Chris Froome blikt terug op topjaren: “Pas jaren later schat je die zeges echt naar waarde”

Chris Froome blikt terug op topjaren: “Pas jaren later schat je die zeges echt naar waarde”

foto: Cor Vos

zondag 24 april 2022 om 09:30
Interview

Volgende maand wordt Chris Froome 37. Van uitbollen wil de viervoudige Tourwinnaar echter niet weten. “Mijn lichaam is volledig hersteld na die zware val (Dauphiné 2019, red). Nu gaat het puur om het harde werk, de kracht opvoeren, het gewicht naar beneden krijgen om zo de vorm op te krikken.” In zijn droomscenario haalt Froome de Israel-selectie voor de Tour de France en is hij dan competitief, zegt hij. “Maar daarvoor moet ik nog stappen zetten.”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Met Miguel Ángel López, Mikel Landa, Pello Bilbao, Romain Bardet, Thibaut Pinot en Richie Porte konden ze in de Tour of the Alps pronken met een deelnemersveld van wereldniveau. Toch was dé publiekstrekker nog steeds viervoudig Tourwinnaar Chris Froome, ook al eindigde hij buiten tijd in de verregende slotetappe naar Lienz en heeft hij de voorbije jaren geen resultaat meer geboekt.

In de zomer van 2019, tijdens de verkenning van de tijdrit in de Dauphiné, liep de Brit een dubbele dijbeenbreuk, een elleboogfractuur, een gebroken wervel en borstbeen, meerdere ribbreuken en een klaplong op. Dat hij überhaupt vandaag nog renner is, bewijst dat hij over een immense wilskracht beschikt. Maar hoe realistisch is het nog om terug te top te bereiken? Want dat is wat Froome blijft herhalen. Ook deze week.

Chris Froome in de Tour of the Alps – foto: Cor Vos

Progressie
“Met de benen gaat het de goede kant op”, vertelde hij over zijn aanvaardbare prestatie in de tweede etappe in de Tour of the Alps. Een topresultaat leverde dat nog niet op. “Maar belangrijker is dat we merken dat er progressie is”, zegt hij. “En de laatste maand kan ik zeggen dat ik het gevoel heb een stap te hebben gezet. En dat is iets waar ik kan op bouwen.”

“Er zijn een hoop hindernissen overwonnen. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam anders reageert dan vorig jaar. In principe heb ik nu alles vrij, is er niets meer dat me tegenhoudt”, doelt hij op de naweeën van zijn zware tuimelperte in 2019. “Nu gaat het puur om het – harde – werk, de kracht opvoeren, het gewicht naar beneden krijgen. Eigenijk hetzelfde verhaal als vroeger: toewerken naar de juiste vorm. En dat is een grote opluchting.”

“Van de Coppi e Bartali tot nu heb ik een goede progressie gezien. Deze week was ik er op een bepaald moment nog bij toen er in de cols nog 25 of 30 man over was van het peloton. Dat gevoel had ik lang niet gehad en toont dat de trainingen die ik doe, vruchten afwerpt. Niet te vergeten dat ik toch een andere voorbereiding heb gehad dan veel concurrenten. Ik heb hier alleen de Coppi e Bartali in de benen, anderen Parijs-Nice, de Tirreno of Catalonië.” Maar hij bekijkt het seizoen vanuit een breder perspectief, zegt hij. “Na die trage aanloop mik op een actieve zomer en wil tot laat in het seizoen blijven koersen.”

Droomscenario Tour de France
Na de Tour of the Alps rijdt Froome de Ronde van Romandië. Daarna volgt wat rust en bouwt hij op naar de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland. “Ik merkte in het verleden al, toen ik geen tegenslag of problemen had, dat het niet altijd ideaal was te vroeg in vorm te zijn. Als ik in februari, maart al de topvorm te pakken had, werd het moeilijk om die vast te houden tot het einde van de Tour de France. Door die tragere opbouw nu, wil ik het langer rekken. Liefst tot het einde van het seizoen.”

Of Froome effectief ook de Tourstart in Kopenhagen haalt, blijft een open vraag. “Daarvoor wordt de volgende anderhalve maand belangrijk”, zegt hij. “Hoe gaat het dan? Dat zal een test zijn om te zien of ik klaar ben om terug te keren naar een wedstrijd als de Tour. Het zou een droomscenario zijn, zeker als ik daar ook competitief zou zijn. Maar daarvoor moet ik nog een aantal stappen zetten.”

Chris Froome in gesprek met WielerFlits – foto: © Oscar De Waele

Intussen blikte Chris Froome op onze vraag toch al een keertje terug op zijn carrière. En lijkt hij steeds meer zijn vele triomfen te gaan waarderen. “Ik heb daar intussen goed over kunnen nadenken”, vertelt hij. “Ik verkeerde in die jaren in een bevoorrechte positie, maar op dat moment kan je dat op de een of andere manier niet volledig naar waarde schatten.”

“Door wat ik in 2019 heb meegemaakt, sta ik ook meer stil bij het feit hoe moeilijk het is om mentaal en fysiek honderd procent in orde te zijn, zodat je kan vechten voor die zeges. Dat is zelfs niet normaal, als dat wel allemaal in zijn plooi valt. Eigenlijk vinden we veel te veel dingen misschien te vanzelfsprekend.”

‘Pas jaren later begin je zeges echt te waarderen’
Wout van Aert vertelde onlangs dat hij soms vergeet te genieten. Dat hij op het podium met zijn hoofd bij manier van spreken al met de volgende wedstrijd bezig is. Froome lachte. “Zo herkenbaar. Er is ook nooit een moment om echt te vieren, want je moet onmiddellijk door naar het volgende doel. Dat was bijna bij al mijn overwinningen in de grote rondes zo. Pas jaren na de feiten, begin je dat pas echt te waarderen.”

Froome realiseert zich ook dat het verwachtingspatroon van de buitenwereld hoog is. “Mensen zullen je altijd beoordelen op je laatste resultaat, je laatste prestatie. Mathieu van der Poel won de Ronde van Vlaanderen. Een geweldige triomf. Maar vandaag wordt hem wellicht gevraagd waarom hij ‘maar’ negende was in Parijs-Roubaix. Het is moeilijk aan de top”, klinkt het.

“Zelf heb ik nooit te veel stilgestaan bij de perceptie over mij, wat de (sociale) media en de mensen vertelden. Ik probeerde me zoveel mogelijk af te schermen in mijn bubbel om me niet te laten beïnvloeden. Intussen maak ik wel meer werk van die interactie en maak ik zelfs video’s op YouTube. Mensen zegden dat ze me niet kenden. Nu doe ik moeite om meer open te zijn en te laten zien wie ik ben, ook als mens. Dat is ook een proces waar ik van geniet.”

“En ik ben intussen volwassen genoeg om te herkennen naar wie ik wel en niet moet luisteren. Of ik ooit gedacht heb aan stoppen omdat de mensen dan alleen mijn triomfen zouden herinneren? Dat is geen seconde in mijn opgekomen.”


Wedstrijdprogramma

Dit artikel delen:

45 Reacties

Michelangelo 22 april 2022 om 11:09

Bij Froome heb ik altijd een hele dubbele smaak in mijn mond. Enerzijds diep respect voor zijn prestaties en ook zijn wil om terug te komen. Maar anderzijds hangt over hem toch ook de zweem van prestatiebevorderende middelen (Sky ploeg, laptops, puffertjes, etc).

Hij mag blij zijn met zijn progressie, maar ik zie het niet meer gebeuren. Neemt niet weg dat Israel Cycling hem voor de publiciteit best op kan stellen in de TdF. Laatst in Coppi e Bartali zag ik wat Froome heeft wat andere renners van die ploeg niet hebben: gegarandeerde aandacht en belangstelling. Waar de rest van de ploeg zonder aangesproken te worden naar het startpodium kon, werd Froome aangeklampt voor selfies of een kort interview.

Pietspeed 22 april 2022 om 16:12

Kerel heeft meer om het zo te zeggen een marketing waarde dan nog een sportwaarde. Hoewel beide aandacht genereren.
Als hij ballen heeft levert hij z’n contract a 5 milj per jaar in en schrijft hij z’n memoires, met alles op tafel en naar eer en geweten.
Hoe dan ook, de beerput zal toch wel een keer open gaan a la Armstrong. En dan wordt het een hard gelach voor Froomy.

Blackcanyon 23 april 2022 om 01:43

Die dubbele smaak is heel verklaarbaar. De finish is natuurlijk vaak rond etenstijd en jij houdt vast van dubbelvla. ;-)

De ene val is de andere niet. Maar Valverde en Van Aert hebben ook aardig in de kreukels gelegen en zijn veel sneller terug op niveau. Bij Froome duurt het lang waardoor menigeen toch zal denken dat de terugkeer op niveau meer een wens is dan een reële gedachte.

Feit is wel dat het wereldrecord op de 100 meter hardlopen op wielerschoenen op een klim in een grand tour al jaren op zijn naam staat.

Mwielerfan 23 april 2022 om 15:49

De Puck moonen van het mannen wielrennen

Medicijnman 23 april 2022 om 23:04

Hard gelach of hard gelag, Piet?

Japsie 22 april 2022 om 11:23

Respect voor de geleverde (puffende) prestaties, zeker. Echter ook iemand die stond voor het anti-wielrennen. Geen respect voor de klassiekers, een over gecontroleerde wielerbenadering en die eeuwige bottrein voor hem uit die iedere bergetappe lamlegde . Wel goed om af en toe nog dit in herinnering te roepen en blij te zijn met types als MVP, Flip, Pogiboy, WVA e.d. De koers leeft weer.

jooprioolpijp 22 april 2022 om 12:46

Sinds wanneer is niet meedoen aan klassiekers & monumenten een teken van gebrek aan respect? Evengoed kun je zeggen dat het van respect (en/of zelfkennis) getuigt als je niet meedoet als je er anders alleen maar aan zou hangen.
Dat van die Sky-trein is natuurlijk wel iets dat alle andere ploegen gewoon lieten gebeuren omdat ze bang waren hun top-10 positie te verliezen. Profsport gaat om winst, en de resultaten geven de Skytrain gelijk.

Renaissance 22 april 2022 om 14:54

Skytrain verhaal grootste onzin. Froome was gewoon verreweg de sterkste en niemand durfde hem wat te maken.

Massimo Bataille 22 april 2022 om 16:11

Voila is gewoon correct. Het is even makkelijk om als tegenstander het wiel te houden van de ‘skytrein’ en id laatste 2km proberen weg te rijden.
Realiteit toonde dat meerendeel al gelost was voordat Froome uitpakte – en wanneer hij ging, dat er weinigen konden volgen.

Veel haat/ onsympathieke gevoelens richting Froome, maar blijft toch wel de renner met een paar van de meest memorabele momenten in het afgelopen decennium.
Van lopen op de Ventoux, aanvallen bergaf, aanvallen in een waaier met Sagan of aanvallen solo in de Giro vanop 80km.

Mwielerfan 23 april 2022 om 15:51

Je hebt ook renners die dan toch regelmatig Luik rijden en hun teamgenoten helpen. Gewoon om zo’n prachtige wedstrijd te rijden, echte liefhebbers. Dat zijn vaak wel renners uit traditionele wielerlanden, die toch een andere liefde meekrijgen dan Angelsaksische renners

De Siepel 22 april 2022 om 11:46

Froome gelooft in sprookjes. Dat hij nog binnenkort mee kan doen met de wielertop. Maar ja, hij met een dergelijke salaris kan hij ook niet veel anders roepen. Blij dat we verlost zijn van het tijdperk-Froome/Sky.

Alucard 22 april 2022 om 12:11

Froome is een voormalig coureur die vergeten is af te stappen na het einde van zijn carrière.

Ik heb respect voor een ieder die iets moeilijks probeert, maar Froome's leugens worden almaar lachwekkender. Hij claimt nu voor de zoveelste keer recent 'progressie' te boeken. Terwijl hij al vier jaar niet in de top 600 coureurs van de wereld staat.

Panache 22 april 2022 om 12:30

Zeg maar een kopie van de reacties die we zagen bij Cavendish tussen winter 2017 en februari 2021. De kans dat Froome nog eens een mooie wedstrijd wint acht ik niet zo groot, maar hij weet zelf het beste hoe het staat met de aanwezige fysieke capaciteiten, de geleverde arbeid en de groei naar zijn nieuwe hoogste niveau.

Brabander 22 april 2022 om 13:03

Daar zeg je wat, Panache. Niemand gaf meer een stuiver voor ‘Cav’. Ikzelf ook niet. Dat vind ik toch de meest opzienbarende comeback ooit hoor. Bij Froome verwacht ik het ook totaal niet, maar het kan raar lopen in het leven dus

Kopinkas 22 april 2022 om 13:14

Lefevere die Froome tekent waarop een wonderbaarlijke verrijzenis volgt , het zou wat zijn…

Brabander 22 april 2022 om 15:08

Een heus mirakel

SpeedyLegs 22 april 2022 om 15:23

Vergeten af te stappen? En al die miljoenen mislopen? Dat zou haast bovenmenselijk zijn geweest.

Alucard 22 april 2022 om 15:28

Panache: Cavendish gaf in die jaren oprecht aan dat hij gefrustreerd, teleurgesteld en zelfs depressief was. Je hoorde hem niet na een 108e plek in een sprint verzinsels verkopen over ‘gestage progressie’.

makkelijk 23 april 2022 om 11:09

Terugkomen als sprinter is nog een ander verhaal als terugkomen als klassementsrenner voor 3-weekse koersen.

Koers 23 april 2022 om 15:41

Hij zou naar verluidt 5m/jr krijgen, waar zou je dan afstappen?

Mwielerfan 23 april 2022 om 16:02

Cavendish was ook een stuk jonger destijds, en haalde in b wedstrijden wel top 10 noteringen

Kopinkas 22 april 2022 om 12:52

‘Teamwoordvoerder Mikkel Condé loste hem gedurende deze vijfdaagse van geen vin.’
Vijf dagen bij Froome in het wiel, nice!

dynamo 22 april 2022 om 13:22

jah jah, jammer dat hij het bijvoorbeeld niet over wout poels heeft, die hem aan talrijke overwinningen geholpen heeft, pfff meester/knecht verhouding.

Massimo Bataille 22 april 2022 om 16:07

Moet hij dan ook beginnen over Rowe, Thomas, Porte (Nieve?) en zovelen anderen die hem aan de overwinning hebben geholpen?

Pietspeed 22 april 2022 om 16:26

Froomy kwam min of meer out of the blue als een ster vanuit de hemel vallen. Heb Froome anders dan deel uitmakend van verreweg het sterkste profteam in z'n tijd en toegegeven zijn giga doorzettingsvermogen, nooit op een vorm van talent kunnen betrappen. Zo harkerig, asfaltturend, kopschuddend en koffiemolen malend, is volledig in tegenspraak met topatleten als bijvoorbeeld Pogacar, Van Baarle of Van Aert.

Alucard 23 april 2022 om 08:55

Inderdaad, Froome bevestigde destijds het vooroordeel dat wielrennen een sport geworden was voor vermageringsfreaks met gekke lichamen in plaats van klassieke atleten.

makkelijk 23 april 2022 om 11:10

Bradley Wiggins heeft het voor hem uitgevonden. 20 kilo lichter dan je zou moeten zijn in je eigen lichaam en een perfecte voorbereiding en je kunt een tour winnen.

Txirrindularitza 22 april 2022 om 17:21

“Toch is dé publiekstrekker nog steeds viervoudig Tourwinnaar Chris Froome,”

Hier geloof ik niets van. Vergane glorie op twee wielen met een naar bijsmaakje, denken we nu echt dat we, nu we zo verwend worden met aanvallend koersen de afgelopen jaren, Froome het publiek trekt? Welnee.

Nico Dick 22 april 2022 om 17:32

ik denk dat ik hier ter plekke zelf heb kunnen ervaren wie elke morgen het meeste applaus kreeg tijdens de teampresentatie. Hoef jij niet te geloven, hoor. Ik schrijf gewoon op wat ik heb gezien/gehoord. Toegegeven, de omroeper van dienst deed wel zijn duit in het zakje bij het aankondigen…

Txirrindularitza 22 april 2022 om 17:45

@Nico, ik beticht je geenszins van onwaarheden en vertrouw je waarneming! Het verrast – nee, welhaast verbijstert – me gewoon.

reusjen 24 april 2022 om 11:01

Hier zitten ook nog wel een aantal nuances aan. Het feit dat er (na wat uitbundig geleuter van de omroeper) hard voor hem gejuigd en geklapt wordt betekent niet automatisch dat die mensen voor Froome naar de koers gekomen zijn. Daarnaast staat hij op dat moment op het podium met zijn eigen team, wat niet veel soeps is, het is dus niet zo dat het publiek op dat moment de keuze heeft uit Froome of één van de eerder genoemde toppers.

FDJ 22 april 2022 om 18:07

@Txirrindularitza Zo werkt het nu eenmaal wat Nico beschrijft. Froome is 4 voudig tourwinnaar en won de Giro en Vuelta. Ook toen Sven Kramer bijvoorbeeld afgelopen seizoenen minder begon te worden werd er bij hem veel harder gejubeld dan voor een Patrick Roest, om een recent voorbeeld te noemen. Tom Dumoulin zal ook meer applaus krijgen bij een criterium terwijl een Arensman dit seizoen beter rijdt.

VerstandOpNul 22 april 2022 om 19:55

Eerlijk is eerlijk, op de foto bij het artikel staat Froome een stuk scherper dan we in lange tijd hebben gezien.. Maar alleen al vanwege die knullige ploeg denk ik niet dat hij enige rol van betekenis zou kunnen spelen in de komende Tour..

Veleta 22 april 2022 om 21:41

Het is verbijsterend dat niemand op het idee komt dat hij gewoon wel eens een echte liefhebber kan zijn, met passie voor de sport. Ondanks alle drek die hij in het verleden al over zich heen heeft gekregen, blijft hij een gentleman aan wie ik het stiekem gun om nog eens een mooie overwinning te boeken. Maar ja, dan staat iedereen weer klaar met het zwaard. En die trein van Sky? Toen Jumbo het ook ging doen, vond iedereen het geweldig.

Pietspeed 23 april 2022 om 00:10

Veleta, het is verbijsterend te lezen dat je kennelijk niet beseft dat Froome – en dat is bij hoog en bij laag bediscussieerd – 5 milj p/j. krijgt. Voluit geschreven €5.000.000…woonachtig in Monaco. En sinds dit salaris geen deuk meer in een pak boter heeft gereden.
Als hij een liefhebber is, moet hij amateur worden. Amare, Latijn: liefhebben.

Veleta 23 april 2022 om 12:32

Als hij daar nou niet zijn uiterste best voor zou doen en niet het geloof zou hebben nog te kunnen terugkomen heb je een punt, maar dat is het hem net: hij gelooft daar, wellicht tegen beter weten, nog wel in. Het is zijn goed recht qua salaris het onderste uit de kan te halen. Liefhebber betekent in Froomes taal: aan de top wielrennen, niet wat ik, en misschien jij ook, op een zondagochtend doen.

Pietspeed 23 april 2022 om 20:01

Teamgenoten rijden in vergelijking met Froome voor letterlijk een appel en een ei. Wat hij eertijds presteerde is hij waarschijnlijk rijkelijk voor beloond. Nu presteert hij niets meer behalve berichten dat hij progressie boekt sinds 2019.
Heb niets tegen de persoon Froome, lijkt me best wel een geschikte gast. Maar voor het aanzien van het wielrennen is het mi een aanfluiting dat hij jaarlijks voor €5.000.000 achter in het peloton rond rijdt. Krom en schreef, met elke keer weer een ander verhaal dat hem in het nieuws houdt.

Pavlov 23 april 2022 om 14:06

Best veel reacties op een interview met een groot sportman (tot het tegendeel bewezen is boys n girls) die eindigen op iets als ‘kan beter afstappen’. Hoeveel verder kun je bij zo’n reactie af staan van wat het is om het beste uit jezelf halen. Wat heeft die man gedaan om de pH-waarde hier zo laag te krijgen?

Veleta 23 april 2022 om 17:20

Precies zo

Pietspeed 23 april 2022 om 20:02

Wat hij heeft gedaan : iig tot nu toe niets meer gepresteerd.

mr-prins 23 april 2022 om 14:25

het tijdperk froome was mooi maar is wel voorbij. is nooit een echte favoriet van mij geweest. we zitten nu in andere tijden. maar ik geniet nog altijd van de koers

IlPirata 23 april 2022 om 14:46

Froome dnf Tour Of The Alps.Maar wel onderweg naar zijn 5e tourzege.
Misschien dat hij in de Ronde Van Romandie al het klassement kan winnen.

(Verscheur je contract en ga een niveau lager fietsen.Voor het geld is allang geen noodzaak meer).

Verweggistan 23 april 2022 om 15:10

OTL. Dus wel uitgereden.

IlPirata 23 april 2022 om 17:42

@Verweggistan. Ok, zag hem niet in het AK staan dus vandaar.

Martino87 24 april 2022 om 10:02

Blijft een bijzonder verhaal: van nietsnut naar quasi onverslaanbaar in de ronden terug naar nietsnut.

Headlines

Materiaalzone

Populair