Patrick Lefevere reageert op overstap Deceuninck: “Ik heb er absoluut geen probleem mee”
foto: Cor Vos
woensdag 1 december 2021 om 08:46

Patrick Lefevere reageert op overstap Deceuninck: “Ik heb er absoluut geen probleem mee”

Vanaf 2021 is Deceuninck, sinds 2019 geldschieter van Deceuninck-Quickstep, sponsor bij Alpecin-Fenix. Deceuninck en Alpecin-Fenix gaan voor vier jaar met elkaar in zee. Een opvallende ontwikkeling, maar Patrick Lefevere neemt niemand iets kwalijk. Dat laat hij weten in een reactie aan Sporza.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Toch komt het ook voor de Belgische ploegmanager als een kleine verrassing, dat Deceuninck zich voor maar liefst vier jaar verbindt aan Alpecin-Fenix. “Wij hebben – vanuit onze kant – de samenwerking niet willen verlengen. We waren bezig met een project voor vijf jaar”, begint hij zijn uitleg. “Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar.”

Zoals gezegd, kent Lefevere echter geen wrok. “Een contract heeft een bepaalde duur”, geeft de West-Vlaming aan. “Als die termijn voorbij is en als twee partijen beslissen om niet samen voort te gaan, dan is iedereen vrij om te doen wat hij wil. Ik heb er absoluut geen probleem mee en ik zou niet weten waarom ik iemand iets kwalijk hoef te nemen.”

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
1 december 2021 08:55
Nou ja prima toch, lijkt mij ook onnodig om wrok te koesteren.
In het volgende wielerseizoen gaan we wel kijken wat die woorden waard zijn, dat dan weer wel. Het blijft tenslotte Lefevre.
    1 december 2021 14:18
    Dus als QS achter Mathieu jaagt, dan is dat omwille van de persoonlijke wrok van Lefevere?
1 december 2021 09:01
Deceuninck wilde niet mee in de 5 jarige tocht richting Tourwinst met Evenepoel. Dan hebben ze daar gewoon verstand van wielrennen en is het een bedrijf dat met beide benen op de grond staat dus zijn ze nu bij een ploeg die bij hen past.
    1 december 2021 09:22
    Nou, dan heeft Patje's team de afgelopen 25 jaar best veel successen behaald voor een bende dromers zonder veel koerskennis. Met ambitie is verder ook weinig mis en in de zakenwereld moet je toch ook durven risico's nemen. Zo gek is de Evenepoel-Tour-piste dan niet.

    Het zou natuurlijk ook kunnen dat de switch van Deceuninck niets te maken heeft met hetgeen jij op alludeert.
    1 december 2021 09:26
    De beëindiging was toch puur door financiën ingegeven?
    1 december 2021 09:49
    Gezien de reacties denk ik dat Reiger zijn punt nog even wat beter toe zou kunnen lichten. Ik denk dat een sponsor als DeQueninck gevoelsmatig minder waarde hecht aan een ploeg die vooral gaat voor uitstraling in grote rondes, dan aan een klassieker en eendagswedstrijden/sprintersploeg. Als dat het punt was dat Reiger probeerde te maken dan kan ik daar in mee.
    1 december 2021 09:51
    Deceuninck was niet altijd even blij met de uitlatingen van Lefevre, dat is een publiek geheim. Dat heeft zeker meegespeeld om niet te verlengen.
    1 december 2021 09:51
    Prima uitleg.
    1 december 2021 10:11
    Je maakt mij niet wijs dat Deceuninck bij Lefevere niet door kon/wilde gaan voor 4 jaar en voor minder geld. Dan is er gewoon een andere reden. En daar kan ongeloof in Evenepoel er één van zijn. Ook de negatieve reacties op het gedrag van Remco en Patje zijn niet gunstig om een sponsor aan je te binden/houden. Deceuninck heeft immers de afgelopen jaren genoeg met Patje te doen gehad. Mij lijkt de uitstraling van Mathieu én zijn ploeg een stuk beter dan de branie waarmee Patje zich in de wielerwereld presenteert. En met Mathieu heb je ook een hele winter exposure met het veldrijden. Zelfs al staat hij niet aan de start.
    1 december 2021 10:22
    Tot op heden heeft Lefevere veel bewezen als ploegbaas, maar ik heb daar nog nooit een ploeg gezien die qua renners, structuur en omkadering gemaakt is voor klassementen in het rondewerk. Dit zit niet in het DNA van deze ploeg, en eigenlijk is het ook gewoon on-belgisch/vlaams.

    Vlaanderen leeft voor knotsen over de kasseien en sprinten voor ritzeges en groen. De andere klassiekers (zelfs de oudste van allemaal) worden bekeken als b-wedstrijden. Liever een ritzege of een kasseiklassieker dan een podium in een grote ronde.

    Dus dan is het niet vreemd dat er niet veel vertrouwen is in de ronde ambities, ook al zijn ze misschien best realistisch met Evenepoel. Waarbij het grootste risico voor de ploeg gaat zijn dat ze zover van hun eigen natuur wegdrijft dat het zowel in de klassiekers als in de grote rondes allebei net niks gaat zijn.
    1 december 2021 11:32
    Ik heb altijd begrepen dat de Deceuninck er vooral moeite mee heeft dat de ploeg altijd bekent is gebleven als Quickstep.

    Bij elke andere ploeg noemen mensen de naam van de hoofdsponsor als naam van de ploeg alleen bij Deceuninck-Quickstep zeggen zelfs commentatoren Quickstep.

    Dat is hetzelfde als Hansgrohe ipv BORA zeggen.
    1 december 2021 16:44
    Lefevere en zijn ploeg zijn altijd een soap geweest en zullen altijd een soap blijven, dat is al decennia zo. Deceuninck kreeg waar ze zich aan mochten verwachten. Als ze zich daar aan storen, dan hadden ze er nooit aan moeten beginnen en is men daar schijnbaar niet al te pienter.

    Maar goed, ze zullen dan meer belang hechten aan klassieke zeges en dat ga je bij team Lefevere niet binnen halen nu die voor grote rondes gaan. Zag je dit jaar al toen derderangsrennertjes als Asgreen de Ronde van Vlaanderen moesten gaan binnen halen, was me dat even lachen met zoveel faal.
    1 december 2021 22:50
    Los van de inhoud, wat een mooi woord @beer. Alluderen. Aan de andere kant.. In de arrogantie en onredelijkheid van ‘Patje’ is elke andere (visie en/of mening) ongelijk.
1 december 2021 09:16
Deceuninck heeft haar naamsbekendheid vergroot, en onderhoudt die naamsbekendheid nu voor een veel lagere prijs als co-sponsor. Bekender dan bekend is nergens voor nodig.
1 december 2021 09:42
Zou ook flauw zijn gezien Soudal naar hem komt
1 december 2021 09:43
5 jaar was te veel, 4 jaar is wel oké…. Ja hoor
    1 december 2021 09:50
    4 jaar toen en 5 jaar nu is nooit hetzelfde nog relatief vergelijkbaar. Een sponsor verandert ook van doelstellingen.
    1 december 2021 09:53
    Die bedenking maakt Lefevere zelf in het Sporza artikel ook.
    "Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar."
    Dat doen ze dus wel bij Alpecin-Fenix voor vier jaar. "Dat is geen groot verschil, hé. Of dit dan een zure nasmaak geeft? Neen, een contract heeft een bepaalde duur, als ik me niet vergis."


    Nu, 5 jaar hoofdsponsor en 4 jaar co-sponsor, dat zal toch wel wat schelen qua budget.
1 december 2021 10:16
"Deceuninck is destijds op een gunstig moment gekomen, net toen we het moeilijk hadden. Ze waren een helpende hand, maar ze hebben er veel voor teruggekregen. Maar ze wilden nu niet tekenen voor vijf jaar."

Klinkt als Lefevere die de prijs flink heeft opgedreven, waarschijnlijk met Tourwinnaar Evenepoel als argument. Tenminste dat is waarom Evenepoel per se moest starten in de Giro, alles om sponsors binnen te halen voor 'Project Remco'.

Maar waarschijnlijk heeft Deceuninck gewoon gedacht dat het te duur en te risicovol is om daarin te stappen. Zoveel geld voor een renner die nog niets groots bewezen heeft op het hoogste niveau, enkel veel aandacht genereert met de lucht die hij met zijn mond verplaatst. En daarbij het onberekenbare gedrag van Patje himself, dat vaak eerder slecht is voor een sponsor dan goed.

Dan heb je bij AF een compleet andere situatie, met VdP als gearriveerde wereldtopper, veel exposure zowel bij dames als heren, in winter en zomer. En met de Roodhoofden ook gewoon een stukje stabiliteit ipv labiliteit. Tel daarbij op het andere kostenplaatje, en je hebt een verantwoorde keuze.

En of Patje rancuneus is gaan we komend voorjaar wel zien in de koersen....
1 december 2021 10:30
Lefevere laat zich niet uit de tent lokken en reageert volwassen. Ook niet anders dan ik verwacht had (binnen dit onderwerp). Sponsoren een trap na geven is een extra hindernis voor het verwerven van nieuwe sponsoren immers.
1 december 2021 10:39
Wat ook zal meespelen is dat ongeacht wie er hoofd/co- sponsor is bij die ploeg, iedereen het toch vaak de Quickstep ploeg blijft noemen. Als je dan de volle prijs betaalt als hoofdsponspor ben je daar niet al te blij mee.
    1 december 2021 13:40
    Zul je net zien dat ze nu Alpecin gaan zeggen ipv Deceuninck Alpecin-Fenix. Of Fenix valt eraf en stopt ermee.
1 december 2021 11:08
Weer gezien om niks , dat hier op WF allemaal argumenten naar voren worden geschoven, aannames en veronderstellingen. De reactie is: einde contract, vrij om te doen wat men wil
    1 december 2021 12:06
    Ben ik niet met je eens. Er is toch een reden waarom ze niet doorgaan bij Patje? Ze gaan naar een andere wielerploeg. En het verschil van 1 jaartje wordt opgevoerd als reden. Dat is redelijk ongeloofwaardig. Welk bedrijf wil er nu niet meeliften op de toekomstige euforie van een Belgische Tourzege? Dan denk ik dat het met imago te maken heeft.
    Maatschappijbreed wordt elke uitglijder beoordeeld door publiek en bedrijven. Dan komt wat mij betreft de ploeg van Mathieu vrijwel nooit negatief in de publiciteit en de ploeg van Patje ( en Patje zelf) veel vaker. Daar worden de toekomstplannen mee gewogen.
    1 december 2021 13:03
    @Reiger
    er zijn wel wat redenen te bedenken:
    - aandacht voor het vrouwenwielrennen
    - geld (5 jaar hoofsponsor vs 4 jaar co sponsor maakt wel degelijk een verschil)
    - exposure in de winter

    ik denk dat je de factor 'imago' overschat op basis van je eigen gevoel.
    Hier op het forum heeft Alpecin een veel positiever imago dan DQS, zoveel mag duidelijk zijn. Dat het feit dat de nationale volksheld bij Alpecin rijdt daar wel iets mee te maken heeft, mag ook duidelijk zijn.
    Buiten Nederland is het niet zo zwart-wit. DQS heeft fans bij hopen, Alpecin heeft ook rabiate tegenstanders.

    Ik geef overigens geen persoonlijke mening hier, zelf vind ik Van der Poel vele malen sympathieker dan Lefevere, die ik een onbehouwen bullebak vind (maar wel een uitstekend zakenman). Met zijn renners heb ik geen probleem.
    1 december 2021 14:23
    We kunnen als fan wel alle redenen proberen te verzinnen waarom wel/niet de overstap plaats vindt. En vaak gaan we zelf wat meningen erbij verzinnen.
    Maar zoals altijd draait het gewoonweg om geld.
    Lefevere wou bedrag X voor 5 jaar en geeft daar zoveel publiciteit / rate of return voor in de plaats.
    Deceuninck had hiervoor:
    - geen groot genoeg budget OF
    - wou niet zo lange termijn OF
    - kreeg grotere rate of return bij andere ploeg

    Dan mag je de wolfpack nog (on)sympathiek vinden of Lefevere een bullebak.
    Denk je dat die raad van bestuur zich veel zorgen maakt of Lefevere (al dan niet) dronken in Vive le Velo zit?
1 december 2021 12:08
Als je het mij vraagt heeft deze hele overstap niets te maken met project Remco. Volgens mij moet je daar als sponsor ook ver van staan (tenzij je materiaalsponsor bent). Een beetje met de uitlatingen van Lefevre in de media, ook al weet je dat van tevoren als sponsor. Maar als belangrijkste dat het team nog steeds genoemd wordt als Quick-Step. Zolang die (sub)sponsor blijven kom je daar als Deceuninq nooit vanaf. Kan je dus beter overstappen naar een andere ploeg met dezelfde exposure in je thuismarkt.
    1 december 2021 14:18
    Dan weet ik niet of het zoveel beter zal zijn. Zal gewoonweg ook nog Alpecin zijn.
    Zelf zeg/denk ik persoonlijk ook niet altijd Fenix erbij en ik vermoed dat ik Deceuninck ook niet erbij zal zeggen.
    Maar natuurlijk zal het altijd Quickstep blijven, net zoals iedereen FDJ en Bora zegt ( en niet Groupema-FDJ of Bora-Hansgrohe).
    Zelf zeg ik ook nog vaak Sky tegen Ineos. Gewoontes zijn moeilijk af te leren.
    1 december 2021 16:09
    Alpecin heeft het halve peloton al gesponsord dus ik heb geen idee waar die gasten ook al weer bij horen. Andersom blijft Fenix ook niet echt hangen. Meestal gaat het over de ploeg van de Roodhooftjes.
1 december 2021 12:17
Hylarisch welk een hersenspinsels opborrelen wanneer Kozijnen Henkie van wielerploeg A naar wielerploeg B gaat.
    1 december 2021 12:43
    Hilairisch Van der Schueren?
1 december 2021 13:34
Lefévre vertelt natuurlijk niet alles wat er is voorgevallen. De afgelopen jaren heeft de firma Deceuninck geregeld vraagtekens gezet bij gedrag en opmerkingen van de ploegleiding en sommige renners. Het bedrijf lijkt nu te kiezen voor iets meer rust, iets meer medezeggenschap en vooral minder op de spits gedreven meningsverschillen tussen geldschieter en eigenzinnige ploegleiding. De gebroeders Roodhooft zijn immers andere types dan alleenheerser Lefévre.
1 december 2021 14:43
2derangssponsor past beter bij 2derangsploegje
1 december 2021 15:39
Lefevre is slim genoeg om zich over een ex sponsor zo hij er wel wrok tegen hebben niet publiekelijk negatief uit te laten.

Dat lezen potentiele sponsors ook en die wil hij natuurlijk niet afschrikken. Dus t artikel zegt me niet zoveel, of t nu wel of niet waar is.
1 december 2021 16:33
Altijd genieten van al die kronkelwegen die worden opgezocht om bij een neutrale melding van een constructieve Lefevere toch een negatieve insteek te zoeken. Het wordt wat genant.
    1 december 2021 18:00
    Sommige mensen hebben nu eenmaal het nadeel van de twijfel. En in dit geval vind ik het nog terecht ook.

Reacties zijn gesloten.