Ploegleider Christoph Roodhooft: “Mathieu gokte op een sprint”

zaterdag 8 augustus 2020 om 22:19
Ploegleider Christoph Roodhooft: “Mathieu gokte op een sprint”

© Cor Vos

Mathieu van der Poel eindigde in zijn eerste Milaan-San Remo als dertiende. Daarmee was hij zo teleurgesteld dat hij – voorlopig – niet wilde reageren. Dat deed zijn ploegleider Christoph Roodhooft vanavond in zijn plaats. “Eerlijk? We hadden veel meer verwacht van deze Italiaanse koersen.”

“Tot en met het opdraaien van de Poggio liep alles perfect”, vertelt Roodhooft aan Het Nieuwsblad. “Ik dacht toen dat hij zou aanvallen, maar hij deed het niet. En toen Van Aert en Alaphilippe gingen, heeft hij gegokt dat die twee niet zouden wegblijven. Hij dacht dat een compacte groep zou sprinten op de Via Roma.”

“Met het duo Matthews-Benoot en ook nog koppeltjes bij UAE en Bahrain-McLaren dacht Mathieu dat de samenwerking in de achtervolgende groep gunstig zou zijn en de twee vooraan zouden worden gegrepen. Helaas, dat gebeurde niet. Gegokt en verloren. Misschien achteraf dom, maar je kan niet altijd de juiste keuze maken”, zegt Roodhooft.

“Lombardije te zwaar”
De ploegleider van Alpecin-Fenix toont begrip. “We mogen niet vergeten dat het zijn eerste deelname is. Milaan-Sanremo is ook een zware koers.” Roodhooft is niet tevreden van de resultaten in Italië. “De uitslagen zijn niet wat we ervan verwacht hadden. Daar moeten we heel eerlijk in zijn. Het verschil tussen winnen en dertiende worden is soms kleiner dan de uitslag doet vernoemen.”

“Ik ga niet zeggen dat Mathieu minder goed is dan we hadden verwacht, maar de flits die we van hem gewend zijn is er nog niet of hij heeft die flits alleszins nog niets gebruikt. Het is te vroeg om nu al conclusies te trekken, maar het is niet aangenaam.” Met Il Piemonte en de Ronde van Lombardije staan er nog twee Italiaanse klassiekers op het programma van Van der Poel. “Die wedstrijden zullen allicht te lastig zijn, maar het kan nooit geen kwaad om er ervaring op te doen met het oog op de volgende jaren of met wat dit seizoen nog volgt van wedstrijden. Het seizoen is pas gedaan eind oktober.”

Chapeau voor Van Aert
Tot slot had Roodhooft lof voor Wout van Aert. “Zeer straf. Als je de voorbije maanden alle verhalen van de specialisten las dat hij niet meer zijn oude niveau zou halen, dan heeft hij toch wel berenwerk verzet tijdens zijn revalidatie. Dat hij Milaan-Sanremo kan winnen, heeft hij zelf afgedwongen. Chapeau.”

Dit artikel delen:

140 Reacties

Frank V 8 augustus 2020 om 22:25

Nee hij probeerde mee te springen met Van Aert en Alaphilippe. Noch hij, noch Van Avermaet slaagden daarin.

limburgia 9 augustus 2020 om 12:58

Juist !

Fredje Raketje 8 augustus 2020 om 22:26

Als je de aanval van de topfavoriet en de titelverdediger op de Poggio niet volgt, dan kon je niet beter. Zijn excuses in de Strade kon ik nog begrijpen, maar dit is ronduit zielig.

adelaarvanantwerpen 8 augustus 2020 om 22:29

Ik ga volledig akkoord met uw uitleg. Alleen denk ik niet dat het zielig bedoelt was, maar VDP, GVA, Nibali en Kwiatkowski zaten er allemaal en moesten gewoon passen.

Panache 8 augustus 2020 om 22:58

Ze komen 2 seconden te kort. Het verschil tussen zielig en heel slim en brutaal bluffen.

boenk 8 augustus 2020 om 23:11

Ze kwamen 8 seconden te kort bovenop de top. Dat van Aert en Alaphilippe de laatste honderden meters beginnen speculeren, dat heb je altijd. Hij kon boven niet mee, daarom werd hij gedwongen te speculeren op de spurt. Niet andersom.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 23:23

Uiteraard was hij mee geweest alsof hij had gekund, MSR wordt vaker zo beslist als dat het op een spurt uitdraait. Vanaf 2008 waren alleen 14 , 15 , 16 spurts, de rest niet.

adelaarvanantwerpen 8 augustus 2020 om 23:26

Cavendish en Freire wonnen in 2009 en 10 toch ook in een spurt.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 23:34

Cav dat was net anders dan een spurt, Haussler’s Nijdam werd in extremis gecounterd, wat Freire betreft, over het hoofd gezien.

Minder nerdy is mijn punt dat het vaker uitgemaakt wordt door de eerste passanten op de top de laatste jaren dan door sprinters. Goss, Gerrans, Ciolek, Kwiatkowski, Nibali, Alaphilippe, van Aert. In de regel is het na de Poggio eigenlijk te kort en uiteengeslagen om op een jagend peloton en terugname van de eersten te rekenen. Van der Poel is er ook de coureur niet naar om zo te redeneren.

Ben Geerts 9 augustus 2020 om 09:42

Panache……zo is het helemaal.

harryjohan71 9 augustus 2020 om 10:16

Het speculeren is standaard in Milaan – San Remo. Hierdoor wordt het vaak nog een sprint. Zoals hiervoor al beschreven 50% kans op een sprint van een kleine groep.

Deo Snoeren 9 augustus 2020 om 11:00

Zielig, verschil is 5 seconden, wat een waardeloze reactie zeg. Misschien zijn van aert en alaphilipe net iets sterker is geen schande hoor, vd poel laat zich heus nog wel zien

Deo Snoeren 9 augustus 2020 om 11:00

Zielig, verschil is 5 seconden, wat een waardeloze reactie zeg. Misschien zijn van aert en alaphilipe net iets sterker is geen schande hoor, vd poel laat zich heus nog wel zien

Ainu 8 augustus 2020 om 22:28

Als Alaphilippe en Van Aert aanvallen, moet je proberen mee zijn. Ik heb de beelden nog niet opnieuw bekeken, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat vdP geen poging deed om mee te zijn. Hopen op een sprint leek me ook helemaal niet in zijn voordeel.

Wielervolger 8 augustus 2020 om 22:29

Zolang Mathieu bij dat amateuristische Alpecin-Fenix blijft plakken zal Wout hem nog veel naar de achtergrond verwijzen. Hij heeft een ploeg nodig met betere begeleiding en betere teamgenoten.

horsm 8 augustus 2020 om 22:33

Hmmm… bij dit soort koersen is ervaring ook gewoon belangrijk. En rijden bij dit soort temperaturen is ook niet iedereen gegeven

Fredje Raketje 8 augustus 2020 om 22:45

Maar wie wil zo’n salaris betalen voor een renner die maar voor een deeltje op de weg rijdt?

Wildebert 8 augustus 2020 om 22:33

De baas is duidelijk niet in zijn hum. What’s in a name… Mss wordt er wel teveel van VdPoel verwacht.

Groningen 9 augustus 2020 om 06:40

Dat lijkt me duidelijk, en als hij ontevreden is over een plek in de groep die sprint om plaats 3 verwacht hij duidelijk ook teveel van zichzelf.
Zoals hier al door anderen gezegd, is San Remo ontzettend moeilijk te winnen, o.a. omdat iedereen in de top 25 had kunnen winnen, en er toch maar 1 eerste kan worden. Als je dan zo ontevreden bent met een dertiende plaats, heb je gewoon onrealistische verwachtingen (het siert hem overigens wel weer dat hij per se wil winnen, al zit in het weigeren van een reactie wellicht ook wat jaloezie richting Van Aert – of gewoon geen zin in vragen over Van Aert).

Frank V 8 augustus 2020 om 22:33

Formolo, Benoot en Mohoric hebben de groep getrokken tot 1km en toen had iedereen hetzelfde in hun hoofd: "Ik rij dat gat niet dicht voor een ander want dan win ik de sprint niet."

boenk 8 augustus 2020 om 23:13

Klopt, dat krijg je, dus moet je zien dat je boven mee bent.

Murcia 8 augustus 2020 om 22:34

Matthieu weet als geen ander dat als die twee gaan, je mee moet. Kun je niet mee en ik denk dat hij dit inderdaad niet kon dan is de rest van de verklaring inderdaad een excuus. Het gaat niet om de kwantiteit van de achtervolgers van Flip en Wout maar om de kwaliteit en die duo’s waren niet goed genoeg.
Teleurstelling verwerken, Analyseren en je weer voorbereiden op je volgende piekmomenten. Het seizoen is natuurlijk nog lang niet voorbij.

Japsie 8 augustus 2020 om 22:36

Moet gewoon wat procentjes, kan van alles zijn. Niks aan de hand, accepteren.

Roberto Chasse-inque 8 augustus 2020 om 22:37

Wat moeten we er van zeggen? Tot dusver blijkt dit seizoen maar weer eens dat wij Van der Poel grandioos overschatten. In alle koersen niet zichtbaar, overal excuses voor verzinnen. Het wordt tijd dat de Nederlandse pers en het Nederlandse publiek kritisch tegenover Van der Poel komt te staan. Toen Gesink door een serie pech niet meer mee kon doen met de besten in het klassement in de Tour, werd hij door alles en iedereen afgezeken. Van der Poel dertiende in MSR met zijn salaris? Niks aan de hand. Louter excuses. Gevolgd door een reclamespotje.

In mijn opinie een zwaar overschatte renner, die op clubniveau en in de Benelux leuk mee kan draaien, maar daarbuiten nog vrij weinig bewezen heeft.

hongerklopje 8 augustus 2020 om 22:39

Compleet de weg kwijt jij. Zoek maar even wat waardes van mathieu op. Bovendien, 2x top 15 in 2 zware klassiekers, dat kon slechter.

Ainu 8 augustus 2020 om 22:45

Wat een drama. Hij heeft vorig jaar toch al getoond dat hij de kwaliteiten heeft om ook op de weg grote zeges te boeken. Met de AGR heeft hij er ook al eentje. Zie ook z’n prestatie in de RVV.

Hij is op dit moment gewoon niet op topniveau. Kan gebeuren, harder werken richting oktober en dat komt wel goed.

Roberto Chasse-inque 8 augustus 2020 om 22:47

@ Hongerklopje,

Welke waarden bedoel je precies? Waar hij met een semi-klimmende Belg kop over kop naar boven reed? Of de waardes van de Amstel waar zijn meter op hol sloeg op de Keutenberg?
Als we puur kijken naar zijn overwinningen dan stelt dat nog niet zo heel veel voor hoor. De Amstel was een mooie overwinning, maar zonder hulp van de motor was hij 5e geworden. Het is allemaal wat overtrokken.
Brabantse Pijl en Dwars door Vlaanderen kijk ik niet naar. Dat zijn koersen die renners rijden in voorbereiding op hoofddoelen. Vrij gemakkelijk scoren, natuurlijk.
Ik ben een supporter van Mathieu op basis van zijn prestaties in het veld en op de MTB, zijn prestaties op de weg zijn gewoon een stuk minder dan in de andere disciplines. We kunnen er niet omheen, tot nu toe is het brandhout en daar kunnen we wel kritisch over zijn.
Groeten, Roberto

Panache 8 augustus 2020 om 23:04

MvdP Poel is een absolute topper. Ook hij heeft recht op een mindere fase of moeite met het warme weer. Ondanks al zijn talent moet hij er ook ongelofelijk hard voor werken. Nu lukt het even niet, over enkele weken of volgend jaar staat hij er weer.

JasperMollema 9 augustus 2020 om 02:54

@Roberto dat jij Brabantse Pijl en Dwars door Vlaanderen niet kijkt is jouw probleem. Dat zijn gewoon leuke overwinningen. Het is niet zo dat alleen monumenten tellen. De Amstel wint die wel degelijk zelf, over die overwinning praten we over 20 jaar nogsteeds. Ronde van Vlaanderen had hij pech om vervolgens helemaal op eigen houtje terug te komen waar iedereen versteld van stond. Nu komt die niet goed genoeg uit de coronabreak, prima kan gebeuren. Het is ook een raar seizoen waar nog genoeg knikkers te verdelen zijn.

Groningen 9 augustus 2020 om 07:07

Roberto, je begint OK. Van der Poel wordt overschat, er wordt verwacht dat hij alles en overal wint, dat is gewoon totaal onrealistisch.
Daarna sla je de plank echter volledig mis door te stellen dat het renner voor clubniveau is, jammer. Dan ben je gewoon complete onzin uit aan het slaan.

AZH 9 augustus 2020 om 08:59

Ik snap niet waarom zijn salaris relevant zou zijn.

vocsnor 9 augustus 2020 om 12:04

Lijkt me onzin Roberto. Het is even ietsjes minder, maar MVDP heeft al wel bewezen wat ie waard is. En dat komt vast weer terug. Hij kon nu niet mee met Flip en Wout, dat maakt m nog geen sukkel.
Ik vrees dat dit soort reacties ook komt als Evenepoel een keer niet wint. En dat gaat toch echt wel eens gebeuren.

Dumoulinke 9 augustus 2020 om 13:18

We kunnen de reacties van Roberto gigantisch afbranden, of toch ook toegeven dat er een kern van waarheid in zit. V.d. Poel die de Amstel Gold Race won, was de V.d. Poel van een buitenaards goed niveau. Na afloop had ook ik het gevoel dat hij voortaan iedere klassieker op zijn naam zou schrijven. Maar daarna heb ik weinig positiefs van hem gezien. Vooral het WK van vorig jaar waarin hij vanuit het niets uit de kopgroep zag lossen was mogelijk het eerste signaal dat iets niet goed zat. Februari dit jaar zagen we hem in de Algarve ploeteren (lees: vroegtijdig afhaken) bij elke berg, maar telkens werd er weer een excuus aangevoerd waarom hij niet meezat. Een week terug in Strade Bianchi gaf hij de schuld aan een lekke band die op een ongelukkig moment kwam. Misschien dat ik eenieder eraan mag herinneren dat Phlipje gisteren op een zeer vervelend moment ook een lekke band kreeg en toch nog op een haar na won (waarop nu velen zullen reageren met: ja … maar …. hij werd ook goed teruggebracht). Wellicht ook dat we ons Gilbert kunnen herinneren in – welke klassieker was het ook weer – waarbij hij keihard op zijn flikker ging en een minuut of twee moest goedmaken, dit niet alleen deed, maar ook nog eens won. Dat is het verschil tussen de absolute wereldtopper en een erg goede renner. De absolute wereldtopper wint ook bij pech. En als het tijdens een WK een ijskoude regen staat, kan hij daar prima tegen.

V.d. Poel is in mijn ogen een ontzettend goede renner (werelds beste veldrijder in elk geval) die zeker nog prijzen gaat pakken, maar zij die werkelijk geloven dat hij ooit de Tour kan winnen zullen bedrogen uitkomen.

DeTourwinjeinbed 9 augustus 2020 om 14:58

Jij zit op het verkeerde topic. Dit gaat over Mathieu, niet David!

