Chris Froome: “Ik was altijd een beetje bang voor de Giro”

Door Nick Doup, zondag 27 mei 2018 om 20:07

foto: LaPresse

De naam van Chris Froome is vanavond gegraveerd in de Trofeo Senza Fine. De Brit verzekerde zich na een geneutraliseerde koers door Rome van de eindoverwinning in de Giro d’Italia. “Ik knijp mijzelf nog steeds. Ik kan niet geloven dat ik nu hier sta”, zegt hij in het flashinterview.


De tijdsverschillen werden al vroeg vastgezet door het gevaarlijke parcours in Rome, waarna Froome geen risico nam en op achttien minuten van ritwinnaar Sam Bennett over de meet kwam. Dat deed hij geflankeerd door zijn ploeggenoten van Sky. “Het was geweldig om de sfeer optimaal te kunnen proeven hier in Rome. Alle monumenten, het publiek, dat stelde zeker niet teleur”, geeft hij aan.

Met zijn eindwinst schrijft Froome historie. Niet alleen heeft hij zelf nu alle drie de grote rondes gewonnen, hij schaart zich ook in een rijtje met Eddy Merckx en Bernard Hinault, die drie grote rondes achter elkaar wisten te winnen. “Ik denk dat het nog niet helemaal ingedaald is. Het zal de komende dagen wel komen als ik daar wat tijd voor heb. Het is ongelooflijk, dit is de droom. Om alle drie de leiderstruien te hebben in tien maanden tijd. Dat is ongelooflijk”, laat Froome weten.

“Ik was altijd bang om naar de Giro te komen en er een doel van te maken, omdat deze koers heel veeleisend is. Het is zo anders dan elke andere wedstrijd. Ik kan het zelf nog niet echt geloven”, sluit de Brit af.

55 Reacties

jan jansen 27 mei 2018 om 20:10

Wat een afgang voor het wielrennen

platt 27 mei 2018 om 20:16

Wat een prestatie, hulde. Al zal die Vuelta wel afgenomen worden, dus die drie op rij kan dan weer een streep door.

Gebruikersnaam 27 mei 2018 om 20:17

Wat een parel voor het wielrennen

Sonsbach Allstars 27 mei 2018 om 20:17

Het parcours was niet minder zwaar dan andere jaren. Er werd alleen veel harder gekoerst, met daardoor slachtoffers als Yates en Pinot. Het blijft de mooiste ronde en wat mij betreft zijn starts in Israël, Japan en noem maar op niet nodig voor het aanzien van deze koers.

Sonsbach Allstars 27 mei 2018 om 20:19

Hopelijk kunnen ze een juwelier vinden die niet alleen jan graveren, maar die ook de kunde heeft om een naam te verwijderen. De trofea Senza Froome zal die dan heten :-)

Jungle Man 27 mei 2018 om 20:21

Inderdaad, het wielrennen heeft hiermee een zoveelste deuk opgelopen qua betrouwbaarheid inzake eerlijke concurrentie

JdeWal 27 mei 2018 om 20:26

Grapjas is het. Bedonderd iedereen

Alcala 27 mei 2018 om 20:27

Hij heeft ze niet alle 3 in 1 jaar gewonnen. Merckx en Hinault wel?

UrbanSteel 27 mei 2018 om 20:31

Merckx en Hinault ook niet.
Merckx wel de Giro, de Ronde van Zwitserland en de Tour in 1974.

poeskescherens 27 mei 2018 om 20:40

Fenomenale overwinning. Vooral omdat het niet weer alleen van een suffe tijdrit afhing. Liefhebbers willen man tegen man in de bergen zien. Dat is pas mooi. Dus hulde deze Giro. Dumoulin overduidelijk de dominator over een jaar of twee.

Martino87 27 mei 2018 om 20:41

Ik erger me aan dat drie op een rij gebeuren, aangezien hij gewoon betrapt is in de Vuelta. Ik hoop dat hij twee van de drie kwijtraakt.

peterwinnen 27 mei 2018 om 20:46

Hij heeft schitterend gekoerst, daar heb ik van genoten….en of het wel of niet eerlijk was, wacht ik af. Zo werkt dat in een rechtsstaat lijkt mij. En als je heel erg van eerlijk houdt, moet je geen wielrennen kijken, zo is het ook nog een keer. Eerlijk en wielrennen is bijna een paradox.

TomDJ 27 mei 2018 om 21:09

Geweldige overwinning.
Prachtige strijd gezien.

tvm 27 mei 2018 om 21:14

Froome is een hele grote ronderenner. Grootste van de afgelopen 20 jaar (ja, groter dan Nibali en Contador). Hij past in het rijtje Anquetil, Indurain, Hinault.

pukkel 27 mei 2018 om 21:21

pukkel tvm puf puf

Joost is anders geaard 27 mei 2018 om 21:23

@poeskescherens
Ik houd persoonlijk ook meer van man tegen man in de bergen en vind ook dat Froome om zijn aanvalslust en mentale buigzaamheid deze giro terecht heeft gewonnen alleen zijn er genoeg ‘echte’ liefhebbers die weer meer van tijdritten houden. Dus om hen dan gelijk af te schrijven als geen liefhebbers is een beetje onzin

ah-ja 27 mei 2018 om 21:24

Parcours was inderdaad niet zwaarder. Maar een ‘echte’ bergrit in feite – die waarin Froome toesloeg. Verder vaak slecht 2 slotbeklimming, ook geen Stelvio, Gavia, Giau, Mortirolo. Renners hebben er gewoon zelfs een keiharde race van gemaakt. Ik heb waarlijk genoten.

Hollandstrots 27 mei 2018 om 21:29

Absoluut niet mee eens met @tvm. Contador won door op de pedalen te gaan staan. Froome won door geld. Die kocht 9 renners uit de top 30. En daar reed het treintje van Sky met als laatste man in het wiel Chris Froome. De grootste? Nee de saaiste. En meest verdachte ook..

ah-ja 27 mei 2018 om 21:30

Hollandstrots, de saaiste? Vrijdag niet gekeken dan?

Alcala 27 mei 2018 om 21:34

@UrbanSteel

dank voor de info

betonmolen 27 mei 2018 om 21:39

Froome heeft deze ronde bewezen het ook te kunnen zonder de dominantie van zijn ploeg. Gezien de manier van koersen de laatste week de terechte winnaar en trots op de meest constante want dat is dumoulin toch wel

rvb 27 mei 2018 om 21:40

Bang van de giro ?? Leveren ze die puf niet in Italië??

Mos 27 mei 2018 om 21:46

Heb wel weer genoten van Froome, meest saaie renner is hij zeker niet. Hij haalt altijd wel weer wat fratsen uit.

belasco 27 mei 2018 om 21:53

@tvm Grapje toch zeker?

Koel 27 mei 2018 om 21:58

Ik vind het toch een beetje mr. Bean op een fiets, maar hard gaat het zeker….