Team DSM hoopt met een revolutionair wielershirt met sprinter Cees Bol naar de Tour de France te vertrekken. Dit vertellen Tom Stamsnijder en Piet Rooijakkers in een reportage in de Zomergids van Ride Magazine die eind deze week verschijnt.
Ride Magazine ging op zoek naar de ontwikkelingen waar multinational DSM de wielerploeg mee naar een hoger niveau brengt. “Je ziet altijd wel verbeteringen”, vertelt Rooijakkers. “We hebben namelijk ontdekt dat de kleding met de Dyneema-vezel niet alleen goed werkt bij valpartijen, maar ook nog eens voordelen biedt bij de warmtehuishouding. Dat heeft ons bij de wielerploeg aan het denken gezet.”
“We brengen alle disciplines bij elkaar om de winst te onderzoeken”, vervolgt Rooijakkers in Ride Magazine. “Zo ontdekten we dat we met een aerodynamische stof tijdwinst konden boeken in de sprint. Dus nu rijdt Cees Bol en zijn trein met mouwstukken, die ze aantrekken als ze aan de slag gaan. Aan de voorkant is dan aerodynamische stof, aan de achterkant Dyneema. Dan zijn ze sneller en hebben ze minder schade bij een val. Het levert in een sprint een winst van twee à vier watt. Wij hopen dit sprintersshirt in de Tour de France te presenteren.”

Piet Rooijakkers (l) en Tom Stamsnijder in de service course van Team DSM. foto: Raymond Kerckhoffs
In Ride Magazine komen nog andere innovaties naar voren waar DSM is tegen aangelopen en waar Team DSM voordeel uit kan halen. Ook is te lezen van welke ontwikkelingen de toerfietser al gebruik kan maken.
Bestel nu de RIDE Zomerspecial
De hele reportage is te lezen in de RIDE Zomerspecial. Binnenkort te koop bij een aantal geselecteerde verkooppunten, maar nu al online verkrijgbaar. Met onze 212 pagina’s tellende Zomerspecial ben je optimaal voorbereid op de Tour de France en de Olympische Spelen! Ons magazine is hier te bestellen.
26 Reacties
Ja het zal het verschil denk ik niet maken, positioneren en koersinzicht zijn mijns inziens dusdanig veel belangrijker dat deze marginal gains, vooral interessant zijn voor de sponsor.
Scheelt zo’n 30 cm in een sprint van 150 meter.
Het is niet belangrijker dan positioneren. Maar als je eenmaal in de positie bent, zou het een verschil kunnen (met de nadruk op kunnen) maken.
Heb toch wat fotofinishes gezien afgelopen tijd. Dan kan het wel het verschil maken lijkt me
Een verschil van 30 cm kan voldoende zijn om Vlaanderen te winnen zagen we recent.
Als ie m vorig jaar had, had ie van Aert verslagen
Snel naar de kiosk
Hebben ze dat shirt daar?
Bescherming bij het vallen middels kleine airbags van Dyneema, kan dat ook?
Dyneema is een DSM product. Lijkt dus wel sterk op branding. Als je sponsor vraagt…..
Ja, zo kan ik het ook, maillot de cyclisme a deux vitesses
Nog even en we hoeven ride magazine niet meer te bestellen haha
Zal ‘ie ook hard nodig hebben om in de Tour wat klaar te spelen
Snap niet dat ze zo graag een sprinter willen maken van bol. Ze zien toch ook wel dat hij tekort komt voor de wereldtop.
Als klimmer komt ie nog meer tekort
Kittel won ook niet direct.
Zal wel uitgebreid getest zijn en op
Zal wel uitgebreid getest zijn en op basis van zijn wattages en vermogens duidelijk geworden zijn dat hij potentiële topsprinter kan worden. Echter zie ik ook een goede klassieke renner in hem. Ben benieuwd!
Ik vind het wel een echte spurter maar dan wel een die je exact goed brengen moet.
Met wat geluk en kunde aan je zijde win je er een touretappe mee maar de jaarkoning in een grote ronde met meerdere zeges zal het nooit worden. Zoals zoveel spurters.
Dat noem ik niet ‘marginal’ meer…
Ik dacht dat het zou gaan over ‘goede benen’. Dat lijkt me voor Ceessie toch ook niet zo’n gekke innovatie
Het geeft natuurlijk ook een moraalversterkend placebo-effect zo’n shirt
Misschien eens witte shirts proberen…
Dus Cees en zijn trein gaan in de finale nog snel die mouwstukken omdoen? Succes gegarandeerd lijkt me..
Niet mouwen, gewoon watt harder fietsen.
Met zo’n mouwstuk steek je zo een arm uit naar winst natuurlijk (tot je de blote elleboog van de drievoudige ex-wereldkampioen tegenkomt)