Turtlehead 8 augustus 2020 om 22:39

Het zal inderdaad meer van niet kunnen zijn geweest.
Misschien toch wat meer weg-koersen rijden en hardheid opbouwen ipv die spielerei off-road…
Wat dat betreft natuurlijk eigenlijk prima dat hij bij de beste tien de Poggio over kwam. Dat is lang geleden voor een Nederlander :)

HSV 8 augustus 2020 om 22:52

In die lijn denk ik ook. Maar ook dat hij altijd veel koersen nodig heeft om in topvorm te geraken. En de hitte lijkt em ook parten te spelen. Evengoed moeten we concluderen dat van Aert er nu beter voor staat. Hij zal ook met meer focus getraind hebben. Zijn loopbaan stond quasi op het spel.

Michelangelo 8 augustus 2020 om 22:45

Ik denk dat MvdP moet doen waar hij goed in is: zelf de debatten openen!

Dit is hoe hij tot nu toe zijn koersen heeft gewonnen: waarom zou je dan uiteindelijk je geweer van schouder veranderen en wachten op een sprint? Ik denk namelijk dat hij dan niet in zijn kracht zit: hij is slim en snel, en komt het best tot zijn recht als de koers niet helemaal verloopt zoals in de boekjes.

Mathieu heeft zijn grote koersen gewonnen door aan te vallen met het risico te verliezen. En eigenlijk nog nooit door te gokken op een massasprint.

Hopelijk neemt hij die les mee naar volgend jaar.

Boogie-dope 8 augustus 2020 om 22:46

Of hij nu gegokt had op een massasprint of niet, het had geen verschil gemaakt want ook in de sprint voor de laatste podiumplek wzs ie niet echt ergens te bespeuren. Een ereplaats dat wel maar minder dan hij zelf hoopte, dat is duidelijk. MVP is duidelijk ook maar een mens, en maar goed ook zeker?

Panache 8 augustus 2020 om 23:07

Sprinten voor P1 is totaal anders dan sprinten voor een ereplaats.

Limal 9 augustus 2020 om 07:15

Panache, als hij dezelfde benen had gehad als in de AGR van vorig jaar (waar hij 3e beste man in koers was) dan had hij vanuit het groepje achtervolgers nog richting winst proberen te spurten. De afgelopen wedstrijden was hij gewoon even niet goed genoeg voor winst. Dat kan gebeuren en uitvluchten zijn daar niet voor nodig. Tegen de voor/najaarsklassiekers, bij lagere temperaturen, zal hij er wel terug staan. Hopelijk is Van Aert dan ook nog op niveau en krijgen we mooie duels te zien!

Panache 9 augustus 2020 om 09:42

Ik heb het over de redenatie Limal. Van der Poel gaat in het groepje als eerste de laatste bocht door, daarna geeft hij direct op. Het waarom is voor ons gissen, dat antwoord kent alleen MvdP zelf.

Limal 9 augustus 2020 om 10:42

Ben je het dan oneens met volgende redenering: als Mathieu had aangevoeld dat hij nog kon winnen, dan had hij zelf van ver aangezet zoals in de Amstel. Dat hij dat hier niet doet, plus het niet reageren na de aankomst, is het duidelijkste antwoord dat er maar kan zijn dat "Een ereplaats dat wel maar minder dan hij zelf hoopte" een juist besluit was.

Panache 9 augustus 2020 om 12:10

Ik vermoed dat hij aanvoelde niet de sterkste renner in koers te zijn. Maar zeker in San Remo kan je dan alsnog winnen in een sprint. Maar het inlopen van Van Aert en Alaphilippe en dan ook nog eens voldoende over hebben om te winnen, dat zat er gisteren niet in. Je benen stil houden en de rest het laten opknappen is dan tactisch slim voor de toekomst. Anders is hij straks die gek waar iedereen van profiteert en naar kijkt. Hij had echt wel voor Dion Smith kunnen finishen vermoed ik.

Wheely 8 augustus 2020 om 22:47

Onderweg zag hij er prima uit en leek alles goed te doen maar dat was wel een beetje ontypisch voor hem.

Eigenlijk niet zo heel slecht dat VdP niet meteen alles wint, hij leert er sowieso van. Volgens mij heeft ie het koersen gewoon nodig. Ik hoop dat hij hier wel ooit terugkomt om te zegevieren al is dat geen vanzelfsprekendheid. Bij de debuten van Van Aert in deze Italiaanse koersen was het wel duidelijk dat die hier ooit voor de prijzen mee kon gaan doen.

boomcie 8 augustus 2020 om 22:49

BS. Alsof Mathieu tijdens de demarrage van Alaphilippe achterom heeft gekeken en nuchter heeft vastgesteld dat er nog genoeg koppeltjes waren om later het gat wel even dicht te rijden.

Michelangelo 8 augustus 2020 om 23:18

Ik denk dat:
– hij in eerste instantie geprobeerd heeft om mee te springen
– hij meteen in de gaten had dat hij het gaatje niet meteen zou kunnen dichten, en er waarschijnlijk tussen gezwommen had
– meteen ook de keuze gemaakt heeft om dus niet te gaan zwemmen maar te gokken op een sprint.
– tot de conclusie komt dat dit niet heeft gewerkt (en het misschien wel beter was geweest om toch te gaan “zwemmen”, of misschien zelf de knuppel in het hoenderhok te gooien.)

Kun je het hem verwijten? De afgelopen jaren is er heel vaak gesprint met een groepje van 5-20 man. Dus de kans is inderdaad groot dat dit weer gebeurt. En ik denk dat dit ook gebeurd was als iedereen in het groepje achtervolgers bezig was met het terughalen van WvA en Flipke. Maar een groot deel, waaronder mvdp zelf, waren bezig met een eventuele sprint ALS dat zou gebeuren….

Tja, gegokt en verloren (van 2 renners die waarschijnlijk gewoon beter waren vandaag)

fietsvriend 8 augustus 2020 om 22:54

vd Poel lijkt met tegenslag geconfronteerd te worden, benieuwd hoe hij hierop reageert.
Zal ook niet helpen dat uitgerekend zijn Nemesis de stenen uit de straat rijdt.

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 22:58

Het is duidelijk hoe hij hierop reageert toch? Want hij wil zelf niet voor de camera/microfoon komen…
Maar wat bedoel je precies met tegenslag?

fietsvriend 9 augustus 2020 om 07:50

De resultaten in relatie tot de (onrealistische?) verwachtingen. Als je 3x top 15 rijdt deze week en je hebt dan al geen zin om met de pers te praten, ik weet niet hoor, beetje stekelig. Blijkbaar worden de verwachtingen niet alleen van buitenaf gevoed, Roodhooft spreekt ook over 'niet aangenaam'.
Het gaat even wat minder in vergelijking met vorig jaar, nu kijken hoe die daar mee omgaat. Zin in.

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 22:56

Geen enkele moeite mee als hij a)misschien gewoon niet meekon met Flip en Wout b)gegokt heeft op andere kolenrapers en vervolgens de sprint, maar verloren c)we te veel van hem verwachten, maar, waar ik wel moeite mee heb, is dat hij niet ff zelf ken reageren, dat gaat al heel snel tegen je keren…

Michelangelo 8 augustus 2020 om 23:03

Ben ik met je eens.
Overigens weet ik niet hoe snel WF is met zijn reacties, en hoe laat dit bericht is opgetekend en doorgestuurd. Wie weet dat Mathieu al lang gereageerd heeft op een ander medium of bij een andere omroep.

Want wat ik tot nu toe van hem heb gezien is dat hij eigenlijk altijd klaar staat voor een interview. Wie weet is hij naast 300 km en een dikke desillusie even de bus ingekropen om het voor zichzelf een plek te geven, voordat hij het met ons als flitsers deelt.

Ik wil hem dus nog maar even niet fileren ;-), ik denk dat hij daarvoor in het verleden al genoeg krediet heeft opgebouwd (denk aan zijn tranen in Luxemburg).

boenk 8 augustus 2020 om 23:19

Zo gaat dat Mario. Evenepoel wordt ook afgerekend op een transcriptie van iets wat hij al spelenderwijs zegt in een radio interview, en waar die nuance helemaal ontbreekt in de tekst van WF. Kan me perfect voorstellen dat dat ook bij van der Poel zo is. Het levert meer clicks op voor de site.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 22:58

MvdP gaat nu ondervinden dat Vrienten & Brood’s beroemde liedje ook andersom werkt. Per saldo zat hij nu al bij de voorsten in de finale, eerste deelname, dat is gewoon prima. Ook kan het makkelijk zijn dat hij simpelweg iets minder in de hitte is.

Op naar de volgende koersen en slim kiezen / toewerken. Je kunt jezelf daarbij afvragen of Lombardije en Waalse pijl bij passen en ik zou zeer zeker iedereen het plezier gunnen om met 1 van start te gaan in de Gold Race.

HSV 8 augustus 2020 om 23:12

Uiteindelijk zal hij er wel sterker van worden. Denk ik… Vorig jaar kwam hij als een komeet binnen en nu houdt iedereen hem in de gaten. Dat voorspelde Sagan vorig jaar al. Dan kom je niet zomaar weg. Mijn gevoel zegt dat hij er in Roubaix en Vlaanderen wel zal staan. Ook leert hij nu de hardheid van koersen op topniveau beter kennen. Niet verkeerd allemaal. Gewoon werk aan de winkel.

Bob 8 augustus 2020 om 22:59

Hij wist niet dat Van Aert en Alaphilippe weggereden waren, zoals Bettiol vorig jaar in de RVV

Mille 8 augustus 2020 om 23:01

Mathieu Van der Smoes, neem een voorbeeld aan Alaphillipe en Van Aert. Die zijn wel groots in het verlies.

Mille 8 augustus 2020 om 23:23

Is een vorm van humor die zegt waar het op staat. VDP zoekt altijd excuses.

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 23:27

UIteraard. Die vorm van humor had ik ook wel herkent hoor, maar moest gewoon ff diep in mijn geheugen vissen hoe lang geleden dat ook alweer was dat wij dat bezigden….
Maar vertel, wat voor excuses heeft Mathieu de afgelopen jaren zoal gebruikt om zijn vele wanprestaties goed te praten?

Mille 8 augustus 2020 om 23:47

Heb je hem al ooit horen zeggen ‘ik was niet goed genoeg, proficiat aan de winnaar?

Je mag mij kinderachtig vinden hoor, geen probleem. Benieuwd wat je dan vindt van Matje die niet voor camera wil komen.

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 23:53

Ik vind zo’n houding over het algemeen niet kunnen, dat je niet wil reageren, had ik al aangegeven, maar ik wil hem er ook niet meteen voor op de elektrische stoel zetten…
Maar een ‘smoesje’ vind ik wat anders dan gewoon een legitieme ‘reden’. Als men het gaat hebben over Mathieu van der Smoes is dat domweg anti-supporteren en ik vraag mij af waarom je die houding heb tegenover Mathieu. Dus vraag ik nogmaals, wat voor smoesjes heeft Mathieu de afgelopen jaren allemaal gebruikt?

Mille 9 augustus 2020 om 06:57

Ik heb die onsportieve houding tegenover hem omdat ik hem onsportief vind. Deze week gokt hij op de spurt en wil hij niet voor de camera komen, vorige week was het een lekke band, in Biesles gaat hij zitten janken, in Valkenburg reageert hij niet als zijn vader (de dopinggebruiker) Van Aert indirect van dopinggebruik beschuldigd, etc…

Merlinappa 9 augustus 2020 om 07:40

1-Mathieu heeft zelf nog geeneens gereageerd.
2-mag je huilen als je emotioneel bent na je verlies (of winst)? Ik zie je niet klagen na een emotionele Evenepoel die erg mooi wint en zijn emoties de vrije loop laat daarna.
3-dat jij die opmerking insinueerde als dopinggebruik zegt meer over jou dan Adrie.

Noem nu eens dingen waaruit echt blijkt dat Mathieu altijd excuses zoekt ipv dit geraaskal.

Mille 9 augustus 2020 om 08:37

Mooi gereageerd met een VDP-bril op, maar 3x mis.

Ziek, die is ook wel eens voorbij gekomen.

Merlinappa 9 augustus 2020 om 08:50

Inhoudelijk erg sterke reactie, hier kan ik niks tegenin brengen!
:’)

Mille 9 augustus 2020 om 08:57

1. Dat hij niet zelf reageert is net het probleem. Wees een man en verschijn voor de camera. Van Van Aert wordt dat in het veld wekelijks verwacht. Alaphillipe doet het gisteren ook sportief
2. Evenepoel huilt uit verdriet voor wat zijn vrienden Jakobsen en Lambrecht is overkomen. VDP huilt omdat hij zich bekocht voelt, terwijl hij zelf de fouten opstapelt. Als een klein kind dus.
3. Lief hoe jullie in Nederland Adrie de Dopinggebruiker in bescherming nemen, maar de beschuldiging was overduidelijk.

Inhoudelijk genoeg voor je?

Merlinappa 9 augustus 2020 om 09:47

1- Het is nog geeneens 24 uur geleden joh, geef iemand de tijd om op z’n eigen moment te reageren.
2- Fijn dat je precies voor MvdP kan invullen waarom ie huilt. Ik neem aan dat je dat bij hem hebt nagevraagd? Ook typisch dat je hem een klein kind noemt.
3- Laten we het over dopingverstrekker PatLef maar niet hebben, die alles mag zeggen in Belgie en nooit eens 1 kritisch woord terugkrijgt van de media.

Panache 9 augustus 2020 om 09:53

Mille, jij denkt in fouten. Iets is goed of iets is slecht. Ik denk dat MvdP niet op die wijze redeneert en dat je daarom een reconstructie of uitleg ziet als smoesjes. Ik kan MvdP aanraden om vooral zijn eigen visie te blijven volgen want het heeft een berg succes opgeleverd. Dat jij geen fan van hem bent siert MvdP nog meer.

Miko1983 9 augustus 2020 om 10:06

Adrie de doppinggebruiker nemen wij NL in bescherming.
Het woord “jullie Nederlanders” zegt al genoeg, jij hebt hier niets te zoeken droeftoeter, totaal geen meerwaarde!!

En hoe wordt er door de Belgische wielerwereld omgegaan met mannen als Museeuw, Merckx,, Lefevre e.d… (zo kan ik nog wel even doorgaan).

Michelangelo 9 augustus 2020 om 11:05

@MIko, Mario,

Ik zie dat jullie niet kunnen laten wat ik wel heb geprobeerd: deze droeftoeter-opmerkingen maar gewoon negeren.
Maar jullie analyses zijn spot-on.

Ik denk alleen dat onze zolderkamertjestoetsenbordridder schreeuwt om aandacht; alles voor de clicks en comments, of hij nu wat te melden heeft (want heel af en toe plaatst hij ook gewoon respectvolle posts) of wanneer hij gewoon wat wil trollen.

jan van schijndel 9 augustus 2020 om 11:19

https://youtu.be/ZtGzLpZP1OQ

hierin verteld mathieu toch een genuanceerd verhaal.

daarnaast zag je vanuit het helikopter shot ook dat van der Poel, Wout van Aert meteen feliciteerde (handje gaf)

Mille 9 augustus 2020 om 11:53

@Merlinappa
1. Reageren doen je meteen na de koers in de interviews na de wedstrijd. Niet nodig om het breder te trekken.
2. Doe er maar lekker vaag over om de waarheid te verbloemen. Ik noem hem trouwens klein kind, omdat mn mij zo noemt. Zoek het verband.
3. Het is niet omdat jij denkt dat Lefevre een dopingbaron is, dat de bewezen waarheid over Adrie moet verzwegen worden.

@Michel, anders moet jij Evenepoel nog eens een blessure gunnen? Jij bent absoluut niet de man om ander de les te spellen. Walgelijk post was dat.

@Miko, lekker joh!

Stablinsky 9 augustus 2020 om 12:01

@Merlinappa
Dat Lefevere zomaar alles mag zeggen is niet waar. Sportjournalist Hans Vandeweghe van De Morgen en Patrick vechten al jaren bitse duels uit.
En nog een kleine nuance, enkel in België en Frankrijk heb ik dopingzondaars in de boeien gezien, letterlijk. In Nederland vooralsnog niet.

Miko1983 9 augustus 2020 om 12:04

Mille klopt, dat is lekker…genoemde namen waren bewezen fans van de “snoeppot”…mmmm…lekker man :D
Zoals zo velen helaas in die tijd, daar niet van…..maar misschien moet jij dat eens inzien….!!!

Merlinappa 9 augustus 2020 om 12:27

Lefevre is gewoon een bewezen dopingbaron Mille:
https://www.gva.be/cnt/oid449128/archief-lefevere-laat-zich-al-30-jaar-met-doping-in

Miko1983 9 augustus 2020 om 12:32

Mooi stuk Merlinappa

Mille 9 augustus 2020 om 15:28

Adrie is ook een bewezen snoeper. Kan je ook vast googlen. Jammer dat hij steeds wordt opgevoerd als de sympathieke vader van.

Taurus 8 augustus 2020 om 23:04

De progressie die Van Aert op de weg heeft gemaakt is fenomenaal. Daar zal de omkadering -zeker in de Coronatijd- wezenlijk een bijdrage in hebben. Een hoogtestage met topklimmers zet zoden aan de dijk. Natuurlijk zijn we nog maar een week onderweg, maar dit doet zich bij VdP ongetwijfeld ook gevoelen. Ik verwacht dat hij zich stevig zal (willen) revancheren.

HSV 8 augustus 2020 om 23:13

Eens!

Fuubs 9 augustus 2020 om 00:31

Zou het zo kunnen zijn dat de één wel ketonen gebruikt en de ander niet en dat daar net dat paar procent verschil in zit?

Bij TJV weten we dat ze ketonen gebruiken, gebruikt van der Poel het ook?

harryjohan71 9 augustus 2020 om 10:08

Bijna alle ploegen gebruiken ketonen. Het gebruik van ketonen is ook niet verboden. Het noemen van ketonen als de reden dat een ploeg wint is mijns inziens flauwekul.

Fuubs 9 augustus 2020 om 10:44

Het is toch bewezen dat ketonen prestatie bevorderend zijn en een bijdrage leveren aan de recuperatie?

https://kics.sport.vlaanderen/Bloso/Gedeelde%20%20documenten/VTS-redactioneel/170401_KUL33_Ketonen.pdf

Dan is het toch geen flauwekul om te stellen dat het gebruik dan wel niet gebruik van ketonen het verschil tussen winnen en verliezen kan betekenen?

Dat ze niet verboden zijn is een feit. En ik stel ook nergens dat ik daar een oordeel aan verbind.

In de reactie hierboven ging het over omkadering/begeleiding. Ketonen gebruik vanuit de ploeg is daar een onderdeel van.

"Bijna alle ploegen gebruiken ketonen."

Inderdaad, vandaar dus mijn vraag gebruikt van der Poel/zijn ploeg ze ook?

Michelangelo 9 augustus 2020 om 11:11

Ben het met de gedachtengang van Fuubs eens; ik denk dat de ketonen een belangrijk deel van de ontwikkeling van TJV zijn.

Ik denk dat ze mede hierdoor het gat met DQS en Ineos hebben kunnen dichten.

En verder denk ik vooral dat ze in staat zijn gebleken om enkele hele goede renners aan zich te binden. In de eerste plaats met Groenewegen en Roglic, waarmee ze de achterhoede van de worldtour hebben verlaten, en daarmee aantrekkelijker worden voor sponsors en renners. En vervolgens met o.m. Van Aert, die daar heel goed op zijn plek zit.

De renners die er nu zitten, stuwen elkaar naar een hoog niveau. Heel veel toppers, trainingen op hoog niveau, goede omkadering. En dat is denk ik het laatste puzzelstukje wat nog ontbrak. Want ketonen kan iedereen over beschikken, mits je bereid bent om daar voor zoveel te betalen. Maar niet iedereen kan zeggen dat hij dagelijks traint met podiumwinnaars van grote rondes.

Murcia 8 augustus 2020 om 23:19

Het zal ook niet hebben geholpen dat zijn planning voor dit seizoen door Corona moest worden bijgesteld. Rond deze periode had hij tegen Schürter moeten strijden voor goud. Maar van tegenwind gaan de echte toppers altijd harder fietsen. Dus we hebben nog veel van hem tegoed.

boenk 8 augustus 2020 om 23:20

Volgens mij is die jongen gewoon aan’t toewerken naar RVV en PR.

Bob 8 augustus 2020 om 23:26

Tijdens zijn skivakantie heeft hij corona opgelopen waardoor zijn longen onherstelbare schade hebben geleden

horsm 9 augustus 2020 om 08:25

Hij was idd lang ziek vlak voor de algehele lockdown met een zgn griep die maar niet over ging…. en idd op wintersport geweest.

Gaviria heeft het toch ook gehad? Reed gisteren ook niet op zijn oude niveau.

