Patrick Lefevere reageert op overstap Deceuninck: “Ik heb er absoluut geen probleem mee”
Vanaf 2021 is Deceuninck, sinds 2019 geldschieter van Deceuninck-Quickstep, sponsor bij Alpecin-Fenix. Deceuninck en Alpecin-Fenix gaan voor vier jaar met elkaar in zee. Een opvallende ontwikkeling, maar Patrick Lefevere neemt niemand iets kwalijk. Dat laat hij weten in een reactie aan Sporza.
Toch komt het ook voor de Belgische ploegmanager als een kleine verrassing, dat Deceuninck zich voor maar liefst vier jaar verbindt aan Alpecin-Fenix. “Wij hebben – vanuit onze kant – de samenwerking niet willen verlengen. We waren bezig met een project voor vijf jaar”, begint hij zijn uitleg. “Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar.”
Zoals gezegd, kent Lefevere echter geen wrok. “Een contract heeft een bepaalde duur”, geeft de West-Vlaming aan. “Als die termijn voorbij is en als twee partijen beslissen om niet samen voort te gaan, dan is iedereen vrij om te doen wat hij wil. Ik heb er absoluut geen probleem mee en ik zou niet weten waarom ik iemand iets kwalijk hoef te nemen.”
In het volgende wielerseizoen gaan we wel kijken wat die woorden waard zijn, dat dan weer wel. Het blijft tenslotte Lefevre.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de switch van Deceuninck niets te maken heeft met hetgeen jij op alludeert.
Vlaanderen leeft voor knotsen over de kasseien en sprinten voor ritzeges en groen. De andere klassiekers (zelfs de oudste van allemaal) worden bekeken als b-wedstrijden. Liever een ritzege of een kasseiklassieker dan een podium in een grote ronde.
Dus dan is het niet vreemd dat er niet veel vertrouwen is in de ronde ambities, ook al zijn ze misschien best realistisch met Evenepoel. Waarbij het grootste risico voor de ploeg gaat zijn dat ze zover van hun eigen natuur wegdrijft dat het zowel in de klassiekers als in de grote rondes allebei net niks gaat zijn.
Bij elke andere ploeg noemen mensen de naam van de hoofdsponsor als naam van de ploeg alleen bij Deceuninck-Quickstep zeggen zelfs commentatoren Quickstep.
Dat is hetzelfde als Hansgrohe ipv BORA zeggen.
Maar goed, ze zullen dan meer belang hechten aan klassieke zeges en dat ga je bij team Lefevere niet binnen halen nu die voor grote rondes gaan. Zag je dit jaar al toen derderangsrennertjes als Asgreen de Ronde van Vlaanderen moesten gaan binnen halen, was me dat even lachen met zoveel faal.
"Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar."
Dat doen ze dus wel bij Alpecin-Fenix voor vier jaar. "Dat is geen groot verschil, hé. Of dit dan een zure nasmaak geeft? Neen, een contract heeft een bepaalde duur, als ik me niet vergis."
Nu, 5 jaar hoofdsponsor en 4 jaar co-sponsor, dat zal toch wel wat schelen qua budget.
Klinkt als Lefevere die de prijs flink heeft opgedreven, waarschijnlijk met Tourwinnaar Evenepoel als argument. Tenminste dat is waarom Evenepoel per se moest starten in de Giro, alles om sponsors binnen te halen voor 'Project Remco'.
Maar waarschijnlijk heeft Deceuninck gewoon gedacht dat het te duur en te risicovol is om daarin te stappen. Zoveel geld voor een renner die nog niets groots bewezen heeft op het hoogste niveau, enkel veel aandacht genereert met de lucht die hij met zijn mond verplaatst. En daarbij het onberekenbare gedrag van Patje himself, dat vaak eerder slecht is voor een sponsor dan goed.
Dan heb je bij AF een compleet andere situatie, met VdP als gearriveerde wereldtopper, veel exposure zowel bij dames als heren, in winter en zomer. En met de Roodhoofden ook gewoon een stukje stabiliteit ipv labiliteit. Tel daarbij op het andere kostenplaatje, en je hebt een verantwoorde keuze.
En of Patje rancuneus is gaan we komend voorjaar wel zien in de koersen....
Maatschappijbreed wordt elke uitglijder beoordeeld door publiek en bedrijven. Dan komt wat mij betreft de ploeg van Mathieu vrijwel nooit negatief in de publiciteit en de ploeg van Patje ( en Patje zelf) veel vaker. Daar worden de toekomstplannen mee gewogen.
er zijn wel wat redenen te bedenken:
- aandacht voor het vrouwenwielrennen
- geld (5 jaar hoofsponsor vs 4 jaar co sponsor maakt wel degelijk een verschil)
- exposure in de winter
ik denk dat je de factor 'imago' overschat op basis van je eigen gevoel.
Hier op het forum heeft Alpecin een veel positiever imago dan DQS, zoveel mag duidelijk zijn. Dat het feit dat de nationale volksheld bij Alpecin rijdt daar wel iets mee te maken heeft, mag ook duidelijk zijn.
Buiten Nederland is het niet zo zwart-wit. DQS heeft fans bij hopen, Alpecin heeft ook rabiate tegenstanders.
Ik geef overigens geen persoonlijke mening hier, zelf vind ik Van der Poel vele malen sympathieker dan Lefevere, die ik een onbehouwen bullebak vind (maar wel een uitstekend zakenman). Met zijn renners heb ik geen probleem.
Maar zoals altijd draait het gewoonweg om geld.
Lefevere wou bedrag X voor 5 jaar en geeft daar zoveel publiciteit / rate of return voor in de plaats.
Deceuninck had hiervoor:
- geen groot genoeg budget OF
- wou niet zo lange termijn OF
- kreeg grotere rate of return bij andere ploeg
Dan mag je de wolfpack nog (on)sympathiek vinden of Lefevere een bullebak.
Denk je dat die raad van bestuur zich veel zorgen maakt of Lefevere (al dan niet) dronken in Vive le Velo zit?
Zelf zeg/denk ik persoonlijk ook niet altijd Fenix erbij en ik vermoed dat ik Deceuninck ook niet erbij zal zeggen.
Maar natuurlijk zal het altijd Quickstep blijven, net zoals iedereen FDJ en Bora zegt ( en niet Groupema-FDJ of Bora-Hansgrohe).
Zelf zeg ik ook nog vaak Sky tegen Ineos. Gewoontes zijn moeilijk af te leren.
Dat lezen potentiele sponsors ook en die wil hij natuurlijk niet afschrikken. Dus t artikel zegt me niet zoveel, of t nu wel of niet waar is.