Christophe Brandt over ‘criteriumrit’ op Circuit Zolder: “Met aangepaste reglementen”

Christophe Brandt over ‘criteriumrit’ op Circuit Zolder: “Met aangepaste reglementen”

Het circuit van Zolder - foto: Cor Vos

woensdag 21 juli 2021 om 11:28
Interview

Het was een helse week voor Christophe Brandt, organisator van de Ronde van Wallonië. Al relativeert de man zelf. “De mensen die getroffen zijn door de wateroverlast, dat zijn de slachtoffers. Zij verdienen alle steun. Ik heb gewoon geprobeerd onze wedstrijd te laten doorgaan, wat ook nodig was voor onze stabiliteit.”

Zes dagen geleden werd de provincie Luik zwaar getroffen door hevig noodweer en overstromingen. En dat heeft ook Christophe Brandt, teammanager van Bingoal-Pauwels Sauces-WB en deze week organisator van de Tour de Wallonie, geweten. “Ik woon in Olne, een dorpje tussen Verviers en Chaudfontaine”, vertelt Brandt. “De zwaarst getroffen regio. Persoonlijk bleef ik gespaard, maar ik zie wel de miserie iets verderop bij vrienden en kennissen.”

Dat de ramp ook gevolgen zou hebben voor de Ronde van Wallonië, was voor Brandt snel duidelijk. “Maar de eerste twee dagen kon ik weinig doen. Er waren belangrijker dingen in het leven dan koers. Pas bij aanvang van het weekend zijn we delen van het parcours beginnen checken. En tot mijn verbazing viel het allemaal redelijk mee.”

‘Drie van de vijf etappes op de helling’
Maar zondagavond en maandagochtend, notabene anderhalve dag voor de start van de rittenkoers, kreeg Brandt plots signalen dat een en ander niet goed ging. “De wegen waren dan wel berijdbaar, maar ik had er in eerste instantie eigenlijk iets te weinig bij stilgestaan dat mensen hun hele hebben en houden op straat zouden zetten. Huizen worden nu leeggemaakt om proper gemaakt te worden. Dat zorgt voor zo’n chaos in de straten, dat het peloton daar niet meer voorbij kan.”

En zo werd maandag een dag met bijzonder veel stress voor Brandt. “Ineens kwamen drie van de vijf ritten op de helling te staan, omdat bepaalde passages niet meer haalbaar waren. Gemeentes en steden hebben ook andere prioriteiten, politiemanschappen worden ingezet voor andere doeleinden, enzovoort. Uiteindelijk is het ons gelukt om zowel de eerste als de derde etappe, mits een aantal aanpassingen, te kunnen laten doorgaan. Alleen de tweede rit, met start in Verviers en aankomst in Herve, bleek onmogelijk.”

Christophe Brandt, organisator Tour de Wallonie – foto: Cor Vos

Circuit Zolder
Uiteindelijk is ook daar een oplossing voor gekomen. “Met dank aan Marc Wauters die de wielerwedstrijden in Zolder coördineert. Ik heb niet lang getwijfeld om op zijn voorstel in te gaan. 120 kilometer, verdeeld over 30 ronden. Dat is niet alledaags, maar voor het peloton is dit beter dan een dag op hun hotelkamer te slijten. De meesten komen terug uit een rustperiode. Zij willen koersritme opdoen. Dan is dit de beste oplossing”, zegt Brandt.

Na overleg met de UCI werden een aantal dingetjes in het reglement aangepast. Zo zal een renner met materiaalpech één of twee rondjes kunnen overslaan en opnieuw aansluiten in het peloton. Weliswaar na goedkeuring van de jury. Er worden twee ‘materiaalposten’ voorzien. En er zullen geen volgwagens toegelaten zijn. “Op een rondje van vier kilometer gaat dat niet. Maar via de oortjes staan de ploegleiders wel in verbinding met hun renners. Wie gelost is, krijgt de verloren tijd wel aangesmeerd in het klassement, voor alle duidelijkheid.”

En op het circuit in de gemeente Heusden-Zolder mag vandaag (woensdag) ook publiek aanwezig zijn, als zij tenminste de geldende coronaregels in acht nemen.

Signaal geven
Tot slot komt Brandt nog een keer terug op alle ellende in Luik en omgeving. “Kijk, er zullen er ongetwijfeld een andere mening op nahouden, en dat mag. Maar ik krijg soms de vraag of het niet beter was in de gegeven omstandigheden alles af te gelasten. Maar worden we daar dan beter van?”, vraagt hij zich af.

“We hebben ervoor gekozen om dit door te laten gaan. En via onze wedstrijd kunnen we ook een signaal geven. Zo is het de bedoeling om het prijzengeld van de tweede etappe te doneren aan het Rode Kruis. We hebben ook een minuut stilte gehouden. Bingoal, sponsor van twee teams hier aanwezig, schenkt per gereden aanvalskilometer van hun renners, een bedrag. Kleine dingetjes, maar op die manier dragen we ons steentje bij.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

tvm 21 juli 2021 om 12:28

Een lekke band pakweg 500 meter na een materiaalpost gaat dus einde klassementsambities betekenen.

En kun je als renner wel voor de ritzege meesprinten als je een rondje later weer aansluit na een lekke band?

Joachim 21 juli 2021 om 13:56

Dat van einde klassementsambities lees ik toch anders. Brandt zegt dat wie gelost is, wel tijd verliest. Maar of materiaalpech onder lossen valt, is me niet duidelijk. Ik denk dat je bij pech zonder tijdsverlies een rondje later mag aansluiten.

Turtlehead 21 juli 2021 om 14:52

@Joachim: zo lees ik het ook.
Uit onmacht lossen en daarna gelapt worden, betekent een ronde tijdsverlies (ik weet niet welke tijd dan gemeten wordt).Een lekke band betekent maximaal 2 km doorhobbelen naar de materiaalpost en dan weer aansluiten bij het peloton.

Nico Dick 21 juli 2021 om 16:29

idd geen tijdverlies bij pech. Wel voor wie lost omdat het te snel gaat.

Grobbel 21 juli 2021 om 14:12

Ook benieuwd wat er gebeurt als er een vroege kopgroep het peloton weet te dubbelen. Gaan die dan apart voor de zege sprinten?

Turtlehead 21 juli 2021 om 14:53

Dan moet t peloton maar gewoon gas geven.

Nico Dick 21 juli 2021 om 16:28

Dat gaat niet gebeuren. Een rondje is ongeveer 5’30”. Kopgroep heeft al een uurtje tussen de 50″ en de minuut voorsprong. Jumbo-Visma en een mannetje van Israël controleren momenteel.

mackie 21 juli 2021 om 14:41

ach een keer een leuk experiment in bijzondere omstandigheden. en het is nu niet bepaald de grootste koers op de kalender. dus wel of geen klassement zal voor veel renners niet heel veel uitmaken. willen zoals gezegd weer koersritme opdoen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair