Chris Froome: “Mijn enige doel is de Tour de France”

vrijdag 17 januari 2020 om 18:19
Chris Froome: “Mijn enige doel is de Tour de France”

foto: Cor Vos

Voor Chris Froome staat dit seizoen alles in het teken van de Tour de France. Voor de Brit voelt het vooruitzicht van een mogelijke vijfde gele trui ‘ongelooflijk’. “Het zorgt voor een geweldige motivatie.”

Froome geeft in een video, die is opgenomen tijdens het trainingskamp van Team Ineos op Gran Canaria, een actuele stand van zaken over het herstel van zijn crash in het Critérium du Dauphiné, nu zeven maanden geleden, zijn gesteldheid en zijn ambities voor dit seizoen. “Ik heb groen licht gekregen om terug te keren op de fiets. Ik bevind me nu in de overgangsfase van herstelperiode naar normale training. Ik voel echt mijn conditie, want ik moet ergens beginnen.”

De Brit geeft aan enorm gelukkig te zijn dat hij weer terug is op de fiets. “Ik ben dankbaar dat alles weer werkt. Ik ben me ervan bewust dat de komende maanden zwaar gaan worden. Ik moet nog veel werk verzetten om weer te komen waar ik stond. Maar ik heb veel steun gekregen en daarom sta ik nu hier. Nu kan ik me echt weer vastbijten in mijn trainingen en ga ik veel kilometers maken om die kracht weer op te bouwen.”

Cruciale periode
Volgens Froome is deze periode cruciaal. “Hier leg ik de basis voor al het harde werk dat komen gaat. Hier moet ik de uren training inhalen die ik de afgelopen maanden moest missen. Dit is zonder twijfel een van de zwaarste tests uit mijn carrière. Mentaal was het moeilijk om te kunnen omgaan met alle dieptepunten. Tegelijkertijd was ik erg druk met mijn revalidatie. Dat hield me bezig en gestimuleerd. Elke week zag ik verbeteringen en dat werkte erg bemoedigend.”

“Het enige doel dat ik voor mezelf heb gesteld is de Tour de France”, zegt de viervoudige winnaar. “Tot dan wordt het elke week bikkelen, proberen het meest uit elke trainingsstage en wedstrijd te halen. Hopelijk sta ik dan zo goed mogelijk aan de start in Nice. Het vooruitzicht van het gaan voor een vijfde gele trui is enorm voor mij. Het is een geweldige motivatie. Maar om nu vanuit deze blessure daar te komen, is des te meer een reden om daar weer te staan.”

Gisteren maakte Ineos al bekend dat Froome een van de speerpunten wordt in de Tour, naast Egan Bernal en Geraint Thomas. Richard Carapaz en Rohan Dennis richten zich dan weer op de Giro. “Het belooft een opwindend seizoen te worden, ik voel een enorme energie”, zei teambaas Dave Brailsford. “We willen het vertrouwen van Ineos terugbetalen. Het is een fantastische organisatie en we werken echt keihard. We proberen nog altijd te verbeteren als ploeg.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

SteelHorseCowboy 17 januari 2020 om 18:52

Het zou verboden moeten worden.
Ik heb respect voor Chris Froome, maar als je alleen de tour als doel hebt ben je voor mij geen wielrenner.

Ab Normaal 17 januari 2020 om 19:17

Is toch niet zo moeilijk te verklaren?
Hij is nog verre van fit, eerste maanden is hij nog niet op niveau, daarnaast weet ie ook wel dat de anderen steeds beter worden en hij staart zich blind op een 5e Tourzege.

Denkt dat hij beseft dat dit zijn allerlaatste kans is. Ik denk dat ie met pensioen gaat hierna

Romāns Vainšteins 17 januari 2020 om 20:25

Het is voor hem het enige juiste o te doen, zeker nu hij wat ouder aan het worden is.

Alles op 1 doel, geen consessies, geen pleasers.

Hoezeer ik ook hoop dat het hem niet lukt snap ik volkomen dat hij het zo ziet.

Zinie 17 januari 2020 om 18:54

Hij moet terugkomen van een zware blessure, waarschijnlijk heeft hij zijn beste jaren op de fiets al gehad en er fietst nu iemand rond die excentriek gewoon beter is. Het zou mij sterk verbazen als hij de tour nog een keer wint. Door de jaren heen ben ik Froome meer en meer gaan waarderen, hij gaat i.i.g. geen uitdaging uit de weg.

KnightBiker 17 januari 2020 om 19:05

Exentriek beter? Bernal komt niet niet bepaalt over als een psychopaat of een VanDenBroucke…

Het valt echt nog niet te zeggen of Bernal intrinsiek beter is dan Froome ooit geweest is, hij is wel veel jonger al zo goed, maar Froome heeft ook al heel wat ongehoorde stunten uitgehaald en had Bernal deze tour nu wel de sterkste tegenstand?
(er was geen renner van het niveau van een Contador die overal durft aan te vallen al was het maar om de ander te doen verliezen ipv zelf te winnen)

Zinie 17 januari 2020 om 19:23

Sorry ik ben moe, ik bedoel natuurlijk intrensiek ja. Ik denk dat bernal de tour dit jaar fluitend gewonnen heeft en geen moment echt tot het uiterste gepusht is. Of hij dit niveau vast blijft houden of misschien zelfs nog beter wordt moet inderdaad nog blijken.

Froome heeft inderdaad mooie dingen laten zien de laatste jaren, vandaar ook dat ik hem steeds meer ben gaan waarderen. :)

JVD 17 januari 2020 om 20:18

Je bent heeeeel moe. Want je bedoelt intrinsiek :).

superkoppel 17 januari 2020 om 19:01

Als je enige doel de Tour de France is en 1 of misschien wel 2 ploeggenoten blijken beter te zijn… Pensioen voor Froome?

Simon1 17 januari 2020 om 21:00

het is wel een vechter he

Panache 17 januari 2020 om 22:52

Wat is beter… Beter bergop? Dat is niet het hele verhaal.

KnightBiker 17 januari 2020 om 19:25

wat een opportunitisch gewauwel allemaal: Froome heeft in de afgelopen jaren zichzelf ook bewezen in de Giro en de Vuelta. daarna is er voor een renner met zijn palmares maar 1 doel over: een vijfde tour, om naast de grootste renners aller tijden te komen. Na deze blessure zou het een mirakel zijn, maar juist daarom is het hem gegund, vooral als hij kan aantonen de beste te zijn en niet wint bij gratie van zijn team, maar ondanks zijn team. (vergeet niet, er zijn 2 serieuze tour kandidaten in zijn eigen team die hem het liefst zien falen ten faveure van henzelf.)

Wat betreft Bernal VS Froome: ze moeten beide in de tour de macht grijpen binnen hun team, gelijk aan Contador VS Armstrong toen ze samen voor Astana reden

IlPirata 17 januari 2020 om 20:02

Deze man verlangt naar zijn pensioen, maar wil wel in deTdF- lijstjes staan( met oa.Indurain etc.) en wie weet gaat hem dat nog lukken ook..

Jan 17 januari 2020 om 20:04

Ik geef steelhorse helemaal gelijk
Wat een totale anti wielrenner is dit eigenlijk
Hiervoor ben ik geen liefhebber

Mr wattage meter kijken

Rawolf 17 januari 2020 om 20:40

Een sporter die alleen voor het hoogst haalbare gaat en daar alles voor doet is niet goed?

Ik vind het juist bewonderenswaardig, voor t geld hoeft hij het niet meer te doen. Hij rijd zo in de tour waar alle nep supporters hem uitkafferen voor die paar % kans dat hij m toch nog eens kan winnen. En toch vind hij de motivatie om er alles aan te doen, respect.

Zijn houding heeft overigens met ademhaling te maken en niet met wattage. Op wattage rijden wordt zovaak genoemd maar het is echt klinklare onzin, als je n slechte dag hebt trap je minder dan op n goeie dag dus je kan er niet vanuit gaan. Echte toppers zoals Froome en de meeste grote ronde renners kunnen gewoon op gevoel rijden.

josemanuelfuente 17 januari 2020 om 20:13

Als hij hem wint, knap. Maar als wielrenner zal ik hem echt niet missen.

Scott Sunderland 17 januari 2020 om 20:14

Ik kan niet geloven dat hij ooit nog meedoet voor het podium. Dit jaar sowieso niet. Als hij iets voor Bernal kan betekenen deze Tour en de Tour überhaupt uitrijdt, zal dat al een prestatie van formaat zijn.

Dolledriesoldebroek 17 januari 2020 om 20:31

Doe maar rustig an chris, je hoeft het van mij ook niet te halen.
Op zijn manier van koersen kan die ook thuis op de tacx gaan zitten, kijkt alleen maar naar beneden hoe zijn koffiemolentje draait of op de meter

Pietspeed 17 januari 2020 om 20:35

Uit concurrentie overwegingen moet hij bijna wel zeggen dat Tourwinst zijn enige doel is. Anders wordt hij sowieso geen speerpunt / kopman. Realistisch is een 5e zege echter niet bepaald na zo’n blessure en zo lang niet in competitie. Gaat niet lukken.

koos verrek 17 januari 2020 om 20:49

Vooral zijn giro zal me bijblijven, wat was ie daar een geweldenaar! Respect voor deze man

Dolledriesoldebroek 17 januari 2020 om 21:28

Eerlijk toegegeven, na die van sky-kant uitgekiende etappe met oa de finestre… kreeg ik voor het eerst in mijn leven iets van respect voor deze witte keniaan.. maar daar is het ook bij gebleven

Ardoisier 17 januari 2020 om 21:10

Geweldig hoe de man die in zijn eentje (nou ja, met een ploeg en management) de Tour de afgelopen jaren om zeep heeft geholpen door duistere praktijken, toch nog zoveel steun weet te krijgen. Dit is geen wielrenner jongens, dit is een egoïstische manipulator. Zo mogelijk nog erger dan Lance (die we een enkele keer hebben kunnen betrappen in de strijd om de winst in de AGR). Tijd voor pensioen.

jan jansen 18 januari 2020 om 08:13

+1
Hoe sneller met pensioen, hoe beter

betonmolen 18 januari 2020 om 00:06

Hij is nog maar net begonnen. Zou al een huzarenstuk zijn als hij überhaupt om het geel mee zal kunnen strijden omdat hij nu vanaf nul eigenlijk pas begint

evos01 18 januari 2020 om 08:13

De kleine flesjes KETONEN worden litersflessen eb de pufjes worden PUUUUUF.

toke 18 januari 2020 om 08:13

Ik ben een fan van sporters die alles voor hun sport over hebben, En daarom ben ik dus ook een fan van hem.

Schollekop 18 januari 2020 om 13:39

Respect voor hem als sportman maar ben toch bang dat zijn doel door zijn ploeggenoten om zeep wordt geholpen.

Chippen 18 januari 2020 om 14:39

vraag me af waarom hij als saaie anti-wielrenner wordt gezien. die renners doen geen alles-of-niets pogingen zoals froome in de giro deed, die gaan niet plots aanvallen in waaier-ritten of in afdalingen zoals froome in de tour deed

hoort hij bij de besten ooit? nee. ok, beste ronderenners ooit zeker wel, maar hij heeft echt veel te weinig getoond in het eendagswerk om allround bij de top te horen.

er zijn zoveel toppers in de wielergeschiedenis, dat de grootsten ooit echt wel in overal bij de beteren mogen zijn

ivo001 18 januari 2020 om 15:26

Ik vind het een mooi persoon. Altijd bescheiden in zijn interviews, en vol toewijding voor zijn vak.
Het zou me verbazen als hij al de top 10 zou kunnen halen dit jaar, maar zou hem er graag volgende jaar nog 1 keer vol voor zien gaan.