Charlie Quarterman: “Ik had gedacht dat Trek-Segafredo me nog een jaar zou geven”

dinsdag 23 november 2021 om 20:21
Charlie Quarterman: “Ik had gedacht dat Trek-Segafredo me nog een jaar zou geven”

foto: Cor Vos

Charlie Quarterman baalt dat zijn contract bij Trek-Segafredo niet werd verlengd. De 23-jarige Brit die nog altijd geen zekerheid voor komend seizoen heeft, hoopte na zijn eerste twee profjaren van de Amerikaanse ploeg nog een kans te krijgen om te laten zien wat hij in huis heeft.

Naar de redenen waarom hij de ploeg moest verlaten, kan Quarterman alleen maar gissen zegt hij in gesprek met Cyclingnews. “Er is mij verteld dat mijn ontwikkeling niet snel genoeg ging en dat er te veel jonge renners waren die ze wilden contracteren. Dus ik ben eruit geduwd, na twee jaar waarin er nogal wat gebeurde, maar ook na twee jaar loyaliteit. Ik ben verrast door hun beslissing. Ik denk dat er meer aan de hand is. Het is jammer dat ik de ploeg verlaat, want ik had graag weer getekend en verder gebouwd. Daar was het een goede omgeving voor.”

De jonge Britse renner, in 2019 nationaal U23-kampioen tijdrijden, verwachtte geen upgrade van zijn contract, zegt hij erbij. Na enkele moeizame jaren, met in 2020 het coronavirus en de samengepakte kalender en in 2021 een moeilijke seizoensstart vanwege een hersenschudding, besefte hij echter niet hoe meedogenloos de sportwereld zou zijn. “Ik had gedacht dat ze me nog wel een seizoen zouden geven om te laten zien wat ik in huis heb, maar profwielrennen en sport kunnen zó zijn en er is niets wat je kunt doen.”

“Tenzij je een prestatie levert die zichtbaar is op televisie en je er erkenning voor krijgt zoals een Tim Declercq, wordt het enkel onder je ploegmaten opgemerkt. Vertrouwen op de dankbaarheid van een professionele sportploeg is niet altijd het meest betrouwbaar”, merkte hij.

Egoïstischer zijn
Als Quarterman dingen anders had kunnen doen, dan had hij soms egoïstischer kunnen zijn en voor zichzelf kunnen rijden in plaats van de ambities van de ploeg te ondersteunen. “Ik denk niet dat ik veel had kunnen doen, behalve meer kansen benutten en vanaf het begin vertrouwen in mezelf hebben. Pas vanaf september greep ik mijn kans als de kopman zich niet goed voelde. Voor die tijd wachtte ik meer af en hielp ik wie mij werd opgedragen te helpen. Ik denk dat dat hoort bij een ploeggenoot zijn.”

De afgelopen maanden hebben erin gehakt, maar de Brit is vastbesloten om zijn loopbaan voort te zetten. “Het zijn eigenlijk een paar lange maanden geweest. Proberen om zo goed mogelijk in vorm te blijven, terwijl ik de hele dag op mijn telefoon let en wacht op het verlossende berichtje. Het was behoorlijk vermoeiend. De afgelopen paar maanden deden me beseffen dat ik nog veel te bewijzen heb. Ik zag de afgelopen twee jaar veel ontwikkeling in het werk dat ik voor anderen deed en in het koersen. Ik ben vastbesloten om terug te vechten.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Murcia 23 november 2021 om 20:59

Charlie weet nu wat het begrip door selecteren betekend. Jammer voor hem maar de profploegen zijn geen liefdadigheidsinstellingen.

Ronellenfitsch 23 november 2021 om 21:30

Het valt aan z’n resultaten ook niet af te zien dat hij vanaf september wel voor z’n eigen kansen reed …

Mwielerfan 23 november 2021 om 23:46

Tim declercq heeft ook eerst best wat jaren anoniem rondgefietst. En zou bovendien in vrijwel alle andere teams schaduw kopman zijn, of de superknecht voor in de finale van kasseien klassiekers

Scott Sunderland 24 november 2021 om 00:54

“Er is mij verteld dat mijn ontwikkeling niet snel genoeg ging en dat er te veel jonge renners waren die ze wilden contracteren”… dat zijn helaas prima argumenten van de ploeg. Quarterman is gewogen en te licht bevonden. Het is niet leuk om te horen dat je niet goed genoeg bent, maar dat is hij kennelijk niet. Misschien dat hij op PCT of continentaal niveau beter uit de voeten kan. Als hij de kans krijgt.

ddjong67 24 november 2021 om 05:33

@murcia, Los van het feit of de beslissing van Trek terecht is (niet mijn verantwoordelijkheid / rol):

Maar – ik ben ook werkgever – je weet dat topsport in alle aspecten extreem is. Je bent enorm afhankelijk van een beperkt aantal mogelijke werkgevers. Je heb een beperkt aantal kansen om je skills te tonen. Je moet er alles voor laten en je mateloos specialiseren. Dit betekent dat je een enorm risico neemt als je door je werkgever afgeschreven wordt / niet goed genoeg bent. Want wat is dan je alternatief op de arbeidsmarkt?

Daarom is het zo belangrijk dat de renner (maar ook de ouder van bijv. nieuwelingen en junioren) zich hiervan bewust is en niet alles op de sport zet, maar ook aan school en opleiding werkt.

Je ziet het bij deze jongen, maar er zijn legio voorbeelden van. Doorselecteren is terecht en nodig, maar je opmerking mag best iets genuanceerder.

Ik kom niet zoveel meer op dit forum. Ik het zowiezo moeite met de kort-door-de-bocht uitspraken.

Murcia 24 november 2021 om 09:07

Als het te hard is overgekomen bied ik mijn excuses aan want het is niet mijn bedoeling om mensen van het forum te jagen door mijn woorden. Wat ik las in het interview met Quarterman was een duidelijke uitleg van Trek over het waarom van het niet doorgaan met hem in de ploeg en vervolgens een rits verklaringen van de renner die op mij overkwamen als verzachtende omstandigheden die in topsport niet mee hoeven te tellen. Je moet het zelf afdwingen om langer te blijven en dat kon hij niet. Vandaar de opmerking over de liefdadigheidsinstellingen. Een tikkie hard geef ik toe maar dat is mijn gevoel over dit onderwerp.

storm-biker 24 november 2021 om 08:54

Buiten z’n nationale titel tijdrijden bij de beloften in 2019 ook niet heel bijzondere resultaten neergezet. Z’n overstap naar de World Tour was destijds al wat verassend. Dat het vervolgens twee jaar niet mee zit is botte pech, hopelijk vind hij een plekje een niveautje lager.

KoekieDeBoer 24 november 2021 om 11:46

Charlie, tijd voor een terugkeer naar Zappi, zou een prima aanwinst zijn voor Colors for Peace MGK.Vis VPM Zappi

ddjong67 24 november 2021 om 12:07

Bedankt voor je reply @murcia!

jeanpaul 24 november 2021 om 20:45

Harder moeten fietsen oftewel beter moeten presteren.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair