auto Eder / Bora niet in staat om iemand een beetje aero op zn fiets te zetten? Denk trouwens niet dat dit het geval is;-)

Cochise 22 september 2021 om 00:04

Ik vond het ook al aardig hoog lijken. Ik dacht dat zelfs Evenepoel maar aan 375 kwam in tijdritten over deze afstand.

williams 22 september 2021 om 12:42

De vergelijking met Evenepoel mag bij deze dan ook de vuilbak in…

Headlines

Materiaalzone

Populair