CEO Deceuninck ‘beetje ontgoocheld’ in Lefevere: “Hij vergeet dat wij hem gered hebben”

donderdag 2 december 2021 om 12:11
CEO Deceuninck ‘beetje ontgoocheld’ in Lefevere: “Hij vergeet dat wij hem gered hebben”

Van Eeckhout en Lefevere als partners - foto: Cor Vos

Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck, legt in gesprek met Het Nieuwsblad uit waarom het bedrijf heeft gekozen voor een vierjarige samenwerking met Alpecin-Fenix. Een opvallende stap, aangezien Deceuninck de voorbije drie seizoenen nog hoofdsponsor was van de WorldTour-ploeg van Patrick Lefevere.

Deceuninck maakte eerder dit jaar bekend te stoppen als hoofdsponsor van de Quick-Step-ploeg. Van Eeckhout en Lefevere leven zeker niet op gespannen voet en de CEO van Deceuninck kijkt met plezier terug op de voorbije periode. “Jullie van de pers smullen daarvan”, doelt Van Eeckhout op de ongezouten meningen van Lefevere. “Het is niet altijd makkelijk met hem, maar Patrick heeft zeker een goed hart.”

Lefevere liet deze week al weten Deceuninck niks kwalijk te nemen. “Wij hebben – vanuit onze kant – de samenwerking niet willen verlengen. We waren bezig met een project voor vijf jaar. Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar.”

Redder in nood 
Van Eeckhout ziet dit toch anders. “Toen we instapten bij Quick-Step kon dat niet, voorzichtig beginnen. Het was of hoofdsponsor worden of gedaan met de ploeg. Niet vergeten dat bepaalde renners toen al hun opzeg hadden gekregen. Daarin ben ik wel een beetje ontgoocheld in Patrick: hij zegt dat wij goeie jaren hebben gehad als sponsor, maar hij vergeet erbij te zeggen dat wij hem gered hebben. Ik ben ontgoocheld dat hij dat zo snel vergeet nu hij succes heeft met Evenepoel, Alaphilippe, Asgreen en co. Bon, dat is het leven.”

foto: Alpecin-Fenix Team

Deceuninck richt zich nu volledig op de (nieuwe) samenwerking met Alpecin-Fenix, de ploeg van de gebroeders Philip en Christoph Roodhooft. Het feit dat Alpecin-Fenix een eigen vrouwenploeg heeft, Plantur-Pura, is zeer belangrijk voor de nieuwe co-sponsor. “We zijn gecharmeerd door het plan van de broers Roodhooft. We willen als modern bedrijf mee in het dameswielrennen. Persoonlijk vind ik dat mooier, galanter dan de koers bij de mannen. We hebben dat besproken bij Quick-Step, maar Patrick is Patrick”, lacht Van Eeckhout.

‘De factor Van der Poel’
Ook belangrijk: Alpecin-Fenix legt zich momenteel nog vooral toe op het eendagswerk. “Terwijl Patrick per se een grote ronde wil winnen, wat een dure zaak is. Het budget van de ploegen die daarop mikken, bedraagt twintig miljoen meer dan dat van de ploegen die dat niet doen. Zonder garanties.” En dan is er ook nog de factor Mathieu van der Poel. Van Eeckhout: “Ik heb hem leren kennen als een modeste, nuchtere jongeman. Hij is populair in Nederland, België én Frankrijk. Drie belangrijke landen voor ons. Die combinatie hebben niet veel renners.”

Deceuninck hecht ook veel waarde aan het veldrijden. “Veldrijden is geen wereldsport, maar het zorgt er wel voor dat je twaalf maanden kan supporteren voor een renner. Nu blijven we van september tot februari op onze honger zitten, terwijl het belangrijk is dat de naam van het bedrijf ook in die periode af en toe in het hoofd van de mensen wordt geprent. Veldrijden kan daarvoor zorgen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Dikke Man 2 december 2021 om 12:15

Beige en rood is ook geen goede combinatie

WernerFranke 2 december 2021 om 12:16

Beetje ontgoocheld, beetje natrappen, beetje media-praatjes (vrouwenwielrennen is mooier dan mannenwielrennen, maar waarom zijn jullie dan begonnen bij een mannenploeg?) en een beetje zeveren rond geld. Je kan niet meer en ook niet minder verwachten van een CEO die toch aan zijn laatste dagen bezig is.

Bart 3 december 2021 om 12:31

Ik weet niet WernerFranke, hij stopt inderdaad als ceo maar wordt wel voorzitter van de raad van bestuur als ik me niet vergis. Het is dus niet dat hij een gedumpte sukkel is zoals je wat laat uitschijnen met je ceo uitspraak, ik denk eerder dat hij een bekwame bestuurder is en goede aandelen heeft :-)

Buiten dat, zijn uitspraken doen toch inderdaad wat frustratie uitschijnen, want Lefevere heeft in dit geval niet echt iets fout of beledigend gezegd vind ik. Want inderdaad, aan vrouwenwielrennen is in niets mooier of galanter maar eerder iets als liefhebberij dat je sponsort. Waar niets mis mee is natuurlijk …

Koers 2 december 2021 om 12:28

Gaan we de ploeg nu weer Omega Pharma noemen?

Marik 2 december 2021 om 12:51

Realistisch verhaal van deze sympathieke man. En ook goed dat hij zijn versie van het verhaal weergeeft. Anders krijg je alleen de gekleurde mening van Ome Pat te horen.

Dantiest 2 december 2021 om 12:53

quote Lefevere:
“Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar.”

nee geen sympathieke man, leugenaar/hardhorende of stevig bijziende flauwe natrapper.

Dantiest 2 december 2021 om 12:57

Dat hij graten ziet in zichtbaarheid het hele jaar door, in de winter (het veld) en het dameswielrennen kan ik in komen. Maar hij is te fier om gewoon te zeggen dat hij de kluiten niet heeft om Quickstep te sponsoren zoals het zou moeten.

Ward 2 december 2021 om 13:03

Gek hé, Dantiest, een CEO die de afweging maakt of de return de investering waard is?

Dantiest 2 december 2021 om 13:40

QS pakt wel het dubbel aan overwinningen op de weg.
En staat vaker in de gazet.

Panache 2 december 2021 om 14:10

Als team Lefevere voor Deceuninck een betere sponsoroptie was geweest dan team Roodhoofdjes dan hadden ze die keuze gemaakt Dantiest. Het feit dat de sponsor overstapt houdt gewoon in dat de ROI gunstiger wordt ingeschat bij de nieuwe ploeg. Daar kunnen individuen twijfel over proberen te zaaien maar bij een kundige sponsor is de kous hiermee gewoon af.

Michelangelo 2 december 2021 om 13:06

Het mag duidelijk zijn dat er een wolvenhaar in de boter zit,of zelfs een hele vacht. Want de mededeling van deze CEO is duidelijk een sneer terug naar Lefevere. “Een beetje ontgoocheld” in managementtaal betekent eigenlijk zoveel als “zwaar teleurgesteld en over de zeik” in de normale mensenwereld.

Ik denk persoonlijk dat ze bij de Roodhoofden in een iets stabielere omgeving zitten. Voor minder geld krijgen ze in ieder geval een plek op de damesbillen, en een goede plek in de modder.

En ik denk dat de sponsoren die voor heel veel geld in het project Evenepoel stappen misschien wel een kat in de zak kopen. Verblind door de mooie praatjes voor veel geld instappen om te hopen dat een talentvolle belofte ook daadwerkelijk de TdF gaat winnen. Met als keerzijde dat het hier gaat om een renner die zichzelf als middelpunt van het heelal ziet, en er ook nog eens voor zorgt dat de ploeg haar succesvolle DNA moet muteren van klassieker- en sprintersploeg naar klassementsploeg.

Steven_E 2 december 2021 om 13:27

En dat terwijl wij allen natuurlijk weten dat JIJ het middelpunt van het heelal bent. Dat elk van je zinnen beginnend met “ik denk” gewoon betekent “de enige echte waarheid is”. Bedankt om ook in deze kwestie alweer de nodige klaarheid te scheppen, nu kunnen we allen weer verder zonder de moeite te moeten nemen er een eigen mening rond te vormen.

Dantiest 2 december 2021 om 13:45

Die Roodhooft was eens zó arrogant op een veldrit dat hij een toek op zijn bakkes heeft gekregen.

Panache 2 december 2021 om 14:13

Ik denk dat je gelijk hebt Michelangelo, zie ook de quote “Terwijl Patrick per se een grote ronde wil winnen, wat een dure zaak is. Het budget van de ploegen die daarop mikken, bedraagt twintig miljoen meer dan dat van de ploegen die dat niet doen. Zonder garanties.”

Michelangelo 2 december 2021 om 14:31

@Steven_E,
Het spijt me oprecht dat ik met mijn posts de noodzaak van het hebben van een eigen mening voor jou ontneem. Is het misschien daarom dat je vaak niet verder komt dan een sneer op de man, in plaats van een mening over het onderwerp (al dan niet voorzien van een onderbouwing)?

Verder ben ik enorm fier dat jij me zoveel credits geeft, en mij zelfs in het centrum van het heelal plaatst… da’s toch echt te veel eer!

williams 2 december 2021 om 14:44

En de minste vorm van repliek wordt steevast weggezet met de opmerking dat alleen zijn mening onderbouwd is…

Michelangelo 2 december 2021 om 14:50

@Williams,
mocht je de onderbouwing zien in de post van Steven E, vertel het me dan. Want die heb ik dan echt een beetje gemist.

Steven_E 2 december 2021 om 15:54

Ik speel zelden op de man maar bij jou kan ik het mij niet (meer) laten. En neen, ik ga dat niet in elk topic opnieuw onderbouwen zoals jij doet wanneer je bij Lefevere / Evenepoel op de man speelt.

Titaantje 2 december 2021 om 16:31

michelangelo, veel wol maakt een schaap, geen goed verhaal.

S.t.B 2 december 2021 om 18:20

@Michelangelo

Als teammanager kunnen zeggen dat je grote rondes hebt gewonnen. Kunnen zeggen dat je die winst sinds een eeuwigheid met een Belgische renner hebt weten te behalen. Het is dat blanco deel op Pats CV wat hem slapeloze nachten bezorgd. Wat hem al jarenlang tot dat maffe overcompensatie gedrag dwingt. Pat hoort niet bij het selecte groepje teammanagers die grote rondes en klassiekers op hun naam hebben staan, en dat weegt zwaar op zijn ego.
Op zijn oude dag denkt hij met RE die twee vliegen (Grote ronde, Belg) in één klap te slaan, maar heb eerder het vermoeden dat ‘het project Remco’ Pats Waterloo zal zijn.

D.Koch 2 december 2021 om 19:08

@Michelangelo je bijdrages worden hier volgens mij zeer gewaardeerd. Door mij wel i.i.g.

platteprijs 2 december 2021 om 13:07

Mooie hoor en wederhoor van de redactie. Goed dat Van Eeckhout de kans krijgt. Zo wordt toch duidelijk dat zonder Deceuninck Lefevere waarschijnlijk thuis op de bank had gezeten. De redenen waarom Van Eeckhout bij de Roodhoofts instapt, werden gisteren al goed ingeschat op dit forum.

Turtlehead 2 december 2021 om 13:08

Haha, heerlijk. Koekje van eigen deeg. Ben benieuwd naar de volgende column ;)

Barry Batsbak 2 december 2021 om 13:28

Met dit soort partners kan AF het komend jaar mooi inkopen voor hun WT-ambities voor 2023. Patlef moet niet raar opkijken als na zijn sponsor ook zijn renners richting de broertjes vertrekken. Zo’n combo Declercq/Lampaert zie ik nog wel een keer de oversteek maken. Dat is ook wel het kaliber renners dat AF straks nodig heeft om die ambities wat body te geven.

Romāns Vainšteins 2 december 2021 om 13:45

In welke mate Deceuninck toen QS ‘gered’ heeft staat los van of men wederzijds een nieuwe deal aan wilde gaan. Even goed was PL destijds gewoon met de volgende op het lijstje in zee gegaan tegen wat geld minder.

Dantiest 2 december 2021 om 13:47

had zeker gekund

Wheely 2 december 2021 om 13:47

Geweldig PR verhaal van Deceuninck, in een keer verlost van het Patje smetje.

Oprecht eens dat Alpecin Fenix voor sponsoren door de aanwezigheid van een vrouwenploeg, het veldrijden en een icoon als Mathieu natuurlijk een veel interessantere ploeg is voor een sponsor.

Maillot à Pois 2 december 2021 om 13:58

En toch: een aantal onder jullie herhalen hier al enkele dagen met grote stelligheid dat Deceuninck van koers gewijzigd is omwille van het imago van de Wolfpack.
Zelfs nu hij ontgoocheld zegt te zijn, benoemt de CEO dat niet als reden.
Wél de uiterst plausibele redenen die ik en anderen met mij naar voren schoven:
– andere visie op het vrouwenwielrennen
– exposure in het veld en dus het hele jaar door
– zelfde exposure maar voor veel minder geld

En verder zegt ie dat Lefevere eigengereid is en geen makkelijke mens, maar dat wisten we ook al langer. ‘Een wolvenvacht in de boter’ is dan toch wel een zwaar overtrokken conclusie en wellicht voornamelijk wishful thinking.

Michelangelo 2 december 2021 om 14:27

@Maillot,
Als een CEO over jou in de pers zou zeggen “Het is niet altijd makkelijk met hem, maar Mailot a pois heeft zeker een goed hart.” (ervan uitgaande dat je een mannetje bent).

Hoe zou je dat opvatten? Als een compliment? Of toch een verscholen steek onder water gezien eerdere aanvaringen?

In mijn optiek is dit een vrije vertaling van ‘ik heb veel gezeik gehad met die vent en zijn uitspattingen, maar dat kan ik niet zo maar op die manier in de pers gooien’.

Het klinkt alsof je in de discotheek een vrouw complimenteert met haar mooie karakter, en zegt dat echte schoonheid van binnen zit. Terwijl je eigenlijk bedoelt dat ze zo lelijk is als de nacht….

Marco 2 december 2021 om 15:38

Let een keer hier op: “We hebben dat besproken bij Quick-Step, maar Patrick is Patrick”, lacht Van Eeckhout.”

het is al drie jaar zo dat die ploeg Quick-Step heet en Deceuninck de hoofdsponsor som moet betalen.

Als ze Jumbo ineens Visma zouden noemen stop Jumbo met betalen.

Het zou ook op mogen vallen dat het vertrek en het feit dat Soudal de sponsoring gaat doen al maanden vast staat en Quick-Step voor de overbrugging zorgt. toch duidelijk dat je wat hussel maakt om iets wat er eigenlijk niet eens is om weer in de krant te staan.

Nu maar wachten tot Patje nog eens reageert en Van Eeckhout staat weer gratis met zijn Deceuninck kontjes foto in de krant. Patje als jij nu nog eens kunt reageren dat je het niet vergeten bent… dan drinken we daarna ene uit mijn kelder leeg.

Limal 2 december 2021 om 14:56

Stel je voor dat de CEO van Deceuninck in de pers hetvolgende zou zeggen: “Wij hebben de samenwerking niet willen verlengen. We waren bezig met een project voor vijf jaar. Patrick Lefevere is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Hij was een helpende hand, maar heeft er veel voor teruggekregen. Maar hij wilde nu niet tekenen voor vijf jaar.” Perfect in orde, toch? Wellicht zou er hier dan op de ondankbare egocentrische bullebak Lefevere gekakt worden en niet op Van Eeckhout. Zeker als PatLev vervolgens reageerde met de uitspraak ontgoocheld te zijn dat die laatste vergeten is dat hij hem gered heeft. Een ons aller bekende schilder zou in een driedubbele kramp schieten om die uitspraak alleen.

Beide heren vertellen hun kant van het(zelfde) verhaal. Punt.

AnderJ 2 december 2021 om 15:15

Vindt dit wel erg komkommernieuws nu de teleurstelling niet de reden was van de break up maar ziet op de communicatie over de break up.

Luc La 2 december 2021 om 22:14

Denk dat deceuninck goede zaak doet.

Ze stelden zich al langer vragen over de impact van sponsoring in wielrennen. Nu voor lager bedrag wsl even veel exposure, want hier ook vrouwenploeg+veld. Allicht wel minder overwinningen.

Mooi ook dat weerwoord (ophouden bestaan..) aan patje. Sowieso gaan dit forse duels opleveren, niet aan twijfelen. Hopelijk kan de 3e hond (Wout) tijdens zon wedstrijd in de wedstrijd er mee gaan lopen.

Ik lees er eigenlijk ook wel een sneer naar evenepoel in, doordat hij Mathieu zo bestoeft. En née ben geen Remco hater. Vind hem onvolwassen maar wel vat vol talent, dat ons volgend seizoen veel gaat bieden.

vroege vlucht 2 december 2021 om 23:10

Ik snap dat je als sponsor de uitstraling van Roodhooft prettiger vindt. Wat minder beschonken en wat minder gebral in de pers. Straalt ook op de sponsor af.

Cochise 2 december 2021 om 23:49

We kunnen bijna een boek schrijven met alle psychologische begoochelingen die hier al beschreven zijn over deze louter zakelijke deal.

90% van de aannames hier slaan toch nergens op als je weet dat Lefevere al meer dan 5 maand geleden liet weten niet met Deceuninck verder te gaan. Ik neem aan dat er van een “keuze” tussen Quickstep en Alpecin nooit sprake is geweest voor Deceuninck. Achteraf maak je er natuurlijk het best mogelijke verhaal van als fiere CEO.

Murcia 3 december 2021 om 14:37

Eens, ik dacht dat hij in de Sporza Tribune uitzending in maart? al aangaf dat hij hom of kuit wilde mbt verlenging. Deceuninck koos voor een andere strategie en een kleinere investering bij AF. Meer is het echt niet.

josemanuelfuente 3 december 2021 om 14:28

Krijgen we komend seizoen vaker fitties á la Panasonic en Kwantum?? ;)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair