Chris Froome over Ronde van Romandië: “Perfect om me te testen”

woensdag 27 april 2022 om 09:39
Chris Froome over Ronde van Romandië: “Perfect om me te testen”

foto: Cor Vos

Chris Froome won de Ronde van Romandië in het verleden twee keer, in 2013 en 2014. Dit jaar beschouwt de 36-jarige renner van Israel-Premier Tech de Zwitserse rittenkoers vooral als een mogelijkheid om te zien hoe het met zijn vorm is. “De wedstrijd is zeer geschikt om mijn conditie te testen, om te zien hoe de benen het doen”, zei Froome daags voor de start in een gesprek met de organisatie.

Froome, die tijdens de Tour of the Alps nog met WielerFlits sprak over zijn topjaren, doelt daarmee vooral op het gevarieerde parcours in de Ronde van Romandië. “Vooral de bergen zijn hier geweldig. Maar er is een beetje van alles: heuvelachtige etappes, een tijdrit, een bergrit, het is echt de perfecte wedstrijd om te conditie te bekijken met het oog op wat nog komen gaat”, aldus de Brit, die in de proloog 119e werd.

Dienende rol
Eigen ambities voor een klassement heeft Froome niet. “Nee, nee, nee, ik ben hier om elke dag mijn best te doen”, vertelt Froome. Hij zal de komende dagen dienst doen als luxeknecht. “We hebben hier een heel sterk team, met Jakob Fuglsang, Michael Woods en Patrick Bevin, die de Ronde van Turkije won, dus ik zal ze helpen. Het is een goede test voor mij. ”

In het weekend zal de koers Aigle en de naaste regio aandoen, tot genoegen van Froome. “Ik heb veel goede herinneringen aan Aigle, ik verbleef hier een jaar in het World Cycling Centre van de UCI”, aldus de viervoudig Tourwinnaar, die blij is om terug te keren op zijn oude trainingswegen. Na 2017 reed hij de Ronde van Romandië niet meer.

Dit artikel delen:

32 Reacties

pirazzi 27 april 2022 om 09:57

Waarom mag Froome als luxeknecht dan toch starten met nummer 141, terwijl de rest alfabetisch is gerangschikt van Bevin met nummer 142 tot Woods met nummer 147.
Vanwege zijn status uit het verleden of heeft hij dat bedongen bij de contractbesprekingen.

Kopinkas 27 april 2022 om 10:06

Omdat 141 omgekeerd gelezen ook 141 is. Als Froome dit rondje meer achteruit fietst dan vooruit, valt het dus niemand op.

Michelangelo 27 april 2022 om 10:48

Ik denk zijn status. Maar ook in de uitleg van Kopinkas zit enige logica.

Steven_E 27 april 2022 om 11:47

Status, en dan “moesten” ze niemand van de anderen als kopman “kiezen”

Turtlehead 27 april 2022 om 12:31

Dan wordt hij sneller herkent als hij lost, en is er geen paniek in de ploegleiderswagen, uit angst dat een kopman lost.
#Omdenken2.0

Kartouche 27 april 2022 om 10:29

Luxe=dure, maar ik hoop voor hem dat hij nog iets kan laten zien van zijn klasse van destijds.

Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 10:47

Jammer dat deze renner in 1 klap helemaal verdwenen is. Is pr technisch nog het meeste waard. Sportief al lang niks meer waard.

Gevalletje te lang doorgaan. Rijtje Gilbert, Degenkolb, Nibali

Michelangelo 27 april 2022 om 10:52

@GZB,
Wie bepaalt of iemand te lang doorgaat?

Als jij straks op je 67 nog plezier hebt in je werk en er nog goed voor wordt betaald, stop je dan omdat anderen vinden dat je moet stoppen?

Misschien dat voor de buitenwereld er heel veel glans verdwijnt van Gilbert, Froome, Nibali of Degenkolb. Maar als je daar als renner zelf geen boodschap aan hebt, dan moet je vooral lekker blijven fietsen.

Als ik mijn gedrag zou moeten aanpassen om wat sommige anderen vinden, dan had ik hier niet veel meer bijgedragen. En misschien geldt voor jou wel hetzelfde ;-))

Het Jachtluipaard van Numansdorp 27 april 2022 om 10:56

Het is vooral erg kwalijk dat er nog ploegen zijn die deze figuren een (veel te duur) contract geven. Er zijn ongelofelijk veel jonge talenten die veel beter zijn en nu hun kans op een profcarrière door de neus geboord zien worden. Het is geen liefdadigheid, de plekjes in de WT zijn duur.

Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 11:16

@MA

Uiteraard bepalen ze dat zelf. Maar het zijn vooral de ploegen die ze een contract blijven geven ipv andere renners met meer potentie.

Klopt. Ik pas mijn gedrag ook niet aan. Anders hebben we hier helemaal geen discussies meer.

Steven_E 27 april 2022 om 11:48

@MA: laat staan dat Lefevere of Evenepoel zich dan moeten aanpassen aan wat jij van hun vindt ;-)

Maillot à Pois 27 april 2022 om 12:41

Er is nog wel een verschil tussen “te lang doorgaan” omdat je niet accepteert dat je simpelweg wegens de tand des tijds het niveau niet meer kan halen, en proberen terug op niveau te komen na de blessures die Froome drie jaar geleden opgelopen heeft.

De progressie van zo’n herstel valt moeilijker te voorspellen, en hoe lang moet je volhouden en wanneer moet je besluiten dat het nooit meer zal lukken.

Michelangelo 27 april 2022 om 13:31

@GZB,
Ik denk dat de baroudeurs, cochise, wimvl, djerkson en zelfs Steven E in een zwart gat terecht zouden komen als ik zou doen wat ze zeggen. Die zouden niet weten wat ze moesten schrijven zonder mijn mening. En ook ik zou niet weten wat ik zonder hen zou moeten ;-))

Daarom: gewoon lekker zelf bepalen hoe lang ie doorgaat met fietsen. En ik denk niet dat Froome, Gilbert, Sagan of Degenkolb herinnerd gaan worden aan het zogenaamde jaartje te lang door gaan, maar aan de prestaties in de periode daarvoor.

Lay On 27 april 2022 om 10:54

Als het rijden van Froome al niet altijd pijn deed aan de ogen, zou ik zeggen dat het pijn doet aan de ogen hoe Froome de laatste paar jaar rondrijdt.

Maenhout 27 april 2022 om 11:04

Ik hoop dat Froome nu eindelijk weer eens vóór het peloton uit kan fietsen. Hoeft hij niet eens te winnen, gewoon iets laten zien.

Tompot 27 april 2022 om 11:08

Ik geniet er eigenlijk al een tijdje van hoe hij rijdt, vroeger vond ik m irritant goed

Tuubke 27 april 2022 om 11:27

Interviewtje van vóór de start. Interessanter zou zijn wat hij te zeggen heeft ná de tijdrit. De eerste bevindingen over zijn vorm zullen toch niet erg bemoedigend stemmen. Zijn carrière lijkt als een nachtkaars uit te gaan.

Steven_E 27 april 2022 om 11:49

Zelfde vorm als vorige week in de Tour of the Alps, verrassend is deze uitslag niet (zonder te denken dat Froome deze tijdrit aan 100% heeft gereden)

Brabander 27 april 2022 om 11:55

Dit begint ook wel koddig te worden hoor. Die constante updates over iemand die als een complete grijze muis in het peloton rondrijdt. Hij gaat zich weer eens lekker ’testen’, als-ie niet als eerste lost dan boekt-ie ‘gestage progressie’. Hilarisch gewoon.
Maar Cavendish kwam ook terug op hoog niveau, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar dit zou echt een mirakel zijn

Alfons Haavers 27 april 2022 om 12:35

Nog een paar maanden en deze lijdensweg zit erop voor Froompie en z’n team.

El Aguila 27 april 2022 om 12:58

Lijkt me vooral een prestatie van de afdeling marketing van isr

fietsvriend 27 april 2022 om 13:15

Dat er hier bijna iedere week een stukje over Froome verschijnt, is de reden dat ze bij Israel (te veel) geld voor hem neerleggen. Levert toch meer op dan het binnenhalen en kans geven aan een jong talent.

Maar het begint wel een beetje koddig te worden – ‘me testen’ – voor wat precies dan? Zo blij dat deze man nooit de vijfde Tour gewonnen heeft – kwam uit het niets, verdwijnt in het niets.

Erik de Vlaming 27 april 2022 om 13:34

Inderdaad al dat testen het hele jaar door! Ze moeten vlammen. Testen doe je in de winter.

Tegenwoordig zijn het allemaal op en top profs. De tijd dat Jan Ulrich nog met 5 kilo te veel aan het seizoen begon en in Zwitserland de laatste kilo’s eraf fietste is al ver voorbij.

Wheely 27 april 2022 om 13:36

Testen doe je maar in de teststraat!

Scotty 27 april 2022 om 13:18

Is het ooit eerder voorgekomen dat iemand van het kaliber meervoudig Tour winnaar, zo ongekend slecht terugkomt van een blessure?

Het interesseert me werkelijk geen fluit wanneer hij stopt, wat mij part gaat ie nog 30 jaar door. Maar ik vind het verbijsterend.

Na zijn blessure heeft ie niet één keer ook maar iets – een sterke aanval, een goede tijdrit, ver mee gaan bergop finish, een behoorlijk klassement – van zijn klasse van weleer laten zien.

Vreemd is hierin wat mij betreft een understatement.

makkelijk 27 april 2022 om 13:47

Het was dan ook wel een blessure waarbij je je boven je 30e echt sterk moet afvragen of je ooit nog professioneel op de fiets moet stappen.

Aan de ene kant ben ik het gezeik op Froome wel een beetje zat, maar het begint nu toch wel echt een lachertje te worden. Laten we het er op houden dat het wat wind uit de zeilen van Nibali neemt.

Brabander 27 april 2022 om 14:06

Scotty heeft wel een punt. Echt alle klasse die hij had is volledig weg. Zelfs geen glimp meer van opgevangen

Jens Voigt 27 april 2022 om 14:14

Beloki 2003?

Erik de Vlaming 27 april 2022 om 14:51

Niballi waar rijd die tegenwoordig bij? Rebbelin heeft het tenminste erg lang volgehouden en nog op een aardig niveau. Zowel in het pre-doping tijdperk – doping tijdperk – after dopingtijdperk

Steven_E 27 april 2022 om 14:52

Vind maar eens precedenten die voldoen aan de criteria “kaliber meervoudig tour-winnaar”, “zware val rond 35e levensjaar” & “gemotiveerd om alsnog terug te keren naar zijn oude niveau”. Beloki voldoet niet eens aan alle 3 maar is wel een goed voorbeeld vind ik zelf.

nummer3 28 april 2022 om 09:17

@Erik de Vlaming

Die rijdt bij Astana tegenwoordig. En nog wel op een behoorlijk beter niveau dan Froome trouwens. Paar weken geleden nog 4e in de ronde van Sicilië achter Caruso en Meintjes bijv. Was ook 30e in LBL. Dat soort resultaten kan Froome alleen maar van dromen.

Ivanoviclover 27 april 2022 om 16:03

hij communiceert met zijn bank manager enkel nog via lachende smileys :)