Youri IJnsen 11 augustus 2020 om 08:11

Dit is niet het geval.

Paul Bus 8 augustus 2020 om 23:29

Als je op een paar seconden van winnaar over streep komt(in een uitgedunde groep)heb je gewoon een goede prestatie geleverd,niet meer niet minder.

Tutu888 9 augustus 2020 om 00:13

Gewoon een goede koers gereden, MvdP. Nog niet super maar ook niet slecht, zat bij de voorsten op de Poggio maar mistte nog de kracht om Flip en WvA te kunnen volgen. Geen schande want de twee sterksten in koers.
Je ziet nu dat een deel van de “supporters” die MvdP vorig jaar ophemelden hem hier nu alweer afkraken als “zwaar overschat” en “Mathieu van der Smoes”. Helaas een onhebbelijke gewoonte in dit land waar je kop eraf gaat zodra je deze boven het maaiveld hebt uitgestoken.
Om zijn internationale aanzien even aan te geven: van te voren samen met WvA topfavoriet in alle media (dit wel tot zijn eigen verbazing, hij weet zelf heel goed dat hij nog niet top is).

HSV 9 augustus 2020 om 00:24

+1

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 00:40

Heeft nx met ‘dit land’ te maken. Is gewoon een maatschappelijk probleem dat je wereldwijd ziet, zeker sosjaal media heeft dat gedrag doen exploderen. Waar wielerfans vroeger toch van een iets ander slag waren, daalt het niveau tegenwoordig gewoon tot voetbalfora gedoe… Waar ik voetbalfora al tijden links laat leggen, gaat ik dat met wielerflits ook maar doen denk. Gewoon lekker de koers volgen en genieten en niet laten vergallen door al die kleuters hier met hun eeuwige Holland-Belgie strijd, tis nog triester gesteld dan het kinderachtige Feyenoord-Ajax gedoe zo langzamerhand…

Poeleke 9 augustus 2020 om 00:54

Hehe eindelijk een fatsoenlijke reactie! Als ik de reacties hier allemaal lees is Mvdp een soort jans koerts of wilco zuiderwijk… clubrenner Benelux… man man.

Mille 9 augustus 2020 om 07:05

Het is begonnen toen Van Aert enkele jaren geleden wekelijks tot op het bot werd afgekraakt in de reacties hier, enkel en alleen omdat hij de tegenstander van MVDP was. Toen vonden jullie het niet zo’n probleem. Wielerflits liet het ook allemaal gebeuren. Nu er Nederlandse renners worden aangepakt is het plots wel een probleem

Merlinappa 9 augustus 2020 om 07:43

@mille
Als jij zo graag Nederlandse renners wil ‘aanpakken’ mag je dat ook op WielerFlits.be doen, die site is speciaal voor jullie gemaakt! ;)

Marik 9 augustus 2020 om 08:07

Ach Merlinappa, het is inmiddels duidelijk dat een aantal Vlaamse vrienden stelselmatig dezelfde soort berichten plaatst enkel met de bedoeling om te disrupten. En dan niet op de goede manier. Laten gaan en negeren lijkt de enige manier om het niet te voeden. Maar dat is o zo moeilijk ;)

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 08:11

Joh Mille, moet je eens weten wat hier ook te lezen stond toen Kruijswijk zich naar het podium vd tour sleurde afgelopen jaargang.

horsm 9 augustus 2020 om 08:28

Ik kan me dat niet meer herinneren, dat afkraken van Van Aert. Ik weet alleen nog dat de Vlaamse renners Robert Gesink en Wilco Kelderman hier regelmatig de kop van jut waren.

Mille 9 augustus 2020 om 08:42

Reageren doen we lekker hier, op de plaats waar de Vlamingen worden afgekraakt. Hilarisch toch die Hollandse hipocrisie :-) :-) :-) Schrijft een Vlaming iets, dan is het trollen, disrupten, noem maar op. Maar ondertussen Lefevre, Evenepoel en vroeger Van Aert tot op het bot afkraken, uitschelden en vernederen. Dat dan weer wel.

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 08:51

Stel je niet zo aan. Niemand kan hier met zekerheid stellen wie precies wel of niet Belg/Nederlander is waarmee het überhaupt uiterst stompzinnig is om daar dieper op in te gaan.

Mille 9 augustus 2020 om 09:01

Het gaat me op zich niet over de Nederland-België, wel over hoe mijn favoriete renners hier beschimpt mogen worden terwijl bv. San Matje een heilige is. Heeft niets met aanstellerij te maken, maar wie het koerstruitje past, trekke het aan.

Merlinappa 9 augustus 2020 om 09:43

Mijn favoriete renners worden hier ook beschimpt. Iedereens favoriete renners worden beschimpt. Maar als je andere renners moet gaan beschimpen omdat jouw lieverdjes worden beschimpt moet je even twee keer nadenken voordat je nog een keer wat post.

Marik 9 augustus 2020 om 10:07

Ach jochie toch, worden jouw favoriete renners beschimpt? Jij hebt het ook niet makkelijk hè? Huilie huilie boe boe.

horsm 9 augustus 2020 om 11:32

Lefevere je favoriete renner?

Mille 9 augustus 2020 om 11:48

Marik, nog iets inhoudelijks te melden? Anders lekker verder janken met Van der Smoes.

Headlines

Materiaalzone

Populair