Cees Bol net op tijd klaar voor de Tour: “Zes dagen koorts gehad”

Cees Bol net op tijd klaar voor de Tour: “Zes dagen koorts gehad”

Foto: Cor Vos

dinsdag 15 juni 2021 om 08:00
Interview

Wat is er toch aan de hand met Cees Bol? Dit voorjaar redde hij nog knap de meubelen voor Team DSM met een etappewinst in Parijs-Nice, maar sindsdien verscheen de Nederlander nauwelijks nog op het voorplan. “Stilaan ben ik weer aan de beterende hand”, vertelt hij aan WielerFlits.

Bol zou zijn rentree na een lang voorjaar eigenlijk eind mei al maken in de Boucles de la Mayenne. Maar op de ochtend van de eerste wedstrijddag stuurde Team DSM in laatste instantie het bericht de wereld in dat hun sprintkopman ziek forfait moest geven. Niet zomaar een bericht in de kantlijn, blijkt nu.

“Ik ben er heel slecht van geweest”, geeft Bol aan in de Baloise Belgium Tour. “Ik heb negen dagen niet gefietst en ook vijf à zes dagen stevige koorts gehad. Het coronavirus was het zeker niet, want ik heb drie negatieve testen afgelegd. Het lijkt op een ander virus, maar dat is altijd moeilijk zeggen. Het resultaat is dat mijn vorm op dit moment helaas niet is wat het moet zijn.”

Volgens Bol is de Tour de France, waar hij binnenkort de sprintkopman van Team DSM moet zijn, nooit in gevaar geweest. “Ik heb nog altijd een goede twee weken, hé. Het lijkt elke dag beter te gaan, dus dat geeft wel moed. Ik voel me ook echt weer gezond. Het is lastig om te zeggen wat er precies nog beter moet voor de Tourstart: ik denk eigenlijk alles. Mijn vertrekpunt is met die ziekte verre van ideaal, maar als ik hard blijf werken, kan ik toch nog in topvorm naar de Tour.”

Trein als troef
Het Duits WorldTeam zal Bol kunnen gebruiken. Begin dit jaar zorgde hij in Parijs-Nice voor de enige overwinning van de ploeg tot nu toe, en ook vorig jaar was hij in de Tour al dichtbij een etappewinst na een millimetersprint tegen Wout van Aert. “Of dat voor extra druk zorgt? Er wordt op mij gerekend, dat is duidelijk. Maar het valt allemaal nog goed mee. Ik wil het zelf vooral heel graag. De verwachting van de ploeg is niet per sé dat ik een rit win, maar het is wel een doel. Het is gewoon niet zo dat de Tour van DSM per definitie mislukt is als ik geen etappe kan winnen.”

In Parijs-Nice toonde Bol alvast dat hij van niemand schrik moet hebben. Zeker niet wanneer zijn vaste helpers weer van de partij zijn. Nikias Arndt, Joris Nieuwenhuis, Casper Pedersen en Søren Kragh Andersen zetten vorig jaar bij momenten een indrukwekkend treintje op. Nu komt daar wellicht Nils Eekhoff bij. “We gaan met goede moed naar de Tour. Het zal ongeveer met dezelfde jongens als vorig jaar zijn, maar dat is nog niet zeker. Het is wel duidelijk dat we met die trein over een grote troef beschikken. Ik heb vertrouwen dat we het minstens even goed gaan doen.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Scorel 14 juni 2021 om 07:32

Veel succes, Cees. Het zou mooi zijn als jij een etappe wint.

SpeedyLegs 14 juni 2021 om 08:21

Een onbekend virus waar je zo ziek van wordt. Hopelijk is niet besmettelijk.

Olly 14 juni 2021 om 08:51

Het kan net zo goed de (gewone) griep zijn geweest. De meeste mensen vergissen zich nog wel eens in een verkoudheid en een echte (gewone) griep. Van een echte griep ben je gewoon doodziek en lig je met koorts en spierpijn op je bed. Terwijl veel mensen een verkoudheid hebben en zeggen dat ze een griepje onder de leden hebben.
Van een echte griep heb je ook gewoon tijd nodig om te herstellen. Ik hoop idd dat Cees dit gaat redden, hij heeft bij mij een grote gunfactor. Maar het rijden van een TdF gaat je ook niet in de koude kleren zitten, dus voorzichtigheid is hierbij wel geboden.
Vorig jaar heb ik iig wel genoten van de vrijbuiter instelling van deze ploeg.

xistnc 14 juni 2021 om 09:01

De mannengriep moet je sowieso nooit onderschatten.

rennerske 14 juni 2021 om 18:01

In 2018 gingen er in Nederland 10.000 mensen dood aan de griep. Komt Cees er nog genadig van af. Etappezege in Tour zit er niet in, wel 3 top 10 plaatsen.

josi 14 juni 2021 om 09:03

Het klinkt eigenlijk meer alsof hij niet echt op tijd klaar zal zijn voor de Tour. Als er nu nog flink wat moet verbeteren, verwacht ik niet direct dat hij over een kleine twee weken in topvorm aan de start zal staan. En die heeft hij wel nodig om enige kans op een etappezege te maken. Hopelijk weet hij de komende dagen flinke stappen te zetten.

Romāns Vainšteins 14 juni 2021 om 09:11

Ik wens ze veel succes, het moet net allemaal meezitten maar Bol heeft wel de power in zich om een touretappe te kunnen winnen. Een zegekoning zal het niet worden aldaar maar die éne dag, zeker mogelijk.

Barry Batsbak 14 juni 2021 om 09:20

Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Hoop het voor de ploeg dat ze er een leuke zege uit weten te peuteren.

Pizzi 14 juni 2021 om 09:43

Hup Bol Cees!

notriple 14 juni 2021 om 11:47

Nou begrijp ik waar om hij de laatste tijd aan het achteruit rijden was. De griep ” vervelenderitus” moet je nooit onderschatten.

Turtlehead 14 juni 2021 om 14:34

Dat treintje klinkt wel goed, Kragh was ook weer vooraan te zien in Zwitserland. Kan net op tijd nog de goede kant oprollen.
Als ze met Ceessie en met één van de vrijbuiters tee etappes bij elkaar weten te fietsen, is alles weer goed na het prima eindklassement van Bardet in de Giro.
Maar dan moet het echt meezitten.

Shinzawai 14 juni 2021 om 15:23

De titel lijkt me wat voorbarig, het is eerder ‘als alles meezit, hoopt Cees Bol klaar te zijn voor de Tour’. Ik hoop dat het hem gaat lukken.

Jurne 14 juni 2021 om 18:34

Anders Eekhoff voor de sprint, lijkt me leuk

sjoerdtjen 15 juni 2021 om 00:26

Lees dit inderdaad ook meer als een voorbode voor een onheilspellende tour.

Straks bij de eerste teleurstellende etappes het verhaal dat hij conditioneel en qua wedstrijdhardheid nét te kort komt.

Ik hoop van harte dat ik ongelijk heb! En dat gun ik Cees zeker.
Fingers crossed here…

Rawolf 15 juni 2021 om 08:09

Oranjekoorts zeker? :p

MartinMartin 15 juni 2021 om 12:59

Matige rijder. Een Sunweb-Soudal type.

Wigo 15 juni 2021 om 16:42

Ik ben bang dat de kop 1 letter te weinig had en moet zijn:

“Cees Bol niet op tijd klaar voor de Tour”

Headlines

Materiaalzone

Populair